menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Combinatieteelt invloeden die planten op elkaar uitoefenen

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

In de nieuwbrief van tuinadvies , die vandaag toekwam ,spreekt men van combinaiteteelt bij groenten.Sommige groenten zouden elkaar positief beïnvloeden en andere combinaties zouden echt negatieve gevolgen hebben voor de planten , door de stoffen die de planten afscheiden .Nu vraag ik me af , is dit ook van toepassing bij bloemen en andere tuinplanten ???Wie weet daar meer over, of kan een link aanduiden waar daar meer info over te vinden is ?
groetjes
Lily-Anne
zondag 18 juli 2010 - 11:22
Bartje22

Bartje22

Nou eigenlijk geloof ik daar niet in. maar je zou het uit kunnen proberen.

wel weet ik dat als je goudsbloemen tussen aardappelen zaait, dat je dan bepaalde soorten ongedierte kunt weren.

ik geloof er nog altijd in dat je je tuin goed moet blijven bemesten en de planten voorzien van voldoende water, dan heb je altijd een stralende tuin!.


Groet'n Bartjee.
zondag 18 juli 2010 - 19:57
minouke

Minouke

ik had vroeger een groot perk met rozen Swanny, en juist naast evenveel lavendel en toch kregen ze bladluis.

Misschien zit er wel een stof in die ze niet graag hebben maar niet zozeer dat ze weg blijven.
zondag 18 juli 2010 - 20:32
marre02

Marre02

De lavendel tegen de rozen is bedoeld omwille van de geur, en niet van de stof in de lavendel denk ik.

Lavendel zou goed zijn tegen motten,muggen en ook bladluizen zegt men, deze dieren zouden andere oorden opzoeken omdat ze de geur zouden haten.

De één zal er al wat meer geluk mee hebben dan de andere.

zondag 18 juli 2010 - 21:44
Eniavaswen

Eniavaswen

Naar het schijnt is het ook goed om afrikaantjes te zetten op plaatsen waar rozen gestaan hebben. Voor de aaltjes.
maandag 19 juli 2010 - 12:59
Adrienne

Adrienne

Ik plant elk jaar stinkertjes, afrikaantjes (Tagetes), waar de tulpen gestaan hebben
omdat ik ze elk jaar terug hun eigen plekje wil geven en .... het lukt hier al 9 jaar dus het kan hé
En wat de luizen betreft die ben ik ook kwijt, heb nogal wat planten gezet die bijen en vlinders lokken dus weg luis suuuper toch.
dinsdag 20 juli 2010 - 08:46
Polplastron

Polplastron

Tagetes geeft bepaalde stoffen af die o.a. aaltjes wegjagen, maar die stoffen worden het sterkst afgegeven door bloeiende planten. Om effect te hebben zou je dus eerst bloeiende Tagetes moeten planten en dan pas je groenten.

Lavendel lokt vooral veel insecten en hun natuurlijke vijanden. Op die manier worden volgens mij ook de luizen op natuurlijke wijze verwijderd.

Groeten,

Pol
dinsdag 20 juli 2010 - 09:49
lanne

Lanne

Ik hoorde ook een hele tijd geleden iets gelijkaardig over grote beukebomen - dat die bladeren een stof afscheiden die uiteindelijk op de grond onder de boom terecht komt en dat dit ook belet, dat er zaailingen van eigen of andere bomen onder de boom zouden opschieten die voor concurrentie kunnen zorgen
er is ook zo iets waarbij planten die aangevallen worden door insecten , ook een signaal naar de nabije planten kunnen uitzenden ,zodat die zich ook kunnen afweren tegen deze insecten - (dit is natuurlijk wat buiten het topic , want het gaat over de invloeden die planten op elkaar kunnen uitoefenen )
wie weet daar het fijne van of kan naar een link verwijzen waar ze hier meer uitleg over geven ?
ja Parodias, de natuur zit ongelooflijk fantastisch in elkaar , daarom is het ook zo boeiend om je erin te verdiepen
Lily-Anne
dinsdag 20 juli 2010 - 17:20
Stefan70

Stefan70

Beste Lily-Anne,

Reeds bij de vroegere indianen(inca's of azteken ik weet niet meer juist de welke) bestonden deze landbouwtechnieken . Een ervan noemt men "de drie zusters" .Men plant bonen ,mais en pompoenen door elkaar .De mais geeft steun aan de bonen,de bonen zorgen voor stikstof die ze uit de lucht halen en in de bodem brengen.De bladeren van de pompoen beschermen de bodem (en wortels) tegen uitdroging.

Groetjes


Stefan
woensdag 21 juli 2010 - 10:39
guy_fruit
woensdag 21 juli 2010 - 16:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon