menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ervaring met magnolia soorten

bvangerven

Bvangerven

Hallo,

Ik denk erover om magnolias aan te planten in mijn tuin, één als solitair en een kleinere voor in de heesterborder.

Het aanbod aan magnolias is echter zo groot dat ik ... hm ... door het bos de bomen niet meer zie.

Daarom kom ik hier mijn licht eens opsteken. Welke magnoliasoorten/hybriden raden jullie aan (of af ?)

Ik heb ook gehoord dat sommige magnolias pa na lange tijd bloeien. Ik zou het liefste magnolias aanplanten die al in het eerste of tweede jaar na aanplant bloeien.

De magnolias die ik tot nu toe bekeken heb:
- magnolia galaxy
- magnolia butterflies
- magnolia elizabeth
- magnolia soulangeana Lennei
- magnolia liliiflora nigra
- magnolia heaven scent
Maar ervaringen met andere soorten zijn ook welkom

Alvast bedankt !

maandag 21 september 2009 - 12:13
Polplastron

Polplastron

Ik heb zelf de Magnolia davidii staan. Die bloeit later dan de andere magnolia's en heeft heel bijzondere bloemen.

Ook Magnolia "Apollo" staat in mijn tuin, maar omdat het een vrij nieuwe cultivar is in Europa is het nog een klein plantje. "Volwassen" bomen van dit exemplaar staan in het arboretum van Bokrijk.

Dat is trouwens een aanrader: ga op 1 mei naar de Radio2-plantendag te Bokrijk en maak tijd om eens door het arboretum te lopen. Er staan daar heel wat mooie soorten Magnolia's! (En als je niet op 1 mei kan, doe het dan op een andere dag rond die datum)
maandag 21 september 2009 - 19:44
Tuinprins

Tuinprins

De meeste Magnolia's hebben veel ruimte nodig. Zelfs de Magnolia's die te boek staan als klein blijvend, zoals M. stellata en M. 'Susan', worden na een aantal jaren flinke struiken. Je kunt ze snoeien maar persoonlijk vind ik dat er maar lelijk uitzien. Het mooiste vind ik een vrijgroeiende Magnolia in het gazon.

De meeste Magnolia's worden geënt en bloeien daarom al op jonge leeftijd. Soorten die worden gezaaid bloeien vaak pas als ze wat ouder zijn. Zo bloeit Magnolia hypoleuca pas na 15-20 jaar. Maar het gaat dus hier om botanische soorten en niet om de geeënte cultivars.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 oktober 2009 - 20:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon