menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Canna

Ga naar meest recente reactie

loowie

Loowie

Is dit een "vrucht" cq "zaaddoos" van een Canna

[afbeelding verwijderd niet-https]

groeten loowie
maandag 5 oktober 2009 - 12:50
Adrienne

Adrienne

Jaaaaaaa Gebruik ik in de bloemstukken.
maandag 5 oktober 2009 - 16:36
loowie

Loowie

Iemand ervaring met zaaien van canna.

Ik sta open voor tips?

loowie
maandag 5 oktober 2009 - 18:49
Peppody

Peppody

Zaaien wil ik volgend jaar ook gaan proberen, ik heb ook zaad van de Canna afgehaald. Dit is wat ik er over gevonden heb:

Behalve delen kun je Canna's ook zaaien. De zaden zijn zo groot als erwtjes en bikkelhard. Ze hebben een bolle en een platte kant. Voor een snellere kieming is het beter om de bolle kant met een vijl of schuurpapier te bewerken, tot het witte gedeelte van het zaad te voorschijn komt. Gebeurt dat niet, dan duurt het kiemen minstens een jaar, anders een week of wat! Week de zaden een etmaal in lauwwarm water, stop ze in een potje met zaaigrond en zet ze in de vensterbank. In maart gezaaide planten kunnen hetzelfde jaar nog bloeien. Op een koele, droge plek houd het zaad lang z'n kiemkracht.

Groetjes en succes!
maandag 5 oktober 2009 - 21:54
loowie

Loowie

HI Peppody,

thx voor je informatie... vraagje heb jij de zaden al van je canna gehaald om goed te drogen?

Zelf zou ik wachten tot dat de canna's zo gaan rooien. Maar dat is mijn idee..

en een jaar wachten op het kiemen... zo veel geduld heb ik ook weer niet

saluu loowie
dinsdag 6 oktober 2009 - 06:38
Peppody

Peppody

1 portie ligt te drogen, ik heb echter weer nieuwe bloemen erin zitten maar ik weet niet of die nu nog zaad gaan vormen voordat de vorst gaat komen en de plant gerooid wordt. Ik ga het proberen met het vijlen dan schijnt het een paar weken te duren, meer geduld heb ik ook niet daarna kieper ik het bakje gewoon ergens in de tuin en wie weet of er dan volgend jaar ergens opeens een canna tevoorschijn komt....

Groetjes
dinsdag 6 oktober 2009 - 16:49
loowie

Loowie

hier liggen drogen ook kben ook benieuwd wat e gaan doen
zondag 11 oktober 2009 - 06:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon