menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde wingerd leiden

maxporter

Maxporter

Een half jaar geleden heb ik bij een houten schutting twee wilde wingerds geplant (en een aantal clematissen). Om te voorkomen dat ze uiteindelijk mijn schutting beschadigen, heb ik op 10cm afstand van de schutting betongaas geplaatst. U raadt het misschien al: de wilde wingerd vindt de schutting interessanter dan het gaas. Aangezien de planken van de schutting horizontaal geplaatst zijn, ben ik bang dat de wingerd er tussendoor groeit en de schutting beschadigd. Hoe kan ik dit het beste oplossen:

- steeds losmaken en door middel van ijzerdraadjes aan het betongaas leiden
- worteldoek tussen de schutting en het betongaas (zwart doek = minder fraai)
- de wingerd zijn gang laten gaan, schade zal meevallen
- mijn verlies nemen en de wingerds eruit halen

Bvd.
dinsdag 24 augustus 2010 - 11:38
moetje1951

Moetje1951

Zou de wingerd niet echt zijn zin laten doen maar soms de takken doorknippen als ie tussen de planken groeit voor de ranken te dik worden en dan eventueel schade zouden kunnen veroorzaken (planken open duwen)
Wingerd is een sterke plant en kan die enkele twijgjes wel missen.
Vraag is : kun je er dan nog tussen door je betongaas?
dinsdag 24 augustus 2010 - 14:16
maxporter

Maxporter

Bedoeld U de wingerd langs de planken laten groeien en de takken die door de schutting naar de andere kant groeien weghalen? Plant is nu nog klein, ongeveer 1 meter hoog.
dinsdag 24 augustus 2010 - 15:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Je bezorgt jezelf veel extra werk als je steeds de wingerd weg gaat halen. De wingerd is een sterke groeier! Zelf zou ik niet zo bang zijn voor schade en de wingerd lekker tegen de schutting laten groeien. Minder werk en heel mooi. Hiud wel in de gaten dat de Clematissen niet verstikt raken en dat de wingerd niet alle voedsel en vocht weg gaat nemen.
dinsdag 24 augustus 2010 - 16:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon