menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlias

Ga naar meest recente reactie

Stofke

Stofke

Hallo, volgens verschillende sites zouden mijn Dahlia\\\'s al moeten gerooid zijn en liggen drogen. Mijn grote Dahlias (1 meter) staan echter nog altijd vollop in bloei en er zijn nog veel bloemknoppen die nog moeten uitkomen. Zou ik deze nog wat mogen laten staan of toch beter beginnen rooien.
donderdag 12 oktober 2006 - 20:21
Tine

Tine

Hallo Stofke.
Je kunt ze gerust nog buiten laten tot de eerste vorst.

Tine
donderdag 12 oktober 2006 - 20:40
hugo

Hugo

ik laat mijn dahlia's ongemoeid tot na de eerste nachtvorst, pas dan begin ik met rooien

groetjes
donderdag 12 oktober 2006 - 21:03
lisa

Lisa

ik laat zij altijd in de grond -zij staan wel beschermd en ik doe er wat mulch omhen
als het kouder wordt als vorig jaar zal ik wel de dahlias eruit halen

groetjes
vrijdag 13 oktober 2006 - 08:11
Tine

Tine

Bij mij komen ze nooit terug als ik ze in de grond laat .Dat is ook het geval met gladiolen. Toch bescherm ik ze maar het helpt niets, het jaar erop blijken ze altijd verrot te zijn., dus haal ik ze nu altijd eruit.

Tine.
vrijdag 13 oktober 2006 - 08:20
lisa

Lisa

tine ,ik denk dat het gewon geluk is ieder jaar komen zij terug -nooit een problem
daarom laat ik ze gewon zitten war ze zijn

lisa
vrijdag 13 oktober 2006 - 08:54
nientje

Nientje

ik laat ze ook gewoon zitten, eventueel een beetje beschermen
nientje
vrijdag 13 oktober 2006 - 18:47
hugo

Hugo

als de grond in de winter niet nat blijft kan je die laten zitten,, een stukje dieper planten dan gewoonlijk en afdekken met bladeren

groetjes
vrijdag 13 oktober 2006 - 18:56
Tine

Tine

Jullie zitten wel wat zuidelijker dan ik, misschien heeft dat er wel mee te maken.

Tine.
vrijdag 13 oktober 2006 - 18:58
Stofke

Stofke

Hallo, ik heb mijn dahlia's vandaag gerooid, nu heb ik van 1 dahliaknol serieuze vertakkingen. Wat doe ik nu het beste, alles eerst laten drogen en dan de zijknollen eraf en verder droog bewaren of nog een andere manier ?

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 19 november 2006 - 20:25
Rodger

Rodger

He stofke ,
laat die maar eerst opdrogen ,en bewaar dan alles ergens droog en vorstvrij .
Het splitsen doe je best in het voorjaar als je de nieuwe ogen reeds ziet uitkomen ,dan snij je ze voorzichtig van elkaar.
Als je nu al splitst zul je ongetwijfeld volgende lente enkele knollen hebben die niet zullen uitlopen,en als verloren kunnen beschouwd worden.
gr.
rodger
zondag 19 november 2006 - 21:39
Nigella

Nigella

als je in het najaar de knollen splits, ben je enkel maar +- zeker van het vermeerderen van planten, als je aan je knol een stengel hebt, in het geval van de foto zie ik die niet te veel , maar veel knollen. Dus zul je beter van de methode gebruik maken die Rodger aangeeft
maandag 20 november 2006 - 10:26
Stofke

Stofke

Eigenlijk is het niet de bedoeling om dahlia's te vermeerderen, ik wil gewoon weer mijn dahlia laten bloeien volgend jaar, voor vermeerdering heb ik iets te weinig plaats om zo'n grote dahlia's allemaal te plaatsen.
maandag 20 november 2006 - 14:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon