menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Idee voor smalle lange border

Ga naar meest recente reactie

Lente

Lente

Hallo,

Ik ben een plan aan het maken om onze border aan te leggen (in het voorjaar).

Het betreft een lange strook (30m lang) MAAR een heel smalle strook (slechts 1m), dus het wordt al moeilijk om 2 soorten vaste planten achter mekaar te zetten...
Ik denk dus dat ik de ene groep planten op één of andere manier moet laten overvloeien in een andere groep.

Iemand ideetjes?
Achter de border staat een ligusterhaag, op de voorgrond lonicera maigrun. Gans de dag zon, kleigrond.
Ik hou vooral van blauwe/paarse tinten.

bedankt voor tips!
lente
woensdag 6 oktober 2010 - 10:44
LesSimons

LesSimons

Hallo lente

Heb deze zomer salvia's geplant. Groeien hard en bloeien nu in oktober voor de tweede keer (zie foto)
http://lessimons.files.wordpress.com/2010/05/20-9-2010-30.jpg

ook de Korenbloemen (Centaurea montana) doen het prima. Blijven maar met nieuwe knoppen komen. (zie foto uit oktober)
http://lessimons.files.wordpress.com/2010/07/024.jpg

veel succes
Les Simons
woensdag 6 oktober 2010 - 10:57
cee

Cee

Voor een pracht van een blauw paarse tint moet je er zeker een caryopteris bijzetten. die kan je dan het jaar erna al beginnen stekken als je er meer wil.
voor andere blauw/paarstinten kan je eventueel wat kleine campanula's zetten, enkele monarda's, een lavendeltje met of zonder kuif en eventueel enkele clematissen doorheen je ligusterhaag laten groeien. En als je echt een uitdaging wil, kan je ook gentianen proberen te zetten bij die bergkorenbloemen van Les simons.

Met een meter breed kan je gerust nog in 2 lagen werken eentje tot een kleine meter hoog en die ervoor tot 10-20-30 cm (naar keuze), beter voor jou, want minder onderhoud, en minder water nodig.

veel succes met de nieuwe border
woensdag 6 oktober 2010 - 15:26
hildavw

Hildavw

http://www.tuinadvies.be/plantengids.phpl

Hier kan je ingeven welke kleur planten je wil, voor welke standplaats, enz.
Daar zal je wel inspiratie kunnen vinden.

succes ermee

groetjes

hilda
woensdag 6 oktober 2010 - 17:24
renate67

Renate67

vergeet de monnikskap niet, zijn ook soorten die nu pas laat gaan bloeien en herfstaster die bloeit ook laat, baluwe druifjes, boshyacintjes, hyacinten en irissen en annemonen voor de voorjaarsbloei, salie is er met grijzig blad en paarse bloemetjes, rozemarijn en oregano past ook qua kleur in je border.
Je kan ook ipomea (klimmende winde) door de liguster laten bloeien (zijn er ook in paars en blauw) renate
donderdag 7 oktober 2010 - 18:53
Lente

Lente

Bedankt al aan iedereen voor de tips,

Ik vind het moeilijk omdat het wel een heel lange border is, maar deze helemaal geen diepte heeft.
Zelf vind ik het heel mooi als je kan starten met lage soorten en daarachter hogere soorten, maar hier is dit dus echt niet mogelijk...

Vermits er bij mij dus enkel groepen naast elkaar kunnen, moet ik er dus zorgen dat er nooit groepen naast elkaar staan die tergelijkertijd bloeien??

groetjes
lente
zaterdag 9 oktober 2010 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon