menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slappe dahlias

Ga naar meest recente reactie

_dani_

_dani_

hallo,

Ik heb in mei dit jaar dahlia's (enkelbloemig en dubbelbloemig) gezaaid binnen (dus vrij warm). Een hoop zaadjes kiemde maar het werden slappe planten met een paar knoppen en een enkele bloem.

Ik heb de knollen gered en droog weggelegd maar deze zijn nog klein (0.5 to 2cm in doorsnee).

Kan ik deze volgend jaar nog oppotten? of blijven het slappe planten?

Ik heb nog zaad dus hoe kan ik voorkomen dat het van die slappe planten worden?

alvast bedankt voor de moeite

groetjes
dani
zondag 28 november 2010 - 23:50
deHaan

DeHaan

In het voorjaar in de volle grond zetten.
Dit had je afgelopen jaar ook kunnen doen.
maandag 29 november 2010 - 09:35
_dani_

_dani_

afgelopen jaar had ik zaadjes zoals ik beschreven heb
maandag 29 november 2010 - 14:30
moetje1951

Moetje1951

Hallo Dani,

WELKOM!

Ik denk niet dat je uit de knollen slappe plantjes zult krijgen. Waarschijnlijk heb je de zaailingetjes te lang binnen gehouden en misschien niet licht genoeg?
Ik denk dat deHaan bedoelt dat je de zaailingetjes in de volle grond moest gezet hebben?

Moetje
maandag 29 november 2010 - 14:37
deHaan

DeHaan

Als je ze in de volle grond gezet had toen ze ongeveer 2 tot 5cm waren dan waren ze uitgegroeid tot redelijke planten.
Maar het tweede jaar worden ze wel groter en voller.
maandag 29 november 2010 - 17:12
_dani_

_dani_

ok, dat verklaard een hoop,

dank jullie wel voor de info. Ik ben reuze benieuwd naar de dahlia knollen

dani
maandag 29 november 2010 - 17:55
jdcoster

Jdcoster

Als die knolletjes nog zo klein zijn, bestaat het gevaar dat ze deze winter totaal uit drogen als je ze droog bewaart.
Ik zou ze toch tenminste in turf of scherp zand bewaren. Af en toe eens controleren ook ... .
Begin maart leg ik ze dan al uit in platte bakken plaats ze op een lichte plaats, strooi wat potgrond tussen de knollen en geef al wat water.
Kort daarop komen er dan al stevige scheuten op en eind maart plant ik ze uit in de volle grond in een plantgat met veel compost.
dinsdag 30 november 2010 - 15:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon