menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met bio zaaipotjes

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

De potjes, die bruine bio-potjes, afbreekbaar materiaal beschimmelen ineens.
Mijn laatste zaailingen (afrikaantjes) groeien maar nu net zie ik dat de potjes vol schimmel komen. Dit zijn potjes uit hetzelfde pak en is dezelfde zaai-en stekgrond als ik voordien ook gebruikte. De 2de lading pepers staan er ook in (in een aparte bak) en die hebben geen schimmelprobleem. De peterselie heeft ook geen schimmelprobleem.
Ze staan in hun zaaibakjes, die groene met doorzichtig deksel welk ik overdag schuin openzet om te verluchten.
Voor ne keer dat die afrikaantjes gewoon al groeien ... en ik heb nog zaden liggen die ik ga planten maar als de boel beschimmeld heeft dat geen zin.
De bakjes worden altijd ontsmet na en voor gebruik.

Iemand een idee wat ik daaraan kan doen? De schimmel zit op de potjes en ook op de stekgrond.

Helaas geen foto wegens nog altijd geen nieuwe geheugenkaart aangeschaft.
woensdag 2 maart 2011 - 14:12
an

An

Hoi Ghenna ,zijn ze misschien te vochtig,want dat geeft ook schimmel.
woensdag 2 maart 2011 - 14:19
Gehenna

Gehenna

Zou kunnen
De grond is toch nat, niet vochtig, beetje overdreven met water.
Klopt helemaal!
woensdag 2 maart 2011 - 14:30
an

An

dus toch te nat dat is dus het probleem
even geen water meer geven,
woensdag 2 maart 2011 - 14:38
printemps

Printemps

Die turfpotjes zijn veel te duur, ik koop ze niet meer
En ze zijn meestal ook sneller uitgedroogd en verteren niet goed,wortels komen er vaak niet goed door en bij schimmelde ze ook

mvg
woensdag 2 maart 2011 - 14:52
Gehenna

Gehenna

Is inderdaad zo. Ik koop ze ook niet meer. Dit zijn de laatsten die ik nog heb en nadien zal alles gezaaid worden in de stekbakken en flesjes en potjes.
Het was nogthans een koopje in de uitverkoop, 5€ voor 50 potjes en aan de kassa was het maar 4€
Enfin, ik moet ze niet meer, ze zijn biologisch afbreekbaar na een jaar of 5 of zo.
woensdag 2 maart 2011 - 15:09
an

An

zo zie je maar weer ,geef mij maar gewoon zaaien in potjes of zo.
kost niks,
woensdag 2 maart 2011 - 15:18
molleke32

Molleke32

Yep ik heb mij ook laten vangen met de turfpotjes, ik heb er mijn datura's in geplant maar die potjes drogen onmiddellijk uit zelfs als je ze nat spuit een plastiekje over doet is dat op 1 dag terug kurkdroog
woensdag 2 maart 2011 - 15:50
Jeannette1

Jeannette1

Beste allemaal,

Vroeger kochten wij ze ook altijd in een tuincentrum, met dezelfde problemen.

Al enkele jaren kopen wij ze bij Kurt zijn webwinkel en hebben sindsdien geen last meer!

Groetjes, Ger en Jeannette
woensdag 2 maart 2011 - 16:01
molleke32

Molleke32

Ik heb ze thans ook bij kurt gekocht de turftabletten gaan goed maar die turfpotjes die 12 in 1 stuk die drogen dadelijk uit..
woensdag 2 maart 2011 - 16:11
annis

Annis

Als er schimmel op de zaaigrond of op de turfpotje zit bespuit ze eens met een oplossing van 1/4 tablet staradent op een 1/2 liter water.Goed oplossen en hier de zaailingen en turfpotjes mee besproeien. Ik heb hier baat bij. De oplossing na drie dagen weggooien.

Annis
woensdag 2 maart 2011 - 17:13
Gehenna

Gehenna

Steradent? IK gebruik dat als schoonmaakmiddel voor zwart geworden juwelen en als vlekkenverwijderaar!
Direct toepassen op de potjes zi!
woensdag 2 maart 2011 - 18:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon