menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trilium Grandiflorum Florepleno

Ga naar meest recente reactie

connydewael

Connydewael

Hallo!

Ik heb de naam van deze plant eens opgeschreven omdat ik ze zo mooi vond. Ik had er eens een artikeltje over gelezen, maar dat heb ik niet bijgehouden. Jammer!
Op internet vind ik wel wat foto's, maar nergens een omschrijving.
Wie kan mij helpen met wat info over deze plant?
Is het een knolplant? Een vaste plant?
Hoe hoog en breed groeit ze? Waar staat ze het liefst? Wanneer en hoe lang bloeit ze? Vermeerdert ze snel? ...
En, waar vind ik ze te koop?

Groetjes, Conny uit Heist-aan-Zee
vrijdag 18 september 2009 - 11:50
xerofyt

Xerofyt

het is een pollenvormende vaste plant
H 40 cm B 30 cm
houdt van halfschaduw en vochtige maar goed doorlatende vruchtbare grond
bloeit in het voorjaar met witte bloemen die later roze worden
vermeerderen door delen nadat de bladeren afgestorven zijn (zomer) of uit zaad

Groet,
Xerofyt
vrijdag 18 september 2009 - 12:24
annis

Annis

De Trillium grandiflorum bloeit inderdaad zo als Xerofyt reeds beschreven heeft. Deze is de gemakkelijkste om te telen van de Trilliums. Vermeerderen uit zaad in de herfst of door deling in de zomer. De Trillium grandiflorum Flore Pleno is een prachtige maar zeldzame vorm met gevulde witte bloemen.

groetjes @nnis
vrijdag 18 september 2009 - 15:08
connydewael

Connydewael

Hallo!

Heeft er soms iemand de Flore Pleno in zijn /haar tuin staan staan, en moet je de plant delen omdat hij te groot geworden is? Ben je dan eventueel bereid om een plantje te verkopen aan mij?

Groetjes, Conny uit Heist-aa-Zee.
maandag 21 september 2009 - 09:55
Tuinprins

Tuinprins

Trillium grandiflorum 'Flore Pleno' is een zeer zeldzame dubbele Trillium. Deze plant groeit zeer langzaam en kan alleen vermeerderd worden door deling (en niet door zaad zoals hierboven werd beweerd). Maar omdat deze dubbele Trillium zo langzaam groeit kan zij niet vaak worden gedeeld.

Omdat de plant zeer zeldzaam is en traag (nog langzamer dan de gewone grandiflorum) is in de vermeerdering zijn de prijzen daar ook na. Bij Paul Christian (van rareplants.uk) kost deze plant 24,50 Britse Pond. In Nederland wordt bij mijn weten deze plant niet eens aangeboden. In België zou je het kunnen proberen bij www.greenmilenursery.be maar ik weet niet of zij de plant hebben.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 oktober 2009 - 21:02
connydewael

Connydewael

Beste tuinprins,

Hartelijk bedankt voor je uitleg. Ik heb al verstaan dat het niet gemakkelijk zal zijn om zo'n plant te bemachtigen. Maar ik geef voorlopig mijn zoektocht nog niet op, want deze plant is toch wel de moeite waard hé!

Ik heb jou tip gezocht op internet, maar ik vind nergens greenmilenursery in België. Maar ik woon dicht bij Brugge, en daar ken ik "Greenhouse Nurseries". Zou dit het bedrijf zijn dat je bedoelt?

Nog vele groetjes, Conny uit Heist-aan-Zee.
zondag 4 oktober 2009 - 10:31
annis

Annis

Ik heb eens gekeken op de site die Tuinprins aangeeft er staan prachtige exemplaren van de Trillium op. Vind dit ook prachtige planten. De Green Mile Nursery ligt in Anzegem Belgie.

@Tuinprins wat het zaaien betreft bedoel ik ook de Trillium grandiflorum en niet de Pleno.

groetjes @nnis

zondag 4 oktober 2009 - 11:08
Tuinprins

Tuinprins

De site van Green Mile Nursery is:


http://www.greenmilenursery.be/


Gegroet, de tuinprins
zondag 4 oktober 2009 - 11:55
WimFenne

WimFenne

Hallo Conny (en anderen),

De grandiflorum (helaas niet de flore pleno) wordt wel aangeboden in Nederland op www.verberghe.nl. Ook worden er een aantal andere trilliumsoorten aangeboden. Helaas zijn ze nu allemaal uitverkocht.

Met vriendelijke groet,

Wim Fenne
Amsterdam
woensdag 16 december 2009 - 12:33
iecee

Iecee

Kwekerij epimedium in Brugge verkoopt trilliums maar ik weet niet welke want er zijn er zoveel.
woensdag 16 december 2009 - 13:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon