menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pot chrysanten

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Heeft er iemand ervaring in het kweken van pot chrisanten.Ik heb al een drietal jaren geprobeerd om chrisanten voort te kweken in potten,mooie ronde dikke potten.Maar het lukt mij niet om een degelijke mooie chrisant te kweken.Kan mij iemand uitleggen hoe ik stap voor stap moet te werk gaan om volgend jaar een mooie plant te verkrijgen.
Grtj.victor
woensdag 1 november 2006 - 18:25
corrielat

Corrielat

Vitor,
je bent me voor, ik wil dit ook graag weten
woensdag 1 november 2006 - 19:51
Fons

Fons

Victor,moederplant in serre zetten, vanaf Maart enkele uitlopers stekken in stekgrond als ze beworteld zijn uitplanten in goede potgrond, ge meerdere bewortelde stekjes in een pot plaatsen,na drie blaadjes toppen en dit telkens herhalen tot juli vermoed ik en dan laten uitgroeien tot een volwaardige pot, ondertussen ook verplanten in een drieliterpot, dit geld voor kleinbloemige planten.
Bij grootbloemige planten neemt men een bewortelde stek, eveneens toppen tot juli,daarna de hoofdbloemknop behouden en de zijknopjes uitnijpen,de uiterste datum voor toppen ken ik niet maar vermoed omstreeks 21 juli.

Groetjes Fons.

woensdag 1 november 2006 - 20:07
corrielat

Corrielat

Fons, hoe krijg je bolcrysanten?? of is dat een soort apart???
woensdag 1 november 2006 - 20:09
Fons

Fons

Die grootbloemige planten zijn bolcrysanten, ge moet natuurlijk beschikken over een bolcrysant als moederplant om verder te stekken.

Groetjes Fons.
woensdag 1 november 2006 - 21:22
Victor44

Victor44

Fons,bedankt voor je goede uitleg,maar ik had nog een vraagje:ik zet mijn chrysanten altijd in een normale pot en plant deze dan in volle grond,waardoor de wortels van de plant door het gat van de pot de grond ingroeien.Wanneer ik deze wil uithalen om hem ergens te zetten als versiering,worden de wortels over gebroken ,met het gevolg dat de bloempjes 's anderendaags het hoofd laten hangen.Weet je geen methode waardoor ik dit kan voorkomen,
Groetjes
Victor
woensdag 1 november 2006 - 21:29
Fons

Fons

Ja Victor dat is een probleem maar ge kunt hem ook uitsteken met een flinke kluit en de pot doorknippen ev. de bodem laten zittenen in een grotere pot plaatsen flink water geven en de eerste dagen zeker in de schaduw houden.
Ge kunt uw plant ook opkweken in de volle grond en hem later met een flinke kluit uitsteken en in grote pot planten, zo heb ik het dit jaar gedaan en geen probleem gehad met slaphangen doch flink water toegedient.

Groetjes Fons.
woensdag 1 november 2006 - 22:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon