menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie weet wat voor plantjeonkruid dit is.

Ga naar meest recente reactie

Molenaar

Molenaar

Ik vraag me echt af wat dit nu is. Het blijft maar woekeren,komt steeds terug.

Bloemen & Planten

woensdag 9 februari 2011 - 15:29
annis

Annis

Dit zou een Houttuynia cordata kunnen zijn. Alle wortels goed verwijderen anders blijft de plant terug komen. Heeft hij een sterke geur als je het blad kneust.

Annis
woensdag 9 februari 2011 - 17:19
Rita1960

Rita1960

en als het speenkruid is .. kun je het ook eten als spinazie..

btw: ik ga voor het speenkruid..

groetjes,

Rita
woensdag 9 februari 2011 - 19:37
Molenaar

Molenaar

Ja maar bij speenkruid komen er bloemetjes aan.
En begint zo te lezen ook later met groeien,ze komen nu alweer omhoog,en vormen volgens mij alleen groen blad.
Ik ben er wel snel bij ,als ik het omhoog zie komen haal ik het zo snel mogelijk weer weg,maar het zit best diep,en dus met die kleine bolletjes ...
woensdag 9 februari 2011 - 19:42
Rita1960

Rita1960

en als je er nu eens een paar laat staan?? mss ben je iedere keer te vroeg met verwijderen en bloeien ze daarom niet..
Bij een naburige gemeente hier wordt een berm niet gemaaid.. juist vanwege deze plantjes..

woensdag 9 februari 2011 - 19:50
Molenaar

Molenaar

Dat zou misschien best eens kunnen,maar het jammere ervan is dat ze ook door mijn gazon heenkomen,en echt her en der door het vak verspreid omhoog komen.
woensdag 9 februari 2011 - 19:58
renate67

Renate67

Ik kan zo niet zien welke van de 2 suggesties hierboven gegeven het is, maar vandaag stond hier het speenkruid te bloeien (is niet uitgetrokken natuurlijk)
Het staat hier op veel plaatsen en is ook moeilijk weg te krijgen maar bloemen en ook blad zijn verdwenen voor de meeste andere planten de ruimte nodig hebben, dus ik laat ze maar. Mijn voorjaarsvooraf 'toetje'
renate
woensdag 9 februari 2011 - 20:20
Rita1960

Rita1960

Renate,
vooral als voorjaarstoetje.. mooi gezegd!
en als het de Arum I. is , ben ik benieuwd... heb ze sinds afgelopen herfst .....
(dankzij Moetje )


en nu ng even wachten op een bloeiende plant.. dan weten we echt welke het is!

woensdag 9 februari 2011 - 20:25
daucus

Daucus

Ik heb ook de italiaanse aronskelk in de tuin, maar hij woekert helemaal niet. Hij blijft mooi op dezelfde plek en daar staat hij al jaren. Vraag me af of dat plantje wel de italiaanse aronskelk is
donderdag 10 februari 2011 - 09:42
cee

Cee

Ik ga toch ook voor de aronskelk,

Vorig jaar had ik ook zo een klein mini blaadje met identiek dezelfde bladvorm en wist niet goed wat het was, dus liet ik het maar staan, ondertussen is het wat gegroeid en ben ik zeker dat het een aronskelk is. Je ziet ook mooi een tweede blad klaarzitten op de foto dat heel aronkelkachtig groeit, blad dat zich uit de groeispeer ontrolt. en die bladeren zullen dan de karakteristieke pijlvorm hebben.

Dus heb ik het maar uitgetrokken aangezien ik er al in m'n voortuin en composthoop heb groeien, en ook de knol/wortel lijkt volledig op wat ik op de foto zie.

Bij speenkruid komt het blad met een lange stengel veel verder van de "stam" te staan

Best niet opeten dus!
donderdag 10 februari 2011 - 11:54
iecee

Iecee

ik ben er zeker van dat het de aronskelk is maar die woekert volgens mij alleen als je het zaad laat staan
heb je toevallig geen oranje zaden gezien in het najaar?
de plant is geen probleem als je het zaad weghaalt en dat is erg gemakkelijk
donderdag 10 februari 2011 - 12:46
Molenaar

Molenaar

Bedankt allemaal voor de reacties,ik denk dat ik er een paar in een apart bakje stop,en dan maar afwacht of er wel of geen bloem aankomt. Zover heb ik het nog niet laten komen. Ik ben wel al tijden aan het proberen om het weg te krijgen,maar nu een jaar later komt hettoch weer omhoog.
donderdag 10 februari 2011 - 14:56
moetje1951

Moetje1951

Speenkruid heeft niet van die lange gerekte worteltjes. Dat is eerder een eigenaardig gevormd knolletje. Het is inderdaad Italiaanse aronskelk. Ik heb ze overal en ze zijn heel moeilijk te verwijderen. Je moet werkelijk heel diep gaan met de spade. Uittrekken heeft weinig zin. Het steeltje breekt en de knol blijft zitten. Daarentegen heeft het blad bij volwassen planten wel sierwaarde. De bloem vind ik maar niks maar in het najaar komen er prachtige oranje bessen aan.
Ze woekeren inderdaad enorm! Rita en ook Miema ,als ik me goed herinner heb ik jullie hiervoor gewaarschuwd?
donderdag 10 februari 2011 - 19:09
Rita1960

Rita1960

Ja Moetje... dat heb je..

maar ja.. ik vind de meeste woekeraars wel mooi!

donderdag 10 februari 2011 - 19:18
Tuinprins

Tuinprins

Is inderdaad de Italiaanse aronskelk, Arum italicum. Deze plant woekert niet maar je vindt wel overal de zaailingen terug. Het zaad wordt door vogels verspreid dus als je hier van verlost wil zijn dan moet je op tijd de oranje zaadknotsen verwijderen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 10 februari 2011 - 19:21
daucus

Daucus

Ik wil wel heel veel van die aronskelken. Moet ik gewoon de plant uitsteken en bij wijze van spreken hem verdelen in honderd stukjes
donderdag 10 februari 2011 - 19:24
moetje1951

Moetje1951

Je krijgt ze ook overal door dat je bij het spitten de knolletjes zonder het te weten zelf verplant en zoals Batdah zegt: van een knol kun je der 100 maken.
donderdag 10 februari 2011 - 19:24
daucus

Daucus

Hij bloeit elk jaar met wel 15 kolven, maar nog nooit een zaailing gezien. Ik tuinier op zavelgrond. Hij staat in de schaduw en krijgt ook echt nooit geen zon. Moet ik de plant verplanten?
donderdag 10 februari 2011 - 19:30
iecee

Iecee

er zijn ook vel veel verschillen , je hebt er met prachtig geaderd blad , doe mogen blijven en de saaie groene en weinig geaderde gaan eruit .
als ze grote pollen vormen kan de ze gemakkelijk opvorken en in het wild weggooien langs de slootkant of in de berm.
onze inheemse zijn groen en kleiner dan de italiaanse
donderdag 10 februari 2011 - 20:04
iecee

Iecee

waarschijnlijk heb je gelijk
sommige dingen horen echt niet in de natuur thuis en verdringen onze eigen planten waar onze inheemse dieren van moeten leven en zo verstoor je de kringloop
donderdag 10 februari 2011 - 22:13
miema

Miema

Ik zie heel graag die oranje bessen er aan.
zaterdag 12 februari 2011 - 20:11
moetje1951

Moetje1951

Idd Miema, ik ook en de vogels zijn er zot van.
zaterdag 12 februari 2011 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon