menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke Helleborus staat in mijn tuin.

Ga naar meest recente reactie

WonderingMick

WonderingMick

Hallo,

Ik heb deze prachtige Helleborus veelvuldig in de tuin staan, nu zou ik graag willen weten welke soort dit is. Vast bedankt voor de antwoorden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 21 maart 2010 - 09:54
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Helleborus niger. En welkom op het forum!
zondag 21 maart 2010 - 09:57
WonderingMick

WonderingMick

Dank je,

Ik dacht dat Niger niet zo donker werd, eerder licht roze.
Weer een stukje wijzer.
zondag 21 maart 2010 - 09:59
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja inderdaad Batdah, het is niet H. niger. Wellicht een orientalis hybride. Hans Kramer kruist Helleborus niger, de beste engelse rassen met soorten uit het wild. Deze bloeien in februari en maart.
zondag 21 maart 2010 - 11:38
Tuinprins

Tuinprins

Dit is een vorm van Helleborus orientalis. Tegenwoordig noemen we dit Helleborus hybride juist omdat er zoveel gekruist wordt met Helleborussen. Hierdoor kunnen we niet meer spreken van Helleborus orientalis.

In tuincentra worden deze helleborussen vaak met prachtige namen verkocht maar dat is slechts om de verkoop te stimuleren en meestal worden deze namen ook helemaal niet erkend tenzij het om kweekrechterlijke bescherming gaat. Beter is het om, zoals Hans Kramer dat doet, de kleur en vorm van de bloem te beschrijven.

Helleborus niger wordt ook wel kerstroos genoemd omdat die vaak rond kerst wordt aangeboden en in een zachte winter al vroeg kan bloeien. In cultuur is Helleborus niger een wispelturige plant: soms groeit zij probleemloos, vaker echter laat zij het afweten.

Helleborus hybride (de 'oude' orientalis) wordt ook wel lenteroos genoemd. Met zacht weer kan zij al in januari of februari bloeien. Als het echter een koude winter is geweest, zoals dit jaar, begint zij pas in maart te bloeien. In de tuin is dit meestal een probleemloze plant die zich soms rijkelijk kan uitzaaien. De nakomelingen zijn echter zelden mooier dan de moederplant.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 maart 2010 - 20:37
WonderingMick

WonderingMick

Dank je wel, ik ben erg blij met de ontdekking van dit forum,
ik vind hier meer dan in mijn boeken. Het wordt een spannende twee jaar.
Laat die lente maar komen dat ik kan beginnen met fouten maken.
Want daar leer je nog het meeste van.
dinsdag 23 maart 2010 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon