menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vanaf hoeveel onder nul tegen vorst beschermen

toponypy

Toponypy

hallo,
ik heb nog niet zo lang een zestal stamrozen geplant en die hebben nu nog al hun takken en blaren, een bolvorm van ongeveer 60 cm diameter. Ik heb al veel gelezen over de verzorging maar hoe meer ik lees, hoe verwarder sommige zaken worden. Ik ben er echter zeker van dat op dit forum mensen zijn met gezond boerenverstand die mij op een eenvoudige manier zullen kunnen uitleggen hoe ik mijn stamrozen gezond en wel door de winter kan loodsen. Hoe zit het bv met snoeien, moeten die nu niet teruggesnoeid worden? En wat met de vorstbescherming? Ik heb zes zakken klaar liggen uit vliesdoek, voor het geval zich voordoet, maar vanaf hoeveel onder nul is dit nodig?

Tony

http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
zaterdag 27 november 2010 - 21:26
Juelz

Juelz

Het exacte weet ik er niet van maar rozen kun je beter in de lente terug snoeien i.v.m het invriezen de stengels beschermen de plant beter tegen vorst dan je ze zou weg knippen.
zaterdag 27 november 2010 - 22:26
lentemode

Lentemode

Hallo Tony,

Zoals Lein al vertelde, de entplek toch maar goed inpakken !
We hebben hier al twintig jaar verschillende stamrozen en raakten ze alleen maar kwijt door zware vorst !
Je kent dat wel: enige zachte kwakkelwinters, en dan toch niet meer inpakken en verbaasd opkijken in 't voorjaar als je je liet verrassen door zware vriesperiode.
Vanaf vorig jaar pak ik ze terug met zorg in, da's een zorg minder !
Ik stop allerlei licht materiaal rond de entplaats en houd alles bijeen met mooie jutezakken, niks kunststof, en warempel, ook dat oogt nog mooi in een winterse tuin met een sneeuwlaagje erover zoals gisteren.
Nu zeker niet snoeien als 't vriest. Ik kortte ze vorige week wel een beetje in, dat verpakt makkelijker.
DOEN !

Groetjes,
Mia
zondag 28 november 2010 - 11:39
waas57

Waas57

Hallo Tony,

Rond half november heb ik de takken van mijn stamrozen ingekort tot op een 30-tal cm. Toen vroor het nog niet natuurlijk !
Rond deze periode hadden we ook drastisch ingegrepen bij een paar coniferen en daarvan heb ik verschillende takken gebruikt om de entplaats van de stamrozen in te pakken. Vervolgens is er een oude aardappelzak van jute rondgebonden. Vorig jaar zijn ze enkel met coniferentakken beschermd geweest en ze hebben die gure winter ook overleefd !

Groetjes,
Ginette


zondag 28 november 2010 - 13:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon