menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Venus vliegenval

Ga naar meest recente reactie

befree

Befree

hallo,

ik heb nu al enkele maanden een venus vliegenval
hij deed het echt prima
maar nu worden de bekjes langzaamaan zwart

als water geef ik water van mijn aquarium, zou dit mss de oorzaak kunnen zijn?
dan zal ik snel moeten overstappen naar regenwater..

MVG

Arnaud
zaterdag 19 juni 2010 - 10:32
Polplastron

Polplastron

Water van je aquarium zou eventueel te veel voeding kunnen bevatten. Zelf gebruik ik onthard water (uit zo'n ontharder voor het strijkijzer ).

Met venusvliegenval heb ik dat echter ook snel dat de vallen zwart worden. Ik vind het persoonlijk niet de meest gemakkelijke plant. Ik heb meer succes met bekervormige planten.
maandag 21 juni 2010 - 18:38
Rockey

Rockey

hoi,

Overal waar ik dingen lees over een venus vliegenval komt er 1 iets altijd terug geef een venus vliegenval ENKEL en ALLEEN REGENWATER.

Al het andere water dat je geeft kan dus zwarte vallen geven.

(sorry voor de drukletters maar wou dit duidelijk maken)

grtz
maandag 21 juni 2010 - 20:47
Polplastron

Polplastron

De eigenschappen van regenwater en onthard water zijn grotendeels dezelfde: ze bevatten geen kalk! Vleesetende planten komen voor in een overwegend zuur milieu en zijn dus erg gevoelig aan kalk. Vandaar ...

ONTHARD WATER IS EVEN GOED ALS REGENWATER!!!!

Ik zal dus ook maar eens drukletters gebruiken om het duidelijk te maken. Ik denk overigens niet dat de zwarte vallen meteen het directe resultaat zijn van fout watergeven hoor. Hier staan in mijn palludarium andere soorten die minstens even gevoelig zijn en die wel floreren!
maandag 21 juni 2010 - 22:37
cee

Cee

Onthard water zou inderdaad even goed moeten zijn als het regenwater.

Maar het kan altijd wel zijn dat er ergens een val zwart begint te worden.
Na een vijftal keer gewerkt te hebben (en gevangen) zou de val kunnen beginnen afsterven, maar dan zouden de andere vallen wel nog mooi groen-rood moeten zijn en er al een aantal kleine valletjes op komst zijn.

Ik vind het geen zo'n moeilijke plant. Ik denk dat veel mensen de plant in de winter weggooien omdat ze denken dat ie dood is, maar met een beetje geduld komen er in de lente weer allemaal valletjes opduiken. Een ander probleem is dat je de plant teveel water geeft in de winter, dan mag die in feite bijna droog staan, om de maand een weinig water is al voldoende, en best tijdens de winter koud zetten (5° is al genoeg)
Wel kan je om je plant te sparen in de lente de bloemen afknippen, zo moet de plant wel z'n energie in de vallen steken en niet in de bloei.
dinsdag 22 juni 2010 - 11:15
Polplastron

Polplastron

Ik leer weer bij ...!
dinsdag 22 juni 2010 - 20:46
cee

Cee

Met het onharde water bedoelde ik in feite wel omgekeerd osmose water, en niet dat ding dat je in de keuken gebruikt om je water te ontkalken.

Dat komt hier op m'n werk gewoon uit de kraan, dus kom ik af en toe eens een bidonnetje vullen, hehe

En van m'n planten tot nu toe geen klachten!

We hebben ook wel nog HPLC (18 MegaOhm) grade water maar dat is nu echt wel veel te duur om m'n plantjes mee te begieten, ik vrees dat ik daarmee snel in de problemen zou komen.
woensdag 23 juni 2010 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon