menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pennisetum

Ga naar meest recente reactie

geert3d

Geert3d

wanneer mag ik mijn pennisetum snoeien en wanneer mag die verplaatst worden
woensdag 22 november 2006 - 15:56
Rodger

Rodger

Geert ,de meeste grasachtigen nu knippen en verplanten is geen goede zaak ,want als je nu strenge vorst zou krijgen na het snoeien en verplanten dan gaan ze meestal kapot . Je wacht veel beter tot in de lente dan lopen ze zeker terug uit.
rodger
woensdag 22 november 2006 - 16:57
geert3d

Geert3d

rodger, dit wil dus zeggen dat ik ze altijd in het voorjaar moet snoeien.
donderdag 23 november 2006 - 19:21
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Geeft toch ook een prachtig effect in het najaar in de tuin, bijvoerbeeld bij sneeuwval.
Alleen al daarom zou ik pas in het voorjaar snoeien.

De lange van Bilze
donderdag 23 november 2006 - 20:44
Rodger

Rodger

rodger, dit wil dus zeggen dat ik ze altijd in het voorjaar moet snoeien.


"Moeten" is een groot woord , maar als je ze in de lente snoeit is het bijna zeker dat ze terug uitlopen na de winter. De stengels bieden ook in de winter een natuurlijke bescherming voor de plant ,als je ze voor de winter inknipt neem je die natuurlijke bescherming weg , de plant kan dan gemakkelijker ook inrotten of invriezen ,met afsterven tot gevolg.
groetjes
rodger
donderdag 23 november 2006 - 22:45
Esem

Esem

Geert
je lampenpoetsersgras of pennisetum kan je best verplanten en of scheuren in ofwel septemberq/october,of omdat het toch al een beetje te laat is, eind maart begin april.
Het snoeien van de plant zou ik als ik jou was,in het voorjaar doen,en dit heeft twee redenen.
Ik smoei al mijn vaste planten in het voorjaar, zo worden ze beschermd voor eventuele strenge vorst.
1) de aren en halmen van het gras beschermen je plant extra tegen de koude.
2) en dat is hiervoor al aangegeven ,het geeft een mooi efect als er sneeuw op ligt.
Ik wil daarmee niet zeggen dat het moet gaan sneeuwen.
Nee voor mij mag de zomer voorgaan tot Pasen en dan weer terug wat warmer.
Gr Esem

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 27 november 2006 - 21:06
Liselore

Liselore

Beste,

Is het waar dat grassen om de zoveel jaar moeten gedeeld worden ? Voor Pennisetum is dat nog te doen, maar hoe pak je dat aan met Miscanthus. Hoe diep moet je die uitsteken, en dan zeker best de buitenste delen terug gebruiken ? Ook einde maart ?

Dank en groetjes,

Liselore
dinsdag 28 november 2006 - 17:27
Rodger

Rodger

Hallo Liselore,
Miscanthus die gaat nogal enkele jaren mee hoor voor je er iets moet aan doen ,maar ook na verloop van tijd gaat het binnenste van de pol afsterven en is het alleen de buitenkant die overleeft.
Als je deze eind maart splitst of scheurt heb je 99% kans dat het goed afloopt ,je kunt het ook eind sept of oktober doen maar dan is er meer kans dat als er een strenge winter komt er heel wat plantjes zullen sneuvelen als ze nog niet voldoende ingeworteld zijn.Je moet wel een spadesteek diep gaan hoor als je de pollen splitst, en daarna goed aangieten .
groetjes
rodger
dinsdag 28 november 2006 - 18:25
Esem

Esem

Liselore,
Eerst eens zeggen dat we bijna buren zijn. Jij woont in Lier en ik in Emblem,maar dit ter zijde

Je vraagt of het waar is om de grassen optijd te scheuren.
Wel ik zou zeggen ja het is best dat je niet alleen de grassen maar ook vaste planten om de 4à 5 jaar schreurt.
Het hart van de pol verwijderen en de buitenste delen terug aanplanten.
Doorgaans is het hart (het oude deel van de plant) niet zo actief meer,en je bekomt een opening in de plant doordat deze niet meer zo productief is.En ook soms wat kale plekken in de borders.
De buitenste delen daartegen zijn nieuwe jonge planten die na het scheuren en verplanten de borders terug in evenwicht brengen.
Nog een voordeel van de planten te scheuren is dat je zo gratis meer planten bekomt.
Nog even iets over de Miscanthus.
Het is vlugger gezegd dan gedaan, hem scheuren.
Twee jaar terug heb ik ook de miscanthus volledig uitgespit,dat uitspitten in maar een gezegde,want er kwam een bijl aan te pas om ze te verwijderen.
Zo een sterke wortels bezitten ze.
Na een dag hard labeur(zwaar werk) met drie man en een pijnlijke rug was de klus geklaart.
Wat ooit één plant was,waren er nu 34 stukken van ongeveer 30 bij 30 cm van voort gekomen.
Dit maar om te zeggen dat het wel vlug geschreven is, van in het voorjaar de plant delen en klaar is kees.
Maar het is niet zo simpel,het is vlugger gezegt dan gedaan.
Gr Esem.
dinsdag 28 november 2006 - 18:59
Liselore

Liselore

Amaai Esem, 3 man-dagen werk voor 1 Miscanthus ! En in onze voortuin staan er misschien wel een stuk of 20 ...van ongeveer 7 jaar oud. En evenveel Penisetums. Dan moeten we er volgend voorjaar toch eens aan beginnen denk ik. Sommige M. groeien niet meer zo hoog uit. Of kwam dat mss door de droge voorzomer ? Ook verleden jaar.
Groeten,
Liselore
zaterdag 2 december 2006 - 13:33
GerdaB

GerdaB

Oude pennisetum. We gaan verhuizen, er moeten stukken mee. Kunnen onderste wortels eraf?
zaterdag 20 juni 2020 - 12:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon