menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Meeldauwziekte of witziekte

Ga naar meest recente reactie

marleen

Marleen

hallo allemaal,

ik ging hierbij 3 foto's plaatsen, doch het lukt mij niet direct (te lang geleden) maar dit volgt,
maar mijn probleem is de witziekte.

Eerst op mijn lupines (bladeren) maar nu ook op de zinnia en op (ik denk) een soort rudbeckia.
ik spuit nu (sinds deze week) met spuitbus rosabel (had ik hier gelezen op forum al is dit volgens tekst op spray specifiek voor rozen) maar het is alsof het nog uitbreid ipv betert.

Moet ik alles verwijderen?
stengels en bladeren verwijderen?
of wat kan ik doen?

dank bij voorbaat voor alle tips,
marleen
vrijdag 29 september 2006 - 19:23
hugo

Hugo

De zieke plantendelen zo snel mogelijk wegsnijden en ze meegeven met het restafval of verbranden. Een behandeling van de planten met een product op basis van zwavel uitvoeren. Spuitbussen zijn goed voor kamerplanten maar niet voor de tuin

groetjes

vrijdag 29 september 2006 - 20:16
lisa

Lisa

marleen ,ik had het ook bij mijn lupineboom ,heb het meeldauw ruim afgesneden ,het doet de planten geen kwaad ,en het gaat goed zo

lisa

zaterdag 30 september 2006 - 11:14
marleen

Tekst aangepast

Marleen

dank je lisa en hugo

het is niet echt een spuitbus hoor wel een gebruiksklare verstuiver op basis van zwavel

is het mogelijk om bijv de grond te ontsmetten? al eerder dit jaar had ik gevlekte en gekrulde bladeren aan sommige planten, dus vraag ik mij af of ik met geen besmette grond zit?
heb daarjuist ook al mijn dahlia afgesneden en uitgedaan want die zat ook vol met witte vlekken

marleen
zaterdag 30 september 2006 - 16:54
hugo

Hugo

Er zijn 2 soorten meeldauw. Echte en valse. Heeft de plant witte, poederachtige vlekken op het blad dan heb je te maken met echte meeldauw. Zijn de vlekken grijs en vlekkerig en zitten ze voor namelijk onder het blad dan is er sprake van valse meeldauw.
In beiden gevallen wordt het blad aangetast en kan het af gaan vallen. Als al het blad afvalt kan de plant afsterven maar dat komt gelukkig niet zo vaak voor.
Tegen echt meeldauw kun je spuiten, doe dit aan het begin van de zomer. De kans zit er wel in dat er volgend jaar gewoon weer meeldauw in de plant zit, je kunt echte meeldauw namelijk nooit helemaal weg spuiten.
Sommige soorten zijn gevoelig voor meeldauw en sommige soorten niet. Wil je meeldauw voorkomen dan moet je dus kiezen voor niet gevoelige soorten
Ook tegen valse meeldauw kun je spuiten. Je kunt verder de aangetaste delen weg knippen en verbranden. Ook hier geldt weer; kies soorten die niet gevoelig zijn.

groetjes

zaterdag 30 september 2006 - 18:21
Plantadvies

Plantadvies

Marleen, maak je gereedschap daarna wel goed schoon. Een scheutje bleekwater in een emmer water en hiermee het gereedschap goed schoonmaken. Zo voorkom je verspreiding.
zaterdag 30 september 2006 - 21:32
sylvain

Sylvain

Marleen ik ken een remedie die ik altyd toepas voor de wit ziekte, op rozen, viburnum, waar de wit ziekte toeslaat met een verdeling van 1/5 melk+4/5 water daar u planten met spuiten en ge bent normaal gered van de wit ziekte doen meisje groetjes
vrijdag 6 oktober 2006 - 22:00
lisa

Lisa

dit is ja heel interessant zal ik wel eens uitproberen

lisa
vrijdag 6 oktober 2006 - 23:00
marleen

Tekst aangepast

Marleen

Dank plantadvies, jouw raad heb ik het allereerst opgevolgd!

dank je Sylvain, werkt dat echt?

marleen
maandag 9 oktober 2006 - 18:41
sylvain

Sylvain

BESTE MARLEEN ik heb dit recept gekregen van een man van de rozen tuin in haacht en dat is enorm meegevallen ge moet het proberen en tegen de milver is het confidor en voor de buxus ook groetjes
maandag 9 oktober 2006 - 19:40
Adrienne

Adrienne

JA,JA melk moet, melk doet veel goed
maandag 9 oktober 2006 - 20:49
sylvain

Sylvain

Adrienne hebt ge dat al geprobeert met de mengelingmelk en water tegen de wit ziekte is perfect als ge het noch niet gedaan hebt doen, ge moet uw blaadjes zien blinken en dat moet ze moeten er mooi uit zien groetjes niet twyfelen he Adrienne
maandag 9 oktober 2006 - 20:55
Adrienne

Adrienne

Sylvain Jongen toch ik geloof je direct.
Ik doe de bladeren van de kamerplanten en in bloemstukken
ook mooi glanzen met een watte dotje gedept in melk.
Toen ik pas ging bloemschikken werdt er ferm mee gelachen.
Ze waren allemaal een duur fles gaan kopen
en ik kom daar aan met een potteke melk.
Maar dat heeft niet lang geduurd salle
T' was al snel mijne toer om te lachen met hun duur fleske.
maandag 9 oktober 2006 - 21:11
sylvain

Sylvain

ge ziet het he Adrienne daar lachen er veel mee tot ze tot de waarheid komen en dan zeggen ze toch dat koeitje maar dag Adrienne groetjes
maandag 9 oktober 2006 - 21:20
Wendy

Wendy

Sylain,

Dat truucje met de melk, gebruik je dan verse melk of volle melk uit dozen of halfvolle?
Hoe gaat dat?

grts Wendy
woensdag 11 oktober 2006 - 10:36
sylvain

Sylvain

beste wendy ik gebruik altyd volle of half volle melk uit dozen wy hebben by ons geen boertje meer zitten die de melk zo verkoopt en daarom maar verse melk mag zekers en dan gebruik ik op1 liter 125ml melk+ dan875ml waterhebt ge het beetdan in een verstuiver en maar verstuiven, en dan moet ge het prys verschil eens maken en dan de resultaten groetjes wendy
woensdag 11 oktober 2006 - 14:40
Wendy

Wendy

Ik ga dat zeker volgend seizoen eens proberen, Sylvain!
Het zal inderdaad stukken goedkoper zijn dan die producten uit de handel! Bedankt
grts Wendy
vrijdag 13 oktober 2006 - 11:21
Samyn David

Samyn David

Zeer interessant dit, probeer ik op mijn Lupinen
zaterdag 18 juli 2020 - 11:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon