menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterzaaien

Ga naar meest recente reactie

Vlinderr

Vlinderr

Wie heeft ervaring met winterzaaien. Wat zijn de voordelen?
Voor welke soorten is dit nodig? Hoe zaai je, in potten, bakken of direct in de grond?
Wanneer winterzaai je.
maandag 14 december 2009 - 19:02
schuurmans

Schuurmans

ik houd helemaal niet van de winter, dus ook niet zaaien.

grt
henk
maandag 14 december 2009 - 22:25
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb vorig jaar gezaaid in zaaibakjes binnen. Het voordeel was dat de plantjes dan al wat groter en sterker zijn tegen dat ze naar buiten kunnen.
Nadeel is dat je huis een paar maand vol bakjes staat. Nu is het wel nog wat vroeg om binnen te beginnen, hoewel ik al gehoord heb van sommige mensen die het wel doen hoor, maar die hebben mss meer plaats voor als ze wat groter worden.

Veel succes

Karen
dinsdag 15 december 2009 - 15:46
Jonna

Jonna

Voor alle duidelijkheid: winterzaaien is het buiten zaaien van zaden in de winter.
Je doet dat in bakjes afgedekt met deksels. Gaatjes in de bodem en de bovenkant voor bewatering en drainage.
Ik ben zelf helemaal fan van winterzaaien, omdat ik enorm veel zaai en in huis niet voldoende ruimte heb. Binnenshuis zaai ik alleen de vorstgevoelige planten.
Als een plant voldoende winterhard is, betekent dat ook dat je het in de winter buiten kunt zaaien. Sommige zaden hebben die kou ook echt nodig om goed te kunnen ontkiemen. Als het weer wat warmer wordt, werken de bakjes met hun deksels als een soort minikasjes, waardoor de zaden toch iets sneller ontkiemen dan in de volle grond.
Buiten de bakjes kun je ook plastic flessen gebruiken.
Na de kerst start ik weer met ca. 300 verschillende soorten zaden.
Daarna heb ik er geen omkijken meer naar tot het voorjaar zich aandient. Geen water geven, de natuur doet dat voor mij.
Ik kan het iedereen aanraden.

Jonna
www.seedsite.eu
dinsdag 15 december 2009 - 17:56
printemps

Printemps

Zou je het dan ook kunnen doen met gekochte zaden van Vingerhoedskruid ??


Dan gooi ik ze buiten en we zien dan wel hé
(in de natuur is het toch ook zo)

mvg
dinsdag 15 december 2009 - 18:11
Jonna

Jonna

Ja hoor, Vingerhoedskruid is hiervoor uitstekend geschikt.
dinsdag 15 december 2009 - 19:12
Jonna

Jonna

Dank je voor je compliment Ernestine.

Ik krijg veel vragen via PM over het winterzaaien, daarom hierbij nog wat extra
informatie.
Winterzaaien is enorm gemakkelijk en kan voor alle winterharde 1-, 2- jarigen en vaste planten. Op mijn site kunnen jullie zien welke planten zoal winterhard zijn. Bij het sneeuwpoppetje (zie verklaring onder 'symbols' op mijn website) kun je er van uit gaan dat als er zone 7 of lager wordt aangegeven, de zaden in de winter gezaaid kunnen worden. Staat er bijv. 3a-9b, dan betekent het dus dat de plant ook winterhard is in zone 7, waarin het grootste deel van Belgie valt. Omdat ik op de Hoge Venen woon, val ik zelf in zone 6.
Bij de 1-jarigen staat geen winterhardheid aangegeven, omdat die maar 1 jaar leven, maar heel veel van die zaden kunnen ook in de winter gezaaid worden. Sommigen, zoals Papavers ontkiemen veel beter als ze in de winter gezaaid worden.
Van de 1-jarigen moeten jullie het maar gewoon even aan me vragen of je ze in de winter kunt zaaien.

Als bakjes gebruik ik alles dat een transparante deksel heeft (yoghurtbekers,
bakjes van champignons, tomaten, bakjes van de afhaalchinees, etc.) en plastic limonadeflessen. De flessen snij ik overdwars voor 75% open, zodat ik de bovenkant (2/3e) open kan klappen om de onderkant (1/3e) met aarde te vullen.
De dop gooi ik weg, de opening zorgt voor de watertoevoer.
In de bodems van de bakjes en de flessen maak ik gaatjes voor een goede drainage. In het begin deed ik dat met een vork die ik in het vuur heet maakte. Omdat ik zoveel zaai (zo'n 300 soorten buiten en zeker nog 50 binnen) doe ik het tegenwoordig met een soldeerbout. Gaat supersnel, maar stinkt enorm. Zal ook wel giftige dampen afgeven, dus doe dat buiten of met geopend raam.
In de flessen en yoghurtbekers gaan 2 gaatjes met de soldeerbout of 2 vorkprikken. In de grotere bakjes meer.
In de deksels komen wat meer gaatjes, 4 bij de yoghurtbekers, meer bij grotere bakjes. En sommige bakjes hebben al gaatjes in de deksel (champignons) of zowel in de deksel en bodem (tomaten). De flessen hebben voldoende aan de eigen opening.
Ik bewaar al mijn zaden op een koele plaats. Wie dat niet doet, kan de zaden bij winterzaaien beter eerst een paar dagen naar een koele plek (garage of koelkast) brengen, zodat ze niet ineens van kamertemperatuur naar het vriespunt gaan.
Ik vul de bakjes met zaaiaarde en hou, afhankelijk van de soort, 2-5 cm ruimte tussen aarde en deksel. Bij de flessen is er altijd vanzelf heel veel bovenruimte.
Daar zaai ik meestal de zeer snel groeiende soorten in.
Als ik heb gezaaid zet ik ze buiten en kijk er niet meer naar om tot het voorjaar komt. De natuur regelt alles. Het voordeel van de bakjes/flessen is dat de zaden niet worden opgegeten door vogels, muizen, etc.
Als het zonnetje in het voorjaar gaat schijnen, werken de deksels als een mini kasje.
De rest verloopt eigenlijk hetzelfde als bij het binnen zaaien. Gewoon verspenen zodra het mogelijk is. Is er nog kans op strenge vorst, dan zet ik de verspeende plantjes in een kist en dek die af met plastic.


Oh, en nog een voordeel van winterzaaien is, dat de planten niet slap worden door een gebrek aan licht. Dat is vaak wel het geval bij het binnen zaaien.
Tenzij je groeilampen hebt. Maar het hele idee van winterzaaien is dat het je eigenlijk niets mag kosten (behalve de aarde).
Schimmel heb ik tot nu toe niet gehad bij winterzaaien. Wel bij binnen zaaien.
Binnen is vaak onvoldoende luchtcirculatie, de bakjes buiten krijgen genoeg luchtcirculatie.

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. Zoniet, dan hoor ik dat graag.

Jonna

www.seedsite.eu
dinsdag 15 december 2009 - 19:51
Jonna

Jonna

De link werkt niet, hier nog een poging.

http://www.seedsite.eu
dinsdag 15 december 2009 - 19:52
Vlinderr

Vlinderr

Jonna: bedankt voor deze informatie. Eigenlijk heel logisch en natuurlijk om nu al te zaaien. Ik ben na het lezen direct aan de slag gegaan met zaaien. De eerste zes bakjes staan al in de schuur om af te koelen. In het weekend zet ik ze buiten. Ik moet nu alleen nog bakjes en flessen opsparen. Veel chinees eten dus, de komende weken....
Bijkomend voordeel van winterzaaien is dat je nu al vooruit kunt werken. Mijn handen jeuken altijd nadat ik in het najaar zaden heb verzameld en informatie over de soorten heb opgezocht.
woensdag 16 december 2009 - 14:44
Eniavaswen

Eniavaswen

Het klinkt inderdaad wel heel leuk om ook eens te proberen.
Ik wist niet dat je zo ook kon zaaien.
Het is inderdaad een hele mooie site Jonna

Groetjes, Karen
donderdag 17 december 2009 - 08:21
Jonna

Jonna

Beste parodias,

Ik gebruik die term niet omdat het enkel MIJN lading zou moeten dekken, maar omdat het de gebruikelijke term is voor het buiten zaaien van zaden in de winter.
Het winterzaaien is nog niet zo bekend in Belgie en ik wil het graag aan anderen laten weten dat deze manier van zaaien een enorme ruimte- en tijdwinst geeft.

Natuurlijk kan er ook in de winter binnen gezaaid worden, maar dat valt niet onder de term 'winterzaaien'. Uit de hoofdvraag van dit onderwerp meende ik op te maken dat de vragensteller ook bedoelde wat ik heb beschreven.

Zelf zaai ik ook in de winter binnen, maar dat heet 'in de winter zaaien'.

Ik heb geenszins de bedoeling gehad hiermee iemand uit te sluiten of te kwetsen, gewoon willen aangeven wat de term betekent.

Ik zou graag het door u aangegeven topic over het zaaien van pediocactus lezen, maar kon het niet vinden. Kunt u de link aangeven?

Ik heb ook trouwens vorig jaar een catcus gewinterzaaid. Het is een hele winterharde, kan -23°C verdragen. Er waren er 10 opgekomen, maar er zijn er nog maar 4 in leven en ze zijn piepklein (0,5 cm). Ben benieuwd hoe ze deze winter doorkomen. Ben het naamkaartje kwijtgeraakt, dus kan nu niet zeggen welke soort het is, moet ik mijn lijst met 450 gezaaide planten nakijken. Daar heb ik nu even geen tijd voor.



donderdag 17 december 2009 - 18:29
Vlinderr

Vlinderr

Jonna, dat klopt. Ik wil graag ervaringen horen 'winter zaaien' in het bijzonder en niet over 'zaaien in de winter'.
donderdag 17 december 2009 - 18:44
Wes80

Wes80

Jonna,

Als je zo'n fles voor 75% doorsnijdt,dan kunnen de beestjes toch langs die spleet aan de zaadjes en de plantjes? Ik heb in m'n tuin vooral last van slakken die de zaailingen opeten.

Wes
donderdag 24 december 2009 - 21:28
Jonna

Jonna

Wes, de bovenkant klapt vanzelf terug, dus de slakken kunnen er niet bijkomen. Bovendien zou de rand te scherp voor ze zijn.
Ik heb nog nooit slakkenvraat gehad in de flessen of bakjes bij het winterzaaien
De slakken worden pas een probleem na het verspenen.

Bloemen & Planten

zaterdag 26 december 2009 - 14:27
leeuwtje

Leeuwtje

Jonna, ik gebruik die bakjes die jij vooraan hebt staan voor binnenzaaien. Ik heb ze ook nog in een grotere maat. Ik stapel ze op en dan staan ze voor het raam. Gaat eigenlijk ook wel best goed. Als ze ontkiemd zijn laat ik ze iets groter worden en daarna wennen aan een lagere luchtvochtigheid door af en toe de deksel er half op te zetten. De ontkiemde bakjes zette ik dan bovenop zodat die meer licht kregen of ervoor. Ik heb best brede vensterbanken.
Werkt voor mij prima.
Wel leuk te lezen je stukje, maar ik weet van mezelf dat het buiten niets zou worden voor mij. Ik zou ze vergeten of alles zou alle kanten opwaaien. Of de hond zou ze omgooien, of mijn zoontje met een bal of zo.
Hier binnen kan ik ze lekker in de gaten houden en ik kijk dan ook dagelijks wat er uitkomt. haha. En iedere keer dat je wat nieuws ziets ben ik helemaal blij! haha.
vrijdag 22 januari 2010 - 21:49
Jonna

Jonna

Leeuwtje, het mooie van winterzaaien is dat je ze echt mag vergeten. Als je in het voorjaar 1 x per week of 14 dagen kijkt of er al wat opgekomen is, is meer dan voldoende.
Ze drogen niet uit. Alhoewel op de foto de flessen los staan, is dat niet gebruikelijk.
Ik heb ze later -net als de andere bakjes- in kratten o.i.d. gezet, zodat ze niet wegwaaien, loslopende honden ze niet omgooien en spelende kinderen nauwelijks schade aan kunnen richten. De enige schade die ik vorig jaar had, was van een vos die in 1 van de kratten had zitten wroeten. Daarin zaten de bakjes waarin ik eerst kippesoep had gehad, waarschijnlijk zat er nog een geurtje aan.
Niet dat ik je wil overhalen tot winterzaaien. Als je genoeg ruimte in huis hebt en je hebt geen zaden die een koudeperiode nodig hebben is het niet nodig.
Maar voor een ieder die weinig ruimte heeft is het een uitkomst.
Ik winterzaai dit jaar meer dan 300 soorten en binnen moet ik er ook nog eens 100 kwijt. Daarom was ik wel blij met jouw opmerking over het stapelen van de bakjes in de vensterbank. Daar was ik nog niet opgekomen. Veel van de zaden die ik binnen zaai hebben veel warmte nodig en niet alle ruimtes hier in huis zijn daar voor geschikt. Omdat ik nogal wat bijzondere zaden die ik binnen moet opkweken heb geruild, had ik wel kopzorgen hoe ik dat op moest lossen. Ik ga dus zeker stapelen. Ik maak trouwens ook gaatjes in de deksels bij het binnen zaaien. En zodra de zaden ontkiemd zijn haal ik de deksels weg. Behalve bij een paar soorten die echt heel veel warmte nodig hebben, ook na ontkieming (bijv. Eustoma).



maandag 25 januari 2010 - 20:41
lanne

Lanne

Zou het niet zo zijn , dat de wintergezaaide plantjes , heel wat later klaar zijn om uitgeplant te worden in de tuin , tegenover binnen gezaaide plantjes ? zodat de buiten gezaaide later in bloei komen ?

Na de uitgebreide uitleg van Jonna , ben ik in ieder geval zinnens ,om dit jaar ook een deel zaden op die wijze te zaaien

groetjes
Lily-Anne
donderdag 28 januari 2010 - 07:56
Jonna

Jonna

Aanvankelijk zijn de meesten wel wat later klaar dan de binnen gezaaide, maar dat halen ze snel in. Het is zelfs zo dat sommige gewinterzaaide planten het veel beter doen dan dezelfde die ik ook binnen gezaaid heb. Een goed voorbeeld hiervan is de Salvia viridis. Als ik ze winterzaai worden ze veel groter, voller en mooier dan de binnen gezaaide exemplaren. Als ik zaden heb, waarvan ik niet goed weet of ik ze binnen of winterzaaien moet, doe ik het allebei. In alle gevallen waren de gewinterzaaide exemplaren beter. De enigen die wat achter waren op de binnen gezaaide, waren de Antirrhinums (leeuwebekjes), maar goed, die zullen dit jaar dan extra vroeg en groot zijn.
Het van binnen naar buiten brengen van de planten geeft ze vaak een tijdelijke groeistop omdat de temperatuurswisseling (zeker de nachtelijke) toch wel groot is.
Degenen die gewinterzaaid zijn hebben daar geen last van.
Sommige 1-jarigen, zoals Papaver, Phacelia, Omphalodes, Nemophila zijn zelfs eerder dan de meeste binnen gezaaide planten, omdat deze al heel vroeg ontkiemen en bloeien.
Van de vaste planten die ik heb gewinterzaaid hebben er veel al het eerste jaar gebloeid.

donderdag 28 januari 2010 - 14:03
lanne

Lanne

Je hebt me overtuigd - volgende week begin ik er aan
groetjes en bedankt voor de tips
Lily-Anne
donderdag 28 januari 2010 - 14:12
Vlinderr

Vlinderr

Ik ben ook overtuigd. Ik heb inmiddels al 60 soorten buiten staan. Ik durf nog niet alle zaden te verbruiken per soort. Voor de zekerheid bewaar ik ongeveer de helft om nog een keer binnen te zaaien. Het is, denk ik, een kwestie van uitproberen en leren. Ik houd een keurig logboek bij zodat ik volgend jaar hier weer mijn voordeel kan doen. Andere jaren jeukten mijn handen al in januari/februari. Ik kan nu gewoon 'los'.
iedereen bedankt voor alle tips!!
donderdag 28 januari 2010 - 18:51
lanne

Lanne

amai vlinder ! nu al 60 soorten gezaaid 88???
je ziet het blijkbaar groot ! grote tuin of klein bedrijfje?
veel plezier ermee !
groetjes
Lily-Anne
vrijdag 29 januari 2010 - 07:39
Vlinderr

Vlinderr

Nee, gewoon hebberig.
Maar ben ik nog niets bij Jonna vergeleken. Jonna: hoeveel heb jij al gezaaid?
vrijdag 29 januari 2010 - 09:48
Jonna

Jonna

Ik durf het haast niet te zeggen, maar er staan er al zo'n 250 buiten onder de sneeuw en daar komen er nog zo'n 100 bij en binnen zullen het er nog eens een stuk of 60 worden.
vrijdag 29 januari 2010 - 10:33
evadepeva

Evadepeva

Ah, je woont op een landgoed??
vrijdag 29 januari 2010 - 11:23
Jonna

Jonna

Het is geen landgoed, maar een voormalige boerderij. Ik heb wel een hele grote tuin, die nog steeds niet helemaal vol staat. En ik wil dit jaar een rotstuin aanleggen. Bovendien vind ik het heel leuk om steeds weer nieuwe planten te ontdekken.
Maar ik moet zeggen, als alles op zou komen dit voorjaar, dan heb ik een probleem, al is het maar om er zoveel te verspenen en verpotten. Mijn ervaring heeft me geleerd dat een gedeelte niet opkomt, omdat ik bijv. oud of niet goed bewaard zaad heb gekregen, of omdat sommige soorten nu eenmaal heel moeilijk op te kweken zijn. Maar ik blijf het proberen tot het lukt.
vrijdag 29 januari 2010 - 11:44
leeuwtje

Leeuwtje

En dat is toch de hobby Jonna! Hoeveel trotser ben je op een zelf opgekweekte plant dan op een kant en klaar gekocht exemplaar!
Vorig weekend heb ik er al meer dan 100 gezaaid (ik doe alles binnenshuis overigens) en ik heb er nog zeker zo'n 300 te gaan! Maar dat kunnen er ook nog wel 400 of meer worden. Ligt er maar net aan hoe lang ik ermee besluit door te gaan. Ik zaai ook heel veel vroeg voor mijn bloemenpluktuin. Des te eerder ik mooie bloemetjes kan plukken!
vrijdag 29 januari 2010 - 12:42
evadepeva

Evadepeva

Wat een werk!!
Wel heel leuk natuurlijk!
Wij hebben een tuin van 575 m2, en ik dacht eerst: hoe krijg ik het vol!!
Nu vind ik het te klein worden voor alles wat ik wil (keuzes maken, tja)
De bestrating is klaar, dit jaar de moestuin en de borders!! Ik heb heel veel geruild enzo, hartstikke leuk vind ik dat! Een wereld is voor me open gegaan hier op het forum!!
Buiten heb ik alleen helleborus en hosta gezaaid, in champignonbakjes. Ben zeer benieuwd.
vrijdag 29 januari 2010 - 13:55
schuurmans

Schuurmans

Wat treffen het die winterzaaiers dit seizoen, er lijkt geen einde aan de winter te komen. je zou nog zaad te kort komen met zo'n lange winter.

grt
henk
vrijdag 29 januari 2010 - 15:19
Jonna

Jonna

Eva, je zegt 'wat een werk'. Dat is het eigenlijk ook wel, maar het is vooral een
hobby, nou ja, zeg maar virus. Ik vind het heerlijk ontspannend om de zaden te zaaien, te verspenen en ze uiteindelijk in mijn tuin uit te planten. Alhoewel dat laatste hier wel een fysieke inspanning vereist met alle stenen in de grond. Op sommige stukken moeten we een pikhouweel gebruiken om een behoorlijk plantgat te maken, haha.

Henk, jij hebt vast hetzelfde virus als de winterzaaiers, maar hebt denk ik de mogelijkheid om binnenshuis of in een verwarmde kas kuipplanten op te kweken.
Maar goed dat ik hierin erg beperkt ben, anders was mijn zaailijst nog langer.
Ik krijg trouwens nogal eens (sub)tropische bijzondere zaden in ruil. Heb jij iets van een wensenlijst?

Leeuwtje, hoe krijg jij het voor elkaar om zoveel soorten binnenshuis te zaaien?
Heb je een serre of verwarmde kas? En heb je groeilampen. Het is hier altijd een hele toer om de zaden die ik binnenshuis opkweek na het verspenen kwijt te raken. Ik hoef het echt niet te proberen om voor 15 mei wat buiten te zetten. Ik ben blij als er na 15 mei geen vorst meer komt, maar het is in de 6 jaar dat ik hier woon al 3x gebeurd, met als laatste datum 3 juni.
De planten die enigszins vorst kunnen hebben zet ik vanaf half april in mijn onverwarmde kas.




vrijdag 29 januari 2010 - 20:51
schuurmans

Schuurmans

Jonna,
dank voor het aanbod, maar ik moet ook woekeren met de ruimte. dus beperk ik mij in het begin van het seizoen met nieuwe planten. maar als in de herfst alles naar binnen moet is het toch weer meer geworden.

grt
henk
vrijdag 29 januari 2010 - 21:25
leeuwtje

Leeuwtje

Jonna, ik heb een lekker grote verwarmde kas (10x6) waar ik al mijn zaailingen in kwijt kan. Die heb ik voor een gedeelte afgeschermd met noppenfolie waarin al mijn kuipplanten staan en ik verwarm dan ook alleen maar dat deel. Als ik straks niet genoeg plaats heb voor de zaailingen dan hoe ik mijn noppenfolie maar een klein stukje op te schuiven en heb ik weer plaats genoeg. Nu met de zon erop overdag loopt de temperatuur al lekker op in de kas.
Helaas deze hele week door ziekte nauwelijk mijn bed uit geweest en niet in de kas gekunnen. Dat mis ik dan echt. haha. Gelukkig houdt mijn vriend het dan wel in de gaten voor me.
zaterdag 30 januari 2010 - 10:58
zourky

Zourky

Ik ben het eens met Henk,de winter vind ik het ergste van gans het jaar , vriezen en sneeuwen,dat heeft nu ook wel te maken met mijn vogels die binnen moeten blijven ze hebben nog wel vlieg ruimten en een binnenhok waar het niet vriest,maar hun groot verblijf 20X10 overdekt met een net en daar sneeuw op dat valt niet mee.Ik heb altijd maar de bomen in het oog of dat er nog niets groen aan komt,op paasbloemen kun je ook al niet meer rekenen die stonden al van voor nieuwjaar boven.Zaaien binnen een week of twee tomaten binnen in de veranda,en dan leven we weer op hoop
groetjes Richard
zaterdag 30 januari 2010 - 11:04
an

An

druivebakjes zijn ook soort kleine kastjes gaatjes in de bodem en deksel
krijg er ook steeds meer zin in maar moet wel alles kwijt op mijn vensterbank en een hele grote tuin heb ik niet
zondag 31 januari 2010 - 19:53
Vlinderr

Vlinderr

Vorig jaar ben ik begonnen met winterzaaien. Dit is me erg goed bevallen. Ik had heel goed resultaat met "wintergezaaide" soorten. Goede kiemresultaten en sterke planten. Ik begin nu alvast met het verzamelen van bakjes, winterharde zaden en het maken van de naamstickers.
Jonna: nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg.
zondag 24 oktober 2010 - 11:31
Vlinderr

Vlinderr

Tsja... ik heet/ben wel geen Leeuwtje maar kan toch je vragen beantwoorden.

Winterzaaien gaat over zaaien in de winter maar ook zaaien IN de winter. De bakjes staan dus buiten. Het zal toch geen probleem zijn wanneer er drupjes prut buiten uit de bakjes lekken? (hoop ik)
Je kunt de bakjes stapelen en in het voorjaar ook weer vanelkaar af halen. Zo komt er licht bij alle zaden en..... kiemen maar.. De gaatjes in de deksels zorgen ervoor dat er regen/vocht bij de zaden kan komen.

Kijk even op deze site voor de zone's van winterhardheid: http://members.chello.nl/~p.meeuws/bb/overige/tempzone/tempzone.html
zondag 24 oktober 2010 - 19:27
Pistachio

Pistachio

Hallo Jonna,

Wat een interessant onderwerp. Ik dacht dat ik een enorme tuinblunder begaan had door nu al mijn papaverzaadjes te zaaien maar als ik jouw topic lees, is dit zelfs te verkiezen voor dit soort plant. Ik heb de zaadjes wel niet in een doosje gedaan, gewoon zo in de blote grond. Ben benieuwd!
maandag 25 oktober 2010 - 11:00
Jonna

Jonna

Ik zag het laatste bericht bij toeval (ik krijg geen mailtjes meer als er op wordt gereageerd) dus het antwoord is wat laat.
Zelfs in de koude kas zullen de potjes niet zo snel uitdrogen omdat er deksels op zitten. Toch is het zaak om het in de gaten te houden (zo'n 2x per maand, tenzij de kas in de volle zon staat en het langere tijd zonnig is, dan moet het vaker.
Sommige planten ontkiemen al bij 5°C en als die in de kiemingsperiode droog komen te staan, sterven ze af voor ze goed en wel boven de grond zijn.

Jonna
http://www.seedsite.eu
dinsdag 2 november 2010 - 17:05
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Behalve bij een paar soorten die echt heel veel warmte nodig hebben, ook na ontkieming (bijv. Eustoma).

gr
Cedric
zaterdag 27 november 2010 - 18:06
moetje1951

Moetje1951

Ik heb onlangs een boel akeleizaadjes gekregen. Van elke soort heb ik er een deel rechtstreeks in de volle grond gezaaid. Verleden week, zeer nat maar nog geen vorst. Omdat ik het niet vertrouwde heb ik toch wat overgehouden.
Maar nu begint het bij ons ook te vriezen.
Jonna, heb ik er goed aan gedaan ? Ik heb ook Campanula gezaaid??
Moetje
maandag 29 november 2010 - 15:45
Jonna

Jonna

Hallo Moetje,

Zowel de akelei als de Campanula kunnen heel goed vorst verdragen. Ik winterzaai die ook. Het enige risico dat je loopt door in de volle grond te zaaien is dat muizen/vogels de zaadjes opeten. Daarom winterzaai ik in bakjes en zet die gewoon buiten neer. Het vriest hier op de Hoge Venen heel wat harder en langer dan in de rest van Belgie en in Nederland.
Een bijkomend voordeel van het zaaien in bakjes, is dat de grond wat sneller opwarmt in het voorjaar, omdat de transparante deksel als een soort minikasje buiten werkt.
En denk eraan dat planten in de natuur zich gewoon vermeerderen via zaad, ook na een strenge winter. Zolang een plant winterhard is, is hij geschikt om te winterzzaaien.
De enige planten die ik binnen zaai zijn de planten die geen vorst kunnen verdragen, zoals tomaten, Ipomoea en andere tropische zaden.

Jonna

http://www.seedsite.eu
maandag 29 november 2010 - 18:51
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ik ga viooltjes winterzaaien
maandag 29 november 2010 - 19:18
moetje1951

Moetje1951

@jonna: ik heb geredeneerd: campanula en akelei zaaien zichzelf uit. De zaadjes zijn dus ook verplicht om buiten te overwinteren. Het voordeel van ze te winterzaaien is natuurlijk dat ze terecht komen op de juiste plaats. Heb nog zaadjes over, zal deze in bakjes zaaien. Moeten die bakjes afgedekt worden? dan moet er toch water gegeven worden? En als je ze niet afdekt, krijgen ze dan bij een serieuze plensbui toch veel te veel water?
En inderdaad een prachtige site heb je daar, heb hem aan mijn favorieten toegevoegd!

@Cedric: veel succes met de viooltjes, die zaaien zich bij mij ook altijd zelf uit, maar dan op de onmogelijkste plaatsen natuurlijk.
maandag 29 november 2010 - 19:41
linkin711

Linkin711

Ik geloof als ik het systeem goed doorheb, dat er gaatjes bovenin worden gemaakt (in het dekseltje dus) en dat de bakjes hierlangs water krijgen , zit ik juist??
In ieder geval iets om uit te testen !!

Jens
maandag 29 november 2010 - 19:43
moetje1951

Moetje1951

Ah zooooooooo! ik snapte het niet direct. Nu nog te weten komen met welke zaden dit allemaal lukt. Zou het wel een heel groot voordeel vinden om al mijn bakjes gewoon buiten te kunnen laten. Ik heb wel een redelijke veranda maar die is eivol met terrasplanten.
maandag 29 november 2010 - 19:48
Vlinderr

Vlinderr

Moetje: Ik ben al de hele avond bezig uit te zoeken welke soort winterhard is en welke niet. Ik gebruik daarvoor de plantengids van tuinadvies. Heel overzichtelijk. Ik heb overigens goede ervaringen met winterzaaien. Je kunt nu al heel wat voorwerk doen voor het voorjaar. Ik spaar een paar bakjes en zaai dan direct. Zo verdeel ik de klus over een paar maanden.
Zodra het voorjaar wordt, de zon kracht wint en de temperaturen stijgen........... barst het leven los in al die kleine bakjes. Ik zie er nu alweer naar uit......
maandag 29 november 2010 - 23:05
Jonna

Jonna

Er moeten een paar gaatjes in de bodem van het bakje en in de deksel gemaakt worden. Zo kan de regen erin en eruit en hoef je nooit water te geven.
Op mijn website kun je ook zien welke planten winterhard zijn, althans voorzover ik er zaden van heb. Ik woon in zone 6, maar de rest van Belgie en Nederland kunnen uitgaan van zone 7. Kijk naar het sneeuwpoppetje. Voor uitleg zie op mijn website het kopje USDA

Jonna
http://www.seedsite.eu
dinsdag 30 november 2010 - 17:57
Limoncello

Limoncello

Een hele mooie site Jonna! Een tip misschien voor de site is dat je de foto's laat openspringen in een nieuw venster (lees 'popup') want anders moet je altijd de 'back' toets indrukken.

Verder had ik een vraagje voor jou, wij hebben een boomgaard gezet dit jaar en zaadjes voor een bloemenweide gezaaid. Deze zijn uitgekomen maar jammer genoeg zijn er nogal wat éénjarigen bij dus moet ik dit vernieuwen dit jaar. Heb je een samenstelling van meerjarigen in dit geval? Het zijn laagstammen en er is ook weidegras.
dinsdag 28 december 2010 - 11:58
Jonna

Jonna

Dank je Limoncello voor het compliment.
Ik heb geen idee hoe ik de foto's kan laten openspringen in een nieuw venster, anders zou ik dat zeker doen.

Wat je bloemenweide betreft: Het is goed mogelijk dat de 1-jarigen zich uitzaaien als je ze tot zaad hebt laten komen.
Ik heb geen samenstellingen van zaden, maar ik kan wel een aantal zaden van vaste planten aanraden die het goed zullen doen in een bloemenweide.

Achillea millefolium
Aquilegia alle soorten
Campanula persicifolia
Centaurea jacea
Centaurea montana
Chelidonium majus
Chrysanthemum leucanthemum
Dianthus knappii
Digitalis grandiflora
Echinacea's
Gaillardia aristata
Geranium phaeum samobor
Geranium pratense striatum
Geranium sylvaticum
Hesperis matronalis
Hieracium aurantiacum
Hypericum perforatum
Linaria purpurea
Lychnis coronaria
Lychnis viscaria
Lychnis yunnanensis
Lythrum salicaria
Malva moschata
Origanum vulgare
Penstemon azureus
Polemoniums
Potentilla's
Sanguisorba minor
Solidago canadensis
Teucrium scorodonia

Jonna
www.seedsite.eu
dinsdag 28 december 2010 - 14:51
moetje1951

Moetje1951

@Jonna,

Niet te geloven: een paar weken geleden heb ik de sneeuw van mijn zaaibakjes geveegd en ik heb piepkleine akeleiplantjes!en piepkleine camanulas. Het grote voordeel van deze methode is natuurlijk plaats winst binnen maar wat ik belangrijk vind: zo komen je planten na het uitzetten op de juiste plaats terecht!
Ik ben helemaal voor deze manier van werken gewonnen, en je hebt er geen omzien naar!!
dinsdag 28 december 2010 - 18:00
Jonna

Jonna

@ moetje,

Oeps, Je had de sneeuw er beter op kunnen laten. De sneeuw zorgt ervoor dat de temperatuur meestal tussen +4 en -4 blijft. Door de sneeuw er af te halen heeft de zon waarschijnlijk de bakjes verwarmd, waardoor ze eigenlijk wat te vroeg opgekomen zijn. Het hangt er een beetje vanaf waar je woont. Aan de kust komt er meestal geen strenge vorst en kunnen ze makkelijk in leven blijven tot ze verspeend moeten worden. Als er nog strenge vorst komt, raad ik je aan ze gedurende die nachten op een zo koel mogelijke plek te zetten (bijv. onverwarmde garage) of op een plek waar ze heel erg beschut staan. Net opgekomen zaailingen zijn gevoeliger voor vorst dan volwassen planten.

@ iedereen

Het is het beste de bakjes op een beschaduwde plaats te zetten, om te voorkomen dat ze te vroeg opkomen. Pas als er geen strenge vorst meer verwacht wordt, kunnen ze verhuisd worden naar een zonnig plekje.

Jonna
http://www.seedsite.eu
dinsdag 28 december 2010 - 19:04
moetje1951

Moetje1951

@Jonna: ik woon aan de kust en idd wij hebben hier niet die strenge vorst van het binnenland. Trouwens, als ik in de tuin kijk zie ik hier en daar ook al de nieuwe plantjes van akelei, vergeet me nietjes en digitalis . Wij hebben trouwens al drie weken geen sneeuw meer ook. Maar......ook heel weinig zon. De tempreatuur blijft hier constant rond de twee graden boven nul. Toch dank voor de goede raad. Mocht het hier hard beginnen te vriezen haal ik ze binnen voor de nacht .
dinsdag 28 december 2010 - 19:18
Jonna

Jonna

Ja hoor Lieke, de Phlox is heel winterhard en kan dus nu gezaaid worden.

Jonna
woensdag 29 december 2010 - 12:41
mx7733

Mx7733

Hoi allemaal,
De beste wensen voor het nieuwe jaar!

Interessant draadje dit... wat ik alleen niet begrijp, is dat op mijn zakjes zaad specifieke zaai momenten (ook onder glas) staan?
Een zaadje activeert dus als het een bepaalde temperatuur heeft? Hoe zit het dan als we een paar 'warme' dagen hebben? Komen ze dan niet te vroeg uit in het bakje en sterft de (kiem)plant? Winterzaaien mislukt?

Of zie ik nou iets over het hoofd?

Groet,
-Mx.
maandag 3 januari 2011 - 14:23
Jonna

Jonna

@ mx
Wat betreft de tektst op de zakjes: die is al tientallen jaren hetzelfde en is gericht op de Nederlandse/Belgische manier van telen, al zul je merken als je gaat vergelijken, dat de ene zaadleverancier een ander teeltadvies kan geven dan de andere.
Maar net als niemand 25 jaar geleden van een wok of fusion koken had gehoord, hebben nu veel mensen nog niet van winterzaaien gehoord. Ik ken het zelf ook pas een aantal jaren, maar ik ben helemaal overtuigd. Pas als het een beetje ingeburgerd raakt, zullen de grotere zaadleveranciers er op in spelen.
Zelf zet ik zelden een maand in mijn teeltbeschrijvingen, maar geef aan of je kunt winterzaaien of hoeveel weken voor de laatst verwachte vorst je het beste binnen kunt zaaien, of en hoe lang ze een kouperiode moeten hebben, etc. Er zijn ook zaden die je het hele jaar door kunt zaaien.

Eigenlijk is winterzaaien een hele logische manier van zaaien, voorzover het planten betreft die winterhard zijn waar je woont. Je laat het over aan de natuur, maar geeft ze wel wat extra bescherming tegen ongedierte en door het deksel een iets vroegere start.
Je hoeft niet bang te zijn voor te vroeg opgekomen zaden, al raad ik aan om in het grootste deel van Belgie en Nederland niet te beginnen voor 1 december.
Behalve sommige zaden die een 2-3 maanden koudeperiode nodig hebben, kun je
winterzaaien tot zeker eind februari.
De zaden hebben een soort gen in zich dat ze laat weten wanneer ze kunnen ontkiemen, ze 'voelen' als het ware wat de optimale omstandigheden zijn en zullen niet snel ontkiemen in een paar zonnige dagen midden in de winter. De grond is nog altijd koud en het deksel werkt natuurlijk niet zoals een echte kas. En als ze het wel doen zijn ze over het algemeen zeer winterhard. Ik heb hier zat jonge zaailingen in de late herfst die het volgend voorjaar na meer dan 20 graden vorst er nog net zo fris en groen bijstaan als in de herfst.
Zelf ben ik nog nooit een jonge zaailing kwijtgeraakt door de vorst.

@ allen:

Dit jaar ga ik op grote schaal (nagenoeg alles dus) zaaien in vermiculiet. Een goedkopere, makkelijkere en schonere manier van zaaien. Zowel voor binnen als buiten.Ik heb er dit jaar al op kleine schaal mee geexperimenteerd en de resultaten zijn veelbelovend. Als ik ongeveer dezelfde opkomst heb als andere jaren, zal ik daar later uitgebreid over vertellen.

Jonna

http://www.seedsite.eu
maandag 3 januari 2011 - 17:19
mx7733

Mx7733

@Jonna:

Hartelijk dank voor je uitleg, erg verhelderend.

Ga snel eens testen met wat 'vroege vogels' als hoge peulen enzo

maandag 3 januari 2011 - 17:56
moetje1951

Moetje1951

Ik ben een fan van een wat verwilderde border. Meestal laat ik alles over aan moeder natuur, maar dan krijg je Akelei waar Phlox moest staan en digitalis waar je eigenlijk akelei wilde. Jullie snappen wel wat ik bedoel. Bloemen zat, maar altijd op de verkeerde plaats. Met als resultaat na enkele jaren een oerwoud. Nu heb ik eindelijk dankzij de tips van Jonna een manier gevonden om de juiste bloemen op de juiste plaats te krijgen, zonder met plaatsgebrek in de veranda te moeten kampen.
Ik heb al heel wat miniplantjes niettegenstaande de grote kou die we gehad hebben.
Ik ben er helemaal voor gewonnen!
@mx7733: wat zijn hoge peulen?
@Flinter: jammer dat dit met de Brugjes niet lukt hé!
maandag 3 januari 2011 - 18:23
Vlinderr

Vlinderr

@Moetje: dankzij winterzaaien houd ik juist ruimte over op mijn vensterbanken voor de Brugmansia's
maandag 3 januari 2011 - 20:29
mx7733

Mx7733

@moetje: dat zijn de peultjes die je kan eten.. Dit zijn naar mijn weten de eerste bonen die opkomen. Een mooie test case..
dinsdag 4 januari 2011 - 13:58
moetje1951

Moetje1951

Oh, wij Vlamingen noemen dat dan Princessenboontjes. Maar zijn die goed genoeg tegen de kou bestand om te winterzaaien?
dinsdag 4 januari 2011 - 14:19
moetje1951

Moetje1951

Eventjes gegoogled: hoge peulen zijn de peulen waar later de erwtjes in komen. Ze kunnen heel goed tegen de vorst, dus waarschijnlijk dan wel geschikt voor winterzaaien.
Ik wist niet dat je de peulen ook kunt eten.
dinsdag 4 januari 2011 - 14:35
Limoncello

Limoncello

Voor de winterzaaiers onder ons, is het een goed moment om citruszaad te planten in verwarmde kas? Ik heb pomelo zaadjes (19) en zou eens willen proberen om dit te zaaien
dinsdag 4 januari 2011 - 15:15
bisschop

Bisschop

joanna,
jij als specialist van winterzaai Is het mogelijk eens de soorten die wij ofwel niet mogen ofwel wel mogen zaaien in de winter op een rijtje te zetten.
Ik ben op je site gaan kijken en vind dit niet en het lijkt mij toch interessant.
Hartelijk dank voor de moeite
woensdag 5 januari 2011 - 14:15
Jonna

Jonna

@ Limoncello
winterzaaien in dit onderwerp is het in de winter buiten zaaien van winterharde planten. Wat jij met de Pomelo wilt doen is zaaien in de winter in een verwarmde kas van een tropische plant. Wellicht kunnen de mensen op het forum 'Tropische planten' je hier iets over vertellen.

@ bisschop
Als je naar het sneeuwpop-symbool achter iedere plant op mijn website kijkt, zie je daar een getallen met letters achter staan. Die geven aan in welke zone een vaste plant winterhard is. De meeste mensen in Belgie en Nederland vallen onder zone 7 of 8. Zelf zit ik in zone 6.
Zie hier een overzicht van de zones: http://www.seedsite.eu/usda1.htm

Het is ondoenlijk om een lijst van te winterzaaien planten te geven, er zijn er tienduizenden.
Maar als je het van specifieke planten wilt weten die niet op mijn site staan, kun je het me altijd vragen.

Jonna
http://www.seedsite.eu
woensdag 5 januari 2011 - 14:28
Jonna

Jonna

Dank je Lieke

Jonna
woensdag 5 januari 2011 - 14:58
bisschop

Bisschop

dank je wel joanna ik heb het begrepen en ga dit weekend aan de slag.
woensdag 5 januari 2011 - 15:52
Gehenna

Gehenna

Zone 7,5 dus voor mij
donderdag 6 januari 2011 - 22:53
Vlinderr

Vlinderr

Voor een (bijna) volledige lijst met winterharde soorten:
klik op de (vastgepinde) topic 'Plantengids, gids van de tuin' (zie bovenaan de lijst met topics)
Klik in het vakje achter ' winterhardheid' : goed winterhard aan + zoeken
en voila: een enorme lijst met winterharde soorten
zaterdag 8 januari 2011 - 09:46
Limoncello

Limoncello

Dit is de directe link waarover Vlinderr het had. (1169 resultaten)
zaterdag 8 januari 2011 - 12:33
Juelz

Juelz

Jonna even een vraagje de zaden van de dicentra spectabillis hoe zien die eruit aan waneer komen deze aan de plant? ik ben er namelijk al naar op zoek geweest maar heb er nooit iets aan kunnen zien zitten.
zaterdag 8 januari 2011 - 13:05
Jonna

Jonna

@ Juelz:
Zie hier een link waar je goed kunt zien hoe ze er uitzien en hoe het peultje waar ze inzitten er uit ziet http://www.growsonyou.com/photo/slideshow/156903-dicentra-seed-pods-and-seeds/genus/Dicentra
Na de bloei groeien de peultjes op de plaats waar de bloem gezeten heeft.
De zaden op de foto zijn eigenlijk te vroeg geoogst. De zaden moeten zwart zijn (met wit uitsteekseltj), dan pas zijn ze rijp en kiemkrachtig.
Je moet wachten tot het peultje zijn frisse groene kleur kwijtraakt. Dan heel zachtjes tegen het peultje drukken. Als hij dicht blijft zitten, dan zijn de zaden nog niet rijp, dan de volgende dag(en) weer proberen. Het is heel lastig ze op het juiste moment te oogsten,daarom zijn de zaden meestal ook erg duur.

Jonna
http://www.seedsite.eu
zaterdag 8 januari 2011 - 14:14
Juelz

Juelz

Aha vandaar dat ik ze niet gezien heb, ik zat te zoeken vorig jaar naar zaad bij die plant maar ik kon niets duidelijks opemerken van waar het zaad in zou zitten.
bedankt.
zaterdag 8 januari 2011 - 14:22
linkin711

Linkin711

Ik heb vandaag ook mijn potjes klaargemaakt en kga ze morgen zaaien en dan naar buiten brengen!!

Tot grot ergernis van .... vinden het niet echt gezellig als er zo een 50 bakjes op terras staan

Ach wat, ieder zijn hobby zeg ik dan!

dinsdag 11 januari 2011 - 21:51
Vlinderr

Vlinderr

Linkin711: Zo... jij bent al flink ijverig bezig. Je kunt de bakjes misschien ook stapelen, scheelt ruimte en, wie weet, wat ergernis. en... precies: ieder z'n hobby!
Laat de klagers maar klagen, over een paar maanden zijn ze je dankbaar voor al die mooie bloemen en planten.
dinsdag 11 januari 2011 - 22:28
Limoncello

Limoncello

Wow nu al zaailingen buiten zetten? En de winter is maar pas begonnen...
dinsdag 11 januari 2011 - 22:38
marero

Marero

mijne dicentra spectabilis is naar de knoppen, iemand een zaadje voor mij ??
dinsdag 11 januari 2011 - 22:50
Vlinderr

Vlinderr

Wow nu al zaailingen buiten zetten? En de winter is maar pas begonnen...
@Limoncello: We zetten nu geen zaailingen buiten....... we zetten bakjes met zaad van winterharde soorten buiten. Lees de complete topic maar eens door, dan begrijp je waar we mee bezig zijn:winterzaaien namelijk (en niet zaaien in de winter)
woensdag 12 januari 2011 - 08:46
Jonna

Jonna

Marero, grote kans dat je straks in het voorjaar overal zaailingen vindt. Zelfs ik vind er ieder jaar wel een stuk of 20, terwijl ik zoveel mogelijk probeer mijn zaden te oogsten.

Jonna
woensdag 12 januari 2011 - 10:17
linkin711

Linkin711

Vandaag niet gelukt,zaaien zal iets voor vrijdag of zaterdag zijn,ik post wel een fototje....

ENNE stapelen??niks van ,We hebben 6 x 2 M terras vanachter dus als ik net een Paadje laat van 40 CM moet dat wel lukken ,niet??

Nee hoor,zo ga ik het ook weer niet doen,ik ga de bakjes gewoon iets van de gevel (10 CM) zetten op een mooie lijn...

Foto Volgt!
woensdag 12 januari 2011 - 17:29
linkin711

Linkin711

Ik ga hus geen 40 CM paadje overlaten (was een grapje)
NENE ik heb een 80 CM uitgerekend dus ik denk dat ze wel plaats genoeg hebben...

En als ze mijn bakjes EXPRESS omverlopen mogen zij me nieuwe zaden geven ,anders gaan ze op de kinderboerderij niet blij zijn,het zijn zaden voor de verkoop ....

Geen plantjes=> geen verkoop=> geen opbrengst voor de kinderboerderij....

Dat zouden ze niet durven denk ik ....

Plaats genoeg desnoods zet ik ze aan de andere kant van het huis...voor mijn kamer waar niemand komt ,ook een deel waar kasseien liggen....
woensdag 12 januari 2011 - 17:45
Juelz

Juelz

Ik ga binnenkort beginnen met enkele soorten die zaai ik dan in de bakken ven de chinees.
de volgende soorten gaan hier naar buiten toe hopelijk wordt het wat.

Asltroemeria aurea orange king
Anemone hybride Japonica
Aquilegia Chysanta
Heuchera mix
Hemerocallis
woensdag 12 januari 2011 - 19:34
marero

Marero

ik weet nie zenne die dicentra stond daar al 3 jaar en kheb nooit één zaailingske tegengekomen
woensdag 12 januari 2011 - 19:49
Jonna

Jonna

Marero, dan heb je waarschijnlijk een genetisch gemanipuleerde plant gehad. Dat probleem wordt steeds groter. Die planten zetten geen zaad, want de kwekers willen graag dat je een nieuwe plant koopt als je oude dood gegaan is.
Alhoewel ik wel enkele cultivars in mijn zadenlijst heb, ga ik toch voornamelijk voor de natuurlijke rassen. Die zetten gewoon zaad. Net zoals dat al eeuwen het geval is in de natuur.
Ik heb een paar maal de fout begaan om een door mij heel gewilde plant bij een kweker te kopen, maar in de meeste gevallen bleken die gemanipuleerd te zijn en geen zaad te zetten. Tegenwoordig kweek ik alleen nog maar planten op uit zaad, zodat ik -afgezien van natuurlijke tegenslagen- zaaddragende planten krijg.

Ik ben niet in de financiele omstandigheid dat ik gratis zaden kan versturen, maar als je het er voor over hebt, een zakje zaad kost bij mij 1 euro, de verzendkosten zijn 0,90 tot 10 zakjes kleine zaden. En als je iets hebt van mijn wensenlijstje, kunnen we ruilen met gesloten beurs.

Jonna
null http://www.seedsite.eu
woensdag 12 januari 2011 - 21:12
Jonna

Jonna

Ze kunnen er wel af. Alleen als het hard gaat vriezen, zou ik ze in een onverwarmde schuur, kas of garage zetten.
zaterdag 19 februari 2011 - 09:48
Vlinderr

Vlinderr

Jonna: ergens bovenaan in deze topic schrijf je dat de Eustoma na ontkieming veel warmte nodig heeft. Is de Eustoma dan wel geschikt om te winterzaaien of kan ik deze beter (na een koudeperiode) binnen opkweken?
woensdag 23 februari 2011 - 13:27
Jonna

Jonna

Vlinderr, de Eustoma is absoluut niet geschikt om te winterzaaien. Ik zaai die altijd binnen, al in januari omdat hij aanvankelijk maar traag groeit. En zelfs dan heb ik wel bloemen, maar geen zaad, omdat de rijping daarvan zo lang duurt, dat het hier al vriest. Je kunt Eustoma's wel binnen overwinteren, dan bloeien ze vroeger.
Ze kunnen geen vorst verdragen.

woensdag 23 februari 2011 - 13:37
Vlinderr

Vlinderr

Bedankt Jonna: ik zal deze vandaag nog zaaien en een lekker warm plekje geven (Eustoma Cinderella Lime)
woensdag 23 februari 2011 - 13:44
renate67

Renate67

Ik ben wat laat voor echt winterzaaien, maar ik wil toch graag nu dingen buiten zaaien, maar ik kan van de eenjarige niet vinden welke winterhard zijn en dus buiten gezaaid kunnen worden, wie weet het antwoord voor mij?

papaver orientale
delphinium ajacis 1-jarige ridderspoor
delphinium consolida 1-jarige ridderspoor
dille
lathyrus odoratus
adonis aestivalis = kooltje vuur
escholzia californica = slaapmutsje
calendula officinalis - goudsbloem
cosmos bipinnatus
helianthus anuus = zonnebloemen
tagetes = afrikaantjes (of stinkertjes voor de vlamingen)
impatiens = vlijtige liesjes

en tweejarige/vaste planten
doronicum caucasicum = voorjaarsmargriet
cheiranthus cheirii = muurbloem
campanula medim
campanula persifolia
lunaria biennis = judaspenning

Wie kan me helpen?
Renate
vrijdag 4 maart 2011 - 13:12
Vlinderr

Vlinderr

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=583

op deze site staat van de meeste soorten of ze winterhard zijn of niet.
Vb : Doronicum
vrijdag 4 maart 2011 - 14:43
Jonna

Jonna

Renate, de meesten kunnen nu gezaaid worden, behalve de Cosmos bipinnatus en de Tagetes. Bij de Impatiens hangt het er vanaf: is het I. glandulifera dan kan die nu ook buiten gezaaid worden, is het de I. walleriana, dan kun je die beter binnen zaaien of eind april buiten.

Jonna
vrijdag 4 maart 2011 - 15:34
marero

Marero

ik heb meegedaan met het winterzaaien buiten in potjes en flessen, en der is niks van uitgekomen, tot zover mijn experiment
vrijdag 4 maart 2011 - 22:04
Jonna

Jonna

Marero, wanhoop niet. Het zou wel heel bijzonder zijn als de zaden nu allemaal opkomen. Ik weet niet waar je woont, maar ik woon in Oost Belgie, en mijn zaden komen pas op in april, een enkeling pas in de loop van de maand maart, maar er zijn er ook bij die pas in mei opkomen. Alles afhankelijk van de soort.
Ook van belang is wanneer je de zaden heb gezaaid. En welke zaden heb je gezaaid? Laat me dat even weten, dan kan ik je meer advies geven.
En wat ook een belangrijke rol speelt: waar heb je je zaden verkregen.
Ik zaai zelf ieder jaar minstens 300 soorten, waarvan maar zo ongeveer de helft opkomt. Zaden van bekende zaadhuizen scoren heel slecht, maar ook zaden uit ruil doen het niet altijd even goed. Mensen weten vaak niet hoe ze kiemkrachtige zaden moeten oogsten. Ik krijg zelfs regelmatig gedroogde bloemen toegestuurd omdat mensen denken dat daar wel zaad inzit (dus niet)
Gooi je zaaibakjes dus absoluut nog niet weg. Ik ben er van overtuigd dat er vele op zullen komen. Laat je niet misleiden door berichten van mensen die wel al opkomst hadden.
En ook de maier van zaaien is van belang. Lichtkiemers, zaden die alleen in het donker kiemen, zaden die een warm/koud/warm periode nodig hebben, etc.
Mail me dus je gezaaide zaden en ik zal zien waarmee ik je kan helpen.

Jonna
] http://www.seedsite.eu
vrijdag 4 maart 2011 - 23:18
marero

Marero

astrantia hadspen blood, en ruby wedding,witte campanula,allium his excellency,echinacea purpurea,hostas,platycodon,en verschillende aquilegias, dat is hetgeen ik me zo direct kan herinneren vanbuiten, een deel kaartjes zijn verdwenen dus daarvan weet ik het helemaal niet meer
zondag 6 maart 2011 - 00:32
moetje1951

Moetje1951

ik heb wat meer succes met het winterzaaien. Voorlopig zijn het nog piepkleine plantjes. Laat ik ze nu nog in de zaaibakjes of mag ik ze al verspenen? En verspeen ik dan eerst in potjes of rechtstreeks ter plaatse? Ik heb zware kleigrond, dus ben bang dat ze het daar niet halen.
Ik heb voornamelijk akelei en digitalis gezaaid
zondag 6 maart 2011 - 10:37
Jonna

Jonna

Marero,

Het kan nog allemaal opkomen, dus nog niets weggooien.
Ik schrijf met potlood plaketiketten en doe de op de zaaibakjes en flessen, zo kun je de labels niet kwijtraken. Na een paar jaar uitproberen is gebleken dat potlood het beste leesbaar blijft.

Moetje,

Je kunt nu al verspenen. Ik doe ze dan altijd eerst in potjes en zet die op een beschutte plaats, tot ze wat groter zijn, waarna ik ze in de tuin uitplant.

Jonna

zondag 6 maart 2011 - 11:11
moetje1951

Moetje1951

Jonna: dat dacht ik al. Het grote voordeel van winterzaaien is: minder plaatsgebrek binnen en je kunt ze uitplanten op de juiste plaats. Ze zaaien zichzelf ook wel maar nooit daar waar je ze eigenlijk wil!
Dit is zeker voor herhaling vatbaar!
zondag 6 maart 2011 - 11:15
Morlo

Morlo

Hallo Jonna,
Misschien heb ik eroverheen gelezen maar waar zet je je potjes als je ze buiten zet?
Staan ze in de schaduw of op het zuiden?
Ik woon in zuid-west Ierland en hier is geen vorst van betekenis; Misschien 1 of 2 dagen -2 graden celcius.
Loop ik dan niet het risico dat als ik nu winterzaai, alles te vroeg uitloop?
Haal je de deksels dan van de potjes als er zaailingen tevoorschijn komen?
Ik heb een koude kas; Kan ik ook de zaailingen dan binnen zetten of is dat nou juist niet de bedoeling?
Alvast hartelijk dank voor je antwoord
Lya


vrijdag 24 januari 2014 - 00:06
sirius

Sirius

laatste antwoord is wel al bijna 3 jaar oud
vrijdag 24 januari 2014 - 18:14
Jonna

Jonna

Sirius, ook na 3 jaar krijg ik nog steeds een notificatie als er op dit onderwerp gereageerd wordt

Lya, de potjes mogen niet in de zon staan, zeker niet als je in een minder koud gebied woont. In jouw geval kun je ze het beste in de schaduw zetten of op een plekje met een paar uurtjes ochtendzon.
Het is geen probleem als de zaden ontkiemen, dat doen ze pas als de omstandigheden ideaal zijn. Sommige zaden ontkiemen al met 5°C en dat doen ze in de natuur ook. Als de zaden opkomen moet je de deksels er ophouden tot je ze gaat verspenen!
Na het verspenen kun je de zaailingen in de koude kas zetten, dat geeft ze wat extra bescherming tegen hevige regen en wind. Als er geen erg slecht weer wordt verwacht is het beter ook de verspeende zaailingen buiten te laten staan, zodat ze krachtig worden.
vrijdag 24 januari 2014 - 18:59
Morlo

Morlo

Dank je Jonna, ik ga het proberen en hou je op de hoogte1
groet
LYA
vrijdag 24 januari 2014 - 20:13
Vlinderr

Vlinderr

Succes Lya!
Als je dit een keer geprobeerd hebt, doe je nooit meer anders.
zaterdag 25 januari 2014 - 19:12
moetje1951

Moetje1951

Zo is dat, enorme winst aan ruimte binnen en veel sterkere zaailingetjes! Ben ook enorme fan geworden.
Off topic: blij wat van je te horen Vlinderr, alles OK?
zondag 26 januari 2014 - 09:25
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb met veel interesse alles gelezen! Ga hier ook mee starten, BEDANKT!
zondag 26 januari 2014 - 10:22
Morlo

Morlo

Hallo Jonna,
Ik heb even een paar plantenzaden waarvan ik twijfel of deze ook buiten(winterzaaien) nu al kan doen:A: 2-jarige dianthus barbatus en B: de kuiflavendel.
Ik las van de laatste dat het opkomen tussen de 3-6 maanden ligt???
Wat is jouw ervaring?
Gr
Lya de Ruiter
maandag 27 januari 2014 - 15:43
Jonna

Jonna

Hallo Lya,

Beide kunnen nu buiten gezaaid worden. Kuiflavendel komt wel wat trager op dan de Dianthus, maar dat duurt zeker geen 6 maanden.
Bij winterzaaien is het altijd afwachten wanneer de zaden ontkiemen, omdat je afhankelijk bent van de natuur. Bij een vroege lente ontkiemen ze eerder dan bij een late lente. Ze komen vanzelf zodra de omstandigheden voor ontkieming ideaal zijn. Bij sommige zaden is dat bij 5°C, bij anderen pas bij 25°C en alles daartussenin.


maandag 27 januari 2014 - 16:32
Vlinderr

Vlinderr

Het is weer winterzaaitijd. Wie is al begonnen?
zaterdag 23 november 2019 - 23:22
marjoleinv27

Tekst aangepast

Marjoleinv27

Waarom is de site seedsite.eu niet meer bereikbaar?
vrijdag 26 februari 2021 - 20:45
Jonna

Jonna

seedsite.eu is niet meer bereikbaar omdat ik verhuisd ben en nog maar een kleine tuin heb. Om die reden kan ik nog nauwelijks bijzondere zaden aanbieden. Voor vragen kan je me altijd bereiken op [email protected]
zaterdag 27 februari 2021 - 20:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon