menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verplanten

Ga naar meest recente reactie

jouk

Jouk

hallo beste tuinman/vrouwen,

Ik zat vanmiddag lekker in mijn tuin onkruid te wieden. Begon het toch wat te kriebelen om wat te verplanten, en als je eenmaal aan de gang bent kun je moeilijk stoppen. Nu is mijn vraag, het vroor niet een graad of 5 maar snachts kan het een beetje vriezen, waren geen vorstgevoelige planten. Maar dat is dan geen enkel probleem
Het is me nog nooit echt duidelijk geworden wanneer kun je nou het beste verplanten, vaak wordt er gezegt als het niet vriest kun je planten en verplanten. Het maakt dus helemaal niks uit dat het dan snacht wat vriest? bv ik hoor vaak in februari is te vroeg om te verplanten of te planten, wacht nog maar een maandje, maar in maart kan het ook nog behoorlijk vriezen denk ik dan. Dus ik moet gewoon vast houden als het vriest overdag dan kan ik planten en verplanten is het me nu duidelijk?

vrg joukje
dinsdag 1 maart 2011 - 20:38
Polplastron

Polplastron

In principe is het najaar voor de meeste vaste planten een beter tijdstip omdat de plant dan nog wat energie in de wortelgroei steekt, maar in de lente volop van start kan gaan met de bladontwikkeling.

Persoonlijk verplant ik echter 'op het gevoel'. Als de grond niet bevroren is kan het eigenlijk wel. Enkel met heel gevoelige planten zou ik nog even wachten.

Groeten,

Pol
dinsdag 1 maart 2011 - 20:50
Adrienne

Adrienne

Ik plant en verplant het hele jaar rond, nog nooit een probleem gehad.
Moet er wel bij zeggen dat wanneer ik plant of verplant ze een flinke laag compost aan hun voetjes krijgen.
Vele tuiniers hoor ik zeggen dat ze in maart met compost op toer gaan.
Nee dus ik ben altijd vroeger, zo zie je maar het is net zoals pol schrijft gewoon op je gevoel werken.
dinsdag 1 maart 2011 - 22:25
minouke

Minouke

ik doe ook gans het jaar door behalve als de grond bevroren is en bij een hittegolf.
Belangrijk is ook dan heel veel te begieten als je ze in de zomer verplant.

In de herfst verplant ik ook graag omdat het dan vers in het geheugen staat, hoe groot en welke kleur enz om te kunnen combineren met de rest.
Maar als je op natte grond werkt, vooral nat in de winter dan is de lente beter om te verplanten en dan vooral de al wat wintergevoeliger planten.

Nu kan je ook al beginnen te verplanten, alleen als de grond bevroren is moet je wachten.

En altijd water geven na het planten ook bij regenweer, dit is vooral om de grond goed rond de wortels te brengen

Vandaag ga ik ook nog het één en ander verplaatsen .... héééérlijk
en ga ik 30tal lavendelstruikjes bijzetten langs een paadje

woensdag 2 maart 2011 - 07:21
Kiptaro

Kiptaro

Ook uitkijken met planten die in bloei staan omdat ze bij +/- 20 graden binnen (in kas of tuincentrum) hebben gestaan, doe je ze dan naar buiten zijn ze niet goed afgehard en kunnen ze zo al hun blad (en bloemen) verliezen.
woensdag 2 maart 2011 - 08:03
jouk

Jouk

Oke dit zijn de andwoorden die ik wilde horen. Bedankt mensen, stuk duidelijker dan in de boeken. En ik heb tussen de regels nog meer tips gelezen, die ik zal onthouden. hardstikke blij mee, en nu aan de slag.

groet joukje
woensdag 2 maart 2011 - 11:32
Polplastron

Polplastron

Die tip met die compost is anders ook wel belangrijk hoor: compost aanbrengen rond gewassen die net geplant of verplant zijn, zorgt dat de bodem minder uitdroogt en geeft ze alvast een goede start!
woensdag 2 maart 2011 - 13:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon