menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bollen agapanthus

Ga naar meest recente reactie

martine89

Martine89

Hallo ,

Ik heb mijn agapanthus bollen in een grote rieten mand geplant ,nu lees ik dat
de bollen binnen moeten overwinteren er staan nog wel groene bladeren aan .
Moet dus de mand naar binnen of kan ik ze buiten laten overwinteren bedekt met stro en of vliesdoek .Het is nogal een grote en zware mand maar als het moet ,
moeilijk gaat ook en ik was zo trots op men eerste bloem dus wil ik zeker niet dat alles bevriest.
Alvast bedankt ,grtjes Martine
dinsdag 10 november 2009 - 16:01
printemps

Printemps

Als ze lang nat blijven staan gaan ze rotten

En veel koude kunnen ze ook niet verdragen

mvg
dinsdag 10 november 2009 - 16:05
annis

Annis

Als het gaat om Agapanthus soorten die niet bladverliezend zijn moeten ze naar binnen. De blad verliezende kunnen buiten beschut blijven staan als het tenminste niet zo'n winter wordt als afgelopen jaar. Pak de pot in met noppenfolie en zorg dat hij ergens onderdak staat en houd hem vrij droog. Hier heb ik de bladverliezende ook jaren buiten gehad maar heeft het afgelopen winter niet gehaald.Mocht de temperatuur toch teveel zakken(meer dan -7) zet hem dan binnen.

groetjes @nnis
dinsdag 10 november 2009 - 16:32
printemps

Printemps

De mijn stonden afgelopen winter onder een afdak(poederdroog bijna)(bladverliezende heb ik)

En s'nachts en ook bij grote koude bleef de rolluik beneden
En allen hebben het gehaald afgelopen winter

mvg
dinsdag 10 november 2009 - 16:39
cee

Cee

Mijn agapanthussen staan in volle grond op een verhoogde terrasbouw tegen een muur,
dus die zouden normaal nooit echt heel vochtig staan, en ze staan daar ook rededlijk goed beschut tegen de wind en de grootste kou.

Ik ging ze dus proberen te laten overwinteren, maar het is een momenteel bladhoudende soort. En jullie beginnen me nu toch wel bang te maken.

Speelt bladhoudend of niet bladhoudend een grote rol?

Moet ik ze nu opgraven en en een pot binnen houden?

Is het niet gewoon ze als je wat afschermd het blad in de winter bij de eerste vorst afsterft en dat er in de lente vanaf de grond weer begint te schieten zoals een musa?

dinsdag 10 november 2009 - 16:53
annis

Annis

Hier op Tuinadvies staat ook een stukje over de Agapanthus.
http://www.tuinadvies.nl/agapanthus_africanus_umbellatus.htm

@nnis
dinsdag 10 november 2009 - 17:50
Fons

Fons

Bij gebrek aan plaats binnen al mijn agapanthus ingekuilt in de tuin een laagje zand erover, daarover droge bladeren en om de bladeren op hun plaats te houden snoeisel van koniferen, de isolatielaag was ong 10cm dik, in de kempen toch-22°c onder nul gehad, ze hebben het allen overleeft.
Heb hier bladhoudende agapanthus breedbladig die gans de winter bladhoudend zijn in deserre en een ander soort smalbladig die bladverliezend zijn, vermoedelijk allen cultivars.
Fons.
dinsdag 10 november 2009 - 18:43
hugo

Hugo

Grofweg kunnen we de Agapanthus in twee groepen verdelen: de soort die bladhoudend is in de winter en de soort die zijn blad verliest. De eerste moet 's winters naar binnen en daar zo koud mogelijk (maar wel vorstvrij), droog en licht overwinteren, maar laat de plant niet helemaal verdrogen. De tweede soort, die zijn blad verliest, is matig winterhard. Daarom kan men hem in de volle grond toepassen. Dan heeft men er geen omkijken naar en de plant bloeit veel rijker. In het voorjaar wat koemest geven. Alleen bij stevige (meer dan -10) vorst afdekken, met bijvoorbeeld een goeie laag bladeren. Als u de bladverliezende soort toch in pot houdt, haal de plant dan 's winters wel naar binnen. Dan hoeft u geen water te geven en de plant hoeft ook niet licht te staan.

verzorging: altijd in de volle zon, ook na de bloei. Weinig stikstof, maar wel veel kali, een goede verhouding is NPK 7+14+28 (vb aardbeienmesstof). Deze bemesting direct na de bloei toedienen en in het voorjaar herhalen, dan ook iets kalk geven. Een pot met voldoende afwateringsgaten, een goede potgrond, liefst met weinig turf, een klein gedeelte scherp zand en een klein gedeelte klei (bentoniet). Turf houdt het water te lang vast waardoor de vlezige wortels kunnen gaan rotten, daarentegen is scherp zand goed voor de afwatering en de klei voorkomt o.a. totale uitdroging.

Het is niet zozeer de koude, maar wel te vochtig waardoor de plant gaat stukvriezen.


groetjes
dinsdag 10 november 2009 - 20:49
martine89

Martine89

hallo,
aan allen die gereageerd hebben hartelijk dank ,ik zal het maar op veilig spelen

en mijn mand met agapanthus in de koepel zetten ,bestand tegen de vorst en te-

veel water en dan kan ik het goed in het oog houden dat ze niet uitdrogen .

grtjes Martine
woensdag 11 november 2009 - 14:40
cee

Cee

Ik kan nu al met veel zekerheid zeggen dat m'n agapanthussen nu teveel water hebben gekregen!

Het mag nu wel eens stoppen met regenen, verdorie toch

Maar mischien bloeien ze volgende week nog eens?
woensdag 25 november 2009 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon