menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte callaknollen

Ga naar meest recente reactie

spooky

Spooky

hallo,

ik heb al enkele keren mini-calla's gekocht bij Thomas. de eerste keer hadden we er 4 gekocht en die had ik allemaal samen gezet in een grotere pot (er waren reeds blaren en bloemen aan) en op een bepaald moment hing er een slap blad aan, precies rot op een bepaalde hoogte, en zo ging dat verder en elke dag meer en meer. dus mama gaat naar Thomas en daar zeggen ze dat het een soort worm is en ze korrels moet strooien. dat had ze dan ook gedaan maar dit hielp niet. vervolgens heb ik ze uit de grond gehaald en volledig afgespoeld en volledig vol korrels gestrooid (de knollen zelf). maar dit heeft niet mogen baten, een tijdje later begon het senario op nieuw bij de 2 overblijvende knollen. toen was ik het beu heb ik ze volledig opgegraven, en toen schoten er nog 2 knolletjes over van een duimdik. ik heb alles eraf geknipt (zowel loof als wortels) vol poeder gestrooid en laten liggen. toen bleven ze dezelfde grootte maar ik vrees dat ze zijn uitgedroogd. (de knollen krijgen hele platte, precies rotte plekken en die stikken echt verschrikkelijk, dit stuk heb ik steeds verwijderd (uitgekrabt))

nu hebben we nieuwe gekocht, een halve maand hebben ze mooi gestaan en daarstraks heb ik het eerste hangend blad ontdekt! nu heb ik onmiddelijk de knol opgegraven, alles afgeknipt en vol poeder gestrooid.

nu is mijn vraag, wat is dit dat aan mijn knollen zit? en wat moet ik doen als dat eraan komt?

moet ik deze knol die ik pas heb uitgedaan snel terug de grond instoppen of mag hij even blijven liggen (uitdrogingsgevaar??)

groetjes
maandag 7 september 2009 - 17:29
CindyV

CindyV

Aangezien de oplossing van Thomas niet de goede was, zal het waarschijnlijk ook geen worm zijn. Als je nog ' slechte' knollen' hebt zou ik die opensnijden en grondig inspecteren op wormen of overblijfselen. Als je dan nog niks ziet dan is het ook geen worm geweest.
Heb je de nieuwe calla's ook bij Thomas gekocht? Dan kan het zijn dat het aan de knollen van Thomas en ze al rot in de winkel lagen.
Als de knollen pas rot worden bij jou kan het ook zijn dat ze teveel water krijgen zeker in het begin hebben ze daar last van. Of als je de nieuwe knollen in dezelfde pot hebt gezet en niet ontsmet dan krijgen de dikwijls dezelfde ziekte.

Als je nieuwe knol nog gezond is dan zal hij dat volgend jaar ook nog zijn en dan hoeft hij niet meer in de grond. Je knol vorstvrij bewaren tot volgend jaar. Eender welke knol kan je makkelijk een winter bewaren zonder uitdrogen.

Groetjes,
Cindy
woensdag 9 september 2009 - 11:49
CindyV

CindyV

Als de schimmeninfectie al bij de invoerder zat, dan zullen er wel meer mensen hetzelfde probleem hebben.

Groetjes,
CindyV
woensdag 9 september 2009 - 13:23
spooky

Spooky

oei, zou het dat kunnen zijn? en kan je daar iets tegen doen? want ik heb mijn nu uitgegraven en gewoon in verplichte rust gezet om het te stoppen, maar ik vermoed dat dat niet de ideale oplossing is!
woensdag 9 september 2009 - 13:26
JovanDreumel

JovanDreumel

Stinken de aangetaste knollen? En we hebben het hier toch wel over de Aronskelk? Ik heb het nu nog eens gelezen en als de knollen stinken, dan heet de ziekte Stinkend zachtrot. (Erwinia carotovora. Misschien kom je nu met Google wel verder.
woensdag 9 september 2009 - 17:28
spooky

Spooky

het stinkt echt gewoon verrot als ik het zo zacht mag uitdrukken! enig idee wat ik er tegen kan doen? het is niet een aronskelk maar de kleine broer er van

dit is de grote calle, waar ik het over heb is de minicalla.
donderdag 10 september 2009 - 20:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Knollen tijdig rooien en beschadigingen voorkomen
Snel drogen met luchtverversing
Zieke knollen en planten verwijderen
Zoveel mogelijk onder het gewas door water geven.

Het zijn allemaal maatregelen om de ziekte tegen te gaan. Preventieve maatregelen.
Curatieve maatregelen, als de ziekte in het gewas zit zijn er niet.
donderdag 10 september 2009 - 21:37
spooky

Spooky

ik heb ze nu gewoon opgegraven in de hoop dat het niet verder door gaat...

Allesinds al hartelijk bedankt voor het antwoord. en ik hoop dat de andere het niet gaan krijgen. Want het zijn echt alleen de mini's die het krijgen want de gewone hebben niets ziekte. en vind die kleintjes zo schattig
donderdag 10 september 2009 - 21:48
spooky

Spooky

lap mijne 2de calla heeft het ook
donderdag 17 september 2009 - 15:16
printemps

Printemps

Ik had eens 2 zwarte calla bollen gekocht

Had ze opgepot maar er was toen veel regen die periode en ik heb ook geen bloemen gezien,juist een beetje bladeren
Toen ik ze ging controleren waren ze ook rot en de grond was redelijk nat
Ik dacht dat het enkel kwam van de vele regen

mvg

Denk dat ze het liever wa droger hadden

donderdag 17 september 2009 - 17:10
Adrienne

Adrienne

Spooky,

De Calla staat graag droog.
In het plantgat steentjes brengen en daar de knol op planten.
Dat helpt hier in ieder geval.

Bloemen & Planten

donderdag 17 september 2009 - 17:12
spooky

Spooky

ja het zou om een schimmelinfectie gaan, dus ga ik hem hier maar terug opgraven

en ja dan zien we wel zeker!

domme calla's want mijn grote zelf geplante doen het zo goed! prachtige bloemen aangehad (wel 2 die gewoon niet uitgekomen zijn en plat zijn)

Het is niet dat ik ze zoveel water heb gegeven (had nogthans ooit gelezen dat ze veel water nodig hadden) maar ik ben niet zo heel veel thuis en mama kijkt dan niet naar de planten om.

spijtig
donderdag 17 september 2009 - 17:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon