menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Canna wil bij mij maar niet

Ga naar meest recente reactie

moetje1951

Moetje1951

Kan iemand mij vertellen hoe dat komt. Met nieuwe knollen boek ik een klein beetje resultaat, wel blad maar geen bloem. Het volgend jaar is het dan helemaal niks meer.
Ik heb op dit forum geleerd dat ik zeer kalkrijke grond heb. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Groetjes
Moetje
donderdag 15 juli 2010 - 14:50
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het kan liggen aan een te kort groeiseizoen. Ik trek de Canna's voor. In maart pot ik ze op in de kas. Dan hebben ze een voorsprong als ze half mei naar buiten gaan. Ook geef ik ze veel water en veel mest met een hoog kali-gehalte.
In het najaar gaan de knollen naar binnen, in een doos met kranten.
Wij hebben ook kalkrijke grond en dat geeft geen problemen.
Dit voorjaar werd deze Canna gedoopt en kreeg de naam Canna "Demen".

Bloemen & Planten

donderdag 15 juli 2010 - 17:58
moetje1951

Moetje1951

Prachtige Canna! Het roze van de bloemen past enorm bij het donker bordeaux van de bladeren, en dank voor de tip. Ik doe dit al jaren met mijn knolbegonia's en mijn Zantedeshias maar nog nooit aan gedacht om dat ook te doen met de canna's.
Groetjes
Anne
donderdag 15 juli 2010 - 20:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Je kunt ze vast ook in de huiskamer voortrekken maar dat vraagt wat ruimte. Hier zijn in het voorjaar al de slaapkamer, de keuken en de tuinkamer vol met planten en dat moet je maar willen en je partner ook he.
donderdag 15 juli 2010 - 20:58
jamssen

Jamssen

Het enige wat ik mijn mijn canna's doe is afknippen tot op de grond, de hele pot op zolder zetten en 1x per 6 weken een beetje water zodat hij net niet uitdroogt en in het voorjaar gelijk weer lekker buiten in het zonnetje zetten en heeel veeel water geven en wat osmocote.
En ze doen het hier ieder jaar weer beter en moeten ook ieder jaar gedeelt worden, omdat ze te groot worden.

groetjes mlouise
vrijdag 16 juli 2010 - 22:10
tiffany

Tiffany

hallo allemaal

Ik heb ook van die knolletjes gekregen kon eerst al niet ontdekken hoe om ze in de aarde geplant moesten worden,ze zijn wel opgekomen daar was ik al blij mee.
Iedereen vraag wat is dat een mooi bladerpracht wat moet er uit komen dan laat
ik de foto zien vol trots.
Maar als ik dit zo lees zakt de moet me toch wel in schoenen,als bij moetje er al geen bloem aan komt dan zie ik het somber in.
Maarja de bladeren zijn ook een lust voor het oog ze staan mooi tussen de andere tuingasten.
maandag 19 juli 2010 - 13:40
brammeke

Brammeke

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 19 juli 2010 - 17:57
loowie

Loowie

Beste,

Ik heb hier voor het tweede jaar canna staan.
Vorig jaar mooi bloemen. Maar dit jaar nopes, nada niks.

Hoe zou dat kunnen komen?

slecht canna jaar..

greets loowie
maandag 6 september 2010 - 08:10
ERWIN52

ERWIN52

Hé Canna liefhebbers,
Beter laat dan NOOIT maar zie hier enige reacties die menigen wel zullen helpen.
1. overwintering : doe de canna's uit de pot of grond en overwinter ze DROOG. Doe het meerendeel van de grond er af.
2. Pas NA de winter opdelen en herplanten in een GOEDE potgrond ZONDER toevoeging van water. Laat ze gewoon, in deze halfdroge, licht klammige grond opkomen in de pot en zodra er bladeren verschijnen dan PAS een weinig water geven. Zo voorkom je WORTELROT.
Dit kieken, en da is op mijzelf, heeft in het verleden hier vaak tegen gezondigd, waardoor vele canna's zijn verloren gegaan dus ... maak niet dezelfde fout.
3. Canna's hebben een zeer voedsame grond nodig. Ze groeien immers snel, ook water is belangrijk wanneer ze ongeveer 30 cm groot worden. Ze hebben grote bladeren en die verdampen veel water. Dus om de 3 dagen een goeie gietbeurt in volle grond is geen overbodige luxe. In pot kan het iets minder. Ge hooeft ze ook niet te verzuipen !!!
Veel succes verder. Heb je nog vragen ... je weet mij te vinden. Ik heb een verzameling van ongeveer 25 verschillende cultivars hetgeen in feite weinig is, door plaatsgebrek.
Groeten, Erwin
zondag 16 januari 2011 - 16:46
Vlinderr

Vlinderr

Erwin: bedankt voor de heldere uitleg
zondag 16 januari 2011 - 19:02
cee

Cee

Ik werk op een plaats waar veel canna's gewoon in volle grond overwinteren en ik heb daar ook gemerkt dat er bijna geen bloei aan te pas kwam dit jaar en dat de populatie gehalveerd was.

Dus denk ik dat door de lange winter vorig jaar (trage opkomst) en slechte augustus maand (vertraagde groei) de canna in veel gevallen niet tot bloei is gekomen.

Zelf had ik ook pas eind september de eerste bloemen en vond dit al een half succesje.

dinsdag 18 januari 2011 - 15:24
ERWIN52

ERWIN52

Beste,

Het is inderdaad mogelijk om canna's ter plaatse te laten overwinteren. Doch dit is VERRE VAN HET IDEAAL De canna's moeten dan ongeveer 25 à 30 cm diep worden aangeplant anders is de kans groot dat de rhizomen vervriezen. U zult begrijpen dat de grond traag opwarmt en dit meer tijd en energie voor nodig is om de planten te laten groeien en bloeien. Door te vochtige omstandigheden zullen ook een deel van de rhizomen gewoon wegrotten.
De meest ideale overwintering is : eind oktober de knollen (rhizomen) uitdoen, ze laten drogen en daarna gewoon droogweg in een kartonnen doos donker te bewaren.
In het voorjaar, einde maart, oppotten in een goede, voedzame potgrond en in het licht plaatsen. Zorg er ook voor dat de knollen in een licht warme omstandigheid kunnen opgroeien. De rhizomen géén water geven maar ook uw potgrond niet laten uitdrogen. Half mei kun je ze dan in de tuin planten in de volle grond.
Groeten, Erwin
woensdag 19 januari 2011 - 08:48
moetje1951

Moetje1951

Goeie uitleg, inderdaad. Ik geef het ook niet op.
Erwin, dat is een hele mooie op je avatar!
donderdag 20 januari 2011 - 11:32
svoffel

Svoffel

En ik ga het ook nog eens proberen, verleden jaar heel laat een bloem gekregen.
Die heb ik dan afgeknipt want de knol moest naar binnen voor de eerste vorst.

Heb al zin om het nu uit de kelder te halen en op te potten. Zal weer moeilijk zijn om geduld te vinden

Die van mij is Canna indica Black Knight, de bladeren zijn prachtig.

groetjes
donderdag 20 januari 2011 - 20:24
ERWIN52

ERWIN52

Canna-liefhebbers,

Je zal zeker al van het spreekwoord "HAAST EN SPOED IS ZELDEN GOED !" hebben gehoord ?
Als je het geluk hebt van een lucht-dichte serre te hebben of eventueel een veranda dan kun je ze van half februari voortrekken. Natuurlijk als je bijverwarming geeft dan sta je natuurlijk heeeel wat voor. Ma ja, het kan je dus wat KOSTEN.
Mijn avatar is canna TALISMAN. Een van de mooiste onder de verschillende cultivars (ongeveer 450 of meer).
Black Knight is ook prachtig : donker rode bloem met bruin-paars blad.
Aan alle volhouders : PROFICIAT !!! Veel succes gewenst.
Ik hoop dat ik op alle vragen zowat geantwoord heb, indien niet ... vragen maar 'tkost niets dan een kleine inspanning.
Groeten, Erwin
vrijdag 21 januari 2011 - 09:07
ERWIN52

ERWIN52

Aan Tineke ...,

Sorry 'kheb geen ervaring met voorzaaien. Persoonlijk ben ik er tegen ... en waarom ? Als je maar één soort in de tuin staan hebt dan blijf je raszuiver.
Zoniet ... je kent het verhaaltje wel van de bloemekes en de bijkes. Je hebt dus vaak geen raszuivere. Alhoewel de nazaden heel mooi kunnen zijn. De veredelaars kruisen ook ! Maar vaak hou je brol over.
Als je op het forum alle canna-vragen eens naleest zul je daar wel een antwoord op vinden.
Succes, Erwin
vrijdag 21 januari 2011 - 09:17
Bibi

Bibi

@ TinekedV

Ik heb de zaden ook gekneusd en 1 dag in warm water laten weken. Gezaaid in stekaarde en op de kachel gezet. De ontkieming volgde al na 2 dagen. Dat was 4 dagen geleden en ze zijn nu al zo'n 6 cm hoog.

Groetjes,
Bibi
maandag 21 februari 2011 - 19:01
Bibi

Bibi

Wanneer dien ik de canna's over te potten en met wat voor grondsoort. Kan het ook met cactusgrond.

Groetjes,
Bibi
maandag 21 februari 2011 - 20:25
daucus

Daucus

Waarom in cactusgrond? Ze moeten flink groeien en hebben dus veel mest en water nodig. Gewoon potgrond en boven op een handvol koemestkorrels. Zo doe ik het en ze bloeien elk jaar uitbundig. Ik krijg ze in de herfst vaak de pot bijna niet uit omdat de knollen zo zijn gegroeid in omvang.
maandag 21 februari 2011 - 21:27
Bibi

Bibi

Ik dacht dat de grond luchtig moest zijn en weinig mest moest bevatten Vandaar de cactusgrond.

Dan ga ze overpotten in potgrond met extra mest Hoe groot/hoog moeten ze zijn voordat ik ze mag overpotten? Daar kan ik geen info over vinden.

Ik vind het echt een prachtige plant en ben blij dat er nu eindelijk 2 ontkiemd zijn.

Bloemen & Planten

maandag 21 februari 2011 - 22:25
daucus

Daucus

Als de wortels onder uit de pot gaan groeien kun je gaan verpotten.
dinsdag 22 februari 2011 - 03:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon