menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Baby-hosta kenmerken

Ga naar meest recente reactie

Wes80

Wes80

Vorig jaar heb ik zaadjes genomen van een groen-witte hosta. Begin dit jaar heb ik ze gepland en heb nu dus baby-hostatjes staan. Maar ze zijn allen volledig groen. geen enkele heeft een beetje wit.

Heb ik nu heel veel pech of heb ik gewoon geen geduld genoeg?

Groetjes
Wes
maandag 14 september 2009 - 16:53
Pieter

Pieter

Hoi,
Bij vele planten wordt het kenmerk 'variegata' niet zaadecht doorgegeven. Het is goed mogelijk dat je een deel albino's had en die zijn kort na kiemen al afgestorven. De groene zijn sterker en overleven.
De meeste mooie variegata's zijn in-vitro gemaakt.
Hoe het juist zit bij Hosta weet ik niet, maar ik vermoed dat het niet veel zal verschillen van andere planten.
Groetjes,
Pieter
dinsdag 15 september 2009 - 09:20
sugar

Sugar

Om 'bonte' zaailingen te bekomen moet je vertrekken van 'streakers' gestreepte hosta's. Dit zijn onstabiele veredelaarsplanten die meestal ook niet zo goedkoop zijn.

Een groene hosta met een witte rand geeft groene hosta (heel af en toe een witte die afsterft)

Op enkele hosta na is geen enkele hosta zaadecht te vermenigvuldigen
zaterdag 19 september 2009 - 17:08
Wes80

Wes80

Dus ik moet al heel veel geluk hebben moest er een gestreepte tussen zitten?
Had er acht geplant en alle acht zijn uitgekomen, volledig groen.
Ik dacht door zaadjes te nemen van een gestreepte hosta, dat ik mijn kansen serieus verhoogde.
Scheuren is dus de boodschap.

Groetjes
Wes
woensdag 23 september 2009 - 14:21
sugar

Sugar

Eigenlijk is de beste boodschap een bezoekje brengen aan een hostakwekerij. Daar vind je véél betere variëteiten dan in het gemiddeld tuincentrum, en ook gezonde planten (het is alweer een tijdje geleden dat ik in een tuincentrum een gezonde hosta zag staan(HVX))

zaterdag 26 september 2009 - 09:47
ingec

Ingec

vaak komt er niet eens zaad aan gestreepte hostas en het klopt dat ze bijna allemaal groen terug komen
Als ik bonte koop koop ik meestal de kleinste want daar zitten vaak veel kleine plantjes in die ik apart oppot en zo kan je ze redelijk snel vermeerderen grote pot en goeie grond.
zondag 27 september 2009 - 21:57
Ronny63

Ronny63

Meestal heeft een hostazaailing de kleur van het midden van het blad van de moederplant.
Om bonte zaailingen te krijgen, gebruikt men gestreepte hostas (streakers).
Ronny
maandag 28 september 2009 - 22:25
ingec

Ingec

goeie tip leuk om te weten
ing
dinsdag 29 september 2009 - 13:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon