menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Callas willen niet bloeien

Ga naar meest recente reactie

hanninkj

Hanninkj

Een kennis van mij heeft zeker 10 verschillende Calla's in de tuin staan maar willen niet bloeien. Hij dekt ze in de winter af.
Wat kan de oorzaak zijn?

Zelf heb ik mijn Calla in de kas bij ca. 5 graden overwintert en heeft volop gebloeid. Kan de kou een oorzaak zijn?
zondag 15 augustus 2010 - 22:23
jamssen

Jamssen

Ik heb geen idee, bij mij bloeien ze ook volop.
Ik zet ze in de winter op zolder en haal ze n het voorjaar buiten.
Misschien heeft er inderdaad iets mee te maken dat ze buiten blijven.

groetjes mlouise
zondag 15 augustus 2010 - 22:28
hanninkj

Hanninkj

Mijn Z. aethipopica heeft volop gebloeid ondanks dat hij buiten heeft gestaan.
zondag 15 augustus 2010 - 22:33
lentemode

Lentemode

Bedoelen jullie die gekleurde calla's die je in de winter moet binnenhalen ?
maandag 16 augustus 2010 - 10:14
jamssen

Jamssen

Ja, zo een bv.
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes mlouise
maandag 16 augustus 2010 - 11:12
jamssen

Jamssen

Ja Batdah,

sorry,alweer niet opgelet en de verkeerde foto geplaatst.
Die namen lijken ook zoveel op elkaar als je te snel kijkt.
Nu de goede foto.
[afbeelding verwijderd niet-https]


groetjes mlouise
maandag 16 augustus 2010 - 12:30
lentemode

Lentemode

Amaj, mlouise, wat een rijkdom !!![afbeelding verwijderd niet-https]
Ik zie dat het een foto van vorig jaar is, dus komt nu de hamvraag:
bloeide hij ook DIT gekke tuinjaar zo overvloedig ?
Bij mij dus niet, helaas. Ik moest me tevreden stellen met één of twee bloemen per pot.
Laat je in de winter de knollen in de aarde of haal je ze eruit ???

Uitkijkend,
Mia
maandag 16 augustus 2010 - 13:53
hildavw

Hildavw

Tijdens de tuindagen in Beervelde in het voorjaar heb ik verschillende callaknollen gekocht.
De meeste hadden veel bloemen, maar er is er één waarvan zowel de bladeren als de bloemstelen rotten in de pot en dus slijmerig uitvallen.
Alle potten staan even nat en hebben ook dezelfde aarde.

Hoe bewaar ik die knollen het best in de winter?

groetjes

Hilda
maandag 16 augustus 2010 - 16:20
hanninkj

Hanninkj

Mijn vraag is of je ze ook goed in de bloei krijgt als je ze buiten laat onder een dek!

Mijn ervaring is dart je ze aan het eind van het jaar vrij droog moet binnenzetten bij zo'n 5 graden en in maart oppotten in goede verse grond en dan bloeien ze goed.
maandag 16 augustus 2010 - 16:41
hildavw

Hildavw

Is dat dan droog in de aarde, of zonder aarde?
maandag 16 augustus 2010 - 16:59
hanninkj

Hanninkj

In droge aarde.
maandag 16 augustus 2010 - 17:21
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Of het de oorzaak is, weet ik niet maar: Calla's hebben veel licht nodig om bloei te produceren. Misschien krijgen de Calla's te weinig licht. Daarnaast bloeien ze slecht als ze te 'dik' geplant zijn.
maandag 16 augustus 2010 - 17:24
moetje1951

Moetje1951

Mijn Calla's hebben ook slecht gebloeid dit jaar, maar ik denk dat ik het antwoord van Martje gekregen heb. Ze vermeerderen enorm vlug en ik heb ze dus wel heel "dik" geplant dit jaar.
Ik haal de knollen uit de aarde na de bloei, laat ze drogen en overwinter ze bij ongeveer 5 graden.
Denk dat de kou er toch wel iets mee te maken heeft. Ik dacht trouwens dat ze helemaal niet vorstbestendig waren????????
Als ik ze na de winter plant (ik trek ze binnen voor net als de begonias) hebben ze al heel mooie scheuten. Als je ze in de grond laat gaan de scheuten bevriezen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 augustus 2010 - 17:51
hildavw

Hildavw

Kunnen die knollen gedeeld worden?
Er waren er bij die amper in de pot konden waarin ik ze wou plaatsen.
En diegenen die in volle grond staan, hoe moet ik die laten overwinteren?
Veel vragen ineens misschien, maar ja, 't is dan ook het eerste jaar dat ik calla's heb.
En heel toevallig, de dag nadat ik die calla's had gekocht, met een opgepotte en bloeiende als geschenk, kreeg ik de dag daarna, 't was ook een soort moederdag, nog een pot bloeiende calla's, met het voordeel dat de "gever" al zeker was dat ik er blij mee was (ze wisten nog niet dat we er de dag ervoor hadden gekocht).

groetjes

Hilda
maandag 16 augustus 2010 - 19:11
jamssen

Jamssen

ia,

IK heb ze afgelopen jaar uit de grond gehaald en froog bewaard en met mijn stomme kop ze te laat opgepot, dus nee dit jaar zijn ze niet zo mooi als voig jaar een 4 tal bloemen maar.
Aankomende winter wil ik ze met pot droog wegzetten en kijken hoe ze het dan volgend jaar gaan doe.
Hopelijk beter als dit jaar.

groetjes mlouise
maandag 16 augustus 2010 - 21:05
moetje1951

Moetje1951

Je kunt ze heel gemakkelijk delen: in het voorjaar als ze scheutjes hebben met een scherp mesje snijden. Elk stul moet wel minstens een scheut hebben. Daarna de snijoppervlakken een paar dagen laten drogen voor ze in de aarde gaan.
Mlouise in een droge pot wegzetten lukt ook heel aardig, ik haal ze eruit en overwinter ze in een bakje, neemt minder plaats in en je moet ze toch verse aarde geven.
groetjes
Anne
dinsdag 17 augustus 2010 - 08:48
lentemode

Lentemode

Wat een weelde aan tips hier !

DANK !DANK !DANK !DANK !DANK !DANK !DANK !DANK !
dinsdag 17 augustus 2010 - 10:11
wimmegens19

Wimmegens19

mijn vraag,
ik ben in het bezit van een 3 tal kleuren en staan er erg mooi bij vind ik.
Maar ook ben ik in het bezit van veel bladeren en geen bloemen er in.
Wat doe ik verkeerd.
Eind oktober gaan de knollen naar binnen en medio februari in bakken met grond op warme plaats

Mijn volgende vraag is; ik heb februari calla zaad gedaan in een kweekbak en tot mijn verwondering kwamen die uit.
Het zijn nu kleine blaadjes met er onder een klein knolletje, deels in de volle grond en deels in een kweekbakje.
Wanneer kan ik hier bloemen van verwachten ? Hoeveel jaar ?
Groet uit Leuth bij NIjmegen

zaterdag 20 juli 2019 - 08:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon