menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hergebruik kleikorrels Tips gevraagd.

Ga naar meest recente reactie

TrudyTraa

TrudyTraa

Ik ben de potten met zomerbollen aan het leegmaken. Ik wil ze nu gaan oppotten met voorjaarsbollen. Onderin de potten heb ik kleikorrels gedaan, voor de drainage. Het is een heidens karwei om die kleikorrels weer uit de aarde en de wortels te krijgen om ze opnieuw te kunnen gebruiken.

Ik heb ooit een tip gelezen van iemand die ze in de netjes deed, waar uien e.d. in verpakt worden. Daar gaan echter de wortels natuurlijk ook gewoon doorheen en dan komen ze toch nog weer tussen de korrels. Ik ben bang dat het dan een grote verwarde kluit gaat worden in dat netje.

Heeft iemand hier nog goede tips voor?

M.vr.gr.
Trudy
maandag 11 oktober 2010 - 14:31
moetje1951

Moetje1951

Ik zou proberen de aarde goed te laten drogen en dan misschien met een grove zeef??
Tussen de wortels met heel veel geduld uitpeuteren?
Ik gebruik ze niet meer, wanneer ze in de volle grond terecht komen vind je er jaren later nog.
Voor een goede drainage gebruik ik potscherven. Dit gaat toch iets gemakkelijker.
maandag 11 oktober 2010 - 14:36
Rita1960

Rita1960

fijnmazig gaas in een raam zetten en schudden maar..

en zolang als de kleikorrels niet nat zijn.. in een emmer met water en ze komen boven drijven..

of anders... pulken.. kost wat meer tijd, maar geen waterverkwisting en de kleine wortels mogen wat mij betreft blijven zitten

groetjes,

Rita
maandag 11 oktober 2010 - 21:36
hildavw

Hildavw

Al jaren gebruik ik dus kleikorrels in netjes.
De netjes heb ik ondertussen wel al eens vervangen.
En inderdaad, kleine worteltjes mogen van mij ook wel blijven zitten.
Die zijn toch verdroogd tegen de lente.

Ook potscherven heb ik al eens in netjes gedaan.

groetjes

Hilda
maandag 11 oktober 2010 - 22:39
TrudyTraa

TrudyTraa

Dank je wel voor het meedenken

@Rita, helaas komen deze niet bovendrijven. Ik heb het al zo geprobeerd en ze liggen dus onderin, samen met al de tuinaarde. Een grote prut dus

@ Hilda, het 'probleem' is eigenlijk dat ik ze direct opnieuw wil gebruiken. Zoals ik al schreef: de zomerbollen gaan er nu uit en de voorjaarsbollen erin. De kleine worteltjes krijgen dus niet de tijd om te drogen.

In ieder geval allemaal bedankt voor het delen van jullie ervaringen
M.vr.gr.
Trudy
maandag 11 oktober 2010 - 23:29
lanne

Lanne

Wat je eens zou kunnen proberen een volgende keer , is om eerst een laag kleikorrels te leggen en die af te dekken met een kapot geknipt vijvermandje of met een stuk oud glas gordijn ,of ze in een nylon netje met kleine gazen ( van aardappelen) of in pantys of iets anders , zodat de korrels mooi samen blijven en gemakkelijk kunnen gescheiden worden .Dat er wat fijne worteltjes in de korrels achter blijven is niet erg en een bewijs dat ze hun vocht ook uit de korrels halen als het droog weer is.Nu is dat natuurlijk te laat, alhoewel , als je deze korrels wil recupereren , dan zal je ze er een voor een moeten uitvissen vrees ik .Kwaad kunnen ze in ieder geval niet en je kan ze ook gewoon in de grond laten zitten en zo hergebruiken - als het vriest, dan vriezen ze na een aantal jaren helemaal kapot , wat ook geen probleem is .Onderaan in de pot kan je dan verse kleikorrels leggen op de bovenaan geschreven manier , zodat je die volgend jaar wel gemakkelijk kan hergebruiken
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 12 oktober 2010 - 08:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon