menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Papaver

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Ik heb net zaadjes aangeboden gekregen van de papaverplant. Ik lees op internet dat die giftig is. Kan die kwaad voor huisdieren? Ik heb drie poezen en er lopen heel wat buurtpoezen in mijn tuin dus wil ik even weten of iemand hier ervaring mee heeft.

alvast bedankt
maandag 27 september 2010 - 16:58
Peppody

Peppody

Ik heb al jarenlang papavers in de tuin en mijn vader had ze vroeger ook al in de tuin. Nooit problemen gehad met onze huisdieren. Ze kijken er niet eens naar om.

maandag 27 september 2010 - 19:33
Rita1960

Rita1960

en ik heb ook al jaren papavers n de tuin.. en al mijn katten .. talen er niet naar..

dus gewoon zaaien zou'k zo zeggen

maandag 27 september 2010 - 20:19
Pistachio

Pistachio

Okee bedankt mensen, ben benieuwd, volgens mijn collega komen de papavers op ooghoogte en zijn ze donkerpaars van kleur ...
dinsdag 28 september 2010 - 07:42
annis

Annis

Ook altijd veel Papavers(eenjarige en vaste) in de tuin en heb zelf ook huisdieren. Ik denk dat het hier gaat om de eenjarige soort.

Annis
dinsdag 28 september 2010 - 09:00
cee

Cee

Ik dacht dat alle papavers giftig waren,

Maar langs de andere kant denk ik niet dat ze van 1 keer proeven direct zouden dood vallen, misschien gewoon een beetje last. En na 1 keer proeven zullen ze de tweede keer maar al te goed weten om de plant links te laten liggen. Ik heb zelf twee katten die niet in papaver geïnteresseerd zijn.

Zoals vogels soms ipomoea zaden eten (1 keer, en dan nooit meer!!)

Wolfsmelk en digitalis zijn veel gevaarlijker op dat vlak!
dinsdag 28 september 2010 - 10:46
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor de tips, geen van jullie katten lijkt geïnteresseerd in de plant, dus ik waag het erop
dinsdag 28 september 2010 - 17:48
dendrodan

Dendrodan

Het zaad van de papavers wordt toch ook gebruikt op pistoles
dinsdag 28 september 2010 - 18:51
hugo

Hugo

klopt, en dan noemt men dat 'blauwmaanzaad',, maar dat is dan wel eerst speciaal behandeld,, anders zou je wel eens rare dromen kunnen krijgen

van maanzaad kun je ook waanbeelden krijgen, door de actieve werking van de bestanddelen, die in papaver zitten

Maanzaad = papaverzaad
Van papavers wordt opium gewonnen en een derivaat daarvan is heroine

groetjes
dinsdag 28 september 2010 - 19:04
Pistachio

Pistachio

Kan je de pistoletszaadjes na die behandeling nog gebruiken om te planten , zou wel meegenomen zijn ... wist dit niet, bedankt voor de info Hugo
woensdag 29 september 2010 - 07:45
hugo

Hugo

nee Pistachio; enkel nog bruikbaar voor bakken en braden en eventueel om thee mee te maken

groetjes
woensdag 29 september 2010 - 07:56
cetinel

Cetinel

?????behandeld??hoezo dan?
wij zaaiden die gewoon en kwamen ook uit
woensdag 29 september 2010 - 09:08
zourky

Zourky

Blauwmaanzaad dat kocht ik vroeger toen ik nog sijsjes en distelvinken had,om onder de zaadmengeling te doen,dat ook het behandeld zou zijn weet ik niet,eens een beetje zaaien om het te weten.
grpetjes Richard
woensdag 29 september 2010 - 11:28
hugo

Hugo

het blauwmaanzaad dat bij bakkerij en voedingssector geleverd word is behandeld om er de halucinerende bestanddelen in te neutraliseren (staat ook op de verpakking vermeld : 'geschikt voor voeding'),,

het blauwmaanzaad dat je in tuincentra en dergelijke koopt kan je inderdaad zaaien (denk echter dat je beter en goedkoper gesteld bent met een zakje papaverzaad)
woensdag 29 september 2010 - 12:35
cetinel

Cetinel

er zitten geen halucinerende bestanddelen in het zaad maar in het sap ervan,tis nie omdat er"geschikt voor voeding " opstaat,dat het anders per definitie ongeschikt is.

toch maar wat opgezocht.......
maanvormige zaadjes??? dat zijn toch gewoon bolletjes?
http://www.veldbloemen.be/veldbloem-Maanzaad.html


http://www.brusselnieuws.be/artikels/eten-en-drinken/culinair-ontdekt-maanzaad/
woensdag 29 september 2010 - 12:39
hugo

Hugo

als het in de voedingssector geleverd wordt moet het de goedkeuring krijgen van het FAVV, vandaar dat deze keuring er op staat, maar dit is dan weer een zaak van 'regeljes',, ze zijn ze daar ongelooflijk vindingrijk in,,
trouwens om daar enig effect van te ondervinden moet je al een serieuze hoeveelheid binnenspelen
(ben allang blij dat ik al een paar jaar niet meer actief ben in de sector)

groetjes

ps. ken wel een verhaal van een collega die verzot was op maanzaadthee
woensdag 29 september 2010 - 13:43
cetinel

Cetinel

klinkt vies
woensdag 29 september 2010 - 13:49
hugo

Hugo

beetje uitleg

Maanzaad is het zaad van de klaproos, Papaver rhoas en daardoor heeft het verwantschap met de beroemde slaapbol waaruit men opium kan halen waar het het melksap betreft. De eigenschappen van de slaapbol zijn ook terug te vinden zij het in veel geringere mate in het klaprooszaad. Ergo: koortsverlagend, slaapverwekkend, roesvormend, tegen depressiviteit en nog een aantal wat meer ondergeschikte maar toch prettige eigenschappen. Is men allergisch voor opiaten die in sommige pijnstillers worden gebruikt dan gaat dat op voor de klaproos, let daarop. Verder: een beetje afgekookt maanzaad is ook aardig tegen buikkrampjes bij zuigelingen. Het is vrij ongevaarlijk, de doseringen zouden te hoog moeten zijn voor de gebruikelijke schadelijke effecten van de slaapbol maar ga nu niet als een dolle boven de vijftig gram per dag zitten innemen want dan kan je behoorlijk high raken, vooral als je al geen "gebruikers ervaring" hebt, want als drug heb je ca. 250 gram als dosering nodig voor een tripje. Wel goedkoper dan heroine maar dan geraak je ook stevig aan de dunne, je kan het dan ook als noodlaxatief gebruiken. Als je een geschiedenis hebt met constipatie zou ik trouwens liever naar wat anders omzien omdat tussen de 30 gram en 50 gram per dag de endeldarm de neiging heeft wat lui te worden. In die zin kunnen mensen met een spastische colon er nogal eens baat bij hebben.
Voorlopig even genoeg om over na te denken?

Maanzaad bevat veel vette olie, waarin veel Linolzuur zit. Als zodanig zou het heel waardevol kunnen zijn, ware het niet dat het grootste deel van het linolzuur vernietigd wordt bij het bakken van het brood.
Je hebt er dus niets aan. De rustgevende/slaapverwekkende eigenschappen van Maanzaad krijg je alleen als je het mengt met vet, dus bijvoorbeeld in een cake; in brood heb je daar geen 'last' van.
woensdag 29 september 2010 - 14:15
hugo

Hugo

verhaaltje van een vroegere collega:

die elke dag een hoeveelheid "maanzaad-thee" dronk (kocht de zaadjes in een winkel, goedkoper dan de leveringsprijs bij de bakker). Want ja, dat vond ie geweldig. Maar na een paar jaar kreeg ie klachten (wat voor klachten weet ik niet meer) en werd hij naar het ziekenhuis gebracht. Daar bleek dat het gehalte van één of andere stof in zijn bloed ongeveer drie keer zo hoog was als bij de doorgewinterde heroïne-junk

groetjes
woensdag 29 september 2010 - 14:17
iecee

Iecee

voor hier weer een hoop mensen gaan overdrijven
papaverzaad word gekweekt als maanzaad wat je gebruikt in de keuken en zoals met alles kan je er gebruik of -misbruik van maken.
het is gewoon een oud geneesmiddel om te kalmeren en om pijn te bestrijden en ja, de uitheemse vorrm gebruiken ze om heroine van te maken, maar ook een hele hoop pijnstilers die gewoon in de handel zijn en waar we niet meer zonder zouden kunnen.
maanzaad word gewoon altijd al in nederland geteelt en als je in de zomer door bv zeeland rijdt staan daan hele velden vol van deze kleurige plant, erg mooi.
geen paniek ,
gewoon redelijk onschuldig
je kan van alles dood gaan als de dosis maar hoog genoeg is,
de politiek doet al meer dan genoeg om alles te overregelementeren.
en als je je tuin vol met papavers wil haal je bij de turkse winkel gewoon een paar kilo niet geroosterd maanzaad en strooi dat in je tuin met een prachtig resultaat
Wel voor de winter op losgemaakt grond want het zijn vorstkiemers en groeien op verstoorde grond.
woensdag 29 september 2010 - 21:30
moetje1951

Moetje1951

Mijn grootmoeder heeft nog verteld dat de mensen vroeger een aftreksel van de zaadbollen maakten. Ze knoopten een zakdoek, drenkten die in dat aftreksel en dan kon de baby er op zuigen, werden ze rustig van. Bij ons heten papavers in de volksmond nog altijd "slaapkoppen"
vrijdag 1 oktober 2010 - 15:37
greener

Greener

Veel verschillende uiteenlopende verhalen

Bakkersmaanzaad is NIET behandeld om opiate stoffen te verwijderen.
Ze roosteren het gewoon en de opiaten verdwijnen bijna helemaal bij een temperatuur boven de 80 graden (dus eigenlijk wel weer een behandeling )
Maar zelfs een handje gebakken maanzaad eten geeft een postieve uitslag bij een opiaattest...

Alleen bij de P. Somniferum zijn de opiate stoffen hoog genoeg om Opium en daarna Heroine te vervaardigen.
De gewone rode papaver of klaproos heeft deze stoffen nagenoeg niet.
Zoals je begrijpt gebruiken de bakkers ook dit zaad.

Niet moeilijk doen maar gewoon planten.

Voor meer "betrouwbare" informatie: http://opium.poppies.org/
Hier zitten de verslaafden en dus de kenners. Hoe dan ook, goede plek om zeldzame zaden te bemachtigen



Sebas
vrijdag 8 oktober 2010 - 17:39
Limoncello

Limoncello

Ok, ik ben juist terug van een weekje ski in Oostenrijk en wat kwam ik tegen in de supermarkt, een zak van 1kg maanzaad (Blaumohn) en dus stelde ik me de vraag of ik dit kon zaaien in mijn tuin in België?
Want, eerlijk gezegd, voor 1,50€ zou dit heel cheap zijn om bloemetjes te zaaien.

M'n maat vertelde me dat ze gebrand zijn, wist ik niet, en heb ik de zak niet gekocht om meer info op internet te zoeken hierover.

Dus, heb ik er goed aan gedaan om niets te kopen?
zondag 30 januari 2011 - 23:10
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou met een kilo kun je het halve land vol papavers zetten. Je moet heel dun zaaien en hebt dus maar een heel klein beetje nodig.
maandag 31 januari 2011 - 18:10
Limoncello

Limoncello

Maar de vraag dat ik me stel is of het zaad dat je in de supermarkt koopt (om gebak te maken) of dat al gebrand is en dus niet meer kan kiemen??
dinsdag 1 februari 2011 - 11:03
cetinel

Cetinel

hetgeen je hier koopt normaal niet,maar het kan dat die in oosterijk dat wel is,ik zou een beetje proberen in natte watten of keukenpapier en als na een paar dagen een worteltje tevoorschijn komt weet je dat ze niet gebrand zijn....
dinsdag 1 februari 2011 - 11:07
Limoncello

Limoncello

Ok super, ik ga straks eens naar de makro gaan maar daar zijn altijd grote hoeveelheden dus ik hoop dat het niet allemaal zakken van 10 of 20kg zijn.

EDIT: Het is toch een goedkope oplossing om veel bloemen te hebben in de tuin
Zo'n grote velden met papaver is toch O zo mooi

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 1 februari 2011 - 11:54
cetinel

Cetinel

keb wel mijn bedenkingen bij de foto...
dinsdag 1 februari 2011 - 13:19
Limoncello

Limoncello

Ja ok, maar het was om een beeld te hebben van zo'n papaver veld

Dit is een veld in Afghanistan waar de papaver voor iets anders gebruikt wordt ( ) maar dat is niet het onderwerp van de conversatie
dinsdag 1 februari 2011 - 14:14
linkin711

Linkin711

Je zou er immer heeeeeel veel van moeten eten voor de dosis opium hoog genoeg is


En wie goed heeft gelezen bij de link, is mij al een poos bekend ...

Dus MAW een Kat is er wss gevoeliger aan las een mens ....Maar dan nog zal ze er niets van voelen ....Denk ik ....


En zelf met vingerhoedskruid (digitalis), geen Last ik heb op de Kinderboerderij wat staan ....en geen dier dat er naar omkijkt , De paplaurier (2 M verder ) is veel intressanter ...
woensdag 2 februari 2011 - 23:48
Limoncello

Limoncello

Goed, ik ben naar de makro geweest en NIETS te vinden zeg pfff
Ik zal dan maar naar AVEVE gaan
donderdag 3 februari 2011 - 10:41
Lorie

Lorie

De blaadjes van de gewone rode papaver kan je drogen en gebruiken in een medicinale thee!
donderdag 3 februari 2011 - 11:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon