menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hele oude rozen verplanten.

cetinel

Cetinel

een vreemde vraag mischien omdat je zowat overal leuke rozelaars kan kopen.
maar ik ben een sentimentele zot
een dikke 22 jaar geleden heeft mijn vader een huis gekocht met bestaande rozenborder.toen mijn pa nog leefde zorgde hij goed voor de tuin en de rozen(en al de rest in zijn tuintje)
ondertussen is papa al meer dan tien jaar dood en woont enkel mijn broer nog in het ouderlijk huis.
de tuin is verwaarloosd,net zoals de rozen dus...
tot anderhalf jaar geleden woonde er nog een zus die ook van tuinieren hield en die verzorgde de tuin.
maar nu ieder zijn eigen weg gaat word het huis verkocht(huis is ook een bouwval dus alles gaat tegen de vlakte)
dus zit ik te denken: mischien de tuin daar gaan plunderen en redden wat er te redden valt(vorig jaar al sneeuwklokjes en zo meegebracht)en voornamelijk de rozen hebben mijn aandacht getrokken,geen idee hoelang ze er al stonden toen pa het huis kocht,maar allessinds zijn ze dus meer dan 20 jaar oud,maar het zijn zulke mooie fluwelige grote rozen waarvan sommige ook heerlijk geuren...er zit ook een hele donkere bij...
stel dat ik die met flinke kluit zou rooien en hier herplanten,zouden die dan een kans maken??en zo ja,hoe fatsoeneer je verwilderde rozen??kun je ze uberhaupt nog verjongen of aan de bloei houden?of mogelijkheden om te stekken eventueel??
zaterdag 9 oktober 2010 - 21:58
moetje1951

Moetje1951

Toen mijn schoonmoeder twintig jaar geleden stierf hebben wij alle rozestruiken die ook al heel oud waren uit de tuin gehaald voor het huis verkocht werd. en ze bloeien nog altijd. Heerlijk van die ouderwetse rozen.! Ik zou zeggen plunderen maar! Inderdaad met een flinke kluit eraan maak je wel meer kans. Wij hebben ze wel heel kort gesnoeid na de winter, maar ze waren niet verwilderd. Dus hoe je ze moet fatsoeneren weet ik niet.
Je hebt geluk, zo begin November is de goede periode ervoor!
Veel succes
Moetje
zondag 10 oktober 2010 - 14:46
deHaan

DeHaan

Wacht even tot het blad eraf is.
Haal ze uit de grond en je zal merken dat er helemaal geen grond aan blijft zitten.
Plant ze waar je ze wil hebben en ze groeien en bloeien weer dat het een lieve lust is.
zondag 10 oktober 2010 - 14:57
cetinel

Cetinel

bedankt!! vreesde dat die niet meer zouden"pakken
zondag 10 oktober 2010 - 14:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon