menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verplanten sedum herfstfreude

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Petatje

Mag ik nu in het najaar mijn sedum herbstfreude verplanten?
Of kan ik stekken nemen? Zoja, hoe?
Hartelijk dank voor de reacties!
zondag 4 oktober 2009 - 18:15
Esem

Esem

Petatje en petoetje,grapje hoor,
Ja, je kan en mag nu nog je sedum verplanten, en eventueel schreuren als de plant te groot zo zijn.
Neem een spade en steek de kluit door,en maargelang de grote kan je de kluit in meerdere delen doorsteken.
Plant deze terug waar je ze wil hebben of pot ze op om ze eventueel op latere tijden de planten uit te planten in de tuin of er iemand anders een plezier mee doen.

Vergeet niet na het planten de planten goed te voorzien van water,ook al is het aan het regenen.

Gr Eddy,
zondag 4 oktober 2009 - 23:07
Petatje

Petatje

Moet ik ze dan eerst kortsnoeien? (jammer van de mooie bloemschermen hé)

Kan ik daar ook stekken van nemen? Zoja, hoe doe ik dit dan het best?

En nog een vraagje : wat kan je doen tegen het "openvallen" van de plant?
maandag 5 oktober 2009 - 09:02
Esem

Esem

Petatje,

ook hier kan je nog even wachten om de sedum te verplanten,of als je echt wil nagenieten van de bloemschermen kan je ze ook alternatief verplanten in het voorjaar zodat je in de winter nog kan genieten van de rijp en de eventuele sneeuw,op de bloemschermen, als die er al komt.


Idd als je ze nu verplant is het het best om ze eerst kort te snoeien en ze daarna te verplanten.


Met het stekken van sedum heb ik geen hervaring maar je kan je sedum zo klein doorsnijden met een mes zodat aan elk stukje nog wat worteltjes aanhangen,en ze zo oppotten.

Zet ze daarna een winter vorstvrij weg en plant ze volgend jaar op de plaats van bestemming.

Ooit heb ik wel eens geprobeerd om bladstek te nemen van de sedum,maar dit was me niet gelukt.
Nu heb ik bladstek genomen van de Eucomis of annanasplant,en deze schijnt wel te lukken.

Misschien is het wel het proberen waard,maar de samenstelling van het stekmedium moet zeer luchtig en waterdoorlatend zijn,dus zeer veel steengruis in je stekgrond mengen 50¨% van ieder,en zeker goed opvolgen wat waterhuishouding betreft,mag zeker niet droog komen te staan,maar ook niet te nat,gevaar op rotting.

En een tip tegen het omvallen van je sedum:

Als de plant in het voorjaar bijna van hoogte is neem je even de snoeischaar en je knip alles tot de helft terug.
Enkele weken later zie je daar niets meer van en de plant word niet zo hoog meer.

Zo zullen ook de pollen ook niet meer uiteen vallen.


Gr Eddy,
maandag 5 oktober 2009 - 12:22
minouke

Minouke

scheuren is toch gemakkelijker dus waarom niet kiezen voor deze methode.
Verplanten kan nu maar zoals Eddy het al zei dan verlies je de bloei.
Tegen het omvallen van je Sedum zijn er nog enkele trucjes, 1) Eddy zijn tip, 2) met een riek hem in de lente uit de grond lichten, dus los maken, 3) en zeker niet bemesten


groetjes
Chantal
maandag 5 oktober 2009 - 13:42
Esem

Esem

Ben het volledig met je eens minouke,maar ik gaf deze werkwijze maar mee,omdat het soms toch plezierig is om zelf(al is het maar voor de fun) je eigen stekjes te zien uitgroeien tot een volwassen plant.
Gr Eddy,
maandag 5 oktober 2009 - 14:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon