menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passiflora edulis

Ga naar meest recente reactie

wim1970

Wim1970

Yes, de tweede bloem op mijn Passiflora Edulis is een feit!
[afbeelding verwijderd niet-https]

De eerste bloem die verscheen, kwam in juli en had ik gemist vanwege op vakantie zijn! Toen ik terugkwam, hing er al een vrucht aan!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Nu (spannend) afwachten of deze 2e bloem ook wordt bevrucht!
zaterdag 22 augustus 2009 - 17:12
butterflyke

Butterflyke

prachtige bloem hoor,ik ben alvast een klein beetje jaloers hoor
zaterdag 22 augustus 2009 - 18:58
Thuja49

Thuja49

PRACHTIGE BLOEM !!!

groetjes
thuja
zaterdag 22 augustus 2009 - 19:32
leeuwtje

Leeuwtje

Leuk zeg! Dat wordt smullen!
zaterdag 22 augustus 2009 - 23:55
Thanja

Thanja

Prachtig! Mooie foto ook.

Ik probeer al jaren deze plant op te kweken uit zaad, maar tot nu toe is het nog niet gelukt. Eigenlijk heb ik het al een beetje opgegeven, maar als ik dit zo zie, denk ik dat ik volgend jaar nog eens een poging waag.

Wel heb ik in juli de oranje passievrucht gezaaid. Die is ook goed opgekomen (5 uit 6). Weet iemand hoe ik ze het beste de winter door kan helpen?

zondag 23 augustus 2009 - 14:03
danny2

Danny2

Hallo Wim,

bij ons lagen de eerste bijna rijpe vruchten op tafel bij onze thuiskomst van de vakantie

Bloemen & Planten

zondag 23 augustus 2009 - 21:24
danny2

Danny2

Er hangen nog een honderdtal klaar aan de vier planten in de tuin

Bloemen & Planten

zondag 23 augustus 2009 - 21:25
danny2

Danny2

en deze in de verranda zijn bijna klaar

Bloemen & Planten

zondag 23 augustus 2009 - 21:27
leeuwtje

Leeuwtje

Ik ben blij dat ik deze plant toen bij je gekocht heb Danny! Hoe stek ik ze het beste? Dan ga ik ook zo'n begroeiing maken zoals jij. Wij zijn dol op de vruchten en we hebben nog wel plaats waar ik er een aantal neer kan zetten.

zondag 23 augustus 2009 - 23:01
wim1970

Wim1970

Hoi Danny,

de stek kwam van jou
bij jou staan de planten in de veranda, niet? Geven ze daarom
zoveel bloemen of ...?

Bij mij staat de plant buiten....
of is de plant nog te jong om meer bloemen te geven?
maandag 24 augustus 2009 - 00:12
Passimatis

Passimatis

Hallo kan deze soort goed tegen de vorst of dek je zoals algemeen gewenst bij een passiflora de stam af met iets om deze zo warm te houden? hoe oud is deze plant?
maandag 24 augustus 2009 - 14:44
wim1970

Wim1970

En lekker zijn die passievruchten!!
Diegene die je hier in de winkel kunt kopen (beetje rood/bruin en rond van vorm)
is de Passiflora Edulis var edulis . Deze worden meestal geimporteerd vanuit Afrika.

De Zuid-Amerikaanse passievruchten die je daar in de supermarkt kunt kopen,
zijn veel groter en ik vind ze persoonlijk iets lekkerder.
Dit is de Passiflora Edulis var Flavicarpa . Zij zijn eivormig en geel-groen van schil.

Voor de rest geven nog veel andere passifloras vruchten die ook lekker zijn!
En Marianne, niet panikeren...ik weet ook nog niet lang dat die passievruchten
komen van de passiflora!! Dus er is nog hoop , Marianne

maandag 24 augustus 2009 - 18:33
danny2

Danny2

Hallo allen,

deze passieflora's staan bij mij in pot en zijn zeker niet wintervast, ze verkiezen in de winter om en bij de 10° en ook licht, dus een verwarmde serre of verranda is aan te raden. Zaaien is ook niet aan te raden, je krijgt veel plant maar zelden vrucht(bloem); vermeerderen door stek geeft meer zekerheid. Je kan dit nu nog, tot half september, dan worden de dagen te kort en zal er nog weinig groei zijn.
Een stek maak je van een stukje stengel met twee bladeren, niet het topje dat is te zwak, net onder het tweede blad snij je af, ook het onderste blad verwijder je en het bovenste blad halveer je , dit steek je in je stekmedium ongeveer 2 à 3cm diep, na drie à vier weken is je stekje beworteld.
Bijna alle passievruchten zijn eetbaar, maar smaken verschillen en als je sommige ruikt weet je al genoeg, dus als ze ook een aangename geur hebben smaken ze ook lekker.
Grenadillo, die dikke (dure) oranje passievruchten vind ik de beste, vruchten van passieflora ligularis, helaas na 5jaar proberen lukt he mij nog niet om er een bloemeke op te krijgen.

groetjes danny
maandag 24 augustus 2009 - 20:50
wim1970

Wim1970

Danny,

wat doe je dan met die 4 planten die buiten staan in oktober?
Ik zie op de foto dat ze tegen een soort ijzerwerk staan!
Snoei je dan de takken helemaal af of?

Is het omdat jou planten al wat jaren ouder zijn,dat ze meer
vruchten opleveren of wat kan de reden zijn?

Groetjes

Wim
maandag 24 augustus 2009 - 21:20
danny2

Danny2

Hai Wim,

in oktober is het meestal puzzelen. De takken zonder vruchten worden eraf geknipt tot op één oog, de onrijpe vruchten-takken worden voorzichtig losgemaakt en rond de draad(zoals op jouw foto), gedraaid. Kunnen in de verranda verder rijpen. Als de vruchten eraf zijn worden deze takken ook ingekort.
Mijn oudste plant is 5jaar, groeit het sterkst en geeft ook de meeste vruchten.
De jongste zijn 2jaar en geven een 15tal vruchten. Jouw plant is nu 1jaar( vermoedelijk gestekt vorig jaar juni of juli) en zal dan ook volgende jaren beter presteren.

groetjes danny
maandag 24 augustus 2009 - 21:52
wim1970

Wim1970

De laatste 10 dagen zijn er nog een 8-tal bloemen gekomen op mijn passiflora edulisplant. Wel beetje laat misschien. Hoe krijg jij ze zo vroeg aan het bloeien, Danny...een trucje?

Die tweede bloem trouwens (zie hierboven als eerste bericht) werd helaas niet bevrucht en is afgevallen. De anderen die volgden, heb ik dan maar met een penseeltje bevrucht en vandaag even gepiept en blijkbaar gelukt!

Maar of ze nu nog ooit rijp geraken....of lukt dat ook binnen?
zondag 13 september 2009 - 23:19
wim1970

Wim1970

Hoi Danny

Ondertussen heeft mijn passiflora edulis plant van jou 5 vruchten. Die ene van juli is nog steeds niet van kleur verandert en de andere zijn nog maar erg recent en zijn nog groter aan het worden.

Maar hebben ze nog kans op rijp worden??? Wellicht nog een maand buiten maar dan moeten ze toch binnen he?! Kunnen ze binnen nog verder rijpen tot rijpheid?

Groetjes

Wim
maandag 21 september 2009 - 19:31
danny2

Danny2

Hallo Wim,

de vruchten gaan wel langzaam verder rijpen, heb nu nog voortdurend bloemen en nieuwe vruchten. Vorig jaar waren de laatste pas rijp begin april, er waren ondertussen al nieuwe bloemen aan, degene die nu in augustus rijp waren.

groetjes danny
vrijdag 25 september 2009 - 20:14
gakoster14

Gakoster14

Dit jaar voor het eerst genoten van een plant met passiebloemen. Van de zomer heeft hij prachtig gebloeid met mooi gekleurde bloemen. Maar...
nu komen er nog wel bloemen, maar ze zijn een stuk minder fraai. De kleur lijkt ‘verbleekt’ De felpaarsrode kleur is veel minder aanwezig. Bloemblaadjes zijn nu meer wit paars...
Passiebloemen komen voor tot in november heb ik gelezen. Heeft het met het seizoen/minder zon te maken? De plant staat ook niet te nat/ het water kan er zo weer uitlopen. Het blad is verder gewoon groen.
Is dit een normaal verschijnsel?
woensdag 14 oktober 2020 - 19:43
Tuinprins

Tuinprins

Ja.

Afgelopen jaren zijn we verwend met warme oktobermaanden. Nu hebben we een normale oktober en zijn planten in de gebruikelijke herfststemming. Bloemen van de passiebloem hebben warmte nodig om goed op kleur te komen. Dat ze in onze contreien tot in november mooie bloemen geven moet je sterk relativeren. Ga uit van de zomermaanden en al wat je in de herfst krijgt is een toegift.

Gegroet, de tuinprins

vrijdag 16 oktober 2020 - 06:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon