menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ridderspoor en vingerhoedskruid

Ga naar meest recente reactie

condor86

Condor86

Ik vind ridderspoor en vingerhoedkruid hele mooie planten en zou deze dan ook graag in mijn tuin willen planten. Maar heb gelezen dat deze planten giftig zijn heb 2 kleine kinderen en niet dat ik verwacht dat ze aan de bladeren gaan knabbelen, maar hoe giftig is giftig dan?

evelyn
donderdag 10 juni 2010 - 22:51
renate67

Renate67

Hallo op onderstaande links staan veel giftige planten genoemd



dat zijn er echt heel veel (veel kamerplanten zijn trouwens ook erg giftig!!)
Ik ben met vingerhoedskruid voorzichtig geweest, maar hangt ook vanaf waar het staat. Achteron een brede border kan er meer dan langs de grasrand.
Renate
http://www.kennislink.nl/publicaties/toxicologie-over-gifbekers-en-vingerhoedskruid
http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/giftig.html
vrijdag 11 juni 2010 - 11:14
condor86

Condor86

bedankt voor de site`s kwam er nu wel achter dat ik al giftige planten heb staan.
Mijn kinderen zijn 2 1/2 en 8 maanden en de oudste een meisje vind bloemtjes erg leuk heeft vorige week ook het engelse gras onthoofd , en kwam toen heel trots vertellen dat het niet mocht wat ze had gedaan.
De planten zouden achter in de border komen te staan, maar ga het risico denk ik maar niet nemen.
vrijdag 11 juni 2010 - 13:08
Polplastron

Polplastron

Ik heb zelf drie kleuters in huis: tweeëneenhalf, vier en zes jaar oud.
Giftige planten in de tuin zijn niet te vermijden: klimop, clematis en zelfs beukenblaadjes zijn giftig (zij het misschien niet in heel hoge mate).

De ervaring leert dat de kinderen blaadjes meestal goed met rust laten en dat ze bloemen wel eens plukken maar (over het algemeen) niet opeten. Voor het vingerhoedskruid, de monnikskappen (Aconitum) e.d. is slechts weinig interesse. De dochter (ondertussen 4, maar ook ooit kleiner geweest!) mag ze wel eens mee plukken als papa erbij is waarna de handjes nadien goed gewassen worden en zij vindt dat een goed regeling.

Waar mijn kinderen (en de meesten denk ik) wel enorm door gelokt worden zijn bessen. Planten met giftige bessen vermijd ik dus wel in de tuin of ik zet ze ver genoeg achteraan in de border. De enig besdragers waar mijn kinderen wel aankunnen zijn kersen, aalbessen, koernoeljes en aardbeien.
Achterin de border staan de minder eetbare: viburnums en arums (héél giftig).

Groeten,

Pol
vrijdag 11 juni 2010 - 14:39
renate67

Renate67

Ik heb planten met giftige bessen op een bereikbare plaats, ook een paar jaar bessen voor verkleuren weg geknipt, liever een paar jaar geen bessen.
De jongste is nu 5,5jaar en we hebben geen eetbare bessen in de tuin (bewust zo gedaan), wel bramen en aardbeien. Hij weet nu prima dat je bessen uit de tuin niet mag eten. Het eetbare fruit kan hij nu prima onderscheiden van de bessen.
renate
vrijdag 11 juni 2010 - 18:25
condor86

Condor86

De enige bloemen waar ze intresse voor heeft is het engelse gras. Denk dat het komt omdat er echt een steeltje aanzit net oals de paardebloemen en madeliefjes in de speeltuin.
Verder weet ze heel goed dat ze de border niet in mag. Dus denk dat ik morgen dan toch even naar het tuincentrum ga
Besjes heb ik ook bewust niet genomen, heb wel aardbeien maar ze weet dat ze die alleen mag pakken als ze rood zijn.
Die van 8 maanden hoef ik me nog niet zo druk over te maken dat komt volgend jaar dat ik die moet africhten dat de plantjes van mama zijn
vrijdag 11 juni 2010 - 19:08
renate67

Renate67

Veel plezier met het aankopen voor achter in de border.
Maar juist die van 8maanden goed in de gaten houden, over 3mnd is hij of zij 11maanden en dus mobieler en staan er dan geen planten bereikbaar langs terras of gras of pad?? Juist op zo´n leeftijd stoppen ze nog van alles in hun mond (gras of aarde of slak ba!!) Bovendien gaat de ontwikkeling zo snel dat jer er steeds heel bewust over na moet denken of wat je nu aan begin zomer veilig is dat aan het eind van de zomer ook nog is.
Renate
zaterdag 12 juni 2010 - 07:54
condor86

Condor86

Renate,

Heb langs het gras geen planten en in de potten staan kruiden en groenten en geen giftige planten, langs de borderrand ook niet. Weet hoe snel ze zijn het is een jongetje en staat al en trekt alles naar zich toe, beetje snel voor zijn leeftijd. Tot nu toe heeft hij alleen aarde van de boontjes en zand uit de zandbak in ijn mond gestopt, maar ja dat schuurd de maag he.
Twijfel nog een beetje, maar ga in iedergeval wel even naar het tuincentrum al is het maar voor een ander plantje .

Evelyn
zaterdag 12 juni 2010 - 09:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon