menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Calamintha nepeta

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Dag tuinvrienden,

Heb vorig weekend twee potten met calamintha nepeta/steentijm gekocht. Het is een succes want ze staan heel mooi en trekken veel bijtjes aan. Ik heb geen ervaring met deze plant en vroeg me af of ik ze gewoon in de potten kan laten overwinteren itt uit te planten. Met mijn gewoon kattenkruid lukte dit verschillende jaren maar ik weet niet of het ook met deze soort kan. Is dit eigenlijk een soort kattenkruid of niet want kattenkruid heet ook nepeta. Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt.
maandag 19 juli 2010 - 13:31
minouke

Minouke

ze zijn wel allebei van dezelfde plantenfamilie nl de Lamiaceae
Maar wilt niet zeggen dat ze dezelfde verzorging nodig hebben.

Het is geen kattenkruid maar wel een soort tijm, en de bijtjes zijn er verzot op, ze zijn wel winterhard maar in pot zijn planten wel vorstgevoeliger.
maandag 19 juli 2010 - 13:41
Pistachio

Pistachio

Dag Minouke,

Bedankt voor de info. Ze zitten momenteel in plastieken kuipen. Ik zou ze tegen de vorst gewoon binnen halen en dan in het voorjaar weer buiten plaatsen of is dit niet nodig? Of is uitplanten toch het beste? Ik vind ze wel leuk in potten want dan kunnen ze af en toe eens van plaats veranderen op het terras.
maandag 19 juli 2010 - 14:53
minouke

Minouke

eerlijk gezegd ik heb geen ervaring met VASTE planten in pot ze staan allemaal in volle grond.
Maar plastieken potten??? niet te nat??? voor Calamintha

In elk geval zou ik potten in de winter beschut plaatsen uit de wind en zeker oostenwind.
maandag 19 juli 2010 - 15:30
Pistachio

Pistachio

De potten hebben onderaan een gaatje dus ik denk dat de plantjes niet te nat zullen staan, ik kan er desnoods nog een paar gaatjes bijmaken. Ik denk dat die potten misschien wel barsten/scheuren bij vrieskou dus zou ik ze deze winter gewoon in mijn veranda plaatsen, waar het wel koud wordt maar niet vriest. Zou graag van mijn veranda een plantenparadijs maken maar het is de speelkamer van onze katten dus ... geen al te goeie combinatie
maandag 19 juli 2010 - 15:36
Adrienne

Adrienne

Je kan gewoon je pot in de grond zetten. Dan heb je minder kans op vorst schade dan wanneer je hem gewoon buiten laat staan.
dinsdag 20 juli 2010 - 08:39
Pistachio

Pistachio

Goed idee ... bedankt
dinsdag 20 juli 2010 - 10:22
printemps

Printemps

Na de winter moet je wel alles eraf knippen,die dode takken
Daarna komen er nieuwe scheuten
Soms snoei ik ze voor de winter maar dan laat ik alle takjes op de planten liggen
Soms heb ik het gedacht dat dat beter is voor de nieuwgroei
Als ze eventueel droog staan kunnen ze waarschijnlijk beter tegen de koude
Ik heb er 3 in volle grond staan

mvg
donderdag 22 juli 2010 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon