menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ivm planten bewaren planten binnen laten overwinteren

Ga naar meest recente reactie

mimie

Mimie

Beste ervaren tuinliefhebbers,
Ik heb ooit 1 keer jullie ervaring aangesproken en het was super:bijzonder
vriendelijk, zeer verrijkend en effectieve resultaten! wie weet nu weer?

Nog eens wou ik dit jaar mijn mooie geraniums proberen te bewaren (zo noem ik ze /maar zijn dat pelargoniums?) je weet wel de "klassieke" geraniums die men vaak in bloembakken aan de gevel zet... Onlangs was er die vraag voor de leden: waar laat je je planten overwinteren? daar of daar? maar hoe doe je dat om succes te boeken????

Wil je me AUB vertellen wat de beste werkwijze is?
licht maar koel? hoe koel?/ verpotten of juist niet?/ helemaal niet bevochtigen of toch wel en hoeveel water/ zo laten zoals je ze uit de tuin neemt of snoeien? maar dan -zeer concreet- Hoe juist snoeien???
Tot heden lukte het (1 of 2 gelukt) een beetje toevallig... de meeste planten droogden uit en hadden vooral ook witte/groene luizen en de bekende witte kleine vliegen.... = veel inspanning voor "niets" als resultaat = frustrerend!= dus niet goed /juist bezig!

Ik zou zeer gelukkig zijn mijn mooie planten in de lente volgend jaar opnieuw buiten te mogen installeren - dankbaar dat ze zich in de winter goed bij mij thuis binnen hebben "gevoeld".

Op voorhand alvast zeer dankbaar voor jullie aandacht en eventuele antwoorden
MV-groene-G
Mimie


maandag 22 november 2010 - 22:21
Rita1960

Rita1960

Hoi Mimie,

ik houd de pelargoniums (ouderwetse geraniums) over, in een niet al te lichte omgeving, bij maximale temp. van zo'n 5 graden, ik snoei ze niet (pas in het voorjaar), zorg er wel voor dat de potkluit niet geheel uitdroogd. en zelfs dan sneuvelen er ieder jaar wel een paar planten.. that's nature

In het voorjaar als zich nieuwe blaadjes ontwikkelen snoei ik ze kort en verpot ze in goede potgrond..

groetjes,

Rita
dinsdag 23 november 2010 - 19:14
Angelo

Angelo

Hoi,

wij laten ze in hun potten staan met bloemen en alles wat ze nog hebben op dat moment.

Ze gaan onze veranda in, waar de temperatuur tussen de 0 en 5 graden ligt. En ze krijgen af en toe eens water, en in de lente maken we ze een beetje op, en krijgen ze voeding, en dan weer naar buiten

dinsdag 23 november 2010 - 19:57
Gehenna

Gehenna

Is het normaal dat ze al hun blad verliezen?
woensdag 24 november 2010 - 22:33
moetje1951

Moetje1951

Ik heb ze tot nu altijd gesnoeid bij het binnenhalen, maar hier geleerd dat dit de planten uitput? Toch heb ik elk jaar heel mooie bloemen.
Ik probeer het dit jaar zoals Rita en Batdah! Maar ik veronderstel dat ik dan toch wat meer water moet geven? Mijn gesnoeide planten krijgen hoogstens een keer per wintermaand een heel klein beetje ?
En trekken jullie dan alle blaadjes eraf?
donderdag 25 november 2010 - 11:43
mimie

Mimie

Dank u wel Rita, Angelo, Gehenna, batdah en moetje (He moetje van toen rond de hosta's he!)

Pas mijn vraag en al zo vlug een reactie! Fijn!
Da planten (pelargoniums dus) al ergens anders geplaats voor toch meer licht + zachtere temperatuur / gelukkig had ik ze niet gesnoeid, heb nu de bloemen, knoppen + leliik groen verwijderd en een beetje water gegeven.
Interessant te weten dat deze planten geen "rustperiode" verlangen (nu begrijp ik pas waarom bij mijn moeder in de Ardennen, vroeger, in de veranda zo'n onverwachtte "bizaar" combinatie te zien was: buiten sneeuw, in een hoek een jaarlijks versierd kerstboom en tegen de muur reuze, altijd verder groeiende, geraniumsplanten vol bloemen in vele kleuren : precies onnatuurlijk, bijna storend...

badhah nog graag 2 vraagjes aub:
-- een aantal planten stonden in de volle grond/ wat "blote" wortels missen dus hun grondkluit = toch best wat potgrond er rond?
-- de preventie tegen schimmel en luizen: wat moet je juist doen? heb je een milieu/huis/mens vriendelijke suggestie? hoe erken je -hoe was dat nu weer? - dat van de kever?
vriendelijk dank allemaal en ook succes toegewenst!
Mimie
donderdag 25 november 2010 - 17:22
Rita1960

Rita1960

@Marianne,
als je ze nu onderdak zet in de potten waar ze in staan.. vorstvrij wel te verstaan zie je binnen een aantal dagen of bevroren zijn geweest..
Dan worden ze zwart... niet geschoten is altijd mis...

groetjes,
Rita
vrijdag 26 november 2010 - 17:19
Gehenna

Gehenna

En batdah geeft weer extra werk mee
Ze gaan verhuizen naar de slaapkamer en een paar preventieve behandelingen krijgen en de grond wordt uitgemest ...
Volgens mij is 5° te koud want zelfs de nieuwe scheutjes beginnen foert te zeggen.
Redden wat er te redden valt !!!
vrijdag 26 november 2010 - 18:10
mimie

Mimie

Dank u wel batdah voor je zeer duidelijke, concrete, goede adviezen!!!Je bent precies inderdaad een "kenner"!
Ik weet nu weer meer en kan zo mijn planten nog fijner verzorgen.

Je hebt de "dikke, cremekleurige......" vijanden zo beschreven dat ik ze precies kon zien! zonder te weten wat het was ben ik ze precies al eerder tegen gekomen - zal ze dus wel herkennen want ik vond ze alles behalve aantrekkelijk.

Ja TuinFairy deze planten kunnen inderdaad overwinteren mits -zie de getuigenissen - de juiste standplaats en verzorging = altijd de moeite waard om te proberen He ! het is zo jammer van mooie planten aan te schaffen om ze later weg te gooien en een jaar later nieuwe te gaan kopen die op hun beurt op de compost eindigen. En daarbij is het zo fijn met zorg en liefde planten in de winter te verzorgen met het oog op de volgende lente...

Jouw reactie brengt me tot een volgende vraag voor onze ervaren tuinliefhebbers. Nu ging het rond pelargoniums maar wie weet, TuinFairy, weten ze nog veel meer?
Willen we ze vragen welke andere "klassieke" zo gezegd éénjarige planten ze ook met succes binnen laten overwinteren?
Is het dit jaar misschien te laat dan goed te wteten voor volgend jaar He!

Hartelijk dank
Mimie
vrijdag 26 november 2010 - 18:29
Rita1960

Rita1960

Ik begin niet aan het overhouden van 1 jarigen..
tenzij er een paar stekjes zijn overgehouden.

groetjes,

Rita
vrijdag 26 november 2010 - 19:00
Rita1960

Rita1960

en in tegenstelling tot datgene wat Batdah zegt.. mijn pelargoniums overwinter ik bij max 5 graag C. en ze komen er - op een enkele uitzondering- goed uit.



@ Batdah... hoe zit het met de montbresia"s??
vrijdag 26 november 2010 - 19:07
moetje1951

Moetje1951

ja Batdah hierin ga ik met Rita mee. Mijn Pelargoniums zijn al heel oud en ze overwinteren elk jaar in een koude veranda waar het ongeveer 5 graden is in de koudste periode.
Ik vind het kleur zo mooi, vandaar dat ik ze niet wegdoe, en ze doen het elk jaar opnieuw heel goed. Deze foto is van begin Juni.




[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 26 november 2010 - 20:18
joopsmit

Joopsmit

Ik heb wel eens een aantal Pelargoniums binnen gehaald na de eerste nacht vorst en ze in de kruip ruimte van mijn huis gedropt Daar is het niet te droog niet te warm en dat ging prima
Vroeger deed men deze planten gewoon in de donkerre kelder zetten en dat lukte meestal goed Maar niet te nat in verbant rot . IN het voorjaar mooi bij knippen verpotten en hoppa een mooi plant is je loon . Verder is het wel eens leuk om deze plant een in een kuip te gaan kweken . Van orginne zijn het eigenlijk fikse struiken die wel 250 hoog kunnen worden met een stan zo dik als en mannen pols . Neemt dan wel wat ruimte in maar ja dan heb je wel wat .
Groet Joop
maandag 20 december 2010 - 01:14
jdcoster

Jdcoster

En als je al die raad volgt, kun JIJ dat ook. Ik heb verscheidene perargoniumplanten van wel twee meter hoog. Die donkere links op de foto heb ik al van 2002.
In het voorjaar is verpotten soms maar aanbinden zeker nodig.

[url=http://img831.imageshack.us/i/afbeelding009j.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
maandag 20 december 2010 - 17:11
moetje1951

Moetje1951

Wat een pracht! Een zee van bloemen! en de ladder vind ik een origineel plantenrek, mooi!.
Dus je laat een pelargonium zijn gang gaan? Niet snoeien en water blijven geven in de winter?
Dit probeer ik ook!
En, als ik me niet vergis zie ik ook een lidcactus die nog bloeit!
dinsdag 21 december 2010 - 08:39
moetje1951

Moetje1951

Ik heb je wijze raad gevolgd batdah en ze dit jaar voor het eerst niet gesnoeid voor de winter. Ik had er alle bloemen uit verwijderd maar ze bloeien maar door. Ik geef ze geen water en ze hebben maar vijf graden, blijkbaar zijn ze in hun element?
dinsdag 21 december 2010 - 11:44
jdcoster

Jdcoster

Ik heb nog een paar mooie voorbeelden gevonden vandaag

[url=http://img256.imageshack.us/i/img5514v.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Ik wens jullie in dit nieuwe jaar een goede gezondheid, net dat beetje welstand dat helpt bijdragen tot een gevoel van geluk en oog voor de mooie dingen in het leven zoals ... bloemen en tuinen bijvoorbeeld.

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 2 januari 2011 - 14:21
Rita1960

Rita1960

Hoi Joel,

Die bontbladige pelargonium is ook een droom

groetjes,
Rita
zondag 2 januari 2011 - 15:21
moetje1951

Moetje1951

Prachtig zeg! Wat verlang ik alweer naar de zomer! Ik hou niet van de winter
zondag 2 januari 2011 - 16:32
Rita1960

Rita1960

ik houd ook niet echt van de winter.. de dagen zijn te kort en er groeit -bijna- niets.(tenzij in huis)
't is wel voor mij een tijd om lekker te cocoonen

en moetje, je stek van de bonte katrien geeft eindelijk een paar wortels

groetjes,

Rita

en voor een ieder: een goed en gezond 2011 toegewenst


zondag 2 januari 2011 - 19:41
joopsmit

Joopsmit

Mijn 2bonte katrientjes strekjes maken het nu bont in het hemelrijk . de anderre gaan als een trein .hier op aarde GRoet Joop
maandag 3 januari 2011 - 00:33
bisschop

Bisschop

fuchsias kan je ook gemakkelijk overwinteren een beetje dezelfde manier als pelargoniums
vrijdag 7 januari 2011 - 14:19
marero

Marero

ik snap het niet, bij mij worden de pelargoniums nooit zo hoog, ik kan ze hooguit 2 tot 3 jaar overhouden en dan gaan ze naar de bloemenhemel
anders hele mooie bloemenhoekjes hier
zaterdag 8 januari 2011 - 01:10
bisschop

Bisschop

alje de tips die hier gegevenzijn volgd zal je zeker met succes je pelargoniums kunnen overhouden het tweede jaar zijn ze veel mooier dan het eerste jaar.
dat je ze maar twee jaar kan houden is wel raar probeer maar en volg de richtlijnen van hierboven
zaterdag 8 januari 2011 - 08:39
joopsmit

Joopsmit

ooit woonde ik in Arnhem . Daar had ik een pelargonium op 8 meter hoogte en deed het prima
Woonde dus op de 3de verdieping , Grapje
Groet ende beste wensen voor 2011. Joop
maandag 10 januari 2011 - 01:13
linkin711

Linkin711

ik heb eigenlijk met puur geluk een eenjarige overwinterd....

Zo een die wat naar citroen ruikt,een vlezig blad en gaat iets of wat hangen / kruipen,bieden ze veel aan in de Tuincentra,maar ik zou de naam echt niet weten!
Heeft wat weg van een klein DIK Citroenmellise blad,heft ook dezelfde geur....
Iemand een idee?

Staat bij mij nu op zo een 8°C en blijft heel mooi groen en Fris...

dinsdag 11 januari 2011 - 22:00
bisschop

Bisschop

misschien een citroen pelargonium
Heb je er een foto van?

mvg
marleen
woensdag 12 januari 2011 - 08:33
linkin711

Linkin711

ik zal er morgen eens een foto van nemen!

Maar die is het niet....
woensdag 12 januari 2011 - 17:31
joopsmit

Joopsmit

Citroengeranium’s zijn lastige planten.
Als ze nog jong zijn groeien ze prima, maar na enkele jaren soms al eerder, gaat de groei er uit.
Meestel krijgen ze leidingwater en dat water is vaak hard water dat wil zeggen, er zit veel kalk in.
Telkens weer als men water geeft komt er een beetje kalk in de potgrond.
Het water word opgenomen en een deel van de kalk blijft achter.
De potgrond gaat daardoor te veel kalk bevatten en de plant maakt gele blaadjes. en dan bruin
Uiteindelijk gaat de plant dood, door te veel kalk.
Met het geven van regen water is het probleem opgelost.
Citroengeranium’s worden ook niet zo oud, hooguit enkele jaren , tijdig opnieuw stekken, dan heb je nieuwe planten mocht de oude dood gaan.
Een zijtakje dat je van een hoofdtak afbreekt zijn meestal de beste stekken.
Genaamd, stek met een hieltje.

Bloemen & Planten

woensdag 12 januari 2011 - 17:47
bisschop

Bisschop

dank je wel voor de uitleg want ik dacht er volgendjaar aan te schaffen
woensdag 12 januari 2011 - 20:23
linkin711

Linkin711

Net naar daar geweest,waar de plant staat,enne ,ID via foto zal niet gaan,niet echt veel blad meer ,leeft nog maar op het randje...

Ik zie het volgend voorjaar wel als ie uitloopt

woensdag 12 januari 2011 - 21:21
Jacquelinevanhummelen@gmail.com

[email protected]

Mijn moeder deed het volgende met haar geraniums enkele scheuten van de plant halen, en in potjes zetten 1x per week een beetje water stonden altijd in de keuken bij haar dus altijd warm. Ze had ook dit jaar de mooiste planten die je kan bedenken.
maandag 18 september 2017 - 13:58
moetje1951

Tekst aangepast

Moetje1951

je kunt ook, als je geen stekjes wilt nemen, de oude plant inkorten en alle blaadjes verwijderen. Vervolgens laat je ze de hele winter koel maar vorstvrij overwinteren. Heel matig zijn met water. Na enkele jaren toch eens verjongen met stekjes...dit gaat over de gewone pelargoniums. Citroengeraniums zijn lastiger om stekken!
maandag 16 april 2018 - 09:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon