menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat ipv rozenperk

Ga naar meest recente reactie

Othello

Othello

Hallo

We hebben een wit rozenperk maar de rozen zelf zijn al meer dan 20 jaar oud en aan vervanging toe.

Ik dacht opnieuw aan witte rozen( laag model, geen idee welke soort) maar hoor beetje overal zeggen dat dit ouderwets gaat zijn en ik beter iets anders kies.

Bedoeling is een bloemige plant/ bloemen met witte kleur te hebben, maar niet hoger dan kniehoogte en redelijk dichte groei zodat er niet te veel onkruid tussenkomt. (redelijk wat zon)
Achter( bed beetje hoger gebouwd - trapsgewijs) de oude rozen/nieuwe bloemen is er een hoge den en schuinachter, dus naast de den staan annabelle's hortensia's.

heeft iemand een suggestie?

Bedankt
donderdag 14 oktober 2010 - 17:45
cetinel

Cetinel

ouderwets?? kunnen bloemen dan ook ouderwets worden trouwens,wat dan nog? het gaat toch om wat jij mooi vind??
wel is het blijkbaar niet zo goed om een plaats waar lange tijd rozen hebben gestaan weer te beplanten met rozen(wegens moeheid van de grond of zo)
in dat opzicht is het inderdaad mischien interessant om mischien een alternatief te zoeken...
ik heb een witte fairy roos(bodembedekker)is een laagblijvende witte variant van te roze "the fairy"als je toch iets wits zoekt....
donderdag 14 oktober 2010 - 17:49
Ankie

Ankie

Daglelies (Hemerocallis) zou ik er in groep zetten.
Er zijn heel wat witte cultivars terug te vinden, van +/-40 cm tot +/-70 cm hoogte.
Je kan de rozen ook gewoon terug zetten, ouderwets is het echt niet, alles is een beetje afhankelijk van de inrichting van de rest van de tuin en de stijl van het huis, bij een boerderij en/of romantische tuin mogen rozen niet ontbreken.
donderdag 14 oktober 2010 - 17:58
Polplastron

Polplastron

Ik zou de grond inderdaad ook vervangen alvorens nieuwe rozen te planten.

Een goed alternatief is om volgend jaar bijvoorbeeld Tagetes te zaaien op de plaats waar de nieuwe rozen moeten komen. Het jaar daarna kunnen die nieuwe rozen dan gezet worden. (Zo is mij tenminste verteld, want ik heb het zelf nog niet uitgetest).

Een hele mooie witte roos vind ik persoonlijk Rosa "Marie Pavié" (Ook wel "Marie Pavic" genoemd). Deze is bovendien doornloos en groeit lekker bossig.

Eventueel kan je onder deze roos een laagblijvende grijsbladige of witbloemige bodembedekker zetten. Zelf houd ik meer van contrasten en ga ik eerder voor anderskleurige bodembedekkers.

Groeten,

Pol
donderdag 14 oktober 2010 - 21:29
Othello

Othello

Hallo

Opnieuw rozen zetten ziet mijn man niet zitten, helaas

De lelies vind ik persoonlijk niet vol genoeg

Misschien heeft er nog iemand een suggestie: dus een vaste plant of heester maximaal 40 cm hoog met witte bloemen die toch een tijdje in bloei staat ? Het bed zou redelijk vol geplant worden.

Bedankt
vrijdag 15 oktober 2010 - 13:46
Eniavaswen

Eniavaswen

Pioenen? Geraniums? Witte lavendel?
vrijdag 15 oktober 2010 - 14:02
cetinel

Cetinel

pioenen worden toch hoger dan 40 cm??
vrijdag 15 oktober 2010 - 14:21
Othello

Othello

Pioenen zullen inderdaad te hoog zijn.

Lavendel hebben we achteraan al heel veel staan dus in voortuin liefst iets anders.

Via plantengids vond ik spirea japonica in het wit. ik weet niet of dit mooi gaat zijn of er een combinatie moet zijn met een andere plant? Heeft iemand dit in zijn tuin?

Groetjes
vrijdag 15 oktober 2010 - 14:27
dendrodan

Dendrodan

Waarom geen echinacea(zonnehoeden) je hebt ze in allerlei kleuren en hoogte.
Wel spijtig dat je die oude rozen weg ga doen. Zo'n oude roos heeft zo iets nostalgie. Bij mijn schoonvader in mechelen staat er ook zo'n oude roos wel een donker rode en die heeft toch zijn charme vind ik.
Tegen mij heeft hij al gezegd dat als hij er niet meer is dat ik ze maar moet uitdoen en bij mij in de tuin moet planten. Het was mijn schoonmoeder haar lievelingsroos. Het enigste wat er wel moet aan gedaan worden is goed snoeien, maar ik moet er afblijven van hem.

Mvg Danny
zaterdag 16 oktober 2010 - 10:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon