menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Op zoek naar een klimroos

Ga naar meest recente reactie

Feniks

Feniks

Ik ben op zoek naar (liefst een kleinbloemige) klimroos die sterk ruikt en snel groeit.
Kan iemand mij hier bij helpen? Kleur maakt niet zo veel uit (maar geen gele), als je een soort vermeld dan graag wel de kleur erbij aub? Dankjewel!
maandag 28 februari 2011 - 11:21
minouke

Minouke

Ghislaine de Feligonde en Guirlande d'amour heb ik en die geuren wel goed
Vooral bij warm weer geuren ze op enig afstand.
Ook Leontine Gervais is een geurende kleinbloemige maar wel éénmalige bloei

Dan nog ééntje Caroline's blush maar die vind je niet vlug, heb ik gekocht bij sampermans in Nieuwerkerke (limburg)

ze staan in de plantenencyclopedie van dit forum hier
maandag 28 februari 2011 - 12:07
Polplastron

Polplastron

Ruikt "Ghuislaine de Féligonde" bij jou? Bizar!

Er zijn veel geurende klimrozen. Geef ook eens even aan welke hoogtes je ongeveer wil.

Ik ben zelf nog van plan om ooit "Neige d'Avril" te zetten: die bloeit maar één keer, met witte bloemen, maar de geur schijnt onovertroffen te zijn.

Groeten,

Pol
maandag 28 februari 2011 - 12:18
minouke

Minouke

jawel, die geurt en vooral bij warm weer
Ik heb er 2 staan
maandag 28 februari 2011 - 12:23
Feniks

Feniks

Het is een zuidmuur van ong. 2,2 m hoogte die ik wil bedekken.
Ik heb even rondgekeken, New Dawn en Cecile Brunner zeggen me wel wat. Zijn die makkelijk te onderhouden voor een beginner?
maandag 28 februari 2011 - 12:25
minouke

Minouke

New Dawn heeft een heel maar dan een héél lichte geur, je moet er wel je neus insteken dus.
Cecile Brunner heb ik niet maar meende ergens gelezen te hebben dat ... weet niet meer juist wat maar werd afgeraden

New Dawn is wel een gemakkelijke roos


Laat wel een spatie tussen je klimrek en muur dat de lucht ertussen kan
Leid je geseltakken (leidtakken) in spiraal of horizontaal, zo krijg je meer bloemen onderaan.
Als je de takken recht naar omhoog, verticaal laat groeien krijg je na een tijd kale onderstammen.
Maar doet dit niet met Ghislaine de feligonde want die heeft dat juist niet graag maar die heeft dat dan wel niet nodig want die heeft bloem van onder tot boven.
maandag 28 februari 2011 - 12:29
Polplastron

Polplastron

"Ghislaine de Féligonde" groeit en bloeit wel héél makkelijk. Bij Minouke geurt hij en volgens de literatuur klopt dat, maar bij mij is de geur echt ver te bespeuren ... Misschien ben ik te verwend met sterkgeurende variëteiten en ruik ik haar gewoon niet meer ...

Het nadeel met "Cécile Brunner Climbing" is dat deze niet altijd goed herbloeit. De bloemen zijn echter wel heel mooi.

"New Dawn" is waarschijnlijk wel de meest aangeplante klimroos, maar schijnt onverwoestbaar te zijn.

De tips van hierboven zijn echt wel heel goed: rozen hebben een beetje luchtigheid nodig: vlak tegen een muur kunnen ze snel ziek worden. (Een roos tegen een houten schutting heeft die spatie niet persé nodig als de schutting wat lucht doorlaat.)

Kijk ook eens op de website van kwekerij Lens http://www.lens-roses.be/html/home.dhtml?source=presentatie,from=homepage,language=N. Ik heb er al verschillende rozen van besteld (via mijn lokale boomkweker) en ben er heel content van. Op de website vind je mooie foto's en beknopte, maar goede uitleg over iedere roos. Je kan die info dan eventueel ook gebruiken om ergens anders je rozen te bestellen hé! Ik wil hier geen reclame maken hoor!

Groeten,

Pol
maandag 28 februari 2011 - 13:24
Feniks

Feniks

Wat bedoel je juist met niet goed 'herbloeien'? Het jaar daarop?
maandag 28 februari 2011 - 13:31
minouke

Minouke

Pol, niet vergeten dat vrouwen een beter geurorgaan hebben wetenschappelijk bewezen

Feniks, de klimroos clm Cecile brunner zou minder goed doorbloeien dan de struik Cecile Brunner: 1maal goede bloei en verder in het seizoen nog maar enkele bloemen
maandag 28 februari 2011 - 13:32
Polplastron

Polplastron

@Minouke: Ik ga diplomatisch zwijgen en jou maar gelijk geven (Dat doe ik met mijn echtgenote ook meestal! )

Er zijn qua bloei drie groepen van rozen:

1) Doorbloeiende rozen: beginnen ongeveer in juni en bloeien bijna non-stop door tot ergens in september of oktober.

2) Herbloeidende rozen hebben een hoofdbloei in juni-juli en bloeien vervolgens nog eens eind augustus.

3) Eenmalig bloeiende rozen bloeien ergens in juni-juli en zullen pas opnieuw bloeien in het volgende jaar.

"Cécile Brunner Climbing" (Er is ook een niet-klimmende "Cécile Brunner"!!) zou slechts een heel zwakke nabloei hebben en op veel plaatsen zelfs gewoon als eenmalig bloeiend gelden.

Groeten,

Pol
maandag 28 februari 2011 - 14:28
Feniks

Feniks

't is Cecile geworden Mét een Clematis Montana rubens
maandag 28 februari 2011 - 20:30
minouke

Minouke

OEI Feniks, een montana is veel te hevig voor in een klimroos te klimmen.. te overweldigend
maandag 28 februari 2011 - 20:53
Feniks

Feniks

Bwa, dan zet ik ze wat uit elkaar, nog hoekjes genoeg
maandag 28 februari 2011 - 20:57
Feniks

Feniks

Deze roos staat nu sinds februari in mijn tuin, maar heeft eigenlijk niets gedaan. Geen bloem, zelfs geen nieuw takje. Al staat hij bekend als 'zeer sterke klimmer'.
Zou ik hem durven verplaatsen?
maandag 24 oktober 2011 - 13:30
Feniks

Feniks

Hij krijgt na de middag zon. Wat wel kan zijn, is dat hij in de schaduw heeft gestaan van een lupine die er dichtbij staat. Ik had gehoopt dat hij daar bovenuit zou groeien (toen ik hem plante was die lupine nog niet uitgegroeid...)
Aan het blad is niet echt iets mis te zien, het valt niet af, of vertoont geen vlekken. Ik heb hem 3 maal bemest sinds februari, misschien te weinig?
Ik zal binnenkort een foto plaatsen.
maandag 24 oktober 2011 - 13:48
Feniks

Feniks

't was een ruim plantgat, met cocopeat bijgevuld. 't zou misschien idd te weinig zon kunnen zijn.
maandag 24 oktober 2011 - 14:57
Tuinman65

Tuinman65

Ik persoonlijk vind Compassion nog altijd de best ruikende klimroos. Heeft ook de vorm van een "echte" roos.
De Engelse roos Constance Spry ook maar die bloeit maar effen.
dinsdag 25 oktober 2011 - 18:55
Polplastron

Polplastron

Cocopeat gebruik ik enkel als mengsel in potgrond voor kuipplanten en dat gaat heel goed.

Bij aanplant van rozen is compost als mulchlaag onovertroffen. (Ik hoop dat Batdah het deze keer helemaal met mij eens is ... )

Stalmest bij rozen is, volgens de literatuur althans, wel een risico (Sorry Batdah ) omdat dit nogal veel stikstof bevat wat niet echt de gezondheid van rozen ten goede komt. Op schrale zandgrond zou het voor de winter wel voordelen hebben, maar ik heb er geen ervaring mee.

Als bemesting geef ik organische mest (echte stalmest heb ik ook niet meteen overigens al zou ik het wel in mijn compost willen verwerken) met een laag stikstofgehalte en in het voorjaar en het najaar geef ik ook wel eens een handvol patentkali wat de weerstand van de rozen echt wel verbeterd.

Verder worden mijn rozen vertroeteld met een mulchlaagje compost in het voorjaar en zijn ondertussen ook al de meeste voorzien van een onderbeplanting wat mijns inziens ook heel wat voordelen biedt.

Verder is het met rozen ook zo dat je ze enkele jaren de tijd moet geven om zich te vestigen. Sommige rozen staan er echt wel een paar jaar zielig bij alvorens ze ineens probleemloos groeien en bloeien. Voorwaarde hiervoor is wel een goede standplaats: veel licht, luchtig, uit de sterke wind en een goede bodem (met juiste bemesting en wat compost meestal makkelijk te bereiken).

Groeten,

Pol
dinsdag 25 oktober 2011 - 20:43
Polplastron

Polplastron

Ik heb zo de indruk dat ik eens dringend naar stalmest op zoek moet!
Hier namelijk ook zeer schrale zandgrond.
dinsdag 25 oktober 2011 - 21:44
Polplastron

Polplastron

Jaja, inderdaad: vroeger werd stalmest inderdaad aangeraden op zandgrond: het brengt veel organisch materiaal in de grond. In nieuwere literatuur raadt men het af. Ook het tuinwereldje kent een evolutie hé! Maar ik kan in deze niet uit ervaring spreken gezien ik het spul zelf nooit gebruikt heb. Als het bij jou goed werkt, wil ik het hier ook nog eens proberen want ik heb één perk waar m'n rozen nogal moeten worstelen. Het wordt dus extra vertroetelen of de zooi verplanten.

Groeten,

Pol
woensdag 26 oktober 2011 - 12:58
minouke

Minouke

Feniks, soms kan het wel gebeuren dat pas geplante rozen het eerste jaar niet zoveel geven.
Ik had samen met mijn dochter (dus 2 dezelfde klimrozen) Giardina geplant en het eerste jaar geen groei en één bloempje en dit (2de) jaar heeft ze een spurt gegeven en is ze 1m geworden met een paar bloemen.
Rozen hebben wel 3jr nodig om hun echt te vestigen.

Wat de zon betreft, meegegeven van een rozenkweker is 5u zon genoeg.
Het eerste jaar water bijgeven bij droog weer.

groetjes
Chantal
zaterdag 29 oktober 2011 - 16:43
snah

Snah

tot drie meter wit geurend doorbloeiend ;
'guirlande a'mour'
zondag 30 oktober 2011 - 19:14
Feniks

Feniks

5 u zon heeft ze toch wel...ik wacht het nog een jaartje af dan. En de planten rondom zal ik volgende lente wat in toom houden (ik heb nu opgemerkt dat er toch een paar nieuwe blaadjes aan staan)
zondag 30 oktober 2011 - 19:16
Polplastron

Polplastron

Wat de zon betreft, meegegeven van een rozenkweker is 5u zon genoeg.
Het eerste jaar water bijgeven bij droog weer.

5 uur zon is genoeg voor de meeste variëteiten, sommige willen wat meer en andere komen zelfs met minder toe. Ochtendzon is toch wel aan te raden omdat deze het blad snel doet drogen na de nacht wat schimmels e.d. tegengaat.

Maar als dit niet gaat; niet getreurd: rozen zijn sterker dan de meeste tuinboeken ons doen geloven.

Watergeven kan inderdaad bij droog weer nodig zijn gedurende het eerste jaar. Daarna is de roos normaal gezien diep genoeg geworteld om haar plan te kunnen trekken. Een mulchlaagje van compost of een onderbeplanting zorgen er mee voor dat de grond nooit volledig uitdroogt.

Groeten,

Pol
maandag 31 oktober 2011 - 18:37
Feniks

Feniks

5 u zon heeft ze toch wel...ik wacht het nog een jaartje af dan. En de planten rondom zal ik volgende lente wat in toom houden (ik heb nu opgemerkt dat er toch een paar nieuwe blaadjes aan staan)
Mijn Cécile brunnerke heeft de winter dus niet overleefd...dacht ik!
Ik had hem al uit de grond gezwierd, en tot afwachting van een bezoek aan het containerpark in een emmer met wat oude aarde in de garage gezwierd. Nu zie ik dat er toch weer leven in zit Zou ik ze in een pot durven houden?
woensdag 18 april 2012 - 09:58
minouke

Minouke

als je ze in pot heb gezet laat ze dan nu gerust en van zodra ze serieuse scheut heeft kan je ze dan terug in volle grond zetten.
Scheut moet toch 20cm zijn.
Staan ze uit de grond dus met blote wortel zet ze dan waar je ze wilt hebben en doe er potgrond rondom in de put.
Goed begieten en verder gerust laten.

Dit jaar hebben we toch een erg speciale winter gehad voor de rozen.
Als rozen bevriezen moet je ze gewoon laten staan zoals ze zijn, ook niet snoeien in maart en wachten tot in mei tot de scheuten een 20tal cm hebben.
En dan pas snoeien wat dood is.
Van al mijn rozen (zo een 150) zijn er tot nu toe 2 die nog geen leven tonen maar elke dag zag ik wel 1tje die uit coma ontwaakte.
En we zijn nog niet eind mei dus heb ik hoop voor die 2
Dus geen bijkomende stress veroorzaken ... en gerust laten.
Ze doen hun best om er weer bovenop te komen.
Het spijtige is dat ze weer van nul moeten beginnen en dan vooral de klimmers maar ze zullen 2jaar groei in 1jaar inhalen... alleen twijfel ik of we veel rozen zullen hebben.
Ze zullen alles geven in de groei.
woensdag 18 april 2012 - 11:22
Feniks

Feniks

Ik zal ze dan voorzichtig naar een échte pot overhevelen, een emmer met zand is nu niet echt een mooie oplossing
Ik kan ze niet meer in de grond zetten waar ik ze heb uitgehaald, dat was blijkbaar geen goede plaats (echt niks groei daar). Ik zie of ze zich hersteld in de pot en zoek een beter plaatsje...waar o waar
woensdag 18 april 2012 - 11:29
minouke

Minouke

waar o waar eeuwig probleem hé

maar de gewone Cecile Brunner zou in een GROTE pot kunnen blijven maar niet de klimsoort (Cecile Brunner Clg) die wordt gemakkelijk 10m.
woensdag 18 april 2012 - 11:55
Feniks

Feniks

Ik kan ze misschien kort houden
woensdag 18 april 2012 - 11:59
minouke

Minouke

ja misschien, heb ik nog nooit geprobeerd.
woensdag 18 april 2012 - 12:46
Polplastron

Polplastron

Rozen kort houden is eigenlijk niet zo'n goed idee. Koop liever een roos die past bij de standplaats dan dat je een roos aanpast aan de standplaats. Op die manier ben je zeker van een goed resultaat. Anders blijft het toch vaak roeien met de riemen die men heeft.
woensdag 18 april 2012 - 12:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon