menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplanten om tussen klimop in bomen te klimmen.

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Heeft iemand ervaring met mooie klimplanten
die ik zou kunnen gebruiken om mijn kaal wordende dennen mee te laten begroeien?
Momenteel doet de hedera het goed,
maar ik zou iets bloeiends erbij willen zetten.

Klimrozen, klimhortensia of clematis (clematis armandii) ofzo als dat zou kunnen.

De bomenrij staat aan de zuidkant van de tuin en de klimmer zou dus aan de noordkant van de bomen moeten komen.
Het is hier zandgrond.
Een meter vóór de dennen staan vnl. rododendrons.
illustratie van de situatie even erbijgehaald: [afbeelding verwijderd niet-https]

Iemand goede raad wat bij mij zou kunnen?
Iemand die er zelf ervaring mee heeft en eventueel een fotootje uit eigen tuin kan plaatsen, dat zou helemààl de max zijn
donderdag 20 augustus 2009 - 07:47
Ed50

Ed50

Dag Lino,

Bij mijn zus heb ik eens ooit een Campsis (trompetklimmer) in een dode den die tussen andere bomen staat laten groeien en die doet het er zeer goed. Doordat de dennen bij jou van boven nog groen zijn zal er wel weinig water aan de voeten van de bomen komen denk ik, dus zal het bij sterke droogte misschien wel nodig zijn om af en toe wat water te geven.
Een klimhortensia zou het ook wel kunnen doen denk ik. Naar mijn gevoel zijn die toch ook heel sterk.

Groetjes,
Eddy
donderdag 20 augustus 2009 - 07:58
Gege1984

Gege1984

Misschien een kamperfoelie makkelijk, leuke en heerlijk geurende bloemen
donderdag 20 augustus 2009 - 09:29
miriam

Miriam

was net als ed aan de campsis radican aan het denken.
ik heb hier een jonge campsis ja (aan mijne gevel).
heb er nu nog maar één bloempje van gehad maar hij groeit toch prachtig.

heb ook klimhortentia staan van vorig jaar
en dat is bij mij een flop .
hij is niet kapot maar ja veel beweging zie ik der niet in.

En van de clematis soort heb je dan inderdaad de armandii of waar ik heel content van ben de montana he.

Van de campsis ,armadii en de montana vindt je hier wel mooie voorbeelden hoor.

donderdag 20 augustus 2009 - 12:58
printemps

Printemps

Naar het schijnt komt een klimhortensia slecht op gang

Of moet je het een paar keer proberen eer je er ene hebt die het wel goed doet
Het zijn dus niet de gemakkelijkste klanten

mvg
donderdag 20 augustus 2009 - 14:05
miriam

Miriam

dus ben hier niet alleen met dit probleem.

ja ik laat hem hier gerust en we zien wel.

Maar hij staat dus niet meer ,dus mijn aanbevolen planten omwille van deze traagheid.
donderdag 20 augustus 2009 - 14:56
Lino

Lino

Campsis en Kamperfoelie zij dus al goedgekeurd.

2 vragen nog:
- Zijn die wintergroen?
- Moet je ze leiden of hechten ze zichzelf vast?
vrijdag 21 augustus 2009 - 15:37
Ed50

Ed50

Geen van beide is wintergroen, maar kamperfoelie krijgt wel al heel vroeg in het jaar terug bladeren. Soms al in februari als het wat zacht weer is.
Ze hechten zich niet zelf zoals bv. klimop maar ik heb bij mijn zus gezien dat de Campsis zich zelf wel rond de stam van de den slingert. Bij een kamperfoelie is het zo dat hij zich rond een niet te dik boompje ook zelf slingert. Is het een dikke boom, dan kan je misschien wat draden rond de boom maken om zich rond te slingeren.
vrijdag 21 augustus 2009 - 15:43
miriam

Miriam

de campsis moet ik hier toch leiden

heb vlug een foto voor jou gemaakt
deze is in mei aangeplant en ik heb toch al een bloempje gehad.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 21 augustus 2009 - 15:45
miriam
vrijdag 21 augustus 2009 - 15:46
miriam

Miriam

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 21 augustus 2009 - 15:48
Lino

Lino

Dankje

Ik heb even een foto gemaakt van de situatie hier.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het zijn echt wel dikke bomen, ze hebben wel nog wat zijtakken en ze zijn begroeid met klimpop.
Nu de toppen eruit gezaagd zijn is het de bedoeling dat de klimop meer de zijtakken gaat opzoeken ipv steeds hoger te klimmen.
Ik hoop dat het helemaal dichtgroeit.
en als er dan nog een mooie bloeiende klimmer zou tussenzitten...
dat moet toch mooi worden, denk je niet?
zaterdag 22 augustus 2009 - 08:34
zourky

Zourky

[afbeelding verwijderd niet-https]
Om wat verandering van kleur,en wat ik ook mooi vind dat is passie bloem groeit heel snel de kans dat hij bevriest zoals deze winter is altijd mogelijk,hem goed afdekken in de winter niet gans de plant enkel tegen de grond het groeit snel,en kijk hoeveel winters is er niets gebeurt nu deze winter was wel een harde,maar afdekken blijft de boodschap,zoals mijn agapantussen die komen niet meer binnen,afgedekt met vier lagen noppen folie.
groetjes Richard
zaterdag 22 augustus 2009 - 11:01
miriam

Miriam

he twee prachtfoto's ja

en lino die gaan zich zeker lenen voor een mooie klimmer inderdaad

geen fotoke vergaten plaatsen als het zover is he
zondag 23 augustus 2009 - 00:31
Lino

Lino

Nee hoor miriam,
maar dan zal je wel nog heel wat geduld moeten hebben

Bloemen die winterbescherming nodig hebben, nee dat zie ik niet zitten, want het gaat hier om een boom of zeven. dan ligt mijn hele tuin vol noppenplastiek in de winter !
zondag 23 augustus 2009 - 20:00
ingec

Ingec

Je zet de meeste klimplanten wel best een heel eind van de boom zodat de wortels op een vrije plek staan want onder een den is de grond nogal droog en heel zuur
woensdag 26 augustus 2009 - 23:47
Lino

Lino

Ja, dat zou wel eens een probleem kunnen zijn.

een halve meter ongeveer en dan hopen dat we een put in de grond kunnen maken daar.

Goed nieuws: er is ergens al 1 kamperfoelie spontaan uitgekomen Geen idee vanwaar die komt: met een vogel meegekomen ofzo. Laat ze maar komen, de zaadjes
donderdag 27 augustus 2009 - 07:21
annabellie

Annabellie

klimrozen zouden misschien ook wel mooi zijn .
donderdag 27 augustus 2009 - 11:09
Gege1984

Gege1984

De boskamperfoelie (Lonicera periclymenum) is denk ik de ideale keuze, waarschijnlijk is de spontaan opgekomen kamperfoelie ook een boskamperfoelie.

Hieronder staat een link waar je meer kunt lezen. Weinig onderhoud, lekkere geur en ideaal om in bomen te klimmen.

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/kamperfoelie.html

Na de bloei kun je daarna nog genieten van de mooie rode bessen
donderdag 27 augustus 2009 - 11:21
Lino

Lino

Bedankt voor de link.
Ik lees wel dat de kamperfoelie mettertijd onderaan kaal wordt
Zal hij zich spontaan uitzaaien met jonge nieuwe planten, dan is dat geen probleem. Maar anders... dan krijgen we weer hetzelfde als met onze dennen: bovenaan een lieve lust en onder kaal en dor
donderdag 27 augustus 2009 - 12:59
miriam

Miriam

ik kende deze ook nog niet
dus ja merci toch voor de link

met passieflora heb je dat probleem van kaal worden onderaan toch niet denk ik.

Wat ik wel al gemerkt hebt dat hij op de éne plaats geweldig aanslaat en op andere blijkbaar nier.
of dit nu te maken heeft met de verzorging ?

ik had hier 3 planten van de zelfde kweker (eigenlijk voor als kamerplant ,je weet wel met zo ijzer aangebonden )
2 heb ik weg gegeven (voor moederkesdag)
en één voor mezelf.

alle drie heb ik zelf ontward en geleid.

moeder heeft hem laten verdrogen waarschijnlijk.
moeder 2 had hem tegen de grond terug gesnoeid.hij is niet kapot maar ook geen pronkstuk.
en ik? ik heb er niks aangedaan ,geen folie ,niet gesnoeid niks.

maarja iedereen heeft wel al eens een plant die het niet doet zeker.

5 euro heb ik er toen aan betaald




donderdag 27 augustus 2009 - 17:07
zourky

Zourky

geloof het of niet maar dit plantje was verleden jaar deze tijd 15 cm groot.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 27 augustus 2009 - 17:43
miriam

Miriam

ja inderdaad als hij zich goed voelt
bij mij heeft hij al heel de schutting ingenomen,en gisteren stonden er geweldig veel bloemen in.

ps ik zie dat hij ook uwe draad al ingepalmd heeft.


moet hem hier in het oog houden ze ,of hij groeide voor mijn keukenraam en over mijne wasdraad

haja nog iets leuk om te vertellen.
vorig jaar had ik bij de buurvrouw gezien dat zij een overhangende stengel mooi geleid had
Dit jaar gingen ze verbouwen en ook de muur tussen ons werd op getrokken verder.
En over 14 dagen kwam ze vragen of er weer eentje mocht overgroeien

Ok paar dagen terug was ik hem van voor mijn keukenraam aan het snoeien en toen zag ik dat hij al bij de andere buurvrouw zat.
Maar toen ik beter ging kijken zag ik dat deze hem ook mooi geleidt had.
(hoop dat ik hem nu niet afgeknipt heb per ongeluk)

dacht hierze.
vond dat wel tof

ik probeer alles hier in toom te houden maar blijkbaar hebben de buren liever bloemen


donderdag 27 augustus 2009 - 18:03
Lino

Lino

Dus passiebloem is ook een aanrder.
Groeit die in zandgrond en met pas laat in de namiddag zon?
vrijdag 28 augustus 2009 - 13:09
Sunshinearay

Sunshinearay

Je hebt al een aantal ideetjes en mogelijk al verwezelijkt, wil je de mijne niet onthouden. Ik heb over het kale/dode stuk van een leilandi haag een gronddoek gespannen, daartegen laat ik nu een hedera klimmen ( hier en daar wel even helpen met dedeelten vast steken aan het doek).

Ik voorkom wel dat de hedera de goede heg in gaat, ik heb altijd begrepen dat een hedera de boom "kilt" en heb dat ook ervaren.
Een kamperfoelie doet dat niet en slingert zich heerlijk over al door heen. In mijn ogen zou een klimjasmijn ( groen blijvend, geeft geurende witte bloemmetjes in het voorjaar ) ook heel mooi zijn. Ik heb deze niet aan de heg kant, maar aan de andere kant van de tuin, waar ik gronddoek tegen een schutting heb bevestigd.

Bloemen & Planten

vrijdag 28 augustus 2009 - 15:56
Sunshinearay

Sunshinearay

Dit is aan de schuttingzijde, de Jasmijn.

Mijn tuin is er één op het Noorden op zandgrond.

Bloemen & Planten

vrijdag 28 augustus 2009 - 15:58
miriam

Miriam

heb jij geen foto van je bloeiende jasmijn?
(heb hier ook een pas aangeplante jasmijn staan.dus een foto hoe hij kan vorderen zou ik ook wel leuk vinden)
vrijdag 28 augustus 2009 - 17:29
Sunshinearay

Sunshinearay

Nee sorry, ik ben helaas niet in het bezit van een foto toestelletje, soms leen ik hem even van een buurman. Deze foto is van het voorjaar, nog geen bloei, later wel, bloemetjes zijn wel ienie mienie.
De hortensia ervoor was erg vroeg in bloei, vele weken eerder als de anderen.
vrijdag 28 augustus 2009 - 17:46
Sunshinearay

Sunshinearay

Nogmaals sorry, weer vreselijk aan het jokken. Vond het al zo raar dat de blauwe kruiper in bloei stond, dat duurde een eeuwigheid vond ik. Enfin, even de foto uitgeknipt op de bloemen, in ieder geval wit, hoop dat je het ziet.

Bloemen & Planten

vrijdag 28 augustus 2009 - 17:52
Sunshinearay

Sunshinearay

Wel ienie mienie hé. Maar als hij helemaal vol zit zie je het goed hoor en de geur, zo mild, zo lekker.

Bloemen & Planten

vrijdag 28 augustus 2009 - 17:54
miriam

Miriam

ja de bloem ken ik ,want ik heb hem hier ook.
(1ste jaar)
en ik vond hem nog niet wauw.
daarom dacht ik al een gevorderde foto vroeg.
vrijdag 28 augustus 2009 - 20:05
Lino

Lino

@ Sunshinearay :
verwezenlijkt nog niet he, ik denk niet dat nu de goede periode is om zo'n planten te zetten. In oktober dacht ik ?

Die klimjasmijn is dat de "Trachelospermum jasminoides" of is dat nog iets anders?

Dat ik de juiste koop als het zover is...
vrijdag 28 augustus 2009 - 21:00
miriam

Miriam

Mijn jasmijn heb ik van maart
toen stonden ze volop in de aanbieding
plant in de kijker zeg maar
vrijdag 28 augustus 2009 - 23:27
Sunshinearay

Sunshinearay

Inderdaad Lino, dat is hem of wel sterjasmijn genoemd.
Hij kan een hoogte van 6 meter bereiken en net zo breed worden als hoog.

Ik heb hem vorig jaar in het voorjaar geplant, nadat ik hem had gekregen van mijn buurvrouw die de plant al een paar maanden eerder had gekocht ( als klimhortensia) en in pot had laten staan.

Ook als bodembedekker is het mogelijk, maar dat is niet jou bedoeling.
zaterdag 29 augustus 2009 - 09:05
miriam

Miriam

dus het ook bij jou een eerstejaarse.
zaterdag 29 augustus 2009 - 12:22
Sunshinearay

Sunshinearay

Ik ben nog maar een leek op tuingebied, ken daarom nog niet alle termen.
De jasmijn staat nu sinds maart 2008 in mijn tuin en mijn buurvrouw heeft hem gekocht in het najaar van 2007.
Gekocht in pot en opgebonden was hij al een twee meter hoog ( met pot). Ze had hem wel buiten staan, toen ik hem kreeg was hij al een beetje zielig, maar toen ik hem in de grond zette en de lange takken had losgebonden en uitgewaaierd tegen de schutting had geleid, ging hij als een tierelier en kreeg ik ook al bloemetjes.

Hij staat nu dus sinds een jaar en een paar maanden in de volle grond, als dat betekent eerste jaars, dan ja.

Ik hoor wel meer over eerste en tweede jaar, bij vaste planten, ik heb wel door dat het niet betekent dat je ze na dat ene of tweede jaar niet meer hebt, maar moet nog uitzoeken wat het precies betekent.
zaterdag 29 augustus 2009 - 12:37
miriam

Miriam

ha dan is hem toch een jaartje ouder (ben ook een leek hoor)
ik heb hem hier pas van maart.(09)

Ik zag wel dat de jouwe al groter stond.

ik heb hier ook wel al bloei gehad en nu staat hij heel fris en precies in groei.
Heb nog niet dat wauw gevoel ,maar toch dat het in orde gaat komen.

ja elke plant moet tijd krijgen he
zaterdag 29 augustus 2009 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon