menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Binnenbuiten zaaien

Ga naar meest recente reactie

marre02

Marre02

Hallo,

Men kan bevoorbeeld op verschillende manieren éénjarigen zaaien maar hoe zit dat in elkaar?

Sommigen doen binnenshuis. (al dan niet met verwarmingsmatten of thermostaten)
Anderen buiten in een onverwarmde serre.
Soms in volle grond.

Wanneer moet wat juist gebeuren?

Als je bevoorbeeld binnen zaait en je moet verspenen, moeten dan de verspeende plantjes ook nog binnen blijven, of zet je die buiten in de onverwarmde serre?

De andere vraag is dan ook als je begint te zaaien in de serre moeten dan de verspeende plantjes ook in de serre blijven?

En wanneer mag je dan de bekomen plantjes in volle grond steken?

MVG,

Marre
dinsdag 19 januari 2010 - 19:25
leeuwtje

Leeuwtje

Vaak hebben zaden een bepaalde bodemwarmte nodig om te ontkiemen. Die haal je nu nog niet in je onverwarmde kas. Ik laat zaden daarom altijd binnen ontkiemen bij kamertemperatuur en sommige tropische soorten op een warmtemat. Bij het uitpoten zet ik ze in potjes in de onverwarmde kas neer (als het niet meer vriest of dan bijverwarmen).
woensdag 20 januari 2010 - 00:04
annis

Annis

Met eenjarige soorten zou ik nog even wachten met zaaien. Meestal zaai ik ze pas eind maart half april. Deze kunnen dan ook pas half mei pas naar buiten(afhankelijk van de nachttemperatuur).
Er zijn ook eenjarige die je al van de herfst buiten had kunnen zaaien zoals: Papavers, Nigella (juffertje in het groen) deze heeft zich hier al flink zelf uitgezaaid.
Met de vaste planten begin ik meestal in februari binnen te zaaien en als ze verspeend zijn zet ik ze beschut overdekt buiten als het niet vriest. Vriest het dan gaan ze naar een onverwarmde kamer. Ik hoop in het voorjaar een kas te plaatsen. Dan hoeft het verspeende goed niet meer binnen te staan het neemt toch meer plaats in dan het pas gezaaide goed.

groetjes @nnis
woensdag 20 januari 2010 - 08:33
Jonna

Jonna

Marre,

Als je binnen zaait is het meestal beter dat je ze ook na het verspenen binnen houdt. Ze kunnen dan wel koeler staan. En sommige kun je dan een tijdje later wel in de onverwarmde kas zetten. Dit is echter afhankelijk van de soort.

Als je ze in de onverwarmde kas zaait, dan laat je ze na het verspenen ook in de kas.

En wanneer je buiten kunt zaaien, is ook weer afhankelijk van de soort plant.

Ik heb een stukje over winterzaaien geschreven, misschien heb je daar wat aan
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=1&tid=30093


Jonna
www.seedsite.eu
vrijdag 22 januari 2010 - 18:18
marre02

Marre02

Bedankt voor de antwoorden. Vanaf welke periode ongeveer kan je in een onverwarmde kas beginnen zaaien?
vrijdag 22 januari 2010 - 19:47
Rodger

Rodger

Marre ik zaai meestal rond half maart in mijn onverwarmde serre .
Als de nachten koud zijn dan leg ik over de jonge plantjes een vliesdoek om ze te beschermen.
Nu binnen(op de vensterbank in de keuken) heb ik gisteren mijn tomaten gezaaid .
groetjes
rodger
vrijdag 22 januari 2010 - 20:02
Jonna

Jonna

Het is wellicht handiger als je vertelt wat je wilt zaaien. Voor veel zaden is het nog te vroeg in de onverwarmde kas, maar wortelen zou al kunnen bijv., evenals papavers.
vrijdag 22 januari 2010 - 20:04
marre02

Marre02

Ik wil vooral éénjarige planten zaaien zoals petunia, afrikaantje bevoorbeeld.
vrijdag 22 januari 2010 - 20:39
Jonna

Jonna

Petunia's en afrikaantjes kun je heb beste binnen zaaien en pas buiten uitplanten na de laatste nachtvorst.
vrijdag 22 januari 2010 - 20:48
marre02

Marre02

En vanaf wanneer mag ik dan binnenzaaien?
vrijdag 22 januari 2010 - 20:49
Rodger

Rodger

Marre voor deze soort bloemen is begin april nog tijd genoeg.
Je kan er toch niet met buiten komen voor half mei , dus na de ijsheiligen.
Je kan vanaf half febr. al in huis beginnen zaaien met soorten die een lange kiemtijd nodig hebben en daarbij nog eens traag groeien , zoals bijv. lobelia's en nog vele andere soorten.
groetjes
rodger
vrijdag 22 januari 2010 - 20:50
marre02

Marre02

staan de kiemtijden op de pakjes vermeld?
vrijdag 22 januari 2010 - 21:08
Mandy

Mandy

Als je gaat zaaien, en Rodger- de tomaten- dek je die dan nog af???
vrijdag 22 januari 2010 - 21:41
Rodger

Rodger

Marre zoals je hieronder kan zien staat dat soms op het zaaizakje ,van andere soorten weet je het bij ervaring.
De tomaten die ik in huis zaai dek ik niet af en als de bovenkant iets te droog wordt benevel ik lichtjes met lauw water.
groetjes
rodger
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 22 januari 2010 - 21:59
marre02

Marre02

Bedankt voor deze reacties allemaal!!
zaterdag 23 januari 2010 - 07:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon