menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cannabis sativa hennep

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Beste, ik heb een vraag over de aanplant van Cannabis sativa - hennep.
Mag men deze plant in de tuin aanplanten?
Ik vind het een mooie plant die tot 3 meter hoog kan worden en eigenlijk best een mooie hoek
kan opvullen maar ik heb zo mijn twijfels....
maandag 30 oktober 2006 - 23:17
lisa

Lisa

ines, waarom denk je dat je ze niet in de tuin mag aanplanten ?
het is toch een mooie plant
groetjes lisa
dinsdag 31 oktober 2006 - 06:46
martine

Martine

Ines,

misschien vind je op deze link wat meer info
http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=g8dil7i5
hier in de buurt is er een kwekerij , als je hennep en bierbeek intikt bij Google zal je vast nog meer info vinden,
groetjes, Martine
dinsdag 31 oktober 2006 - 13:56
ines

Ines

Lisa:
"Hennep was ooit veel in gebruik als magisch kruid, maar door de wetgeving die sinds de jaren '30 de plant verbiedt zijn veel van deze gebruiken aan het verdwijnen."volgens het net maar de wetgeving
veranderingen zijn soms niet bij te houden.
dinsdag 31 oktober 2006 - 14:16
ines

Ines

Hi Martine ik ben wel niet van plan hennep te kweken hé (spaar ons daarvan )
Men moet toelating vragen aan het Ministerie om die te kweken, ik begrijp het.
Maar met 1 plant in de tuin in een hoek?
t'Ja Als het voor mij niet mag dan mag het ook niet...
Of mag het wel?
Groetjes,ines
dinsdag 31 oktober 2006 - 14:22
martine

Martine

Ines, er staat in het artikel vermeld dat het sinds '92 legaal is te kweken, dus vermoed ik dat het ook als sierwaarde mag,.... maar .... moest ik van jou zijn zou ik eens bij het gemeentebestuur informeren, zodat je zeker bent. stel dat we volgend jaar van jou en je hennep in 't journaal horen?
ik heb er zelf ook geen idee van . dat maakt het tuinieren wel spannend , he...
groetjes, Martine
dinsdag 31 oktober 2006 - 15:43
ines

Tekst aangepast

Ines

Hoi Martine, ja legaal kweken mits aanvraag maar ik kweek niet hé.
Op andere site pagina's spreekt men over 1 plant gedogen maar het blijft verboden ...
de een zegt zo de ander wat anders..
In dat Verwilgen dokument is het dus niet toegelaten.
Och ik zal er maar niet aan beginnen zekerst, pppft ik val altijd op eigenaardigheden

Geen [afbeelding verwijderd niet-https]voor mij
dinsdag 31 oktober 2006 - 15:51
lisa

Lisa

ja, natuurlijk mag het ik heb er zelfs zaden van het mag toch
groetjes lisa
dinsdag 31 oktober 2006 - 16:09
ines

Ines

Lisa U woont in Nederland hé, daar mag gekweekt worden voor consumptie, bij particulieren
dat weet ik zo niet.
In Belgie is het wel verboden bij particulieren... maar 1 dat weet ik zo niet...
dinsdag 31 oktober 2006 - 16:25
corrielat

Corrielat

in nederland mag je 5 planten kweken voor eigen gebruik, dat heb ik toch begrepen, maar het is een mooie plant met veel sierwaarde, ik geloof dat het wel een moeilijke plant is, of valt dat mee
je hoeft zeker geen gebruiker te zijn om hem mooi te vinden
dinsdag 31 oktober 2006 - 16:41
ines

Ines

Corrielat ik vind hem alvast mooi en de moeite om in de tuin te plaatsen.
dinsdag 31 oktober 2006 - 16:45
lisa

Lisa

ja -ja ik kijk hem alleen aan als ik hem gezaait heb vind hem heel mooi toch
als ik hem niet allen aankijk dan denk ik ga ik wankelen

groetjes lisa
dinsdag 31 oktober 2006 - 19:18
Geertje

Geertje

ik dacht ook dat 1 plant toegestaan is - maar zeker ben ik er ook niet van, ja en nu is het seizoen toch voorbij, dus ge hebt nog wat tijd voor het volgende jaar
dinsdag 31 oktober 2006 - 21:34
Kwest

Kwest

Hoi Ines,

Ik zou er niet mee inzitten hoor, veel mensen weten toch niet hoe een cannanbisplant eruit ziet. Een vriend van mij had in Nederland een plantje gehaald voor eigen gebruik en op een zonnige plaats in de tuin gezet. De buren vonden het zo'n mooie plant... Ze vroegen of ze wat zaadjes konden krijgen, want ze hadden graag ook een paar exemplaren in hun tuin!
woensdag 1 november 2006 - 01:06
Geertje

Geertje

toch wel hoor, oudere mensen kennen dat wel, ik had er ook eentje in de tuin en oudere mensen vroegen me wel eens wat die die "kemp" daar stond te doen, dan zei ik dat dat voor mijne vogel was die zijn daar gek op (want vroeger gaven de mensen dat aan vogels om te zingen)
woensdag 1 november 2006 - 10:18
Adrienne

Adrienne

Enfin Ineske,
Als ge op verlof mag naar het pressonneke kom ik zeker eens langs
woensdag 1 november 2006 - 18:36
Fons

Fons

Vroeger werd kemp gezaait door vissers, dit zaad werd dan opgewarmt tot ze lichtjes openbarsten en het kiemscheutje zichbaar was, dit zaadbolletje werd dan aan de haak gedaan en ook uitgestrooit om in het water om de vis te lokken.
Wat ik me afvraag is dat kemp en canabis dezelfde plant is.

Groetjes Fons.
woensdag 1 november 2006 - 18:46
Walter24

Walter24

canabis en kemp is dezelfde plant, maar.... een wilde malus aangeplant voor de sier is ook een malus net als de appelboom die geselecteerd werd voor zijn vruchten. Zo is er ook een enorme variatie in canabis sativa. Zo wordt er canabis gekweekt voor het gebruik als "drug". bepalend hiervoor is de hoeveelheid THC die in de bloeiknoppen van die planten voorkomt. Zo is er in de loop der jaren in Nederland een echte kweek ontstaan van "Nederwiet" dit zijn canabisplanten die speciaal gekweekt worden voor ofwel buiten teelt in ons klimaat, ofwel binnenkweek, voor hoog THC gehalte.... Deze hebben geleid tot het ontstaan van heel nieuwe rassen die nog slechts weinig te maken hebben met de oorspronkelijke canabis plant. Daarnaast zijn er ook planten die al eeuwen geselecteerd zijn om bijvoorbeeld hun sterke vezels, men spreekt dan van vezelhennep. maar ook hier zal je wel begrijpen dat je best een ander ras aanplant als je wil scheepstouwen maken van hennep of je wil een fijn stofje weven om een hennep sjaal te maken....
Ik heb vorig jaar enkele zaden gekregen van vezelhennep. de plant ziet er qua blad uit als de wiet plant maar groeit veel groter en heeft zo goed als geen THC gehalte. Deze planten groeien gemakkelijk twe à drie meter hoog terwijl de planten in drugkwekerijen soms maar vijftig centimeter halen.Er is een tendens om die oude teelt van vezelhennep opnieuw op te nemen.
Je mag dus gerust zo'n vezelhennep in je tuin zetten. je wordt toch ook nbiet gestraft voor het zetten van enkele papavers, ook al worden van de papaverrassen soms Heroine en zo gemaakt. Het verschil tussen twee hennep planten kan bij manier van spreken even groot als het verschil tussen een renpaard en een brabantstrekpaard, of als het verschil tussen een deense dog van 50 kg en een chiwawa hondje van 250gram.
Groeten
Walter
woensdag 1 november 2006 - 19:15
ines

Ines

Hallo allen bedankt voor de deskundige uitleg...
Het aanplanten van 1 plant is dus geen probleem, die vezelhennep zie ik wel zitten.

Adrie laat Uw sinaasappelen maar thuis want een bezoekje zal niet nodig zijn.
Groetjes,ines

woensdag 1 november 2006 - 19:40
Adrienne

Adrienne

Ik wou eigenlijk een kruikje melk mee brengen.
Melk moet, melk doet je goed
woensdag 1 november 2006 - 20:49
ines

Ines

Hi, ik lust graag melk! ook om lekkere pudding van te maken en chocolademelk en... hm lekker.
U zou er toch opzettelijk voor in den bak gaan zitten (graptjéPaul )
woensdag 1 november 2006 - 20:56
Adrienne
woensdag 1 november 2006 - 20:57
tuinheks

Tuinheks

Hoikes,

Van de zomer hebben wij een reuzegrote hennepplant in de (kruiden)tuin gehad.
Mijn (v)echtgenoot is duivenmelker en er zit kempzaad in het duiveneten.
Door duivenmest te gebruiken (waar ook nog zaadjes inzitten die op de grond gevallen zijn) kwam er op diverse plaatsen hennep uit.
Eén daarvan heb ik overgeplant en het is een prachtig gewas geworden van zon 1,70 m hoog en een omtrek van zeker 2 meter.
Het is ook op deze manier dat ik aan mariadistel geraakt ben.
Je ziet maar waar een duivenmelker in de buurt goed voor is he.

greetz

tuinheks
donderdag 2 november 2006 - 18:51
ines

Ines

He Tuinheks hier woont geen duivenmelker in de buurt, kan U geen vracht met Uw bezem
naar hier brengen?
donderdag 2 november 2006 - 19:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon