menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiemplantjes helleborus

iecee

Iecee

Zoals elk jaar na de eerste vorst zijn nu de helleborussen aan het kiemen, best even uitplanten in een potje want ze staan te dicht bij de moederplant en daar krijgen ze geen licht en ruimte genoeg.
ze komen wel niet soortecht terug en kruisen nogal met andere kleuren, dus je kan de zaailingen zoiezo beter weghalen, zeker als je bijzondere hebt die je zo wil houden.
Het blad mag nu ook worden afgesneden, als het weer gaat vriezen geeft dat niks want de bloemknoppen kunnen er meestal wel tegen en ze bloeien dan ook vroeger.
zondag 24 januari 2010 - 23:27
lanne

Lanne

Ik ben ook voorstander van het weghalen van de kiemlingen van helleborus - ik heb die tip gekregen van Koen van Poucke ( helleborus kweker in Sint- Niklaas ) Het is juist ,dat die kiemlingen meestal niet dezelfde eigenschappen zullen hebben dan de ouders en als de zaailingen blijven staan bij de ouderplant en ze de kans krijgen om daar toch groot te worden , dat je dan na een tijdje niet meer ziet welke de originele helleborussen zijn ( meestal de mooiste ) Zodoende kan dan stilaan de kwaliteit van de planten verminderen . Ik verwijder ook mijn kiemlingen en zet ze wel in een kweekbakje of plant ze uit . Als die dan gaan bloeien ,kan je de mooiste eruit halen en degene die minder mooi zijn verwijderen - wie weet zit er toch een mooie kruising bij ,die wel de moeite waard is .
Je kan ze ook zelf doelbewust gaan bestuiven om mee te experimenteren - je moet er dan wel voor zorgen dat ze nog niet bestoven zijn door een insect of na de kunstmatige bestuiving niet meer bezocht worden door insecten .Zal wel plezant zijn om doen denk ik .Om de originele ( meestal dure ) helleborussen te vermeerderen , kan je ze na een aantal jaren best scheuren - zo ben je 100% zeker van de kwaliteit .Je moet ze natuurlijk ook meststoffen en kalk geven op de juiste momenten om ze optimaal in vorm te houden , maar dat is een ander onderwerp
groetjes
LIly-Anne
NB is er iemand die me aan een scheurstek kan helpen van Helleborus x hyb. 'White Spotted Lady' ?(liefst omgeving Sint- Niklaas )
maandag 25 januari 2010 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon