menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kopertape tegen slakkenvraat

Ga naar meest recente reactie

sakura

Sakura

Ik ben van plan om mijn potten met hosta's tegen slakken te beschermen met kopertape. Hoelang gaat kopertape mee ? Koper gaat immers ook oxideren en wordt dan groen. Blijft geoxideerde kopertape nog effectief tegen slakken ?
woensdag 3 november 2010 - 18:31
zourky

Zourky

Nu weten we eindelijk waar al dat koper van de spoorweg naartoe gaat het is voor de slakken
groetjes Richard
woensdag 3 november 2010 - 18:51
kurt

Kurt

Geachte,

Vele van onze klanten kopen jaarlijks nieuwe tapes om de oude te vervangen of het al echt nodig om ze na 1 jaar te vervangen weet ik niet.

De universiteit van Antwerpen koopt voor een project in elk geval jaarlijks nieuwe tapes. Zo zijn ze zeker dat de slakken hun projecten niet in de war sturen.

zie http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=282

Mvg,
Kurt
woensdag 3 november 2010 - 19:13
Rita1960

Rita1960

dus als Willy zegt,, koper oppoetsen zodat het koper weer koper is....en niet groen..

groetjes,

Rita



aanvulling: met koperpoets dus
donderdag 4 november 2010 - 20:09
Rita1960

Rita1960

Je moet het wel goed uitpoetsen hé

vrijdag 5 november 2010 - 17:51
FransNL

FransNL


Als kopertape al zou helpen tegen slakken dan moet koperdraad dat zeker ook doen. Het is alleen vele malen goedkoper dan tape want voor een fraktie van wat kopertape kost is installatiedraad met koperkern bij de bouwmarkt (bijv.Gamma) verkrijgbaar . Je moet wel nog even de buitenmantel afstrippen.


zondag 7 november 2010 - 20:30
FransNL

FransNL




Dit topic heeft me nieuwsgierig gemaakt naar de relatie koper en slak. Ik ga dat het volgend jaar , het is er nu niet meer het jaargetijde voor , eens proefondervindelijk vaststellen. Ik vang dan wat slakken en zet ze dan bijvoorbeeld op een paar vierkante meter door koper afgeschermd stukje grond van mijn tuin . Als slakken door koper tegengehouden om ergens binnen te komen moet het ze natuurlijk ook beletten om buiten te komen . Wordt volgend jaar vervolgd.

De bus anti-slakkenkorrels die ik heb gooi ik in ieder geval zeker niet weg. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee want dat spul helpt echt ! Bovendien , al zou koper helpen , het is ondoenlijk om een paar honderd vierkante meter tuin m.b.v. koper af te zetten. Ook hou je de dan al aanwezige slakken in je tuin vast en belet je ze om bijvoorbeeld naar de tuin van de buren te verhuizen





zondag 7 november 2010 - 23:13
sakura

Sakura

We mogen ons dus volgend jaar aan jouw doctoraatsthesis over slakkenbestrijding verwachten...
maandag 8 november 2010 - 08:41
FransNL

FransNL

Ik zal het gelijk maar een beetje relativeren. Ik besef ook wel dat kopertape onhandig is voor grotere tuinen maar dat het een oplossing kan zijn voor iemand die kleinschalig bezig is (mits het werkt). Ik kom er volgend jaar wel op terug of en in welke mate koper effectrief is. Ik hou wel van experimentjes . Zie bijvoorbeeld :

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=24811
maandag 8 november 2010 - 12:09
iecee

Iecee

de slakken krijgen een elektrisch schokje als ze over koperdraad heen gaan. daarom werkt het.
zo hou je ze weg uit je potten
er bestaan nu ook dure brede koperen banden voor in de tuin.

en iedere koper is goed maar hoe ga je koperdraad om je pot heenkrijgen in spoelen en elektriciteitkabel zit ook koperdraad maar hetzelfde probleem! om een rechte pot wikkelen zou nog gaan.
je kan ouwe koperen potten verzamelen om je hosta's in te zetten
te vinden in de kringloopwinkels en rommelmarkten, maar om grote te vinden is iets moeilijker
het koper mag groen uitgeslagen zijn , het blijft de slakken weghouden.
en er bestaat ook nog koperfolie.

donderdag 11 november 2010 - 18:56
Rita1960

Rita1960

je kan ouwe koperen potten verzamelen om je hosta's in te zetten
bingo! Iecee, ik zie het licht!
Jij hebt mij naar de oplossing gepraat..

Die koperen potten/ketels heb ik hier staan, ongebruikt al jaren..
Met een van die potten ga ik volgend jaar experimenteren...
Maar ik zorg er wel eerst voor dat de hosta die erin komt slakkenvrij is, lees de grond waarin deze staat

groetjes,

Rita
donderdag 11 november 2010 - 19:27
Rita1960

Rita1960

ikke niet Willy,

ben in de 5e opgehouden met scheikunde



maar proberen kan geen kwaad.. ik heb ze in geel koper en rood koper
donderdag 11 november 2010 - 21:10
iecee

Iecee

alle modes komen altijd weer terug, nog even en alle hosta's staan in koperen potten of nog erger straks verkopen ze ze nog in koperen potten

vrijdag 12 november 2010 - 09:26
printemps

Printemps

Potten met Hosta's kan je ook in een dubbele waterschaal zetten
Slakken kunnen niet zwemmen

mvg
vrijdag 12 november 2010 - 15:55
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

je kan ze ook levend rosteren. Gewoon wat koper dtraadjes spannen rond de pot batrijen eraan of gewoon in stopkontact stekker er aan. Hang er dan wel een verbruiker aan anders heb je problemen lamp ofzo Maar dit is vooral voor droge plekken als je het in het stopcontakt steekt vergoot je trasfo eit anders ben jij levend gerookt. Vind wel iets uit tegen het vocht anders heb je steeds kortsluiting. Als je zulke vleiggemeppers hebt waarom geen potten slakje kruipt erop en slakjes valt er af maar dan dood
zaterdag 27 november 2010 - 20:02
Rita1960

Rita1960

Cedric,

we zijn op zoek naar een alternatief dat niet verder(of nog meer) energie vreet.. batterijen moeten worden opgeladen en verbruiken ook nog eens stroom..

en het lijkt mij ook niet handig dat je het electrictieitsnet erbij haalt... te veel kans op je eigen electrocutie

en wie zit er nu te wachten op kortsluiting?? ikke niet in ieder geval

groetjes,

Rita

PS; hoe is het afgelopen met je kasgroenten???
zaterdag 27 november 2010 - 20:26
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

hallo,
Weet ik vel kans op electrocutie. Maar word je eigen probleem.
maar ik snap niet hoe koper eigelijk slakken kan tegen houden
Met de groenden in de serre was het smullen. Kilo's tomaten en veel kommers men eigen sla ging als een tierelier daarna natuurlijk ook buiten

Groetjes
Cedric
zaterdag 27 november 2010 - 20:57
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

uhm ja is al eens gebeurt hoor buren hebben hele wijk platgelegt!
zondag 28 november 2010 - 08:46
sugar

Sugar

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in slakken en koper zou ik zeker dit artikel eens lezen http://www.hostavalley.com/slakken%20en%20koper.htm

Slakken krijgen trouwens geen electrische stroom door hun lichaam als ze over koper kruipen, koper is extreem giftig voor alle weekdieren.
zondag 28 november 2010 - 10:21
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ok dan zal ik es wat koper strippen want voorig jaar was eer een zonnebloem 2m 50hoog de stenkel 7/10 doorgebeten en die zonnebloem viel steeds om we hebben alles geprobeerd
zondag 28 november 2010 - 11:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon