menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Campanula en lithodora diffusa

Ga naar meest recente reactie

spooky

Spooky

moet je deze planten scheuren, of halveren (met spade) om deze te vermeerderen? en wanneer kan ik dat best doen want ik vind deze plantjes zo leuk dat ik er wel meer wil dan zo 3 aparte plantjes

groetjes
dinsdag 1 september 2009 - 09:08
Adrienne

Adrienne

Beste,

Ideaal weertje nu.
Even tussen de buien door.
Ik scheur mijn planten altijd in het vroege najaar en met succes.
Dus begin er maar aan hé.

Groetjes Adrienne
dinsdag 1 september 2009 - 12:50
spooky

Spooky

Adrienne,

dus dan graaf ik gewoon het plantje uit en probeer hem dan in 2 te scheuren en stop ik het elk in een apart potje? en dit gaat bij deze 2 planten??

groetjes
dinsdag 1 september 2009 - 13:09
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Bij de kleine, bodembedekkende Campanula's lukt scheuren meestal zeer goed (de methode die je beschrijft is correct), maar niet bij de grote soorten die een peenwortel hebben en/of maar 1 of enkele bloemstengels uit 1 bladroset per seizoen maken, zoals bv. Campanula persicifolia, Campanula rapunculus, Campanula lactiflora, enz...

Grote Campanula's beginnen meestal als 1 plantje dat de jaren nadien via de wortels wat uitloopt en/of via het rondstrooien van zaadjes uit de zaaddozen. Na enkele jaren staan er dan (veel) meer plantjes en is de kans op vermeerderen via scheuren veel groter (alhoewel je dan niet echt over het scheuren van 1 plant kan spreken omdat het dan eigenlijk allemaal aparte planten zijn die dicht bij elkaar staan).

Over de Lithodora difussa kan ik je weinig vertellen, want ik ben enkel bezig met Campanulaceae (en cactussen + vertplanten). Ik lees wel op het internet dat je blijkbaar de Lithodora difussa in het voorjaar moet stekken...

Veel succes!

dinsdag 1 september 2009 - 14:44
spooky

Spooky

hihi mijn zijn zo'n kleine hoopjes van 5 tot 15 cm hoog maar meer ken ik er niet van. ik heb jou namen opgezocht maar zo'n zijn het er niet het is echt zo een bosje.dus deze kan ik nu gewoon scheuren. maar dan moet het ook al groot genoeg zijn. of kan je kleintjes ook al scheuren in de hoop dat ze mooi groeien naar volgend jaar toe?

bedankt voor de uitleg allesinds
sorry voor de zoveel vragen maar ik heb schrik dat er zo'n plantje gaat sneuvelen in mijn handen en dat zou ik zo'n zonde vinden!

groetjes
dinsdag 1 september 2009 - 15:30
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Dan is het 9 kansen op 10 een kleine bodembedekker en daar zijn de 3 meeste voorkomende Campanula soorten (in volgorde van waarschijnlijkheid):

- Campanula portenschlagiana of 'Dalmatiëklokje' (dit is een Campanula portenschlagiana 'Resholt's Variety'):

[afbeelding verwijderd niet-https]


- Campanula cochleariifolia of 'lepelbladklokje' (dit is een Campanula cochleariifolia 'Blue baby'):

[afbeelding verwijderd niet-https]


- Campanula poscharskyana of 'kruipklokje' (dit is een Campanula poscharskyana 'Stella'):

[afbeelding verwijderd niet-https]

Je kan eventueel ook eens naar de foto's van mijn verzameling Campanulaceae gaan kijken op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html, daar zie je zowat alle Campanula's die in de Benelux op de markt zijn, als de jouwe geen van bovenstaande soorten is, dan zal die er allicht wel ergens tussen staan.

Hoe groter de plant, hoe groter de kans op een goed resultaat bij het scheuren, maar ik heb al zeer kleine plantjes gescheurd en dat dat kwam altijd wel goed, zolang er aan beide delen maar voldoende gezonde wortel zit...

dinsdag 1 september 2009 - 16:05
spooky

Spooky

na een bloempje plukken en gaan te kijken op de site DENK ik dat ik 3x campanula carpatica blue clips heb maar dan paarser

groetjes
dinsdag 1 september 2009 - 16:18
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

De Campanula carpatica (of 'Karpatenklokje') heeft duidelijk grotere bloemen (diameter van 2,5 tot 3,5 cm.) dan de 3 kleine Campanula's in mijn vorige post (die bloempjes hebben een diameter van 0,5 tot 2 cm). Ze zijn ook duidelijk te herkennen aan de grote, groene stamper die in 3 delen gesplitst is, zoals op onderstaande foto goed te zien is:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dat de jouwe paarser zijn is heel goed mogelijk, want mijn foto's zijn van de Campanula carpatica 'Blue Clips' die inderdaad iets blauwer zijn + ze zijn gefotografeerd in volle zon, wat ze uiteraard wat lichter van kleur maken dan ze werkelijk zijn.

Btw, spijtig dat je er een bloempje hebt voor moeten plukken Ik doe dat zelf eigenlijk nooit, zelfs niet van de Campanula persicifolia's die het zeer goed doen als snijbloem...

dinsdag 1 september 2009 - 16:49
spooky

Spooky

ja normaal pluk ik er ook nooit een bloempje voor maar dat trok zo hard op elkaar allemaal dat ik het even niet meer wist. mijne paarse en witte staan nu wel in een bloempot, maar de paarse is vorige winter overwintert in de gang en zag er in de lente verschrikkelijk dor uit, en na het verwijderen van deze dorre takjes is hij enorm mooi en groot geworden.
de ene witte is het slachtoffer geworden van slakken toen hij in mijn tuintje stond en toen heb ik bij in de bloempot gestopt waar hij toch wat bekwikkeld is en wat bloempjes heeft gehad. Maar deze krijgt nu bruine harde takjes zonder enig groen enig idee hoe dat komt?

groetjes
dinsdag 1 september 2009 - 16:57
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Die bruine, harde takjes zonder groen is normaal, bij mij is dit net hetzelfde (en gebeurt ook bij heel wat andere Campanula soorten), het is gewoon het teken dat het het stilaan het einde van het seizoen is + ze hebben ook wel wat afgezien van de warme zomer.

Ik snoei dan alles weg tot aan de grond en na enkele dagen/weken groeien tussen de overgebleven stoppeltjes dan nieuwe groene blaadjes en takjes, zo is er tenminste toch terug iets groen te zien. Ik ben even in de tuin geweest, zo ziet mijn Campanula carpatica er nu uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Maar de Campanula carpatica zal dit seizoen geen nieuwe bloemen meer krijgen... (sommige andere Campanula soorten bloeien na snoeien nog een 2de keer laat in de herfst)

Ter info: de Campanula carpatica is winterhard (net zoals het merendeel van de Campanula's), vorige winter hebben ze bij mij (buiten in bloempot) -20 C prima overleefd.

Maar Campanula carpatica is niet wintergroen, hij zal dus in de winter boven de grond volledig verdorren en afsterven... Het bij jou 'verschrikkelijk verdorren in de gang' was dus perfect normaal

dinsdag 1 september 2009 - 18:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon