menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alstroemeria als levende planten in de tuin

Ga naar meest recente reactie

polidor

Polidor

Het is reeds een tijdje geleden dat er over deze wonderbaarlijke snijbloemen iets verscheen op het forum. Er zijn wel een paar artikels verschenen over een paar van deze snijbloemen. Deze waren waarschijnlijk afkomstig van de vakhandel om de verkoop van snijbloemen te promoten. Nergens echter staat of stond vermeld waar de tuinier ze zelf kon aanschaffen als levende plant. Alhoewel het zeer gemakkelijke planten zijn die mits een weinig afscherming tegen de winterkoude zeer goed gedijen in de buitenlucht. Ik heb vorige winter slechts één exemplaar verloren en dit ondanks het feit dat ik een gans assortiment verschillende variëteiten in de tuin heb staan. Desondanks merk ik dat vele liefhebbers vergeefs op zoek zijn naar deze bloemen van de toekomst en zich over de grenzen naar het buitenland moeten richten; zoals trouwens ikzelf heb gedaan; om aan deze planten op een wettelijke manier te geraken. Er bestaat momenteel een heel gamma van deze bloemen die dus zijn vrijgegeven door de buitenlandse kwekers ervan en dus niet meer onder octrooi vallen. Alleen wordt de Nederlandse en Belgische markt afgeschermd door de vakhandel van snijbloemen die de detailhandel met alle mogelijke middelen onder druk zetten om toch maar geen planten ervan te verkopen. Het gevolg is dat deze planten momenteel over de ganse wereld worden verhandeld maar in West-Europa als een rariteit moeten gezocht worden bij de liefhebbers.
Wel wordt hier de markt overspoeld door de lagere "Princess Lilies" die echter niet in aanmerking komen als snijbloemen binnenshuis. Vroeg of laat zal het ijzeren gordijn en de dictaat van de vakhandel in snijbloemen er ook hier moeten aan geloven. Tegen het wereldgebeuren valt niet op te tornen, hoogstens nog tijdelijk afremmen.

Bloemen & Planten

donderdag 5 november 2009 - 12:30
lanne

Lanne

Hallo Polidor
Ik wist niet dat er verschillende hoogten bestonden van alstroemeria- ik heb ooit 1 soort gekocht (bij Bakker denk ik ) als zijnde 3 verschillende kleuren maar nadien bleek het alleen de gele soort te zijn .Ze zijn ongeveer 70 a 80 cm hoog en hebben maar 1 bloeiperiode . De bloemen lijken heel goed op de snijbloemen maar de stengels zijn niet zo sterk - heel de plant heeft steun nodig . Ze zijn zeer winterhard - vorige winter niets afgedekt en perfect teruggekomen .Ik weet dus niet of dit de Princess Lilies is of diegene waar u over spreekt .Ze breiden zich wel fel uit in de tuin en zijn moeilijk helemaal uit de grond te halen want elk stukje dat blijft zitten komt later terug boven als plant .Ik zou ze wel wat sterker en steviger willen hebben , is daar een middel voor of ligt dit aan de soort of heeft u daar truukjes voor ?Ben benieuwd hoe jullie ervaringen en aanpak zijn
Als er liefhebbers zijn , wil ik altijd wat delen .
groetjes
Lily-Anne
donderdag 5 november 2009 - 14:02
polidor

Polidor

Lanne,

Klassiek, verschillende kleuren verkopen die nadien maar één kleur blijken te zijn.
Waarschijnlijk bent u in het bezit van een wilde soort. Maar aan de hand van uw kleuromschrijving kan ik er natuurlijk geen naam op plakken. Voor wat betreft die dunne stelen en dat omvallen bij regen en wind moet ik zeggen dat veel van de snijbloem-alstroemerias aan dit euvel lijden. Alhoewel er de laatste tijd hybriden zijn met robuuste stengels die minder vlug omvallen. Trouwens vele variëteiten worden tamelijk hoog en de beroepskwerkers vangen de problematiek van het omvallen in de kweekserres op door er horizontaal grootmazige netten over te spannen waar de stengels doorgroeien zodat ze niet meer kunnen omvallen.
Voor wat betreft de door u vermelde bloeitijd moet ik wel stellen dat door inkruising er hybriden zijn die onafgeboken bloeien in ons klimaat vanaf het ogenblik dat het niet meer vriest tot de eerste vorst in het najaar. Dat u over een soort beschikt die maar tijdelijk bloeit wijst er op dat het over een wildvorm gaat die afkomstig is uit de sub-tropen. Daar vele soorten alstroemerias groeien op grote hoogte in de bergen zijn ze wel niet echt sub- of tropische planten in hun gedrag en hebben ze het dus liever wat koeler. Sommigen vallen zelfs stil in de groei in volle zomer wegens te grote langdurige opwarming van de bodem.
En er zijn inderdaad alstroemerias in verschillende hoogten. De Princess Lilies zijn de kleinste maar wel grootbloemig. (hoogte 25 tot max 30 cm)
Dan heb je de soorten onder de verzamelnaam Inca Lilies. ( 50 cm tot max 60 cm) en dan volgen de soorten onder de verzamelnaam hybriden. ( hoogte plus 60 tot zelfs 1,70 meter!)
Al deze soorten die ik beschrijf met hun kenmerken zijn wel grootbloemig en gedijen zowel in tuin, op terras in potten als serres. De zwakste soorten zijn wel de Princess lilies.
Die overleven moeilijk onze wintertemperaturen buiten.
Ze zijn er ook bewust op gekweekt. Als struikje dood is kan er een nieuwe worden verkocht. Wil je absoluut meer weten dan stuur je me best een persoonlijke e-mail.
donderdag 5 november 2009 - 14:43
polidor

Polidor

En inderdaad juist Batdah, de Pricess Lilies zijn gekweekt om zo vlug mogelijk ons winterklimaat niet te overleven. Je hebt er dus niks als miserie mee als je ze wil doorhouden. Lukt dus alleen binnenshuis of in de serre.Zie mijn vorige reactie. Ik heb dus uitsluitend hoge snij-alstroemerias omdat deze veel meer bestand zijn tegen onze winters. Hun wortelgestel zit trouwens ook veel dieper dan dit van de Princess Lilies.

Groetjes.

polidor
donderdag 5 november 2009 - 14:43
polidor

Polidor

Er schijnen hier bitter weinig alstroemeria-liefhebbers op dit forum actief te zijn.
Derhalve ben ik voorstander om deze topic af te sluiten bij gebrek aan belangstelling.
Groetjes nog.

Polidor
donderdag 3 december 2009 - 22:17
dendrodan

Dendrodan

I kkoop deze vaak voor mijn vrouw, spijtig genoeg zijn het alleen maar snijbloemen. Zou ze wel graag in de tuin willen zetten maar je vind ze niet in de tuincentrums.
donderdag 3 december 2009 - 22:59
polidor

Polidor

Juist dendroban. Je vindt ze niet in tuincentra.
Toch nog enige reactie op dit forum.
Ik kreeg de indruk dat ik in de woestijn aan het prediken was.
Nochtans betreft het hier toch een van de snij-bloemsoorten die binnenshuis bijna drie volle weken in een vaas mooi blijven. Dus in feite is het de bloem van de toekomst voor zowel de tuinier als voor de echtgenote die graag een boucquetje binnenshuis heeft.
En die bovendien mits een weinig voorzorg absoluut in ons klimaat winterhard zijn. (uitgezonderd de Princess Lilies die te oppervlakkig wortelen en dus absoluut geen grondvorst kunnen verdragen). Voor de handel echter zijn deze laatste ideaal.
Je kan ze niet gebruiken als snijbloem en bovendien kun je er ieder jaar opnieuw van verkopen omdat ze verdwenen zijn in ons klimaat.
Het enige nadeel aan de snij-alstroemerias is wel dat sommige variëteiten in ons winderig en regenachtig klimaat wel eens de neiging hebben om om te vallen.
Dus achteraan in de border gezet worden ze best omringd met een draad in het voorjaar. Na de ijsheiligen zie je die echter niet meer want dan groeien en bloeien ze zo overdadig dat die draad volledig opgenomen wordt in de struik.
Hiernavolgend nog een van mijn variëteiten. De naam ervan?
De "Perfect blue" Voor twee jaar terug was ik hier op dit forum wanhopig op zoek naar een eerste exemplaar. Zoals je merkt, de aanhouder wint. Ik ben er wel naar het buitenland moeten voor gaan via aankopen op internet. Maar zoals je ziet, ze zijn dus wel te verkrijgen. Mits een weinig moeite uiteraard. België (trouwens heel de Benelux) blijft wel achtergesteld op dit gebied. In Engeland en Amerika (noord en zuid)is het de normaalste zaak van de wereld dat ze er verkocht worden.
Groetjes


Heb mij schijnbaar vergist met de foto en dubbel bericht gestuurd. Oef!!!!!!
Hieronder voeg ik dus een foto van mezelf van de alstroemeria "Perfect blue".
Bloeit momenteel nog steeds bij mij in de serre.
Met vraag aan de moderator om een der dubbele berichten te verwijderen en uiteraard ook de twee verkeerde foto's.
Groetjes. (en excuses voor de vergissing)

Polidor

Bloemen & Planten

zaterdag 5 december 2009 - 12:33
printemps

Printemps

Je kon ook met 'wijzig' het dubbele bericht leegmaken

En dan je volgende antwoord er in zetten


mvg
zaterdag 5 december 2009 - 12:43
polidor

Polidor

Bedankt Printemps voor het advies.
Maar hoe ik de bijlage(foto) uit dat bericht moet verwijderen weet ik niet.
De tekst kan je verwijderen, dat weet ik dus wel maar er blijft dan nog altijd de ruimte van dat lege bericht over als ik me niet vergis en nog steeds dus een dubbele foto. Zeg me als ik verkeerd zit. Dan leer ik nog iets bij.
Enne..........hallo moderator!!!!!!!!!! Er is werk aan de winkel dus want op die verkeerde foto kan octrooi zitten. Dus ik heb ze graag verwijderd.
Nogmaals excuses voor het ongemak.
Overwegende dat lezers graag bloemetjes zien zal ik bij wijze van compensatie nog een foto bijvoegen.
Groetjes.

Polidor

Bloemen & Planten

zaterdag 5 december 2009 - 17:54
dendrodan

Dendrodan

Die gele koop ik wel af en toe in het tuincentrum bij ons als snij bloem. Die perfect blue heb ik nog nog niet tegen gekopen wel een rode variant die samen met de gele in het tuincentrum wordt aangeboden als snijbloem
zaterdag 5 december 2009 - 20:28
miema

Miema

Lanne,

Heb ie een pm gestuurd.

mvg miema
zaterdag 5 december 2009 - 21:55
Esem

Esem

Probleem opgelost

Gr Eddy,
zaterdag 5 december 2009 - 22:18
printemps

Printemps

Ik plaats mijn foto's zoals hier beschreven staat


http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&page=1&tid=24168

En als ik klik op wijzig en doe dan de tekst van de foto weg is ook de foto weg

Bij U niet dan ???

mvg
zondag 6 december 2009 - 12:58
Esem

Esem

Printemps je kan idd. je foto en je tekst verwijderen maar het topic blijf je zien,wel is waar zonder foto of tekst maar het topic zelf blijft.
Nu heb ik zowel tekst,foto en topic verwijderd.
Oogt wat netter.

Gr Eddy,
zondag 6 december 2009 - 13:21
polidor

Polidor

Bedankt allebei voor advies en tussenkomst hoor!
Dendroban, ik vermoed dat je een grootbloemige gele snijbloem wel niet kan aankopen in een tuincentrum in de Benelux. Indien wel dan zijn de bezoekers van het tuinforum waarschijnlijk meer geholpen als u weet te vertellen in welk tuincentrum deze verkocht worden.
En wel wil ik nog op wijzen dat er oneindig veel varianten zijn i.v.m. geel en rood.
Dus zeggen aan de hand van mijn (onduidelijke) gepubliceerde foto dat u deze variëteit hebt aangekocht (in de Benelux?) is hetzelfde als zeggen dat u ook een boxer bezit terwijl het een straathond is.
Niet kwaad bedoeld hoor maar omschrijvingen als geel en rood szijn benaderingen waar de kenner niet veel mee kan aanvangen dus.
Als u spreekt over bepaalde alstroemerias in uw bezit wordt er dus best de naam bij vermeld. Pas met deze gegevens kan er eventueel contact ontstaan met gegadigden teneinde over te gaan tot eventuele ruil.
En zeker indien uw aangekochte planten mochten zaad geven want dan ben ik 100 % overtuigd dat het hier een botanische soort betreft en geen hybride steriele snij-alstroemeria.
Maar akkoord hoor. Deze bloemen zijn hier zo weinig gekend (en onbemind daardoor)bij de doorsnee tuiniers dat een topic uitbouwen; waarin echt bruikbare gegevens te voorschijn komen; voor de meesten onder ons onbegonnen werk is.
Zoals voor mij het verwijderen van een foto bijvoorbeeld.
Om van al dat geel en rood af te geraken voeg ik dan ook in bijlage een foto van een van mijn serres met alstroemerias die ik ditmaal terecht kan omschrijven met de kleur "groen". Al mijn struiken en planten zijn groen. Ook dus al mijn alstroemeria-planten op de foto voor ze in bloei zijn. En als er een weinig opvallend gekleurde vogel op- of tussen die planten zit denk ik dat deze zelfs "GROEN!" is.

Er zit soms niemand op het forum die "Mieke" heet? Want dan is de kans ook al groter dat dat deze "Groen!" kleurt.
Groetjes

Polidor

Bloemen & Planten

zondag 6 december 2009 - 14:41
hanninkj

Hanninkj

Ik heb een aparte soort uit Chili. De Alstroemeria diluta sub chry


Bloemen & Planten

zondag 6 december 2009 - 15:33
Esem

Esem

Even ter verduidelijking, en heeft niet te maken met Alstroemeria.


Als je een foto hebt geplaatst gebruikmakend van Extra foto
onderaan ,dan kan je zelf de foto niet verwijderen.

Je kan alleen je eigen foto verwijderen indien je gebruik heb gemaakt van bv Image shack of een ander progje,dan kan je wel alles verwijderen,maar je blijft het onderdeel waar je mailtje was geschreven zien.

Daardoor onstaan er misverstanden onder de leden die gebruik willen maken van het verwijderen van een foto.

Dus Printemps het is niet zoals je schijft,dit geld alleen maar als je zoals hierboven al vermeld,gebruik maakt van een upload progamma voor de website.

Gr Eddy
zondag 6 december 2009 - 15:59
schuurmans

Schuurmans

Polidor,
in het voorjaar was ik in een tuin/park waar toch nogal wat Alstroemeria's gebruikt werden. ik heb er enkele foto's van gemaakt.
misschien doe ik je er een plezier mee.
hier komen ze.

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]

grt
henk
zondag 6 december 2009 - 16:27
hanninkj

Hanninkj

Henk,

Dit zijn fraaie planten.

Ton
zondag 6 december 2009 - 18:39
polidor

Polidor

Dag Henk,

Meer dan waarschijnlijk zijn die foto's genomen bij een professioneel kweker en of verkoper en of werden ze aangekocht bij een van dezen en of werden voor wat betreft de levende planten ter beschikking gesteld of gehuurd voor een bepaalde gebeurtenis. Want ik merk dat op de meeste alstroemerias die op de foto's staan onder octrooi staan en dus zeker niet mogen verkocht worden aan particulieren.
Want er zitten er verduiveld ook wel een paar tussen die ik ook wel in mijn bezit zou willen hebben. Zeker een paar in een bepaald kleurengamma.
Zelfs al zouden het steriele hybriden zijn. Want ze zijn zeker niet afkomstig van erkende kwekers die levende steriele hybrideplanten verkopen via internet. Ik ken internet nu zo wat als mijn broekzak voor wat betreft de verkoop van levende planten via post en dit voor wat betreft de ganse wereld.
Maar als ik ze niet bezit moet ik zeker niet uitkijken of ik er ooit van verkoop, ruil of wegschenk en dat is dan weer een zorg minder.
Maar het betreft hier dus wel een prachtverzameling. En ook mooie foto's.
Ze veroorzaken wel meer aandacht voor deze topic. Misschien krijgen sommigen via deze foto's wel door welke mooie bloemen het hier betreft. En......die bovendien binnenskamers in een vaas ruim veertien dagen mooi blijven.
Bij mij mits secure verzorging zelfs bijna drie weken.
Alhoewel dit niet dikwijls gebeurt. Na veertien dagen pluk ik mij gewoon een nieuw bouket. Ze bloeien immers in de serre vanaf einde mei tot op heden. Uiteraard heden echter minder. En binnenkort als het echt vriezen gaat stopt de bloei tot volgend jaar want ik verwarm niet in mijn serres.
Dus Henk, prachtfoto's en bloemen!
Groetjes.

Polidor

PM: ik herken zelfs in sommige bloemen de herkomst van een groot hollands veredelingsbedrijf dat de bloemen kweekt om deze onder toezicht ter beschikking te stellen van professionele snijbloemkwekers.
maandag 7 december 2009 - 00:26
Linde33

Linde33

Wat fijn voor u dat u in het bezit bent van zo'n aparte en bijzondere collectie Alstroemeria's. Er moet wel veel tijd gaan zitten in onderzoek naar de herkomst van de planten. Zelf heb ik een paar Alstroemeria's niet winterhard. Gekocht in een tuincentrum.
maandag 7 december 2009 - 21:52
polidor

Polidor

Dag Linde33,


Bent u soms in het bezit van Pricess Lilies? Die Zijn inderdaad niet winterhard.
Ik heb er ook en die krijgen bij mij wel een bijzondere behandeling. Vorige winter heb ik ze in de serre overwinterd onder een bijkomende tweede plastiek kap.
Dit jaar worden er plastieken kuipen over geplaatst. Blijken ze zo niet te overwinteren dan stop ik met dat gedoe. Ik ben niet van plan om met bloempotten te blijven zuilen. Ze staan in volle grond en.....blijven in volle grond.
Op de foto in bijlage zie je hoe ik ze heb afgeschermd. Geven ze er de brui aan dan is het maar zo.

Groetjes

Pol
maandag 7 december 2009 - 23:33
polidor

Polidor

Hier de foto.

Bloemen & Planten

maandag 7 december 2009 - 23:37
polidor

Polidor

En nu een foto die aantoont hoe ik mijn alstroemerias afscherm voor de winter.

Bloemen & Planten

maandag 7 december 2009 - 23:40
polidor

Polidor

En daarna de plastiek erover. Tussen de alstroemerias binnen in de kartonnen doos losjes een weinig droge bladeren om de voet nog eens extra te beschermen en de kieren tussen de dozen en het oneffen grondoppervlak te dichten.
Op onderstaande foto zie je ze ingepakt staan. Laat nu de winter maar komen.
Vorig jaar geen enkele plant verloren ondanks een gruwelijke winter.
Groetjes.

Pol
maandag 7 december 2009 - 23:48
polidor

Polidor

Hier de foto na afdekking.

Bloemen & Planten

maandag 7 december 2009 - 23:50
polidor

Polidor

En nog ingepakte alstroemerias in de buitenlucht. Op deze manier heb ik reeds einde mei snijbloemen en dit tot op de dag dat het voor de eerste keer vriest. Dan worden de struiken ingekort, krijgen een laagje compost en of verteerd paardenmest tussen de stengels en na veertien dagen geven ze al volop nieuwe scheuten.
Liever had ik gehad dat de vorstperiode zich had doorgezet want die nieuwe uitbundig groeiende scheuten verbruiken alleen maar energie terwijl hun bloemproductie deze periode van het jaar toch nihil is wegens te weinig warmte en te korte dagperiode. (te korte belichtingsduur voor subtropische planten)
Het vraagt inderdaad wel een weinig moeite. Maar als je toch iets apart in de tuin wil moet je er wat voor over hebben.
Groetjes.

Pol

Bloemen & Planten

dinsdag 8 december 2009 - 11:42
lanne

Lanne

Hallo Pol ,
Als ik het dus goed begrijp , staan die alstroemeria's op de laatste foto ,in de volle grond en niet in potten ingegraven in de grond en blijven ze ook in de zomer op die plaats staan .Zijn bij deze plumeria's dan geen kartonnen dozen + bladeren gebruikt en alleen aan de buitenkant dat hooi of stro ?
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 8 december 2009 - 13:18
polidor

Polidor

Lily-Anne,


Opgepast hoor. Ik heb geen plumeria's in mijn tuin; wel alstroemerias.
En inderdaad, op de laatste foto staan er onder die plastiek afdekking geen kartonnen dozen rond. Waarom zou ik dat doen als de soorten die eronder zitten vorige winter bij min. 22 ° Celcius tijdelijke temperatuur geen krimp gaven? (dus niet één exemplaar verloren!) Er zijn wel na de insnoei droge bladeren (niet te dik afdekken!) tussen de stengels gelegd. Kwestie van de grond waarin de groeiknoppen zitten en wortels vorstvrij te houden. En ze staan dus niet in potten maar wel in volle grond hoor.
Dit jaar blijven ook de dahlias onder een deklaag van droge bladeren met daarover een plastiek in de grond zitten. Want die waren vorige winter allemaal bevroren in mijn werkhuis. En daarin werd overdag zelfs de kachel aangestoken terwijl ik er mijn hobby beoefende.
Bij de gladiolen doe ik dat trouwens ook al jaren. Lichte afdeklaag en daarover zwarte plastiek. Bij lelies heb ik met die methode echter minder succes.
Als de veldmuizen erin geraken zitten die natuurlijk aan de feestdis en.....warm.
Gladiolenbollen lusten die echter niet. Daar krijgen ze waarschijnlijk tandpijn van. Hieronder weer een andere tunnel met.....eveneens alstroemerias en....in volle grond dus. Wel ook lichte afdeklaag van droog blad in de tunnel. En Wie goed kijkt ziet naast de kleine tunnel de grotere serre. Daar zitten vorstgevoeliger exemplaren in. Daarin worden dan wel binnen een paar dagen (als de vorstperiode echt begint) kartonnen dozen rond gezet en daarover een tweede plastieken afdekking.
Dus winter..........no problem!!!!
Ze zullen dus met ergere ijstijden dan vorige winter moeten komen om mij in de problemen te brengen. Wat wel een feit is is dat dee meeste alstroemerias niet graag hebben dat de bodem in volle zomer teveel opwarmt. Er zijn er zelfs bij die dan stoppen met groeien en bloeien. Dat is dan weer het nadeel verbonden aan alstroemerias in serres. Bovendien zijn ze er gevoeliger in voor bepaalde aantastingen als je er teveel inzet.Je heb je er wel vroegere bloei maar bij sommigen dus een tijdelijke terugval bij landurige hoge temperaturen. Is ook normaal. Hybride alstroemerias zijn voor een groot deel via kruisbestuiving afkomstig van botanische gebergte planten die op tamelijk grote hoogte kunnen voorkomen. Overdag kan weliswaar de temperatuur oplopen op hun standplaats tot 20° Celcius maar daartegenover bij nacht dalen tot bijna het vriespunt en dit ondanks hun voorkomen in de subtropische en tropische zones..
Het gemiddelde tussen de dagtemperatuur en de nachttemperatuur kan dan ook in de bodem 20 ° + 4° = 24° : 2 = 12° zijn.
Dus heel wat minder dan een in de serre opgewarmde bodem tijdens een hittegolf in de zomer. Het is dus winst als men hun voeten ook in de zomer kan beschermen tegen overdadige rechtstreekse zonneschijn en dit via een mulchlaag bestaande uit strooisel of blad en of verteerde compost. Bovendien verdragen ze slecht toediening van water bovenop de struik. En dit zeker als er volop zonlicht is. Sommige andere plantensoorten trouwens ook.
En ik denk dat ik het hierbij nu ga laten. Voor degenen die werkelijk interesse hebben voor deze bloemen zijn de basisgegevens gegeven. Voor mij zijn deze planten een hobby. Dat betekent dat ik; wegens handicap; mij niet bezig houd
met verkoop ervan.(te arbeidsintensief via clusters) Er zijn voldoende firma's die verkopen via internet. Weliswaar heel weinig op het vasteland maar wel in Engeland en Noord-en Zuid Amerika. Wanneer ik wegens omstandigheden toch struiken moet verplanten en of inperken gebruik ik tot op heden de bekomen clusters uitsluitend voor de ruil om mijn gamma uit te breiden.
Mogelijk is het nu nog uitkijken op verdere reacties. Zijn er nog vragen?

Groetjes.


Polidor

Bloemen & Planten

dinsdag 8 december 2009 - 22:02
lanne

Lanne

Hallo ,
Ik had het natuurlijk wel over alstroemeria , maar ben vaak bezig met plumeria en heb blijkbaar over dit schrijffoutje gelezen - ik heb het ondertussen even herschreven
groetjes en bedankt voor de uitgebreide uitleg
Lily-Anne
woensdag 9 december 2009 - 07:47
polidor

Polidor

Hello;

Ben weer even te vlug geweest. Zoals Dendroban beweert zijn er wel gele en rode alstroemeria-snijbloemen te koop in tuinventra. Trouwens ook andere vermoed ik. Ik dacht dat hij het had over de levende planten ervan. En die zijn bij mijn weten toch niet te koop in België. Ik spreek dan wel over grootbloemige hybride cultivars.
Echte hogere snij-alstroemerias durven in onze buitenlucht wegens wind en regen nogal eens de neiging vertonen tot omvallen. En dit zeker als de bloemen ervan open staan.(gewicht in natte toestand!)
Als echte perkplanten voor vooraan in de border vind ik ze dus minder geslaagd.
Plant ze dus achteraan in de border tussen steviger struiken en of zet er een draad rond. Of beter nog, zoek een beschutte en liefst zoveel mogelijk windvrije ruimte in de tuin. Ik plant ze zelfs liefst in de groententuin op rijen voor mijn snijbloemen-productie. Dan is het minder storend mocht er al eens iets omvallen en men kan economischer er een net overspannen waar ze dan doorgroeien en dus niet meer kunnen omvallen. Ook de beschutting tijdens de winterperiode kan dan veel gemakkelijker gebeuren via een tunnel dan indien ze afzonderlijk staan.
Heb je echter hoge borders en kun je ertegen dat er al eens een bloempje omvalt dan zijn ze in de tuin zelf een verrijking van het kleurpallet. En......zij bloeien onafgebroken van einde mei tot...........de eerste vorst. Weliswaar, wanneer die uitblijft zoals dit jaar wordt de bloemproductie minimaal maar dat is dan weer te wijten aan de kortere daglicht periode. En ook aan de constant lagere temperaturen maar dit in veel mindere mate dan de belichtingsduur.
Trouwens over het samengaan van licht en temperatuur bij deze bloemen kan nog een aardig boompje worden opgezet. Temperaturen bij jonge planten tijdens de opgroei hebben zelfs een enorm effect op de latere bloemproductie.
Maar dit is dan weer werk voor de specialist-kwekers. Men kan daar jaren mee bezig zijn en nog steeds vaststellen dat men .......te weinig weet.
Maar dat is feitelijk niks voor de tuinliefhebber. Belichting en temperatuur heeft men in open lucht niet in de hand. Trouwens de huidige energie-prijzen zijn momenteel de grootste handicap voor de snijbloementeelt in onze streken om nog concurrerend mee te draaien op wereldvlak.
Maar dat is goddank niet het probleem van ons liefhebbers.
En hieronder een afbeelding van de inka Rocky. Heb hem nog niet maar ben er wel achter op zoek. Want de producent ervan heeft de verkoop van dit specimen stopgezet. Deze is wel lager en minder geschikt als echte snijbloem (alhoewel?) maar voor de border is het een prachtstuk. Vind ik toch.
Ik hoop met deze een gezichtsverruimende inbreng te hebben gebracht voor wat betreft deze bijzondere soort planten.
Einde. (voorlopig denk ik )

Groetjes.

Poliudor

Bloemen & Planten

woensdag 9 december 2009 - 10:02
Doortje

Doortje

Ik was al heel lang niet meer op dit forum, dus zag het topic nu pas.

Ik heb de gele soort ook al wel bijna 20 jaar in m'n tuin staan.Ooit kocht ik meer kleuren maar de gele heeft het alleen overleefd. Ze zijn prima winterhard, ik dek ze nooit af !!!

Ze woekeren als onkruid, en willen graag omvallen. Maar daar kun je wel wat aan doen vind ik.

groetjes Doortje

Bloemen & Planten

woensdag 9 december 2009 - 10:53
polidor

Polidor

Ja Doortje, met sommige botanische soorten die zaad geven moet je wel oppassen hoor. Binnen de kortste tijd palmen ze je tuin in. Ik heb jaren ook strijd geleverd in mijn tuin tegen deze waarschijnlijk dezelfde soort. (ik ga nu niet de naam ervan opzoeken. Waarschijnlijk heb ik het pleit nu gewonnen. Vorig jaar had ik nog opkomst van een kleine struik in de tuin. Ik heb hem wel opgepot nu.
Want ik ga proberen van ook hiermee in te kruisen. Het is wel eigenaardig dat u niks vermeld over het kleurpatroon. Bij mijn vroegere soort waren er zowel bruinere als gele exemplaren. Ook is er geen naamvermelding door u gebeurd.
Ik moet nog veel leren over de kleine verschillen in sommige botanische soorten.
Volgens mij betreft het hier een aurantica. Maar ik kan verkeerd zitten hoor.
Alleszins betreft het hier niet mijn vroegere soort want die had de vervelende eigenschap van reeds aanzet van zaaddozen te produceren alvorens het grootste gedeelte van de bloemen openkwam. Op de afbeelding die u toont zijn de bloemen wel bijna allemaal open en is er nog geen spoor van zaadproductie.
Het is dus alleszins een betere soort om ook als snijbloem te gebruiken.
Houdt hem in ieder geval maar in ere. Want ik vermoed dat er wel liefhebbers zullen opduiken die er best zaadjes van willen. Trouwens ik ben ook al kandidaat hoor. Ik wil deze soort wel eens van nabij bekijken voor wat betreft de haar gunstige of ongunstige eigenschappen. En voor wat betreft die andere soorten die u kwijtraakte denk ik dat mijn vorige uiteenzetting over hoe je best alstroemerias overwintert dus bruikbaar is om verdere ellende te voorkomen in de toekomt.
Trouwens met de hedendaagse steriele hybriden uit de handel heb je niet de problematiek dat ze uw tuin inpalmen als onkruid.
Groetjes.



Polidor
woensdag 9 december 2009 - 12:14
Doortje

Doortje

Ik heb helas geen zaden bewaard, niet nodig als hij sowieso overal al in de tuin staat!!

Ik zou hem trouwens liever met een stukje van de wortels uitplanten, dat gaat veel sneller. Maar dat zou dan in het voorjaar moeten gebeuren, lijkt mij. Ik wil met alle plezier een stukje opsturen!
Maar ik wil er volgende zomer ook wel zaden van winnen.

Ik zal hem zeker in ere houden, en een naam, ja ik kocht hem al lang geleden. Toen vond ik namen niet belangrijk!! Nu ook nog niet zo erg, maar het praat wat makkelijker als je de naam weet!!

Groetjes Doortje
woensdag 9 december 2009 - 12:23
polidor

Polidor

Doortje, je kan ervan nu gerust clusters in pot planten hoor. Je graaft de pot best in in de bodem en mits lichte afdekking komen de stengels er wel door in het voorjaar. Voor wat betreft die naamgeving ben ik in hetzelfde bedje ziek. (en vroeger zeker)
Daar heb ik heden nog enorm last mee. Wegens vroeger herseninfarct en leeftijd verbetert het er niet op. Ik ken iemand die met die namen jongleert alsof het niks is. Met alle respect maar ik denk dat die man met zijn alstroemerias gaat slapen. In alle geval beschikt hij over een goed geheugen.
Maar waarschijnlijk heeft het ook te maken met echte interesse.
Ik heb nog andere hobby's buiten mijn bloemen waar ik veel energie en tijd in steek. Ik zeg steeds tegen mijn vrouw :"Als ze me missen dan ben ik vissen" Ik vind dat soms wel minder vermoeiend dan in de tuin zitten ploeteren. Moet kunnen. Trouwens mijn perceel grond is dertig are groot. Dan kijk je af en toe wel eens uit naar andere meer rustige ontspanningsmogelijkheden.
Boeken lezen of PC is winterwerk. Ik heb mijn hele leven al opgesloten gezeten achter glas op mijn bureel. Ik snak dus naar de buitenlucht. Deze namiddag is dus voor de tuin bestemd. En.........het regent momenteel niet. Daarvan moet geprofiteerd worden.
Groetjes.

Polidor
woensdag 9 december 2009 - 12:40
Doortje

Doortje

Wat jij zei over kleurverschil/verloop nee, daar heb ik nooit iets van gezien. Ze worden wel iets donkerder van kleur als ze bijna uitgebloeid zijn.

Ik heb ook heel veel hobby's waaronder een weblog bijhouden over m'n tuin.
Ik weet niet of ik hier een url kan plaatsen maar ik zal het proberen.

Misschien heb je ook nog intresse in andere zaadjes?
Ik heb er nog liggen van een donkere Helleborus, misschien wat voor jou?

Laat maar weten of je ze wilt hebben.

Groetjes Doortje

http://genietenindevut.blogspot.com/
woensdag 9 december 2009 - 12:53
Esem

Esem

Doortje ik heb je link maar je site aanklikbaar gemaakt.
En wat een boeiende uiteenzetting van de Alstroemeria's.

Gr Eddy,
woensdag 9 december 2009 - 13:05
Doortje

Doortje

Bedankt Eddy,

Had ik dat zelf ook kunen doen?
Bij andere forums kun je dat invullen, en dan staat dat onder ieder bericht.

Bij jullie staat het alleen bij het profiel?

http://genietenindevut.blogspot.com/

Groetjes Doortje
woensdag 9 december 2009 - 13:17
polidor

Polidor

Het regent. En ik moet effe stoppen om boodschappen met mijn halve trouwboek te doen. Goed Doortje, ik ben ondertussen zeker dat het niet dezelfde botanische soort betreft dan degene die ik had. Die had trouwens twee uitgesproken kleurtinten. En Eddy, bedankt hoor voor uw lovende kritiek.
En nu maar hopen dat er wat los komt via het forum over ruil van dergelijke bloemen. Mogelijk laten andere liefhebbers wel van zich horen want er hebben hiermee in het verleden reeds slechte bevindingen gehad toen ze moesten vaststellen dat niet allen met goede bedoelingen deelnamen aan een forum.
Maar dat is een afgesloten zaak. Als je graag iets hebt of krijgt van iemand anders dan moet je zelf niet doen alsof je zelf niets hebt. De zon moet kunnen schijnen voor iedereen. En willen krijgen zonder zelf iets kwijt te willen noem ik een vervelende eigenschap. Want het zijn vooral de sukkelaars die niks hebben en moeten starten die het eerste slachtoffer ervan worden. Als je eenmaal slechte bevindingen opdoet begin je op den duur iedereen te wantrouwen en stel je jezelf de vraag :"Met wie heb ik nu te maken? Is het weeral zo'n haai of is het ditmaal een serieus mens? Want niemand voelt zich graag bedrogen."
En Doortje, bedankt voor uw aanbod hoor. Maar wegens gezondsheidsredenen dus beperk ik mij uitsluitend nog tot mijn alstroemerias. Ik ben zeker dat er nog andere gegadigden zullen opduiken voor wat betreft die zaden van helleborus.
Het is wel tegen mijn goesting dat ik mij moet beperken maar tegen de eisen van het lichaam kan de geest soms niet op.
Groetjes.

Polidor
woensdag 9 december 2009 - 14:21
polidor

Polidor

De belangstelling schijnt hier zoek te geraken.
Voor mij mag derhalve deze topic afgesloten worden.
Maar ik voel mij wel verplicht ter afsluiting te eindigen met een waarschuwing.
Er bestaan naast de steriele hybride snij-alstroemerias, die dus meestal te koop zijn via internet; ook variëteiten waar octrooi op zit. En daar zit een reëel gevaar.
Beroepshalve weet ik dat men; indien men verwikkeld geraakt in gerechtszaken omtrent de omzeiling van dat octrooirecht; nogal zwaar in de penarie kan geraken.
Momenteel gaat het niet zo best in de snijbloemsector. Zowel de energie- als de economische crisis hebben daarmee te maken. Wanneer u zulkdanige exemplaren waar octrooi op berust doorgeeft of doorverkoopt loopt u dus enorme risico's.
Veronderstel maar eens dat een veredelingsbedrijf op de fles gaat en zich beroept
op het feit dat een individu; die de planten via u verkreeg; er tijdelijk via een spookbedrijf enorme winsten mee bewerkstelligd en de octrooihouder er dus zwaar financieel mee benadeeld heeft. Ingeval van rechtsprocedures kan u wel uw goede trouw en onwetendheid proberen in te roepen, maar ook gaat de frauduleuze hoofdpersoon pogen zijn goede trouw en onwetendheid proberen aan te tonen door te stellen dat hij ze van u aankocht; en bijgevolg onwetend was nopens het octrooi.
In het best geval; indien u de rechter overtuigd krijgt; komt u er vanaf met een minieme straf als mededader maar dat betekent nog niet dat u kwijtschelding zult krijgen van uw advokaatskosten. Dat kan pas als u in het gelijk gesteld wordt en dan nog als het een Belgisch rechtsgeding betreft.
Trouwens onwetendheid inzake octrooirechten wordt niet in aanmerking genomen als feit ter ontlasting.
Iedere Belg of Europeaan wordt verondersteld de wet te kennen en zijn daden in overeenstemming uit te voeren met die wet. Zo simpel is dat.
En het gaat ver hoor in die sector. Momenteel zijn er zelfs meestal Japanse onderzoeksbureaus die via cel- en genenonderzoek kunnen aantonen dat een nieuwe variant al dan niet gekweekt geworden is via een voorouder waar octrooi op berust. Natuurlijk gebeuren zulke onderzoeken pas als er enorme financiële belangen op het spel staan of indien men opkomende concurrentie wil nekken.
Dus ik geef tot slot een advies. Beperk u tot de snijbloemen die u zelf via internet heeft aangekocht in de handel. Het gamma is uitgebreid genoeg om te voldoen aan persoonlijke behoeften. Anders handelen maakt u mogelijk medeverantwoordelijk voor daden van derden en u weet niet bij voorbaat of u de planten aan een idioot verkocht of geschonken heeft. Als er geld mee te maken heeft zijn sommige mensen bereid om de stomste dingen uit te halen en verliezen ze de realiteit al te graag uit het oog.
Dus beperk u met uw alstroemerias tot soorten die u aankocht via de erkende handel of waarvan u weet dat ze in deze erkende handel te koop staan of stonden. Dan hebt u geen problemen als u er een cluster van wegschenkt aan een vriend of kennis die er achteraf stommiteiten heeft mee uitgehaald.
Een verwittigd man is er twee waard en een verwittigde vrouw dus automatisch vier.
Mopje hoor dames. Jullie zijn meer waard hoor dan twee...........

Groetjes.


Polidor
donderdag 10 december 2009 - 16:46
polidor

Polidor

No comment op het vurig intermezzo dat ondertussen al naar mars gestuurd werd door de moderator. Of toch een weinig commentaar.
Natuurlijk mag iedereen hier zijn mening geven over hetgeen hij weet over alstroemerias. En als ik nonsens vertel word ik graag verbeterd. Wat de inhoud van deze topic te maken heeft met zogezegde onbetrouwbaarheid van dezen die er aan deelnemen snap ik niet. Maar ik acht het tuinforum nu echt niet de plaats om de man te spelen.
Als de voorgaande inhoud de onterechte indruk verwekte uit te gaan van specialisten dan is er nog genoeg ruimte over op dit forum voor de echte kenners om verbeterde en juistere informatie te brengen die dus waardevoller zou zijn dan wat er reeds gepubliceerd werd tot op heden.
Eindelijk komen we misschien meer te weten dan platvloerse neerbuigende kritiek?
En dan liefst over alstroemerias natuurlijk indien mogelijk.

Groetjes.


Polidor
vrijdag 11 december 2009 - 20:53
polidor

Polidor

In een vorig bericht in deze topic gaf ik dus het advies om uw planten veiligheidshalve aan te kopen in de vakhandel tenzij u over voldoende basiskennis beschikt om na te gaan of er op uw aankoop geen octrooi berust.


En nu maar wachten op de inbreng van de specialisten.
Als ze tenminste op een positieve manier een ei kwijtwillen.
Niet kakelen maar leggen dus!



Groetjes


Polidor
vrijdag 11 december 2009 - 22:50
olikke

Olikke

Aan de alstroemeria-liefhebbers.
Wegens omstandigheden is het reeds een tijdje geleden dat ik het forum heb geraadpleegd maar ik ben er terug. Ik heb reeds in een vroegere topic over de alstroemeria's iets geschreven en nu wil ik het volgende kwijt.
Ik kweek ook alstroemeria's maar enkel de lage soorten, ik doe dit als hobby en niet met commerciele doeleinden. Deze plantjes zijn ideaal als potplanten en terrasplanten, ze bloeien de hele zomer zoals de hogere soorten en hebben weinig verzorging nodig. Als ge de uitgebloeide stengels regelmatig uittrekt en regelmatig een beetje meststoffen in het gietwater doet hebt ge maandenlang plezier van deze bloemen.
Wat de winter betreft gaan ze in de winter in de serre, samen met andere planten, die ik verwarm tot ongeveer 3 graden, een gedeelte gaat in de veranda en dan blijft de bloei nog enige tijd verder duren.
De vorige winter heb ik een proef gedaan en 2 planten buiten in de tuin, in volle grond laten staan, zonder enige bescherming, eentje heeft de geest gegeven en de andere is weliswaar laat beginnen groeien maar is er toch in geslaagd om een prachtige struik te worden. Deze winter ga ik nog meerdere proeven doen en dan maar afwachten.
Wat kleuren betreft worden er in de handel elk jaar nieuwe aangeboden, ik koop er dan een paar en tracht die zelf te vermeerderen, ik heb dus enige ervaring met deze lage soorten maar ik zie mezelf helemaal niet als een specialist en wat de hogere soorten betreft ben ik een leek maar ik wil wel bijleren en ik heb heelwat opgestoken van de artikels van Polidor en de anderen, waarvoor dank.

Nog de groeten en tot kijk.

Rob,


zaterdag 12 december 2009 - 11:58
polidor

Polidor

Dag Rob,

Jij komt hier zowat te voorschijn als de meesten onder ons zijn uitgepraat.
Als nog interessante tip kan ik meegeven dat hier op het forum zelf; onder de hoofding snijbloemen(zie hieronder); een paar soorten vermeld staan met in bijlage verzorgingstips voor de vaasperiode als snijbloem.
Alstroemerias worden soms verkeerdelijk "inca lelies" genoemd omdat hun bloemvorm enigzins gelijkenissen vertoont met de lelieachtigen.
Maar in tegenstelling tot de lelies geven hun meeldraden geen onuitwisbare kleuren af die dikwijls de oorzaak zijn van veel ellende op kleding, tafellinnen en behang.

Dus ook dit weeral een pluspunt.
En ikzelf ben verwoed op zoek naar de " inca Rocky ". Vind het een der mooiste van de inca collectie. Spijtig genoeg wordt hij momenteel niet meer verkocht door de veredelaar die hem produceerde. Maar om er aan te geraken via ruil op dit forum is een andere vraag. Er zijn maar weinig mensen op het europese vasteland die momenteel echt liefhebber zijn van deze bloemen en dit omdat ze vrezen dat zij teveel zorgen vereisen omdat zij herkomstig zouden zijn uit sub-tropische en tropische gebieden. Wegens hun voorkomen op grote hoogtes in het gebergte en op hoogvlaktes kunnen ze echter wel tegen een stootje voor wat betreft hun temperatuureisen.
Groetjes.


Polidor
zondag 13 december 2009 - 10:13
polidor

Polidor

Hello allemaal,

Het lijkt hier dus zowat stilgevallen op deze topic.
Dus sommige specialisten die hier op dit forum voor een korte tijd "manu militari"
werden verwijderd wegens onheus en kwetsend taalgebruik hebben blijkbaar over alstroemerias niet zoveel te vertellen. Alleszins toch niet meer dan ik erover kwijt kon. Ondertussen hebben ze op andere forums geprobeerd; onder een andere benaming nog wel: om hetzelfde liedje te kwelen en is hun hetzelfde overkomen. Eind goed, al goed dus.
Het is wel een ziekte aan het worden dat sommigen zo graag meerdere namen gebruiken op diverse forums om zich te kunnen uitleven in rancuneus gedrag.
Gelukkig zijn er moderators die tijdig ingrijpen.
Gelukkig ook hebben we in België forums over planten die niet verzuipen in beperkende maatregelen. Zo leerde ik onlangs op een duitstalig forum dat men minimum 160 dagen lid en al die tijd zeer actief moet zijn op hun forum om ruilvoorstellen te mogen doen over planten en zaden.
Ik wist nu al een hele tijd dat Duitsers fanaten zijn in "ORDNUNG" maar dat het zo erg is had ik mij nooit kunnen voorstellen.
Trouwens, wat is "regelmatig actief "zijn ? Mij dunkt dat dit een zeeeeeer rekbaar begrip is. En dan stel ik mijzelf de vraag of ik hier op dit forum voldoe aan de voorwaarden. Actief ben ik wel geweest, denk ik toch. Maar regelmatig?????
Maar kom, over die regelmaat is men hier toch niet gestruikeld want anders was ik hier nooit actief kunnen worden.
Of hoe men goedbedoelde initiatieven kan verzuipen onder allerlei regeltjes en beperkingen. Het doet mij denken aan mijn legerdienst. Daar heb ik mij ook 365 dagen moeten bezig houden met in de pas marcheren of andere nuttige dingen en toen ik afzwaaide had ik nog nooit met mijn geweer of enig ander wapen geschoten. Er was geen geld voor munitie!
Maar overwegende dat het hier schijnbaar op zijn einde aan het lopen is en dat er geen verdere vragen of problematiek inzake alstroemerias zijn acht ik het misschien beter om deze topic af te sluiten. Ik laat het oordeel verder over aan de moderator. En trouwens, vroeg of laat duikt er hier misschien wel een echte specialist op die volgens de regels der kunst zijn alstroemeria-ei wil leggen.
Wie nog echte vragen heeft kan ze mij trouwens via een persoonlijk bericht sturen of een nieuwe topic openen over deze bloemen. Graag zelfs want ik zou zelf nog graag wat bijleren over deze bloemen. Ik ben er zelf nog maar twee jaar mee bezig trouwens. En mijn eerste stappen in mijn zoektocht zijn ook op dit forum gebeurd.
En ik eindig met de hoop dat het interessant was. Natuurlijk niet voor specialisten.
Maar dat was ook niet de bedoeling.
Groetjes.

Polidor

Bloemen & Planten

zondag 27 december 2009 - 17:25
ev121a

Ev121a



hier nog een bericht ik heb in september 3 planten alstroemeria
gekocht bij tubergen heb ze in een pot in de koude kas gezet
afgedekt met kranten het blad was er een paar blaadjes het is een
gemengde kleur.
Ilk hoop op volgend jaar dan zet ik ze naar de vorst in de volle
grond en dan maar hopen op een volle groei.


addie


zondag 27 december 2009 - 19:59
polidor

Polidor

Uw aankoop betrof waarschijnlijk de hybride "Mona Lisa".
Mogelijk zou het een hybride zijn die zaad geeft.
Maar daarover heb ik nog geen zekerheid.
Het zou dus wel eens een interessant specimen kunnen zijn.
Alleszins loont het de moeite om eens uit te kijken of deze soort geen zaadvorming geeft om zodoende verder te kweken.
Over het feit of het over drie dezelfde specimen gaat die u aankocht spreekt u zich niet uit en evenmin over welke gemengde kleuren het gaat en over hoe hoog uw planten worden.
Maar overwegende dat Van Tubergen momenteel niks anders in aanbod had als de "Mona Lisa" denk ik dus wel dat het deze plant betreft.
Tenminste als het weeral geen "Princess lilies" betreffen want die zijn er momenteel genoeg op de markt. Interessant voor de handel. Niet dienbaar voor snijbloemen en bovendien heb je veel kans dat je er ieder jaar nieuwe mag kopen.
Zo blijft de handel draaien.
Hieronder afbeelding van de Mona Lisa. Er heerst wel wat verwarring omtrent deze soort. Grootte en vorm van bloem, zelfs kleuruitzicht verschillen nogal van kwekerij tot kwekerij.
Groetjes.

Polidor

Bloemen & Planten

dinsdag 29 december 2009 - 17:39
ev121a

Ev121a



Hoi Polidor


In de catalogus van tubergen staat dat het een alstroemeria is.
Na de vorst gaat de plant in de bloemen tuin.
Gaarne zou ik je willen vragen of ik hem in pot moet laten staan
en het plekje in de zon of schaduw.
donderdag 31 december 2009 - 14:56
polidor

Polidor

Best in volle grond. Je kan hem natuurlijk in een grote pot plaatsen (minimum 12 liter!) en deze ingraven in de grond. Maar dan heb je meer zorgen met bemesting en watervoorziening. En hoe je hem moet beschermen in volle winter heb ik reeds geschreven hiervoren. Liefst dus ook de omringende bodem afdekken met mulch om de bodemtemperatuur zo laag mogelijk te houden tijdens overdadige hitte en ook vermijden dat direct zonlicht de voeten teveel opwarmt. Anders geeft hij mogelijk minder bloemproduktie tijdens een hittegolf. Of er veel of minder zon aan het bovengronds gedeelte van de plant kan heeft minder belang. In volle zon heeft hij natuurlijk meer vocht nodig maar normalerwijze is dit in een gewone tuin genoeg in de bodem aanwezig. Dus als je het mij vraagt "zo vlug mogelijk in volle grond na de ijsheiligen en hem erin laten". Misschien hem ondertussen best in een grotere pot zetten zodat hij kan uitgroeien. Mogelijk is zijn huidige pot te klein om hem er nog vier maand in te laten. Hangt natuurlijk af van de grootte die de plant nu al heeft.
Wat belangrijker is is de vraag of het een lage Princess Lilie is of een hogere snij-alstroemeria is dus. Als het een Princess Lilie is laat je hem beter in pot. Deze moet toch veiligheidshalve binnen overwinteren of je kunt volgend jaar een nieuwe moeten kopen. Princess Lilies worden vooral gekweekt om..........zo vlug mogelijk af te sterven. Lekker voor de verkoop. Ik vind het echte zorgenkinderen.
En meestal staan ze er allesbehalve mooi bij. Er is altijd wel iets met die spullen.
Dit jaar zijn ze bij mij buiten gebleven.(beschermd uiteraard) Overleven ze de winter niet dan schaf ik mij geen nieuwe meer aan. Weggesmeten geld! Bovendien durven ze er in de handel evenveel voor vragen als voor een snij-alstroemeria.
Veel te veel dus voor dat minderwaardig spul.
Maar goesting is koop natuurlijk. Wie ervan houdt om elk jaar nieuwe bloemetjes op een rijtje achter een kanten boordje te zetten zweert natuurlijk bij deze zwakke dwergen. Ik geef ze nog een kans deze winter. Maar ditmaal zal het de laatste zijn.

Esem, ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd. Heb je het ontvangen?

En aan alle positievelingen die deze topic bezochten met goede bedoelingen wens ik een gezond nieuwe jaar zonder veel zorgen en....... met mooie plantjes.

Groetjes.


Polidor
donderdag 31 december 2009 - 16:21
Esem

Esem

Nee polidor niets gezien van mailtjes van jou.
Misschien nog ens proberen?
Gr en de beste wenen voor 2010.
Gr Eddy,
donderdag 31 december 2009 - 18:20
Rita1960

Rita1960

Hoi Polidor,
heb net deze topic over de alstroemeria's gelezen. 't zijn zoals je zegt hele mooie planten en ik ken ze alleen maar als snijbloem.

En voor jou en je familie een goed en gezond 2010 toegewenst,

Groetjes,

Rita
donderdag 31 december 2009 - 19:38
polidor

Polidor

Bedankt voor de wensen Rita.
Uw bemerking nopens deze planten geeft mij de gelegenheid om het nogmaals eens te benadrukken. Natuurlijk zijn er grotere en mooiere exotische bloemen.
En natuurlijk zijn er struiken die zich ordelijker lenen voor de border. Maar als je het hele jaar; buiten de winterperiode dan; onophoudend wil genieten van bloemenpracht en dit zowel binnen als buitenshuis dan ken ik momenteel geen betere bloemen. En degene die ze wel mocht kennen mag mij altijd van hun bestaan op de hoogte brengen. Bloemen dus die bloeien dus onafgebroken van vorstperiode tot vorstperiode en die als snijbloem het binnenshuis gedurende bijna drie volle weken het waarmaken.
Ik wacht eventuele tips af. Want die laatste soort bloemen interesseert mij dan natuurlijk ook.
En nu gaan we een glaasje drinken op het nieuwe jaar.
Groetjes.

Polidor
donderdag 31 december 2009 - 20:38
dendrodan

Dendrodan

@ Polidor

Nu moest het vandaag lukken dat mijn vrouw naar het tuincentrum Van Uytsel in onze straat ging. Ik ging mee omdat ze een zak potgrond nodig had voor haar kamerplanten.
Ik ging maar eens kijken bij hun juist nieuw assortiment zomerbollen en knollen of er niks speciaal in zit zag ik opeens 3 kleuren alstroemeria orange king, red en aurea lutea . Op de verpakking staat bij vaste plant ze komen van een nederlandse kwekerij.
Nu zal ik wel zien wat deze dit jaar zeggen volgens de beschrijving worden ze 60cm hoog ze zijn uit cultuurmateriaal vermeerder .
volledige bloei vanaf het 2de jaar van aanplanting.

Mvg Danny
dinsdag 23 februari 2010 - 21:36
rivofa

Rivofa

Hallo allemaal,

Heb zojuist deze topic ontdekt. Voor wie interesse heeft in Alstoemeria's, er zijn er verschillende te zien en te koop op de site van plantencenter Exotica in Herenthout/Belgie. Mooie planten trouwens !

dinsdag 23 februari 2010 - 22:38
polidor

Polidor

Hello Rivofa,

Prachtig. Zo hoort het. Indien nu iedereen dergelijke berichten zou melden op het forum (ook betreffende andere planten uiteraard op de topics waar het erover gaat) dan hadden de deelnemers aan het forum er nog meer aan.
En een plantencenter dat ze verkoopt in België verdient ook wel eens aandacht.
Het aanbod betreft wel het inca-assortiment. Deze worden maximum 60 cm hoog en zijn vooral borderplanten dus. Echte snij-alstroemeria hybriden worden hoger en komen pas vanaf 60 cm in aanmerking als snijbloem. Alhoewel voor eigen gebruik is zestig cm meer dan voldoende. De hogere alstroemerias kunnen dan weer slechter tegen ons winderig klimaat en vertonen dus nogal de neiging om bij regen en wind tegen de vlakte te gaan. Zij vragen dan ook een ondersteunende draadafrastering in open lucht en zelfs in de serre. Als er een plant begint met omvallen gaat de rest in de buurt mee tegen de vlakte. Beroepstelers spannen er dan ook een net met grote gaten over waar de bloemstelen doorgroeien en zodus niet meer kunnen omvallen. Afsnijden van de bloemstelen doet men best niet. Men trekt ze beter voorzichtig uit de grond om ze daarna in te korten op gewenste lengte. Zo maakt men plaats voor nieuwe scheuten.
In alle geval bedankt hoor voor de tip Rivofa.


Polidor
woensdag 24 februari 2010 - 23:03
Gebera

Gebera

Beste Alstroemeria vrienden,
Ik heb een mooi asortiment zowel hoge als lage alsrtroemeria's waar ik heel blij mee ben.Ik heb de laatste afgelopen maandag in de vaas gezet .
Ik overwinter de helft in de volle grond afgedekt met rouwenis en de andere helft bewaar ik in de vorstvrije tuin sere waar ik ook mijn asortiment fuchsia's bewaar.
Dat gaar al 3 jaar prima.
Ik kan de potalstroemeia's heel goed overwinteren in tegenstelling van Polidor die heeft er toch meer moeite mee.
Ik doe ze als hobby ook scheuren en dan krijg je toch al snel vele dubbele planten.
Daarom wil ik ook graag ruilen met iemand die ook andere soorten alstroemeria's heeft en dan wel met een gesloten beurs.
Groetjes Irene
Ik stuur nog enkele foto's mee



[afbeelding verwijderd niet-https]

Bloemen & Planten

zaterdag 27 november 2010 - 23:50
Gebera

Gebera

Ik stuur er nog eentje
Irene

Bloemen & Planten

zaterdag 27 november 2010 - 23:51
moetje1951

Moetje1951

Mooi Irene, ik hou van die bloemen, maar wat is "rouwenis"?
Moetje
maandag 29 november 2010 - 16:02
Gebera

Gebera

Moetje,rouwenis is het kantemaaisel wat aan de kant van de weg ligt in het buitgebied,ik doe er een foto bij.

Bloemen & Planten

dinsdag 30 november 2010 - 10:32
polidor

Polidor

Ik denk dat nu de beste moment is aangebroken om over te gaan tot eventuele ruilvoorstellen van planten. Degenen die zaden of clusters van alstroemeria's teveel hebben moeten immers nu overzicht krijgen van wat ze kunnen ruilen met anderen op het forum in het volgende voorjaar.
Wie dus iets heeft om te ruilen moet er dus kennis van geven en of op het forum en of via privé-mail gestuurd aan dezen die gepubliceerd hebben op het forum.
Groetjes

Polidor
dinsdag 30 november 2010 - 18:16
Juelz

Juelz

Even een vraag, aankomend jaar ga ik de alstroemeria Orange King zaaien,
hoe kan ik dat het beste doen? en is deze winterhard?
woensdag 1 december 2010 - 21:55
polidor

Polidor

Hello Juelz:

Zaden voorwelen i n lauw water gedurende 24 uur.
Daarna zaaien in zeer losse zaai en stekgrond en afdekken met een laagje aarde dat de dikte van de zaden heeft.
Een hoge temperatuur van 24° aanhouden en vochtig houden. (niet doornat!)
Als het verse zaden zijn moeten ze normaal na vier tot vijf weken maximum gekiemd zijn. Voor zaden die dan nog niet gekiemd zijn kan men proberen deze te stratificeren in de frigo.(niet diepvries!- drie weken)
Sommigen kunnen na die behandeling nog opkomen bij opnieuw
24 ° Celcius.
Voor wat betreft uw vraag over de winterhardheid van de alstroemeria-soorten moet ik er wel bijvoegen dat dat nogal meevalt op voorwaarde echter dat men de wortels beschut tegen de vorst. Dus afdekken of een strooisellaagje aanbrengen op en of tussen de plant of eventueel uitgewerkte compost. Gedroogd grasmaaisel voldoet mijns inziens het best. Ofwel afgevallen bladeren van de bomen. Als je echter deze topic leest vanaf het begin moet je toch al gemerkt hebben dat alle alstroemerias best een beetje bescherming nodig hebben tijdens de winter.
Ik heb zelfs foto's gepubliceerd waarin wordt aangetoond op welke manier ik tewerk ga. Dus even de moeite doen om de topic door te nemen alvorens vragen te stellen.
Groetjes.

Polidor
donderdag 2 december 2010 - 21:49
Juelz

Juelz

Ja dat had ik idd gezien, maar mijn vraag was meer omdat er op de verpakking stond van vreeken dat deze soort goed winterhard was en ik me dus afvroeg of dat dus ook echt zo was.
vrijdag 3 december 2010 - 10:04
Juelz

Juelz

Ja hij gaat hier ook voornamelijk voor de pluk gebruikt worden zolang het goed gaat dus hij mag wel blijven staan de komende jaren.
vrijdag 3 december 2010 - 13:39
jefkebert

Jefkebert

ik bne een liefhebber
vrijdag 3 december 2010 - 15:59
polidor

Polidor

De Orange King is inderdaad tamelijk winterhard maar dat betekent niet dat je deze soort niet best een weinig bescherming biedt tegen vriestemperaturen.
Vooral dient te worden opgelet als er vorst optreedt na een natte periode omdat een natte bodem vlugger invriest.
Ik ben wel eens benieuwd of er van die aangekochte zaden iets zal groeien want vorig jaar heb ik dezelfde zaden aangekocht bij dezelfde door u vermelde leverancier.
Waar ik al jaren alstroemerias zaai met zeer goede resultaten; en dus goed weet hoe het moet; moest ik ditmaal toch vaststellen dat er geen enkel zaadje kiemde.
Ik heb dan ook mijn bedenkingen bij deze vaststelling.
vrijdag 3 december 2010 - 16:35
Juelz

Juelz

Ik hoor idd veel wisselende resultaten van hun, en niet alleen hierbij.
Desondanks heb ik ze maar het voordeel van de twijfel gegeven omdat je niet zo groot kan worden met alleen maar slechte zaden ik heb er dan ook een aardige bestelling gehaald al.
maar mocht het niet lukken dan is het jammer maar hellaas volgende keer een ander.
vrijdag 3 december 2010 - 17:51
Rita1960

Rita1960

Batdah,
A. aurantiaca Orange king is zeer winterhard bij mij overleefd ze zonder enige bescherming menige winter op open terrein......houdt er wel rekening mee dat dit en enorme woekerplant is die zich niet 1 2 3 laat verwijderen...


straks nog een erbij op deze arme droge zandgrond????



zondag 5 december 2010 - 21:52
polidor

Polidor

Hello Jefkebert,

Wat bedoel je feitelijk met de woorden "Ik ben een liefhebber"?
Een duivenliefhebber die heeft normalerwijze dus duiven.
Moet ik uit het woord "liefhebber" nu besluiten dat je ook alstroemerias bezit............. of dat je liefhebber bent om ze vast te krijgen.
Ik ben o.a. altijd al een liefhebber geweest van vrouwen maar dat wil nog niet zeggen dat ik er veel heb of gehad heb.
Dat woord "liefhebber" dekt dus vele ladingen.
Of ben je zoals een voetballiefhebber en wilde je zeggen : "Ik zie die bloemen graag" zoals een supporter graag voetbal ziet dus.
Dus ik snap absoluut niet wat je bedoeld Jefkebert.
Groetjes

Polidor
zondag 5 december 2010 - 23:40
Rita1960

Rita1960

@ Batdah,

alleen maar als het niet te veel moeite kost hoor! Je hebt het al zo druk en of dit nu echt het goede tijdstip ervoor is???

groetjes,
Rita
vrijdag 10 december 2010 - 21:23
Sarah

Sarah


Dit is de alstroemeria "Inca Moonlight" gemaakt op 10 november 2010.
Erg lang gebloeit dit jaar.[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 28 december 2010 - 15:49
polidor

Polidor

Persoonlijk heb ik tot op heden nog maar weinig ruil-activiteit waargenomen op dit forum. Het moet zijn dus dat er maar weinig tuiniers in België zijn die over deze bloemen beschikken of ...........willen ruilen met anderen.
Dan blijft er maar weinig keuze over voor de echte liefhebbers en dat is aankopen in het buitenland of ruilen met buitenlandse tuiniers.
Het zal dus nog een paar jaar vergen voordat deze soort bloemen bijval zal kennen in ons land. Ik vermoed dat velen zich laten afschrikken door de wild-west verhalen over de zogezegde niet winterhardheid van deze bloemen.
Dat zijn dan wel verhalen die door de bloemenhandel welbewust de wereld ingestuurd worden om te beletten dat deze bloemen door de hobby-tuiniers zouden gebruikt worden. Ik ben zelf tot op dit ogenblik nog geen enkele plant kwijtgeraakt. Het vraagt natuurlijk een beetje voorzorgen nemen voor de echte vrieskou aanbreekt maar.....die weinige moeite zijn deze planten meer dan waard.(afdekken met een weinig strooisel of rullige compost zodat de grond waarin de groeipunten en wortels zich bevinden niet invriest)
En als tegenprestatie geven ze een heel seizoen vanaf eind mei tot ze bovengronds afvriezen onafgebroken bloemen.
Welke andere soort doet dit nog? De meeste andere planten in de tuin bloeien maar een zeer korte periode en nadien....niks meer.
Dus iedere tuinier die ze niet op zijn verlanglijstje heeft staan ......heeft dik ongelijk. Meer dan ooit geldt hier het spreekwoord "onbekend is onbemind"
Om reden ook van belangrijkheid worden deze planten bijna overal in de vakhandel......bijna niet aangeboden als levende plant.
Het is een miljarden-business die enkelingen alleen voor zichzelf willen behouden.
En dan zijn verhaaltjes zoals "niet voldoende winterhard zijn" natuurlijk een bedienbaar motief om de liefhebbers-tuiniers af te schrikken.
Natuurlijk zijn er soorten die niet voldoende winterhard zijn en die worden wel verkocht door de vakhandel.
Zoveel te lager de soort zoveel te ondieper zitten de groeipunten ervan in de bodem en zoveel te ondieper deze in de bodem zitten zoveel te vlugger is er kans op bevriezing. En dan herbegint het verhaal van plantje kopen en plantje kapot gaan en.......opnieuw plantje kopen of gedesilusioneerd stoppen.
Nooit meer alstroemerias luidt het dan. Ik weet wel beter.
Alle sites op internet worden welbewust overwoekerd door snijbloemverkopers zodat het zoeken naar levende planten een onoverzichtelijk zoeken wordt achter een speld in een hooiberg. Ook gebeurt dit weeral bewust natuurlijk. Of gelooft er soms iemand in teveel toevalligheden?
dinsdag 28 december 2010 - 16:45
moetje1951

Moetje1951

Ik ben er in ieder geval verliefd op geworden. Ik moet eerlijk zijn, ik kende deze bloemen niet. Ik heb in tuincentra nog nooit zaad van deze bloemen gezien want anders had ik ze nu al lang in de border. Ze zijn prachtig.
Polidor, heb jij zaadjes op overschot? Ik wil je er heel graag voor vergoeden?
Moetje
dinsdag 28 december 2010 - 18:06
polidor

Polidor

Dag Tineke,

De door u vermelde soorten zijn wel de minderwaardige soorten die nogal veel aangeboden worden op internet. Over het algemeen zijn het de wildvormen die absoluut niet in aanmerking komen als snijbloem. Waarom?
Vooreerst zijn de bloemen kleiner. Ten tweede heb je bij de meesten reeds zaadaanzet van de eerste bloemen alvorens de bloemtros volledig open komt. De zaaddozen ontsieren dus het geheel. Ten derde zijn er bij die absoluut niet gedijen in ons klimaat omdat de stengels te freel zijn en dus omvallen bij de minste wind of regen..
Vooral met de ligtu-types heb ik slechte ervaringen dienaangaande. Er staan wel mooie foto's ervan op internet die grote bloemen laten vermoeden maar die in feite kleine bloemen zijn die uitvergroot werden op foto.
Verder zijn er bij die heel agressief kunnen uitgroeien in de tuin en waar men bijna niet meer van afgeraakt tenzij na een paar jaar grondige oorlog.
Als je dus iets wil aankopen dat ordelijk is in de tuin en terplaatse dus blijft zou ik mij beperken tot de aankoop van zaden van grootbloemige hybriden (er zijn er dus die zaad geven hoor) ofwel aankopen via clusters of planten in pot die geen
zaden geven maar die dus voort te kweken zijn via afgestoken clusters.
De botanische soorten die in de meerderheid zijn tussen degene die u vermeld
zijn soms wel interessant voor veredelaars die op zoek zijn naar nieuwe kleurgamma's via kruisingen maar dit is niks voor beginnelingen.
Tussen een paar duizend nakweek-planten zitten er soms maar een paar die voldoen voor wat betreft hoogte, stengelstevigheid, grootbloemig en met de nieuwe gezoche kleurvariatie.
Momenteel is dat veredelen iets voor specialisten.
Men slaagt er zelfs in verschillende botanische soorten met mekaar te mengen maar de bevruchting geeft dan niet levensvatbaar zaad (embryo rescue) dat afsterft voor rijping.
In gespecialiseerde labo's kan men van minime stukjes van deze beginnende zaadaanzet volwaardige planten kweken in steriele omstandigheden op speciale voorbereide cultuurbodems. Men gaat zelfs zover om het hele zootje te bestralen
om andere kleuren en bloemen te verkrijgen.
Maar dat is niet uw vraag. Ik wil weer te volledig zijn in mijn uitleg.
Daarom geef ik u de raad van u te beperken tot aankoop van zaden of planten van
echte hybriden. Op eBay is er regelmatig aanbod van zaden en planten van dergelijke hybriden. Meestal kosten dan de zaden van dergelijk spul wel heel wat duurder en mag je rekenen op een tiental euro voor maximum een tiental zaadjes.
(het kunnen er ook minder zijn natuurlijk)
Maar die aankopen moet je dan wel in het buitenland doen (Engels!) en voor de betaling van je aankoop beschik je best over een Paypal-bankrekening.
Wil je absoluut dergelijke planten dus aankopen dan ben ik wel bereid om u advies te geven voor u aankoopt. Ga eens om te beginnen op eBay. Kies afdeling tuin.
Tik bovenaan in alstroemeria in het zoek-kadertje en u vind een ruim aanbod.
Je kan natuurlijk ook ebay USA kiezen of ebay.UK ipv van ebay.be.
Want soms is er wel verschil in aanbod.
Zoek je planten aan te kopen dan kan ik je diverse adressen van buitenlandse verkopers geven. Stuur mij dan een persoonlijk bericht.
Ik hoop dat dit is wat je wilde weten? Groetjes nog.


Polidor
woensdag 29 december 2010 - 12:56
polidor

Polidor

Hello Tineke,

Momenteel zijn er op Ebay USA ( dus niet op eBay of eBay be) twee soorten zaad te koop die de moeite waard zijn. Het zijn twee grootbloemige hybriden die dus wel zaad geven.

Je zal merken dat de zaden iets duurder uitvallen dan de andere aanbiedingen maar dan heb je ook betere kwalieit en echte grootbloemige snijbloemen.
Dit voor wat betreft zaad-aanbiedingen voor het ogenblik.
Voor planten in pot is het nog wat te vroeg wegens de winterse omstandigheden in het noordelijk halfrond. Ik vestig er wel uw aandacht op dat de kieming van zaden van alstroemerias op een speciale manier moet gebeuren.
Maar daarbij wil ik wel advies geven mocht je aangekocht hebben.
En....niet wachten met aankoop als je dat van plan bent. Want interessante zaken zijn soms vroeg en plotseling de deur uit. Want het aanbod van dergelijke zaden is vanzelfsprekend beperkt.
Groetjes.


Paul
woensdag 29 december 2010 - 17:28
polidor

Polidor

Ik heb ook van die zaden gekocht Tineke. Ze zijn eergisteren verstuurd.
Dus momenteel heb ik er nog geen planten van want ik moet die nog zaaien uiteraard.
De verkoper noemt Emily met zijn/haar voornaam want ik weet nog steeds niet of het een man of een vrouw betreft. (heeft ook geen belang trouwens) Maar hij/zij is ook maniakaal met alstroemerias bezig. We hebben reeds heel wat met mekaar over en weer geschreven via email. Doe hem/haar de groeten van mijnentwege indien je mocht schrijven. Hij/zij kent mij wel onder de naam Paul.
woensdag 29 december 2010 - 18:32
polidor

Polidor

Zijn er soms bezoekers van dit forum die ook deze zaden gekocht hebben????? Onder bezoekers versta ik dezen die wel komen kijken of er iets te vinden is dat hun interesse wekt maar die zelf nooit iets zullen bijdragen aan een forum door hun inbreng waar anderen iets zouden kunnen aan hebben. Ik stel vast dat er 1063 bezoeken zijn geweest aan de topic en dat er 76 aan hebben deelgenomen of uiting gaven aan hun aanwezigheid. Dit zegt natuurlijk niks. Iedereen is vrij een forum te bezoeken en zich al of niet de moeite te getroosten om er aan deel te nemen.. Maar als men vaststeld dat sommige bezoekers gretig gebruik maken van inlichtingen op datzelfde forum en .....ondanks mijn aanbod om beginnelingen te helpen blijkt dat er geen hulp gevraagd wordt begin ik toch te vermoeden dat sommigen zich van het forum bedienen die......geen beginnelingen zijn want zij weten waarschijnlijk zelfs meer dan ik over alstroemerias. Anders hadden ze wel iets gevraagd denk ik. Met speciale dank dus aan de deelnemers die voorheen al wel deelnamen en misschien wel iets van het achterste van hun tong lieten zien.
Want anders kunnen we bij gebrek aan respons deze topic beter afsluiten.
Ik alleszins ga hier ondertussen dus wat meer ruimte laten zodat sommige van die bezoekers eindelijk ook iets kunnen zeggen en dus niet alleen komen om te profiteren van de loslippigheid van anderen. Wanneer een forum geen vriendenkring kan zijn waar iedereen die er komt niet de kans krijgt om iets te leren van een ander en waar niet iedereen bereid is aan anderen iets mede te delen van hetgeen hij/zij zelf weet dan zal een forum nooit uitgroeien tot iets waarvoor het zou moeten dienen. En dat is een ontmoetingsplaats voor tuiniers
waar gezellig zonder achterdocht kan gepraat worden over tuinproblematiek en waar niet geleerd wordt door een paar enkelingen maar wel door allen.
Of deze topic dus nog een lang leven zal beschoren zijn zal totaal niet van mij afhangen in de toekomst. Trouwens indien deze topic mocht minder interressant worden door mijn tijdelijk zwijgen dan weet ik dat ik verkeerd bezig ben.
Derhalve mijn conclusies. Niemand is onmisbaar of zou het mogen zijn.
Groetjes.


Polidor
zondag 13 februari 2011 - 23:22
Sarah

Sarah

Polidor,
Ik heb geen zaden van de planten, ik heb dus gewoon de vaste plant.
Wel heb ik eens een "blauwe" plant gehad maar die heeft het niet gered. Die zou ik wel weer willen hebben, maar ik denk dat ik niet genoeg geduld en tijd heb om deze plant te zaaien.
Verder is mijn ervaring met deze plant goed. Als hij enmaal is aangeslagen dan doet hij het erg goed en bloeit lang. Ja, wat zou ik er meer over moeten vertellen. Ze zijn gewoon schitterend.

Gr. Sarah
maandag 14 februari 2011 - 13:08
polidor

Polidor

Dag Sarah,

Ik hoop dat je U niet persoonlijk aangesproken voelt in mijn vorig intermezzo.
Trouwens niemand moet zich aangesproken voelen.
Degenen die ik vooral viseer hebben reeds voorheen bij andere gelegenheden mijn gedacht gekregen via persoonlijke mail. En als ze blijven profiteren van gegevens op een forum met de instelling dat de wereld ten dienste staat van hun persoontje en dat ze het recht hebben om bedrog en comedie toe te passen bij iedere gelegenheid tegenover andere mensen dan is ook voor mij de bobijn af.
Dus degenen die nooit een vlammende persoonlijke mail van mij gekregen hebben
moeten zich niet schuldig voelen. Ze zijn vooral dezen die reeds dat voordeel genoten die blijven op mijn systeem werken.
Ken je het verhaal van "Het spook van de opera"? Niemand in het gebouw had er iets aan tijdens de opvoeringen want men zag het niet. Alleen moesten de opvoerders oppassen want het at wel hun meegebrachte voeding op. Daardoor ook wist men dat het er was. En dat verwekt wel op den duur irritatie.
Eten kon het dus als de beste. Maar zelf iets klaarmaken als dank of wederprestatie kon er natuurlijk nooit af. En op een forum dwalen natuurlijk ook dergelijke spoken rond. En hoe spijtig het ook is, ze bederven de atmosfeer voor degenen die het door hebben.
Groetjes nog.

Polidor
maandag 14 februari 2011 - 13:37
polidor

Polidor

Dag Lein,

Je hebt dan echt wel pech hoor. Alstroemerias hebbben feitelijk geen echte haarwortels maar wel een soort kortbrekige peeën die vooral via osmose vocht en voedingstoffen opslagen in die wortels die fungeren als opslagplaatsen.(zie oa. de wortels van dahlias) Van herkomst zijn alstroemerias gebergteplanten die vooral hun vocht opnemen via de de mist die condenseert op hun blad. Regen valt er wegens de hoogte waarop ze voorkomen in sommige streken dus niet of bijna niet.
Teveel vocht aan hun wortels, zelfs tijdelijk; is dus dodelijk. En zware grond dus evenmin. Er moet voldoende lucht doordringen tot aan de wortels en die zitten nogal diep in de bodem. Uw oplossing? U maakt een verhoogd bed (winterbed) of plaats ze op een helling in de tuin waar overtollig grondwater vlug kan afvloeien. En u plant ze in een zanderige ondergrond verrijkt met (uitgewerkte!)compost zodat de bodemstructuur rul blijft. Dus ruim plantgat met daarin dit nieuw grondmengsel. In echt zware kleibodem begin je er best niet aan dus zonder dit ruime plantgat.
En daar hemelwater bijna niet weg kan doorheen zware klei leg je dus best vanuit het plantgat een draaineerbuisje dat afloopt in een lager gelegen deel van de tuin.
De kop van het draineerbuisje onder de alstroemeria-struik eindigd dan in een dikkere darm waarrond cocosvezel gewonden is. (deze darmen zijn verkrijgbaar in tuincentras) Je merkt dus dat je wel meer werk zal hebben dan de tuiniers die op loskorrelige zanderige bodems zitten. Maar met een weinig moeite meer in het begin zal je dus wel succes hebben.
En wil je ze echt heel goed beschermen in de winter dan plant je ze best op een rij.
Dat dekt beter af met plastiek. Zie op fot hieronder hoe ik het gedaan heb.
En natuurlijk moet je weten voor je er aan begint welke je verlangens zijn.
Wens je ze als bloemen in de border dan beperk je uw keuze tot het genaamde "inca assortiment". Die worden maar 45 cm hoog en vallen niet zo vlug om. Wil je ze als snijbloem dan komen hogere soorten in aanmerking maar dan liefst niet vooraan in de border want daar zet men dan best een draad rond de struik. Bij regen worden de bloemstengels te zwaar en vallen om zonder steun.
Trouwens wind is ook reeds voldoende om er een zootje van te maken.
Voor vooraan in de border heb je de lage "Princess Lilies". (ook grootbloemig hoor)
Maar dat zijn zorgen-kinderen. Ze bevriezen gemakkelijk wegens zeer ondiep wortelgestel en groeipunten. Ze zijn wel interessant voor de handel. Bloempje duur verkopen, bloempje doodgaan en bloempje opnieuw duur verkopen.
Ofwel zet je deze in ruime potten die je in de winter ergens vorstvrij kan opbergen
maar dan hebben ze wel licht nodig. Genoeg warmte zonder licht is ook weer nefast op lange termijn. Zeker als het een lange winter is.
Verdorie, ik ben weeral met al mijn uitleg bezig.
Ik had mij toch voorgenomen hier meer plaats te gunnen aan sommige doofstommen? Vooruit dan maar nogmaals. Het zal misschien wel ooit beteren op die forums zeker? Maar ik vrees ervoor. Afwachten dus maar. Ik ga een beetje op mijn beurt de kat uit de boom kijken. Ik moet mezelf de kans gunnen om ook iets bij te leren over wat anderen kwijt willen over hetgeen ze schijnbaar nooit schijnen te weten.
Groetjes.

Polidor
maandag 14 februari 2011 - 15:04
polidor

Polidor

De alstroemerias staan op een rij dus. Gemakkelijker om af te dekken in de winter.

Bloemen & Planten

maandag 14 februari 2011 - 15:12
polidor

Polidor

Hela Marjoleintje,

Bijt efkes door die zure appel. Er zijn genoeg aankondigingen in plaatselijke reclamebladen van mensen die karweitjes opknappen in de tuin voor een billijke vergoeding. Ikzelf ben ook reeds 69 jaar oud. Ben zelfs vier maand volledig lam geweest aan de linkerkant ingevolge zware trombose en ......door het oog van de naald gekropen. En toch wil ik mijn bloempjes niet missen hoor. Ik doe het op mijn manier. Alle dagen een beetje zodat het plezierig blijft.
Moest ik gaan zitten dan werd ik binnen de kortst mogelijke tijd een kasplantje.
Het zijn juist mijn bloemen die mij op de been houden. Niet opgeven dus.
En een paar kruiwagens grofkorrelig zand zijn overal verkrijgbaar hoor. Soms zelfs gratis als men uitkijkt. Als men iets echt graag heeft dan komt het er wel mits een klein beetje moeite. Het is dus de verhouding graag hebben tegenover de inspanning die bepaalt of het ervan komt.
En eenmaal dat ze er staan heeft men er ook jaren geniet van.
Welke andere bloemen in de tuin bloeien vanaf eind mei onafgebroken tot ze bovengronds afvriezen als de winter aanbreekt? Geen andere soorten denk ik.
En wat voor bloemen dan nog! Binnenshuis staan ze drie weken als snijbloem.(kijk hieronder)
Wat wil je nog meer als bloemenliefhebber dan?
maandag 14 februari 2011 - 16:02
polidor
maandag 14 februari 2011 - 16:05
hanninkj

Hanninkj

Hier staan de nodige wilde soorten. Ook echte winterharde.
LET OP: zaden kiemen moeilijk zelfs met GA3

http://www.chileflora.com/Florachilena/FloraEnglish/ESeeds.htm?G_LANG=E
maandag 14 februari 2011 - 18:16
polidor

Polidor

Yep!!!
Eindelijk nog iets waar wat mee aan te vangen is.
Chileflora.com is zowat de grootste verkoper ter wereld van botanische alstroemeria-zaden. Voor zolang het nog zal duren want in veel landen van Zuid-Amerika stelt men vast dat de inheemste flora achteruit gaat omdat er teveel geroofd wordt uit de natuur. Bovendien komen de opbrengsten van deze rijke flora niet ten goede aan de landen van herkomst noch aan de plaatselijke bevolking. Er is dus iets aan het gisten. Momenteel zijn het vooral natuurgidsen die het roven van zaden combineren met hun inkomsten als gids als tweede lucratieve bijverdienste. Vroeg of laat zal er verbod op uitvoer komen ofwel zal alleen nog zaad uit erkende kwekerijen nog mogen worden verkocht. Afwachten dus maar.
Wat mij persoonlijk nu vooral interresseert is dat hebbeding GA3.
Eerstens; wat is het? Een substraat waarin kiem-hormonen zijn verwerkt? Ofwel een kiemvrij substraat waarin geen schimmelsporen aanwezig zijn? Ofwel....?????
En waar is het verkrijgbaar? Hopelijk eindelijk eens iets dat ook in België verkrijgbaar is en dit zonder dat men de Ronde van Vlaanderen moet doen om eraan te geraken. Want op Internet-gebied zijn wij Neanderthalers vergeleken met de Nederlanders. Sorry. Persoonlijke mening hoor. Maar wie veel op Internet zoekt heeft dit laatste al vlug door.
maandag 14 februari 2011 - 20:29
hanninkj

Hanninkj

Gibbereline zuur is een organisch zuur die het ontkiemen stimuleert. Dit gebruik ik al lang met goede resultaten voorbeelden; Camelliazaad in 1 maand i.p.v. 6-12 mnd, Clematiszaad met zeker 2/3 gedeelte verkort etc.
Je moet wel verdunningsreeksen maken omdat te weinig geen reultaat geeft en teveel een groei-explosie geeft.
Maak de volgende reeks 250, 500, 750 en 1000 ppm
Het is als 90 en 99% zuiver te krijgen maar voor planten is 90% goed.
In Nederland verkrijgbaar per gram.
maandag 14 februari 2011 - 20:38
polidor

Polidor

Hm....Hmmm
Gibbereline dus. Dat spul dat ook vermengd zit in die Shook-cultuurbodems (als ik het nog goed voorheb) die in labo's gebruikt wordt om om "embryos rescues" en minieme plantendelen op te kweken tot volwaardige nieuwe planten.
Dat ik het weer ergens in Nederland zal moeten gaan opsnorren vind ik normaal.
In "Bachte de kupe" of in "De Stille Kempen" zal ik het dus weeral waarschijnlijk niet vinden.
Ik zal eens gaan speuren op Internet. Met de stille hoop op een nieuw mirakel.
De Heilige Maagd is trouwens nogal eens vroeger in de Vlaanders verschenen en zelfs in Wallonië. Maar in die tijd waren God en zijn heiligen er nog voor de eenvoudigen van geest die voorrang kregen om het rijk der hemelen te betreden.
Op dus voor waarschijnlijk een nieuw reisje naar Nederland. Ze beginnen mij daar al te kennen. Dit nog. Bedankt nogmaals hanninkj.
Polidor.
maandag 14 februari 2011 - 21:36
polidor

Polidor

Wat mij betreft sluit ik hierbij deze topic af. Hij is reeds lang aan zijn laatste stuiptrekkingen bezig. Af en toe een heropflakkering zoals onlangs dus weer
maar die duurt gewoonlijk niet lang.
Ik hoop dat er tussen sommigen van ruilen iets terecht is gekomen?
Mocht er iemand nog dringende vragen hebben i.v.m. alstroemerias dan kan er altijd een PM gestuurd worden naar mij persoonlijk. Wel inkaderen dat ik alleen vragen van beginnelingen beantwoord want voor mij zijn er ook nog veel vragen onbeantwoord. Een terzake onderlegd specialist ben ik dus zeker niet en ik voel mij dan ook niet geroepen om via een forum specifieke problematiek te behandelen met het risico dat sommige bezoekers hier er meer van weten dan ikzelf zoals ik recent per toeval vaststelde. Het zijn dus niet altijd dezen die het grote woord voeren die het best onderlegd zijn over de materie. Waaruit blijkt dat de slimste mensen soms nogal zwijgers zijn. Het is geen kwestie van spreken maar van goed luisteren om slimmer te worden. Als sporthengelaar; en duivenmelkers kennende: weet ik hoe het er aan toe gaat. Tuinieren vormt hierop waarschijnlijk geen uitzondering; zij het in mindere mate misschien? Hoop ik toch.
Bovendien begint het werk in de serre en rest er minder tijd om achter mijn PC door te brengen.
Doe ze dus de groeten in "Bachten de Kupe" en tot wederhoren.
Groetjes.

Polidor
dinsdag 15 februari 2011 - 18:49
greener

Greener

Paul,

ik wilde even melden dat je een aparte schrijfwijze hanteerd, erg grappig en uitnodigend om verder te lezen

Ga3 kan ik je ook vanuit deze kant aanraden. Ik gebruik het ook al tijden om zeer moeilijke zaden met gemak te laten kiemen.
Er zijn zelfs mensen die tropische palmen in Nederland houden (waaronder ik) waar de speer door speerrot verdwenen is waarna de palm eigenlijk ten dode was opgeschreven.
Wat verdunde Ga3 erin (in de kop) en na een paar weken kwam daar alweer een nieuwe speer naar boven.
een soort hormonenwondermiddel

Sebas
woensdag 2 maart 2011 - 08:40
greener

Greener

GA3 is bijv. te koop in kleine hoeveelheden bij exogarden. (nieuwe eigenaresse is ook hier lid)
Het is een soort hormoon dat zaden stimuleerd om wortels aan te maken.
Vooraal dus toepasbaar bij moeilijke kiemers of zaden met een harde schil. (denk hier bijv. aan musa's e.d.)
Elk soort zaad heeft een andere verdunning nodig. Te weinig doet het niks, teveel en je plant schiet als een raket omhoog na opkomst.
Dit is dan geen complete groei maar meer een uitgerekte groeivorm.
Oplosbaar in water en alcohol. Water gaat moeizamer maar is volgens verscheidene bronnen te doen.

Sebas
woensdag 2 maart 2011 - 09:50
moetje1951

Moetje1951

ben ook al op zoek geweest naar deze ga3 maar daar hebben ze hier "bachten de kupe" nog nooit van gehoord!
zal mij dan ook maar tot exogarden wenden, waar ik overigens al besteld heb en ik moet zeggen, prima kwaliteit en zeer goede service!
woensdag 2 maart 2011 - 18:09
hanninkj

Hanninkj

Jori heeft een goede service met haar GA3.
In de afgelopen jaren heb ik GA3 op minstens 40 plantensoorten toegepast met soms zeer goede resultaten maar gebruik NOOIT te hoge concentraties.

Ton
woensdag 2 maart 2011 - 18:15
polidor

Polidor

Opgepast echter waar je die GA3 aankoopt want op een drietal plaatsen waar ik navraag deed werden er op een tweetal plaatsen nogal excuberante prijzen gehanteerd die gingen van 60 euro per gram tot 6 euro per gram.
(verzendingskosten uiteraard niet inbegrepen) Mogelijk kan een kwaliteitsverschil aan de basis liggen van zulkdanige verschillen maar dat betwijfel ik. Dat is nu eenmaal het internet. Men moet goed uit uw doppen kijken of je komt bedrogen uit. Over dat eventueel kwaliteitsverschil kan ik trouwens niet meepraten want ik moet zelf nog een bestelling plaatsen. Eerst Paypal rekening nog aanvullen want die staat bijna op zero. Nog geen tijd gehad echter want ik ben gisteren gestart in de tuin en dan geef ik s'avonds "la pipe au Martin". Bekaf! En ik die tot recent steeds dacht dat je alleen van sex kon moe worden! Ik zal dat weeral vroeger verkeerd verstaan hebben en "moe" met "moeder". ) verwisseld hebben.
Feitelijk had ik het wel bij het rechte eind wanneer ik onlangs besliste om hier wat meer ruimte te laten om meer onderlegde deelnemers aan het woord te laten. Zo leer ik ook nog iets bij. Want dat zaaien van alstroemeria zaden is soms wel problematisch. Van onlangs gekochte zaden (drie soorten) had ik voor twee soorten 100 % kieming en voor de derde soort slechts 4 plantjes op 10 zaadjes. Alles gezaaid op hetzelfde ogenblik en in dezelfde omstandigheden.
Overwegende dat de zaden tot dezelfde botanische familie behoorden kan de enige verklaring zijn dat de zaden van de derde hybride-soort minder groeikrachtig zijn wegens oorspronkelijke inkruising met een andere partner om dit specimen te bekomen. Men kan er dus niet altijd een met zekerheid juiste verklaring voor vinden. Ofwel waren de zaden te oud. (?)
Dat heb ik nog al eens meegemaakt. Nul procent kieming! Het betrof hier dan wel zaden die in het graf van een Egyptische farao gevonden waren, vermoed ik.
Ook dat is Internet! Niet alle handelaars zijn eerlijk!
Er zijn ook verschillende manieren om zaden te laten voorkiemen in steriele substraten. Dat vernam ik ook pas onlangs. Feitelijk was ik er wel een beetje ontstemd over. Want als je uiteindelijk dergelijke zaken verneemt na hier al een paar jaar over alstroemerias geluld te hebben in deze en vorige topics; en gedeeltelijk onwaarheden te hebben verkondigd wegens gebrek aan kennis inzake zaaitechnieken; dan is dat ontgochelend. Ik weet niet of er veel palm-liefhebbers deze topic bezoeken maar ik vermoed dat we van dezen nog heel wat kunnen leren. Als ze het achterste van hun tong laten zien natuurlijk.
Ik zwijg er liefst over. Want niks is zo affrontelijk als verkeerdelijke zaken vertellen over bepaalde materies. Nu heb ik zowat het ganse internet afgezocht
over de materie "zaaien van alstroemerias". Maar nergens wordt er gesproken over steriele zaai-substraten en of GA3 of andere gadgets. En dat is wel bevreemdend. Gaat het hier soms over militaire geheimen? En zijn we dus aan een fris oorlogje bezig? En ik die dacht dat tuinieren de vriendschap tussen mensen bevorderd. We zijn tenslotte toch geen duivenmelkers die het geld van soortgenoten moeten afsnoepen via potjes en pilletjes, die top-secret zijn natuurlijk. Daar is het nog begrijpelijk. Maar wat maakt het uit voor een tuinier dat een zogezegde vriend (?) ook een paar bloemetjes meer kan zaaien met succes? Of toch? Zulke zogezegde vrienden vliegen bij mij na een tijdje onverbiddelijk "heraus!" Ik hoef ze niet. Beter korte pijn dan een lange komedie.
Er is hiernavolgend een zee van ruimte. Ik wacht dus af ditmaal.
Groetjes.

Polidor
woensdag 2 maart 2011 - 21:17
polidor

Polidor

http://openexotentuinen.aceboard.com/241593-3716-9242-0-Palmbooster-Nitrozyme.htm

Hier een forum; met inhoud die zeer leerrijk is; met bekende en minder bekende deelnemers en waarvan sommigen het achterste van hun tong laten zien.

Groetjes

Polidor
vrijdag 4 maart 2011 - 00:04
greener

Greener

Maar een let op, palmbooster is niet vergelijkbaar met GA3 ondanks wat stoffen die enigsinds overeenkomen.

Ga3: Voor de kieming, soms verhelpen van speerrot

Palmbooster: Voor bevordering van het wortelgestel. Zoals men begrijpt, veel en goede wortels is een goede bovengrondse groei.
Superthrive e.d. claimt dit ook.

Nytrozime is in mijn optiek een handelsnaam van de Ga3 al las ik dat sommige dit ook als foliar spray hanteren.
Mocht dit dan toch een dure ga3 variant zijn is de groei die hier uit voorkomt weer niet echt positief te noemen maar dat zijn dan maar weer mijn gedachtes.

Sebas
zaterdag 5 maart 2011 - 09:47
hanninkj

Hanninkj

Nytrozyme is geen GA3 want GA3 is een zuivere organische stof(90 of 99%) en Nytrozyme is een extract van zeeplanten.

Ton
zaterdag 5 maart 2011 - 09:55
greener

Greener

Klopt als een bus maar de uitwerkingen worden als vergelijkend ervaren.
Ik hou het voor de moeilijke kiemers gewoon op de GA3 (uiteraard in de goede hoeveelheden)

Sebas
(misschien is bovenstaande wel offtopic voor onze topicstarter ergens anders verder gaan mocht hier interesse voor zijn)
zaterdag 5 maart 2011 - 10:18
polidor

Polidor

Sebas,

Deze topic wordt met de dag leerrijker.
Tenslotte wordt het eindresultaat steeds iets wat we er zelf van zullen of willen maken. Voor sommigen ligt een echte positieve inbreng mogelijk moeilijk maar dat is dan iets waar de rest maar moet leren mee leven.
Ik ben dan ook benieuwd hoe deze topic verder zal evolueren. En ook of hij in het verleden al tot resultaten heeft aanleiding gegeven. (ruilen van planten en zaden onder andere.) En indien deze topic heeft bijgedragen tot het leren kennen van deze prachtige snij-bloemen die het ganse jaar bloeien, die bovendien buiten het Europese vasteland via internet in ruim assortiment verkrijgbaar zijn als vaste planten voor de tuin en die in ons klimaat; mits een paar voorzorgsmaatregelen; gemakkelijk kunnen overwinteren dan heeft deze topic al enige verdienste gehad of toch bereikt wat de oorspronkelijke bedoeling ervan was. Dat er nu dieper wordt ingegaan met kennis van zaken over sommige zaai-problematiek is verheugend. Het kan alleen maar een hulp betekenen voor echte kandidaat liefhebbers die hun tuin willen verrijken met deze bloemen.
Groetjes.

Polidor
zaterdag 5 maart 2011 - 12:37
sberkhout

Sberkhout

Beste Alstroemeria liefhebbers,

Bij toeval kwam ik op deze topic terecht. Ik werk bij een alstroemeria kwekerij, dus ik kan jullie wel het een en ander uitleggen. Wij veredelen nieuwe rassen, en wij kweken planten voor kwekers. De reden dat deze planten niet in tuincentra's te koop zijn is dat er kwekersrecht op zit. Tevens kweken wij alleen hybride rassen, dat wil zeggen dat zij geen zaad geven. Je moet ze õp een andere manier vermeerderen. Dit laat ik alleen even in het midden, want ik wil niet mijn mond voorbij praten. Wij hebben een 28 rassen tellend snij assortiment, daarnaast hebben wij vele rassen pot alstroemeria's. Dit jaar verkopen wij ook voor het eerst een speciale border alstroemeria (PRIMEUR!). Hij heet Indian Summer, hij heeft een oranje bloem. Dit ras is goed winterhard, produceerd vele stelen en produceerd redelijk lange stelen, waardoor deze ook geschikt is als snijras. Hij valt niet snel om, en groeit snel. Planten zijn te koop bij Bakker Hillegom.

URL GEBLOKKEERD J2/c_google?gclid=CNXf2-Dc8K4CFYhG3godhGXBLA

Succes en groetjes!
zondag 18 maart 2012 - 16:12
hanninkj

Hanninkj

De term hybride rassen geven geen zaad is fout want dit moet zijn dat jullie steriele rassen kweken.
Van hybriden(kruising tussen twee soorten) kun je echt wel zaad krijgen, erfelijkheidsleer!

Ton
zondag 18 maart 2012 - 19:55
sberkhout

Sberkhout

Hybride of F1 hybride, het betekend voor mij beide dat het ras wel zaad geeft, maar dat 99,99% daarvan leeg is.
zondag 18 maart 2012 - 20:09
hanninkj

Hanninkj

Klopt niet dat per definitie bijna alle zaden niet fertiel zijn bij planten. Het is afhankelijk van de soort kruisingen(diploid/tetraploid etc.) Ik maak de nodige kruisingen en krijg daar wel fertiel zaad van en kruis daar mee verder.

Ton
zondag 18 maart 2012 - 20:36
polidor

Polidor

Ik ben een tijdje weg geweest en afwachtend hoe het zou evolueren met deze topic.
En waarschijnlijk zal ik wel opnieuw een tijdje verdwijnen.
Als er hier op de topic mensen zijn die beweren dat ze ons iets gaan leren en in dezelfde mail daarna beweren dat ze hun mond niet zullen voorbijpraten en dus zwijgen wanneer het over kweek van steriele planten gaat dan vraag ik mij af wat ze ons dan wel komen leren.
Het enige wat ik uit die mail heb onthouden is dat een nieuw specimen zou te koop zijn bij een bepaalde vernoemde planten-verkoper. That's it!!!!
Ik kreeg er hoofdpijn van van zoveel karrevrachten nieuwe kennis die ons via die mail werd medegedeeld.
Nu; op het gevaar af van ook mijn mond voorbij te praten; denk ik dat onze vriend het heeft over kweek van "embryo's rescue" op cultuurbodems in labo.
Wat was nu feitelijk de bedoeling van die mail?
Ons diets maken dat wij onderontwikkelde neanderthalers zijn?
Nee dus. Het is niet het gebrek aan kennis dat de hinderpaal vormt maar wel het feit dat wij hobby-tuinders zijn die op onze manier; dus niet met dure wetenschappelijke methoden; nieuwe steriele exemplaren willen kweken om nadien een uitzonderlijk exemplaar massaal te kweken; op opnieuw cultuurbodems; en te verkopen aan bloemenkwekers.
Verkopen? In bruikleen geven onder octrooibescherming en licentie is een betere omschrijving.
Zo'n intermezzo van mensen die denken dat hier iedereen dus dom is verwekt wel bij sommigen onder ons een zekere hilariteit. Voor men dergelijke dingen op een topic zet; als entree nog wel; doet men dus eerst best de moeite om te lezen wat er reeds op die topic verscheen. En als men dan vaststelt dat er reeds produkten werden vernoemd die verwerkt worden in cultuurbodems (gibbellerineo.a.)dan moet men wel beseffen dat sommigen hier wel weten dat dergelijke manier van het kweken van steriele rassen dus bestaat.
Maak er dan a.u.b. geen atoomgeheim van van uw zogezegde wetenschap. Trouwens die wetenschap kan betwijfeld worden vermits gibbelerine ofwel niet kon gelinkt worden aan cultuurbodems ofwel wordt het bewijs geleverd dat de inhoud van de topic geen kennisname waard was.
En dan wordt zulkdanige entree met de grote trom een belachelijke intermezzo.
Een intermezzo dat bovendien heel kortstondig was want de geveinsde geleerdheid was nogal vlug uitgepraat. Kon ook niet anders. Als je begint met schrik om uw mond voorbij te praten dan ben je natuurlijk uitgesproken voor je begint.
Voila! Ik ben er weer mee weg; waarschijnlijk weer voor een tijdje.
Er is weer ruimte hiernavolgend te over om anderen aan het woord te laten.
Altijd welkom uiteraard.
Mvg.

Polidor
maandag 28 januari 2013 - 18:27
polidor

Polidor

Schijnbaar heb ik hier wel het licht uitgedaan!?
Tja; als sommigen komen vertellen dat ze toch zoveel weten maar hun mond niet wensen voorbij te praten dan worden degenen die wel weinig weten en toch over dat weinige willen vertellen zulkdanige mentaliteit kotsbeu en krijgen ze ook de goesting om ermee te stoppen.
Vorige week naar Keukenhof geweest. Was ook een fiasco.
Weinig diversiteit in bloembollen en ook weinig in bloei wegens het late seizoen.
Er was daar ook bijna niks te koop uitgezonderd een paar standjes met amaryllis.
Dan maar in de namiddag naar de voorbijtrekkende bloemenstoet geweest.
Maar deze had zulk een enorme vertraging dat ik de eerste vier praalwagens gezien heb en daarna........het luchtledige want er kwam niks meer van de rest.
En wij moesten vertrekken om onze bus te halen.
Niks van alstroemerias gezien dus. Noch op de praalwagens noch in een der tentoonstellingsruimten op Keukenhof. Toch moet er een klein boeketje gelegen hebben op een van van de versierde personenwagens in de kop van de stoet. Volgens de speaker aan de micro toch. Maar die personenwagen was ondertussen al de plaats waar ik stond voorbijgereden zonder dat ik iets gemerkt had. Nu ja, het was niet gemakkelijk om veel te merken.
Als er een volkstoeloop is en men staat in rijen van 10 dik achter een paar dubbele meters dan merkt men uiteraard niet veel.
Het enige wat mij bijgebleven is van dat bezoek was dat de koffie er 2,30 euro kostte en geserveerd werd voor die prijs in een plastiek bekertje. Een koekje of versnapering kon er voor die prijs niet bij en over de hoeveelheid en smaak in dat plastiek bekertje spreek ik mij beter niet uit.
Bon. Ik heb het dus gezien. Niet voor herhaling vatbaar.
Waar teveel volk op een hoop loopt is het gewoonlijk nooit goed. Zeker niet wat service en prijzen betreft. Of zijn wij; Belgen; soms teveel verwend?
Geef mij dan maar een Belgische bloemenmarkt met liefst zoveel mogelijk echte liefhebbers als standhouders. Dan ziet men tenminste nog enige diversiteit in het aanbod en kan men zich ook af en toe iets bijzonders of nieuwigheid kopen dat gewoonlijk afkomstig is van echte liefhebbers van bepaalde bloemen.
Want het aanbod in de gevestigde kleinhandel is momenteel armtierig te noemen.
Het bestaat soms uitsluitend uit een assortiment dat behoort tot de categorie van........ bloempje kopen, bloempje kapot gaan en volgend jaar opnieuw bloempje kopen en opnieuw kapotgaan. Enz, enz.
Maar de commerce richt zich voornamelijk naar de tuiniers die bloemetjes op een rij zetten. Daar is geen ontkomen dus aan. De minderheid andere tuiniers moeten er maar mee leren leven.
Mvg.

Polidor




donderdag 2 mei 2013 - 22:31
polidor

Polidor

Hello,

Ik heb hier schijnbaar destijds (22/5/2013!!!) in mijn laatste mail het licht uitgedaan
want er is geen verdere reactie meer gevolgd.
Wat ik persoonlijk wel heel jammer vind want het ging hier toch over een bloemen-variëteit die voor echte tuiniers het meest geschikt is om het ganse jaar door bloemen in de tuin te hebben; en dit zonder onderbreking.
In de winter als het vriest dus niet wat logisch is want ze verdragen bovengronds dus geen vriestemperaturen.(zie voorgaande inhoud van deze topic)
Wel heb ik de ganse winter door bloemen maar dat is dan wel op struiken die in mijn vorstvrije veranda overwinteren omdat daar een thermostaat is aangebracht die via een aparte pomp warmte stuurt als de temperatuur beneden de vijf graden celcius daalt. Deze verwarming staat er reeds meer dan twaalf jaar en volgens de meters op de diverse pompen heeft de pomp 146 uur gedraaid. Echt verwaarloosbaar dus.
Ook van eventuele ruil heb ik persoonlijk weinig vernomen of echte voorstellen gekregen.
Heb wel een paar reacties gehad via een persoonlijke mail en...........ik hoop sommige van die beginnende liefhebbers goed te hebben ontvangen en geholpen. Bij een bakje troost is het veel aangenamer om over bloemen te praten.
En dat maakt het tuinieren juist aangenaam.
Een gedeelde hobby is trouwens veel aangenamer dan eenzaat te spelen en ziek te worden van opgepotte geheimen.
Groetjes nog.


Polidor
maandag 21 juli 2014 - 22:47
Figo

Figo

Kom hier nu toevallig op je posten uit (wegens "nieuwe post" in het openingsscherm)...
Ik heb ook wel een aantal jaren geleden een paar soorten gekocht bij een "open tuin"...maar ook allemaal lage, die moeten vorstvrij overwinteren, en niet geschikt als snijbloem...
Kan je hier wat adressen geven waar planten voor buiten en als snijbloem geschikt te koop zijn binnen België of Europa?
Niet Amerika, wegens te veel risico op "confiscatie" door de douane...levend plantenmateriaal kan blijkbaar niet zomaar in- noch uitgevoerd worden zonder speciale vergunningen, zoals wij persoonlijk mochten ondervinden toen we zelf vijgenstekken wilden laten overkomen vanuit San Diego...
dinsdag 22 juli 2014 - 08:43
polidor

Polidor

Intikken op internet;, op Google bijvoorbeeld; de woorden "alstroemeria verkopers" en je vindt de bijzonderste in het buitenland.
Ook kan je gaan via "alstroemeria-afbeeldingen".
Krijg je een heel gamma en als je sommige afbeeldingen aanklikt krijg je namen van de kwekers die je kunt contacteren.
Maar er is veel geheimdoenerij in de branche.
Sommige publicisten van afbeeldingen beogen meestal niet de verkoop van planten maar meestal wel van snij-bloemen.
Maar succes gewenst en vooral ........opletten.
Op internet en vooral ook Ebay is het niet steeds goud dat blinkt!
Groetjes.



Polidor
dinsdag 22 juli 2014 - 12:43
Figo

Figo

Tja...DAT had ik zelf ook kunnen bedenken...
't was om "nutteloos" gezoek te vermijden dat ik u de vraag gesteld heb...gezien u toch een "ervaringsdeskundige" bent...
Als mij iemand om inlichtingen vraagt over vijgen en druiven, krijgt hij/zij niet alleen het resultaat van onze eigen opzoekingen (op internet en uit de literatuur...), maar bovenop ook de meeste gekende en meest nuttige website-links...
Toch bedankt voor uw reactie.

En nog dit: ik sprak van "planten"...niet van "zaden"of van "afbeeldingen"...want die zijn er genoeg te koop op ebay en co...
dinsdag 22 juli 2014 - 13:47
Roeli

Roeli

Volgens mij probeerde Polidor je serieuze inlichtingen te geven.
Maar als je alles al weet.........
dinsdag 22 juli 2014 - 21:18
Figo

Figo

Ik vroeg naar specifieke adressen, niet naar "algemeenheden" als "zoeken op internet"...want dat had ik al gedaan.
Ik wil het warme water niet opnieuw uitvinden...als hij met al z'n ervaring gewoon zegt van daar kan je die /dat vinden is dat toch simpel...

Toch ff aanvullen: ik zou een pb moeten gekregen hebben...alleen weet ik niet waar die nu ergens zit, noch wat erin stond..ik heb er niets van gezien...enkel de 2de pb van 22u58...
dinsdag 22 juli 2014 - 21:27
polidor

Polidor

Niet te vlug zijn met uw opmerkingen Figo.
Ik veronderstel dat uw mail-adres nog steeds hetzelfde is want dan moet U van het forum een persoonlijke mail hebben ontvangen die ik verstuurd heb.
Bovendien werd in deze topic reeds een paar adressen vermeld van verkopers in het buitenland.

Groetjes.





Polidor
dinsdag 22 juli 2014 - 23:37
Figo

Figo

Behalve de pb van 22u58... niks gezien of gehoord...
Misschien kan je een kopie van het andere pb'tje nog eens doorsturen? ?
woensdag 23 juli 2014 - 00:05
polidor

Polidor

Wel dat is juist datgene wat mij stoort want ik heb ondanks het aanvinken van de optie "stuur een copij naar mezelf" gemerkt dat ik ook deze copij niet heb ontvangen en ik kan deze bijgevolg ook niet doorsturen.
Vraag mij dus af wat er gebeurt kan zijn.
Zou het dus toch kunnen dat er iets is misgelopen toen ik de mogelijkheid "verzenden" aanklikte?
Maar kom. Alles is in orde gekomen nu.
Alhoewel, plezant is anders.
Heb nu wel een zekerheid. De fout ligt dus waarschijnlijk niet bij het forum.
Maar...... op mijn PC las ik toch de melding :"het bericht werd verzonden"
Dat zijn nu van die dingen waar mijn "verstand" te klein voor is.
Maar aangezien ik niet meer werk kan ik mij die luxe wel aanmeten.
Groetjes nog.


Polidor
woensdag 23 juli 2014 - 01:22
polidor

Polidor

Feitelijk zijn de bevindingen op een forum soms heel droevig.
Kritiek krijg je direct maar als je dan via PB omstandiger uitleg geeft; omdat sommigen de indruk geven dat ze zo waanzinnig lang tevergeefs aan het zoeken zijn: dan krijg je zelfs niet de minste reactie.
Als dezen echter zouden begrijpen dat het niet vanzelfsprekend is dat ze hier zoveel inlichtingen kunnen lezen; zonder dat de moeite voor een reactie kan worden opgebracht: dan vind ik dit een heel trieste mentaliteit.
En als je denkt dat dit forum niet is of was wat je ervan verhoopte dan kan ik maar één advies geven en dit is dat niets belet om het links te laten liggen.
Aan sommige vormen van openbare kritiek heeft immers niemand iets.
Er is nog geen enkele tuinplant beter gegroeid als hij gevoederd wordt met een volle gieter kritiek en evenmin als hij geen water krijgt.
Dat was en is mijn mening.
Groetjes nog


Polidor
zondag 9 november 2014 - 23:41
polidor

Polidor

Ik heb zaden van een aantal soorten langstelige grootbloemige snij-bloem alstroemerias. (minimum hoogte is 60 cm en meer- het zijn geen botanische wilde soorten en evenmin ligtu-alstroemerias) Wie echt wil ruilen stuurt mij dus best een P.B. en dan kunnen we zien of er iets te regelen valt.
Groetjes nog.
Polidor
dinsdag 25 november 2014 - 21:07
polidor

Polidor

Het ruilen van zaden is niet meer van toepassing. Op = Op.
Groetjes/

Polidor
vrijdag 5 december 2014 - 16:52
polidor

Polidor

En ik ga door met kweken.
Hiernavolgend een foto van een nieuwe aanwinst.
Deze heeft me wel heel wat moeite gekost.

Bloemen & Planten

vrijdag 23 november 2018 - 23:42
polidor

Polidor

Van zaden uitwisselen is er na mijn vertrek hier wel weinig in huis gekomen.
vrijdag 23 november 2018 - 23:47
polidor

Polidor

Feitelijk begrijp ik het hier niet meer.
Een ontmoetingsplaats voor tuinliefhebbers die graag zouden hebben dat anderen voor hen adressen opzoeken en melden van verkopers in het buitenland. Terwijl als ze onder de zoekterm "alstroemeria verkopers" of "alstroemeria-planten" reeds vele verkopers vinden op internet.
Voor zaden is schijnbaar geen interesse en voor uitwisseling nog minder.

Mij dunkt als je echt een hobby hebt dat je jezelf wel wat moeite kan getroosten om hem uit te breiden.
Gebraden kiekens vliegen ook niet zelf in je mond.
Je zal ze zelf moeten klaar maken.
Maar blijkbaar zitten er op dit forum weinig mensen die zich echt interesseren voor zeer mooie bloemen die ononderbroken een gans jaar bloeien en bovendien drie weken mooi blijven in een vaas.

Maar goed. Ik heb voldoende aan mijn bloemen.
Ik lig er dus niet wakker van dat anderen niet de minste moeite opbrengen om er aan te geraken. Op Ebay is er trouwens een doorlopend weliswaar beperkt zaadaanbod en zelfs instructies hoe en wanneer er moet gezaaid worden.
Natuurlijk als je planten in het buitenland gaat kopen i.p.v. zelf te zaaien dan kost de verzending wel een aardige duit. Luiheid moet betaald worden natuurlijk.
Voor de rest zal ik hier afsluiten. Heeft er nog iemand vragen uit interesse dan weten ze mij wel te vinden. Groetjes nog.

Bloemen & Planten

zondag 30 december 2018 - 00:21
loesjes tuin

Loesjes tuin

Al jaren heb ik een alstroemeria in de tuin, elk jaar komt deze weer op en breidt zich uit.

Maar...gebloeid heeft de plant nog niet een keer.

Wat doe ik fout?

Nog even ter informatie: ik tuinier op klei.
zaterdag 4 mei 2019 - 21:35
polidor

Polidor

Dit forum is een plaats waar een kat haar jongen soms niet terugvindt.
Ik schreef op het forum dat ik zaden heb van de hogere snij-alstroemerias en ook verkoop (heel soms) aan echte liefhebbers maar.....onder bepaalde voorwaarden. Ik ben het beu dat er steeds maar gebedeld wordt en gratis zo maar van alles wordt afgetruggeld door mensen waar je achteraf niks meer van hoort.
Mijn optie is wel anders. Mijn optie is dat ik eigen productie kweek via kruising. Dus niet bloemke kopen; bloemke laten kapot gaan en opnieuw bloemke kopen. En dus evenmin bloemke verkopen. Daarvoor ga je best naar erkende tuincentra.
En als ik een paar zaden verkoop; om uit mijn kosten te geraken; dan is dat uitsluitend aan echte liefhebbers die een tuin zien als hobby en de soort bloemen die ik kweek dus ook.
Daarom zijn mijn bijkomende voorwaarden heel simpel.
De koper moet een sociale gesprekspartner zijn en daar mijn bloemzaden ontstaan uit kruising en veredeling zou ik ook graag kennis krijgen van hetgeen er uit ontstaat.

Feitelijk is mijn bedoeling een hobby veredeling uit te bouwen met geschikte echte tuiniers.
Zie je het anders dan hoef je bij mij niet te komen bedelen om planten.
Ik ben geen verkoper. Dus!!!

Bereikbaar ben ik ook : [email protected]
zondag 5 mei 2019 - 10:40
polidor

Polidor

Antwoord aan Loesje.

Je hebt alstroemeria soorten die geen bloemen geven.
En een tuin begin je niet op zware kleigrond maar wel op dezelfde grond vermengd met zandgrond. Compost toevoegen is geen redmiddel want in zware grond wordt de nitraat in de compost of mest toch omgezet tot nitriet die uispoelt en die niet opneembaar is door de planten.
Mogelijk is de tuingrond dus de reden ofwel heb je een plant aangekocht die alleen blad produceert en alleen voortplantbaar is via clusters.
Groetjes nog.
zondag 5 mei 2019 - 10:52
loesjes tuin

Loesjes tuin

Polidor, dank voor je reactie. Mocht de bloei dit jaar ook uitblijven, zal ik de plant uit de tuin verwijderen.
zondag 5 mei 2019 - 13:15
Dany

Tekst aangepast

Dany

Vorige week nog Alstroemeria inticancha imala gekocht in de tuinbouwschool in Melle voor € 5.00 hopelijk hebben we niet te veel betaald
zondag 5 mei 2019 - 16:32
polidor

Polidor

Loesje troost U! Ik heb mij in het verleden ook dergelijk spul laten aansmeren. Op die tweedehands plantenmarkten vindt je meestal waardeloos spul. Zeker wat deze bloemen betreft.
Wist U dat snijbloemverkopers hun planten aankopen en dat ze deze moeten vernietigen als ze stoppen met de productie van een aangekochte soort? Ik heb al bloemen op zulke markten gezien waarvan ik denk : "Oei vent; als de producent van uw aangeboden soort dat ooit merkt dan hang je serieus" Er zit nl octrooi op sommige soorten.
Daarom kweek ik uitsluitend mijn bloemen zelf en stel ik voorwaarden als ik iets verkoop aan echte liefhebbers. Ofwel geven ze mij inzicht van hetgeen ze uit mijn zaden kweken of wel blijven ze beter van mijn deur weg. Ik ben momenteel 76 jaar jong maar moet gaan afbouwen wegens invaliditeit en gezondheidsproblematiek. Misschien lukt het zo om van mijn hobby "veredelen" nog een paar jaar te genieten met vrienden? Anders stopt het. En worden zowel die bloemen als zaden vernietigd. Het zal pijn doen. Maar als het moet dan zal het zo gebeuren.

Bloemen & Planten

zondag 5 mei 2019 - 22:48
polidor

Polidor

Dany, als uw enige zorg de vraag is of je niet teveel betaalde dan ben je geen echte tuinliefhebber. Je hebt absoluut niet teveel betaald hoor.
Normaal kosten deze planten in de tuincentra het dubbele van de U vernoemde prijs. Maar....die lage Princess Lelies (zo genoemd) zijn echte rommel in ons klimaat. Bij de minste vrieskou bevriezen de ondiepe wortels en je kan er ook geen snijbloemen van oogsten omdat ze te kort van bloemsteel zijn. Voor mij zijn die kortstelige (20 cm!) soorten waardeloze rommel dus. En buiten in de tuin verdwijnen ze dus als sneeuw voor de zon. En dan wordt he bloemke kopen; bloemke kapot en bloemke opnieuw kopen. Dat is geen hobby-tuinieren!

De bloemen die ik bezit hebben een minimum 50 cm lange bloemsteel en bloemen die zelfs binnenshuis drie weken prachtig bljven. Bij hogere temperaturen (hittegolf) uiteraard maar twee weken.
Al de rest van die alstroemeria's (inca lelies) noem ik vuiligheid waar je niks als miserie mee hebt.

Bloemen & Planten

dinsdag 7 mei 2019 - 10:05
Dany

Dany

Bedankt voor je grondige uitleg.
We kopen ieder jaar enkele éénjarige planten en vonden dat er daar mooie bloemen opkomen vandaar, het is ook niet de bedoeling om hem over te houden of uit te kweken.
die alstroemeria's (inca lelies) noem ik vuiligheid waar je niks als miserie mee hebt.

Dus de miserie zal maar één zomer duren.
dinsdag 7 mei 2019 - 10:27
polidor

Polidor

Normaal zijn die alstroemeria's (variëteit ; Princess Lilies) doorlevende planten mits je ze in onze klimaatgordel de planten voldoende afdekt in de winter met hooi of zeer licht mulchmateriaal.
Maar tuiniers die van zichzelf denken van echte tuiniers te zijn verdienen die titel niet. Als je speciale subtropiche bloemen wil die het ganse jaar bloemen produceren dan moet je U enige moeite getroosten.
Anders beperk je U beter tot planten die gedijen in onze klimaatgordel zonder dat je er bijkomende verzorging moet aan besteden.
Maar die hebben allemaal een zeer beperkte bloeiperiode.
Er zijn uitzonderingen maar heel weinig. Persoonlijk vind ik calla's heel mooi in de tuin. Maar die moeten in de winter ook weer
afgeschermd worden.
Dus echt tuinieren vraagt soms wel moeite.
Anders begin je er best niet aan.
Succes nog.

Bloemen & Planten

woensdag 8 mei 2019 - 22:09
polidor

Polidor

En nog een foto .

Bloemen & Planten

woensdag 8 mei 2019 - 22:16
moetje1951

Moetje1951

hier een foto van die kortstelige princesslelies met een stengel van ongeveer 20 cm welke U waardeloze rommel noemt. Ze komen elk jaar opnieuw terug, altijd maar meer en meer, ik heb er al veel vrienden en kennissen plezier mee gedaan. Ze worden nooit afgedekt en overleven moeiteloos de vrieskou. Deze miserie mag voor mijn part nog jaren duren....

Bloemen & Planten

woensdag 5 juni 2019 - 12:34
Roeli
woensdag 5 juni 2019 - 16:56
polidor

Polidor

Ik ben weer tevreden.
Een handje met de duim in de lucht.
We weten weer wat meer.
Dank U.
vrijdag 7 juni 2019 - 09:02
polidor

Polidor

Moetje,

Voor mij zijn en blijft het rommel want ze overleven het niet in mijn tuin.
Ik heb wel een neef die ze ook heeft in zijn tuin en daar overleven ze wel maar.....hij zit wel op een helling met zijn tuin en zowel de Oost- en Noordzijde is bos. Op zulke plaatsen kunnen ze dus wel overleven.
Maar mijn optie is het kweken en veredelen van deze soort als snijbloem. Bloemen met stengels van 20 cm komen daarvoor niet in aanmerking. Daarom ook heb ik er geen interesse voor.
Toegegeven; heb je een tuin met micro-klimaat zijn het wel mooie borderplanten.
vrijdag 7 juni 2019 - 09:14
moetje1951

Moetje1951

Polidor, ik woon aan zee en mijn alstroemeriasoorten met lange stengels zien enorm af van de zeewind. Vandaar dat ik de korte soorten beter vind....
zaterdag 8 juni 2019 - 09:05
Gebera

Gebera

Polidor

Als ik het zo zie groeit het bij jouw net zo goed als onkruid.
Alstroemeria
maandag 10 juni 2019 - 21:08
polidor

Polidor

Moetje, Sommige van mijn gekweekte soorten zijn hoger dan 1,30 meter en die waaien natuurlijk om bij regen en wind. Ik span er dus horizontaal een geplastifieerde afspanningsdraad over waar ze doorgroeien en verankerd staan. Trouwens beroepskwekers van grote bedrijven doen dat ook; zelfs in hun serres waar er normaal nooit een windprobleem is. Maar na beregening worden de bloemhoofden soms te zwaar en heb je die bedrading nodig. Bij mij valt er dus niks om. Zelfs niet in open lucht. Voila; uw probleem is opgelost.

Bloemen & Planten

dinsdag 11 juni 2019 - 20:43
olikke

Olikke

Ik heb reeds een 15 tal jaren alstroemeria's in de tuin en in potten op het terras.
Van de lage soorten heb ik ongeveer 50 verschillende kleuren, de potten overwinter ik in een koude serre, in de tuin blijven ze in de grond zonder bescherming. Gemiddeld komen er 7 van de10 terug in de lente.
Van de hoge soorten heb ik ongeveer 80 verschillende kleuren en hiervan komen er 9 van de 10 terug zonder enige bescherming.
Wat mij betreft zijn dit gemakkelijke, mooie bloemen die de ganse zomer bloeien.
Belangrijk is de voeding die ge geeft en hoe dikwijls.
Ik geef voeding met volgende waarden 16-7-15(+2) alle 3 tot 4 weken.
Voor de mensen die er van houden: veel plezier met deze prachtige bloemen.
woensdag 12 juni 2019 - 11:00
polidor

Polidor

Olikke;

Bij mij is het hetzelfde. Maar ik ben niet tevreden met de bloemen die men kan aanschaffen in de handel. Ik verricht zelf het werk van de hommels en probeer gericht andere bloemen te kweken.
Dat is een hobby apart. Ik moet mij wel beperken wegens leeftijd en handicap. Ik had mijn hoop gesteld op enige medewerking van andere liefhebbers maar er is geen interesse. Werken in de tuin en vooral samen werken is voor velen een ziekte die ze verafschuwen.
Heb een tijdje gratis zaad weggeschonken onder de voorwaarde dat ik een cluster mocht afsteken van mogelijk speciale specimen die uit het geschonken zaad te voorschijn kwamen.
Maar daar ben ik van teruggekomen. Zulke samenwerking is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. En dat zit er niet in.
Na een paar frappante vaststellingen ben ik er dus mee gestopt.
Ik kruis geen bloemen om geconfronteerd te worden met de ik-zucht van derden wiens woord niks waard is. Bovendien zijn zulke vaststellingen niet goed voor mijn gezondheid.
Dus ik zal waarschijnlijk binnen korte termijn er mee stoppen.
Met pijn in het hart want het was een mooie hobby.
Groetjes nog.

Bloemen & Planten

woensdag 12 juni 2019 - 11:58
olikke

Olikke

Polidor,
Spijtig dat ge stopt met de mooie alstroemeria's maar anderzijds begrip en respect voor uw beslissing.
Misschien zullen we mekaar ooit wel eens tegenkomen.
Ook nog de groeten en beterschap met de gezondheid.
woensdag 12 juni 2019 - 18:07
polidor

Polidor

Bedankt voor empathie Olikke.
Kwestie van dat "tegenkomen" daar vrees ik voor.
Ik modder nog een weinig verder en bouw verder af.
Echte tuinliefhebbers die willen samenwerken op eerlijke basis vindt je ook niet op dit forum. Ooit was er hier een bericht waarin iemand meldde dat hij een weinig wilde betalen voor mijn bloemen of zaden.
Op zulke onnozelheden antwoord ik zelfs niet meer.
Morgen zit hij misschien ergens aan de cafétoog te zuipen en komt het niet aan op een euro meer of minder.
En dan willen ze zelf nog een prijs maken en denke ze van U een plezier te doen met uw vuiligheid te kopen aan een prijske die zij bepalen.
Mijn bloemen zijn meer waard dan een prijske. Ze hebben de kans gehad en niet gebruikt?
Ooit verschoot ik mij een bult. Er bleek hier iemand te zaaien in rolletjes van afgedankt WC-papier. Eureka!
Je kan spaarzaam zijn maar als een hobby een vorm van echte gierigheid wordt dan heb ik toch mijn bedenkingen. Soit.
Ik heb de indruk dat hier een soort aanwezig is dat alleen komt om gratis te krijgen. Geen echte liefhebbers dus.
Dat is mijn conclusie. En daarom zal ik er ook mee stoppen.

Bloemen & Planten

donderdag 13 juni 2019 - 08:46
antiloop

Antiloop

In het ART VAN 5 MEI2019 10.40 UUR van polidor
staat er een verkeerd e-mail adres vermeld.
Heb naar PAUL al gemaild maar krijg de melding
adres onbekend.
[email protected]

MVG
maandag 7 oktober 2019 - 12:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon