menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterjasmijn Clematis combineren

Ga naar meest recente reactie

koshi

Koshi

Ik heb een 9m lange muur waar nauwelijks of geen zon komt. Ik had al gedacht om tegen de muur Winterjasmijn en Clematis te zetten.
Kan ik beide combineren en hoeveel planten heb je nodig per lopende meter?
maandag 17 januari 2011 - 22:05
Plantadvies

Plantadvies

Beide planten hebben zon nodig. Zij zullen het nauwlijks doen als u ze plant. u kunt beter denken aan Humulus lupulus, Hydrangea anomala ssp. petiolaris, Stauntonia hexaphylla.

Plantadvies
http://plantadvies.com
dinsdag 18 januari 2011 - 18:30
hanninkj

Hanninkj

De meeste Clematissen houden van schaduw, sommigen kunnen zelfs op de noordkant. Meestal zijn Clematissen fraaier van kleur in de schaduw dan in de zon(b.v. Westerplatte, Stasik, Pilu, Nellie Moser, Rebecca etc. Het voordeel van de Clematis is dat hij het licht opzoekt zoals hij ook in het wild doet.

Je moet eerst meer informatie geven over de standplaat want dan kan ik een beter antwoord geven.
Plaats: noord, oost, zuid of west
Grondsoort: klei, zand, savel bosgrond
Standplaats: vochtig, nat, droog
Soorten: montana, viticella, grootbloemig, groenblijvend

Ton
dinsdag 18 januari 2011 - 21:01
koshi

Koshi

Heb even een kaartje van mijn tuin erop gezet, weet totaal niet welke richting dit is.
De muur die beplant moet worden is waar het nummer 7 staat.
Het is een leemachtige grond en staat met momenten drassig.


[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 18 januari 2011 - 22:38
hanninkj

Hanninkj

Dit is wel een goede muur maar leem en drassig is nietr zo geweldig voor Clematis. Probeer eens eerst 2 viticella's(Walenburg, venosa violacea, nigritjanka, tango, rubra, etc). Zet ze wel ca. 1 meter van de muur anders kan het in de zomer te droog zijn en leidt de plant naar de muur.
De jasmijn heeft weinig problemen, okk een zeer fraaie Jasminium x stephanenhse.

Ton
woensdag 19 januari 2011 - 18:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon