menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwelken vlijtige liesjes

Ga naar meest recente reactie

debruyne

Debruyne

Ik ben voor de eerste keer geslaagd in het zelf zaaien van vlijtige liesjes. Ik heb ze ondertussen al verplant en ze hebben toch al zo'n 6 à 8 blaadjes. Nu het wat beter weer is haal ik ze elke morgen uit de serre en zet ik ze 's avonds opnieuw binnen.
Gisteren kwam ik thuis en vertoonden mijn kleine plantjes witte vlekken op de bladeren, bepaalde blaadjes worden helemaal wit en hangen naar beneden.
Wat kan ik doen om deze mooie plantjes nog te redden. Zou dit een ziekte zijn of hebben ze teveel in de wind gestaan, of teveel in de zon???
donderdag 29 april 2010 - 10:43
Juelz

Juelz

Vlak nadat je de planten hebt verspeent is het verstandig om ze eerst een aantal dagen in de schaduw te laten staan met weinig zon en vergeet ze niet goed water te geven de 1e dagen de grond moet vochtig zijn maar niet doornat.

Die witte vlekken kun je die er met de hand afvegen? of zitten ze echt in het blad zelf?
donderdag 29 april 2010 - 11:23
debruyne

Debruyne

Ze hebben wel al twee weken binnengestaan voor het venster (niet in de zon), zodat ze nu al flink wat blaadjes hebben. Mijn bedoeling was om ze af te harden door ze overdag buiten te plaatsen.
De witte vlekken zitten echt in het blad, als het blad helemaal wit is getrokken en slap is geworden, dan sterft het blad af.
Wat kan ik hiertegen doen?
donderdag 29 april 2010 - 12:57
moetje1951

Moetje1951

Ja, idd verbrand door de zon. Vlijtig Liesje houdt sowieso niet van de zon. Nog wat gerust laten (in de schaduw) misschien lopen ze toch nog uit?
donderdag 29 april 2010 - 13:05
dendrodan

Dendrodan

Dat is een heel gemakkelijk plantje je steekt een takje in een glas water en 2 weken later komen de wortels er al aan.
Als ik klein was had ik vlijtige liesje van 1meter hoog, het nadeel is wel dat de takken gemakkelijk afbreken
Deze stonden in de veranda op een zuider tuin, dus veel zon gaf ze heel veel water, maa toen onze ouders verhuisde heb ik deze aan de buurvrouw gegeven en die heeft er nog vele jaren plezier aan gehad.
vrijdag 30 april 2010 - 23:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon