menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vol verwachting klopt mijn Hosta hart

Ga naar meest recente reactie

mar_cas

Mar_cas

Hallo allemaal,

ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen wanneer ik ongeveer mijn Hosta's (Aureomarginata) boven de grond kan verwachten. Dan weet ik ongeveer wanneer ik preventief koffiedik kan gaan strooien. Als ik dat nu doe wordt die nl toch ondergegraven door de katten die van mijn tuin "gebruik" maken
Alvast bedankt!
maandag 14 maart 2011 - 16:45
Cindyke24

Cindyke24

Ik denk eind maart. Maar het is afhankelijk van het weer.
Ben zelf ook altijd ongeduldig!!
maandag 14 maart 2011 - 17:19
mar_cas

Mar_cas

Hihihi, ja, ik kan echt niet wachten tot de lente losbarst, probeer alles uit de grond te kijken!
maandag 14 maart 2011 - 17:22
Ed50

Ed50

De scherpe punten waaruit de bladeren tevoorschijn komen zijn nu inderdaad al volop te zien maar het zal, afhankelijk van het weer natuurlijk, nog wel enkele weken duren voor de bladeren echt tevoorschijn komen.
En dan is het natuurlijk echt lente, waar we al zo lang naar uitkijken

Groetjes,
Eddy
maandag 14 maart 2011 - 18:48
mar_cas

Mar_cas

Hmmm, ik zie nog helemaal niets bij mij... Ik heb ze vorig jaar pas geplant, zouden ze de strenge winter niet hebben overleefd? (Al zit ik redelijk dicht bij de kust, dus zo streng was ie hier niet)
maandag 14 maart 2011 - 18:50
Ed50

Ed50

Hosta's zijn perfect winterhard dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Het kan ook wel een beetje van de soort afhangen en zeker als het nog jonge planten zijn kunnen ze ook wel wat later zijn en zullen er ook nog niet veel knoppen te voorschijn komen.
maandag 14 maart 2011 - 18:53
mar_cas

Mar_cas

Oh, gelukkig! Dank voor de hoopvolle woorden Ed
Dan blijf ik gewoon elke dag een paar minuten naar de aarde staren waar ze op moeten komen, dat helpt vast!
maandag 14 maart 2011 - 18:56
Ed50

Ed50

Daar zullen ze zeker niet aan kunnen weerstaan Mar!
maandag 14 maart 2011 - 18:59
Cindyke24

Cindyke24

Troost u, hier is ook nog niets te zien en we hebben al jaren verschillende soorten hosta's.
Ik vond het wel grappig wat je schreef, mijn mama zegt ook altijd dat ik de plantjes uit de grond kijk
maandag 14 maart 2011 - 19:05
Kiptaro

Kiptaro

Mijn kippen zijn me weer eens voor geweest en hebben in de ren alle koppen er af gevreten zoals dat elk jaar weer het geval is -.-, is de Hosta volgroeit, dan blijven ze er wonderbaarlijk van af.
maandag 14 maart 2011 - 19:48
Mandy

Mandy

Mijn hosta heeft ook al de punten boven de grond maar de loslopende kippen blijven er gelukkig van af.......
maandag 14 maart 2011 - 23:28
Mandy

Mandy

Gooi je de koffiedik er al bij als je de eerste puntjes ziet of wacht je daarmee tot er blad komt?
maandag 14 maart 2011 - 23:30
mar_cas

Mar_cas

@ Cindyke, klinkt bekend! Als je me 2 jaar geleden had verteld dat ik zo van het tuinieren zou worden had ik je hartelijk uitgelachen, maar inmiddels kan het me allemaal niet hard genoeg groeien.
@ Kiptaro, Ik had geen idee dat kippen planten aten! (Jaja, ben een stadsmens pur sang), ik hoop dat je Hosta's toch nog gaan groeien!
@ Mandy, ik denk dat ik het koffiedik er zo snel mogelijk bij gooi, aangezien ik alweer een heel legertje slakken heb zien rondkruipen. Ik dacht dat koffiedik verder geen kwaad kan, dus vandaar, baat het niet dan schaadt het niet zeg maar.
maandag 14 maart 2011 - 23:35
iecee

Iecee

de slakken zijn er al dus begin maar met koffiedik

en laat je ook eens weten of het werkt?
dan drink ik wat meer koffie
of vraag wat meer mensen op de koffie, om naar mijn mooie hosta's te kijken
dinsdag 15 maart 2011 - 00:08
Pistachio

Pistachio

Ik heb verschillende hostasoorten, die nu trouwens nog niet zichtbaar zijn, een tuin vol slakken maar om een of andere mysterieuze reden laten ze mijn hosta's met rust ...
dinsdag 15 maart 2011 - 08:07
Feniks

Feniks

Het ligt misschien aan het soort slakken. Zijn het van die gestreepte naaktslakken? Die eten zelden 'verse' planten, meestal enkel rottende delen en schimmels
Mijn hosta's komen nog niet piepen, maar wel diegene die ik besteld heb en nog in hun bakje zitten. Ik heb ook al korrels gestrooid, maar ik wist niet dat koffiedik hielp?
dinsdag 15 maart 2011 - 09:42
Mandy

Mandy

Ik heb nooit slakken in de tuin, heel erg vreemd... misschien omdat ik nu lekker veel vogeltjes heb rondhupsen??????
dinsdag 15 maart 2011 - 10:26
iecee

Iecee

Mandy, heb je soms zure grond want daar houden slakken niet zo van?
Van de vogels moet je het niet hebben, die eten geen slakken want dat zijn nachtdieren en komen pas tevoorschijn als de vogels slapen.
alleen lijsters eten huisjesslakken.
dinsdag 15 maart 2011 - 11:05
iecee

Iecee

geluksvogels!!!!
dinsdag 15 maart 2011 - 11:35
renate67

Renate67

Hier ook nog niets te zien van de hosta´s, die komen hier pas als de narcissen al volop bloeien, die plant ik er namelijk tussen rond om niet zo lang een legen plek te hebben en te zien waar de hosta´s gaan komen.
tegen de tijd dat hostas flink wat blad gaan maken zijn de narcisen uitgebloeid en verdwijnt het afstervende narcissenblad onder de hostas.
Zo heb ik in twee periodes achter elkaar een mooie plek.
Renate
dinsdag 15 maart 2011 - 22:46
Pistachio

Pistachio

Ik heb huisjesslakken en kleine naaktslakken, tot nu toe is alleen het loof van mijn tulpen aangevreten maar de bloemen laten ze met rust dus dat is niet zo erg.
woensdag 16 maart 2011 - 07:53
marero

Marero

hier nog niks groene puntjes te zien wel al slakken, ze zijn nog mini maar ze zijn er grrr[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 16 maart 2011 - 10:56
Cindyke24

Cindyke24

Waar komen ze toch maar vandaan?? Vroeger hadden we helemaal geen last, niks, nooit zo'n grote naaktslak gezien... en nu eten ze al mijn zaailingen op als ik niet oppas! 2 jaar geleden de zaailingen van mijn zonnebloemen en vorig jaar mijn afrikaantjes. Onze hosta's laten ze gerust, maar die staan een heel eind verder, misschien zijn ze nog niet tot daar geraakt?!?
woensdag 16 maart 2011 - 18:16
jamssen

Jamssen

Bij mij heeft de helft van mijn hosta's al een paar neuzen laten zien en de andere helft nog niet.
Sommige zijn nu eenmaal later als de andere, maar ook ik sta ze iedere dag de grond uit te kijken of het helpt???
Ze zijn inderdaad heel winterhard (-30 graden) en maak je geen zorgen ze komen vanzelf wel.
Geduld is een schone zaak.

groetjes mlouise
zondag 20 maart 2011 - 13:59
Mandy

Mandy

Ik heb behoorlijke zure grond..... dus geen slakken, wel hele grote bossen met hosta...... ze komen nu snel naar boven.... Deze week zal alles wel heel snel gaan in de tuin.... Lekkere temperaturen...... struiken en bomen hebben ook al een groene waas....heeeeeerlijk
zondag 20 maart 2011 - 19:49
mar_cas

Mar_cas

Hier helaas nog geen "neuzen" te zien, maar ik wacht rustig af. Zie ondertussen wel met angst en beven hele legers slakken rondglibberen (nouja, overdrijven is ook een vak ). Ik heb vorig jaar vrij goede resultaten behaalt met koffie strooien (technisch gezien strooi ik geen koffiedik, want ik drink zelf nauwelijks koffie. Ik koop dus gewoon het goedkoopste merk gemalen koffie en dat strooi ik rond de risico planten).
maandag 21 maart 2011 - 22:27
Boboer

Boboer

Hier zie ik wel al rode puntjes

Meteen een vraag stellen, wanneer kan ik ze delen? Of ben ik daarvoor te laat?
dinsdag 22 maart 2011 - 20:17
Ed50

Ed50

Dag Claudia,

Dat gaat zeker nu nog. Wel niet meer te lang wachten. Als je de groeipunten ziet kan je ze makkelijker in stukken steken en er zeker van zijn dat elke pol nog zeker een groeipunt heeft. Als het weer droog is wel water geven direct na het planten.

Groetjes,
Eddy

dinsdag 22 maart 2011 - 20:29
Boboer

Boboer

Hallo Eddy

Dank je wel voor je bericht, ga morgen meteen aan de slag
dinsdag 22 maart 2011 - 20:31
marero

Marero

jeeeej...2 van e 3 hostas zijn boven gekomen, heb ineens maar nummer 4 gekocht ook
dinsdag 5 april 2011 - 21:14
Mandy

Mandy

De hosta's groeien nu echt hard.... met al die regen en die hoge temperaturen zijn ze nu al gegroeid tot zeker 6 cm en de groene stukken zijn ook al ruim zichtbaar.........
dinsdag 5 april 2011 - 21:32
sugar

Sugar

Hangt ook allemaal af van welke soort Hosta je in je tuin hebt staan. Hier zijn er soorten die nog maar in het prille neusstadium zitten, terwijl er al een hele reeks andere volop in blad staan...
Planten die in het zonlicht staan lopen ook enkele weken vroeger uit
dinsdag 5 april 2011 - 23:21
renate67

Renate67

Mijn bontbladige staat met punten van zo´n 6cm boven grond, mijn andere hosta zie ik zelfs nog geen neuzen van (staat er al jaren)
Renate
woensdag 6 april 2011 - 09:43
mar_cas

Mar_cas

Helaas, bij mij is nog steeds niets te zien, begin nu wel een beetje zenuwachtig te worden!
Aan de andere kant komen wel opeens de lelietjes van dalen naar boven die het vorig jaar weer niet wilde doen...
woensdag 6 april 2011 - 21:08
marero

Marero

jeej ze staan allemaal boven en ze staan in de schaduw dus das ok, de lelietjes van dalen zijn ookal aant bovenkomen, en er verschijnen bloemekes overal, ik ben gelukkig nu dat alles kleur krijgt
woensdag 6 april 2011 - 22:26
renate67

Renate67

Gisteren eens flink gespeurd en gevoeld op de plaats waar de hosta moet komen en ja rode neusjes van 1 cm nu boven de grond, zie je wel geduld is een schone zaak
Renate
vrijdag 8 april 2011 - 07:12
renate67
vrijdag 8 april 2011 - 07:12
Mandy

Mandy

Dit is zo'n beetje de mooiste tijd bij de hosta's..... alles mooi kleur groen, helder, vol en nog niet helemaal voluit.... schitterend....staat dat.... Er staan 5 grote pollen bij elkaar naast de vijver..... ziet er schitterend uit.....

Zou een handje koemest helpen voor de voeding? Die krijgen ze eigenlijk bij mij nooit
vrijdag 8 april 2011 - 23:49
iecee

Iecee

hostas hebben niet veel of geen voeding nodig want dan groeien ze harder en wordt het blad slapper en eten de slakker er meer van.
"hebben ze me vorig jaar verteld op een lezing over hosta's"

veel mesten is vaak een reclametruc van de kunstmest industrie
normale gezonde grond heeft eigelijk bijna niks nodig

iedereen die een beetje gezond tuiniert heeft een complete ploeg mestmakers onder de grond zitten nl de pieren
iedere pier produceert per dag zijn eigen gewicht aan mest

in arme zandgrond en zo spoelen meststoffen wel snel weg maar dan kan je beter compost gebruiken ipv mest want dat verbetert de grond
dinsdag 12 april 2011 - 11:45
Sandy

Sandy

Hier zijn net de topjes van de hosta's bovengekomen !!!
Ik was ze zelfs al 'vergeten', foei
dinsdag 12 april 2011 - 16:38
mar_cas

Mar_cas

Jaaaaaaa! Eindelijk is er een neus in zicht! Ben helemaal blij, nou maar hopen dat de slakken het nog niet in de gaten hebben
dinsdag 12 april 2011 - 20:37
jamssen

Jamssen

Hosta's hebben zeker voeding nodig.
Hier krijgen ze eenmaal per jaar osmocote korrels voor een goede en gezonde groei, dat slakken verhaal is echt onzin hoor.
Iedere plant heeft voeding nodig, ook een hosta.
Hier doen ze het allemaal ( 101 soorten en heel veel meer dubbele) heel erg goed op en groeien ze als kool.
Slakken zul je gewoon moeten bestrijden, dat heeft niks met voeding die je aan de plant geeft te maken.

groetjes mlouise
dinsdag 12 april 2011 - 20:59
Kiptaro

Kiptaro

Hosta's in een vogel ren met fazanten en kippen is enkel bij het opkomen van de planten een groot probleem, maar het kan verholpen worden met een stukje gaas, maar daarna! geen slak te zien, nooit hihi.

dinsdag 12 april 2011 - 21:50
sugar

Sugar

As je je Hosta wil bemesten, gebruik dan een meststof met voldoende Kalium en Magnesium, zo verzeker je jezelf van een stevige bladvorming. Zorg voor voldoende organische materie in de bodem, Hosta kunnen absoluut niet tegen droogte. Zon is voor vele variëteiten geen probleem
dinsdag 12 april 2011 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon