menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia

Ga naar meest recente reactie

schuurmans

Schuurmans

hier de foto van mijn grootste Brugmansia.
op 2 april in de vaste grond geplant, 75 cm hoog.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu, 2.5 kg mest en 1000 liter water verder 2.80 m hoog.

[afbeelding verwijderd niet-https]

grt
henk
maandag 17 augustus 2009 - 19:56
LauraK

LauraK

Wauw Henk, de Brugmansia staat er ook dit jaar weer schitterend bij! Echt uit de
kluit(en) gewassen, kan je wel zeggen. Mest jij de plant één keer per twee weken
bij, of doe je dat vaker?

De Brugmansia's die ik heb (en die beiden roze/wit zouden zijn) hebben nu
bloemen die opengaan. Ze begonnen geelachtig, en verkleuren nu steeds meer
naar wit... Ben benieuwd of ze inderdaad roze/wit zullen worden. Maar ook zo zijn
ze prachtig, en ze geuren heerlijk naar vanille en citroen.

Groeten van Laura.
maandag 17 augustus 2009 - 20:11
schuurmans

Schuurmans

Laura,
deze plant krijgt elke week mest, en nu, met dit weer 2x daags een gieter water.

grt
henk
maandag 17 augustus 2009 - 20:16
Matabish

Matabish

Hoedje af hoor Henk!!
Ik herinner mij de foto's nog toen je hem ons voor 't eerst toonde, toen ie naar buiten moest...
Maar wàt een geweldige plant, dat 'Abutilonneke' staat er maar 'nietig' voor al is dat ook een heel mooi exemplaar!
maandag 17 augustus 2009 - 20:20
hanninkj

Hanninkj

Henk,

Je moet er ook wel iets voor over hebben. Voor niets gaat de zon op.
Een prachtig exemplaar!!!

Ton
maandag 17 augustus 2009 - 20:41
leeuwtje

Leeuwtje

schitterend Henk!
maandag 17 augustus 2009 - 20:53
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja daar mag je trots op zijn!
maandag 17 augustus 2009 - 21:11
kerstkind

Kerstkind

Henk,

dit is wat je noemt "een joekel"....
Prachtig met z'n uitbundige bloei.

groetjes José
maandag 17 augustus 2009 - 22:44
lentemode

Lentemode

Wat een schoonheid, Henk !
Geen enkel geel blad te bespeuren...

Je waterdragerij wordt beloond !

Kon je hem zomaar altijd houden, als kerstboom bijvoorbeeld, kunnen veel pakjes onder !

Mia
maandag 17 augustus 2009 - 22:59
Lysianthus

Lysianthus

Fantastisch Henk, hoe oud is hij?
Geurt dat hoekje in je tuin niet heerlijk 's avonds?
mvg
Lysianthus
maandag 17 augustus 2009 - 23:24
dendrodan

Dendrodan

Mooie brugmansia,
Een vraagje welke mest geef je deze plant want die van ons blijft maar onder de meter.
Laat je die ook in de volle grond steken en afgedekt of haal je die ieder jaar eruit.
Het probleem is dat wij niet al te veel ruimte hebben om hem te overwinteren en dat ik in de buurt heb gezien ene die deze winter is buitengebleven helemaal in gepakt.
dinsdag 18 augustus 2009 - 08:17
leeuwtje

Leeuwtje

Toen ik ook geen plaats had liet ik hem ook buiten staan op een beschutte plaats. Dan liep hij ieder jaar wel weer opnieuw uit vanuit de wortels. Maar ik vind dat hij vanuit de takken veel groter wordt. Zelf graaf ik hem ieder jaar uit en dan overwintert hij binnen. Dit jaar stond hij erg warm waardoor hij vroeg blad kreeg. Maar dat maakt niet veel uit. Hij bloeit misschien iets vroeger maar niet veel vroeger. En vol in blad zijn ze moeilijker te hanteren.

Ik meen dat Henk ze ook naar binnen haalt maar daar zal hij zelf nog wel iets over zeggen denk ik.
dinsdag 18 augustus 2009 - 08:48
schuurmans

Schuurmans

Deze Brugmansia is 12 jaar oud. de eerste jaren altijd gewoon in een pot gestaan.
toen de grootste pot te klein werd heb ik hem in het voorjaar van 2000 in de vaste grond gezet. en elk najaar weer naar binnen gesleept.
de plant krijgt uitsluitend culterra als mest en daar ben ik niet zuinig mee. ook om de 2 weken ijzerchelaat voor mooi groen blad en goede opname van de mest. en dan natuurlijk water, ook daar moet je niet zuinig mee zijn. je kunt de plant niet verdrinken.

hier de snoei en het binnenhalen op 29 okt vorig jaar, het ging al vroeg vriezen in 2008 en dan moet hij naar binnen ook al staan er nog bloemen aan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

na een kwartier snoeien is dit over.
[afbeelding verwijderd niet-https]

en dan gaat er ongeveer 70 kg op de kruiwagen naar binnen om daar een half jaar in de weg te liggen, wachtend op het volgende voorjaar.
[afbeelding verwijderd niet-https]

grt
henk
dinsdag 18 augustus 2009 - 17:16
schuurmans

Schuurmans

die steek ik elk jaar op dezelfde plaats uit, dus die wordt niet groten.

grt
henk
dinsdag 18 augustus 2009 - 18:59
jamssen

Jamssen

Tjee, je hebt er wel wat werk mee.
Maar het is zo te zien zeker alle moeite waard.
Prachtig .

mlouise
dinsdag 18 augustus 2009 - 23:23
dendrodan

Dendrodan

de plant krijgt uitsluitend culterra als mest en daar ben ik niet zuinig mee. ook om de 2 weken ijzerchelaat voor mooi groen blad

die culterra en die ijzerchelaat is die gewoon te verkrijgen bij een tuincentrum? En hoeveel is de dosis zodat je de plant niet verbrand.
woensdag 19 augustus 2009 - 08:36
Lysianthus

Lysianthus

@ Henk,

Bedankt om je ervaringen met ons te delen, ik luister aandachtig mee want ook ik ben benieuwd naar het antwoord op Dendrodan's vraag
mvg

Lysianthus
woensdag 19 augustus 2009 - 09:46
leeuwtje

Leeuwtje

Hmm, wij halen het ijzerchelaat bij de oranjerievereniging. Je moet het geloof ik wel bij een goede handel kopen omdat het verontreinigd kan zijn. Maar ik zou niet weten waar je het zo kunt kopen. 1 mespuntje op 1 liter water. Ik doe een klein borrellepeltje afgestreken op een gieter van 10 liter.
woensdag 19 augustus 2009 - 16:43
schuurmans

Schuurmans

Wat leeuwtje schrijft, ik koop bij diezelfde oranjerieverenniging dat ijzerchelaat.
Culterra koop je bij elke gerenomeerde tuinwinkel. ik gebruik altijd de 10-4-6 (NPK) en dat bevalt goed. het is een bijna 100% organische meststof. met dit product kun je geen enkele plant verbranden.
ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

grt
henk
woensdag 19 augustus 2009 - 17:29
schuurmans

Schuurmans

Marianne,
om je uit de droom te helpen, een oranjerievereniging in de buurt bestaat niet.
De Oranjerievereninging is een club kuipplantenliefhebbers in Nederland.
Als het je interesseeert kun je kijken op www.oranjerievereniging.nl.
succes eermee.
leeuwtje is er ook lid van.

grt
henk
woensdag 19 augustus 2009 - 20:14
Lysianthus

Lysianthus

En waar vinden we ijzerchelaat in Belgie?
woensdag 19 augustus 2009 - 20:50
printemps

Printemps

Ik weet het niet zeker maaaaar

Is moscide niet zoiets ??

mvg
woensdag 19 augustus 2009 - 20:52
schuurmans

Schuurmans

moeten wij Nederlanders dan ALLES weten????

grt
henk
woensdag 19 augustus 2009 - 20:55
Lysianthus

Lysianthus

ALLES niet hé Henk, wij weten ook veel maar toevallig niet waar je ijzerchelaat koopt in België.
Ik zal het eens in ons tuincentrum vragen, die weten het misschien.
woensdag 19 augustus 2009 - 21:35
dendrodan

Dendrodan

Heeft een intratuin het ook niet? Want in belgie zijn er ook enkele anders eventjes naar Halsteren rijden.
woensdag 19 augustus 2009 - 22:34
schuurmans

Schuurmans

nee beste mensen, ik heb het nog nooit ergens anders gezien dan bij onze oranjerievereniging. en waar zij het vandaan halen weet ik ook niet.

grt
henk
woensdag 19 augustus 2009 - 23:10
leeuwtje

Leeuwtje

Misschien een winkel in land- en tuinbouwbenodigdheden? Hier zit er één. Ik moet er straks toch nog wat bamboestokken gaan halen. (Kan ook morgen worden). Ik zal het dan wel eens vragen. Mochten ze het eventueel hebben dan wil ik wel wat opsturen.
donderdag 20 augustus 2009 - 09:04
printemps

Printemps

Google eens op 'moscide bayer ijerchelaat'

Dan kom je op de site van Edialux terecht

mvg

donderdag 20 augustus 2009 - 14:29
Lysianthus

Lysianthus

Dank je wel An.
Ik heb het ondertusssen opgezocht en het is me nog niet helemaal duidelijk want moscide wordt gebruikt tegen mos in het gazon, vraag is of het ook kan gebruikt worden bij onze Brugmansias.

Moscide
Samenstelling: 44 % dinatrium-EDTA,
30 % watervrij ijzersulfaat
Dosis: 200 g/10 liter water/100 m²

Aldus Edialux

Wat zijn de voordelen van MOS CIDE ?
In tegenstelling tot zuiver ijzersulfaat heeft MOSCIDE (een ijzerchelaat mengsel)
een aantal zeer belangrijke voordelen!
• MOSCIDE veroorzaakt na betreding van het behandeld gazon geen roestvlekken
op beton of betegeling.
• MOSCIDE werkt niet verzurend, en pakt zo het mosprobleem op langere
termijn aan.
• Met MOSCIDE kleurt het gazon mooi donkergroen, want Moscide is tevens
een ijzermeststof voor het gras.
• MOSCIDE laat het microbieel bodemleven ongemoeid




http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=16&tid=11635

conclusie: ijzerchelaat alleen zuiver gebruiken
donderdag 20 augustus 2009 - 16:09
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Je kunt ook kieseriet gebruiken en dat is wel goed verkrijgbaar. Tegen het geel worden van de bladeren gebruik ik bloedmeel bij de Brugmansia.
donderdag 20 augustus 2009 - 19:07
dendrodan

Dendrodan

als ik ijzerchelaat bij google opzoek vind ik deze leverancier in Bornem.
Maar daar staan zoveel verhoudingen bij dat ik mij afvraag welke de beste is.
http://www.chelal.com/filesDB/Catalogus%20Nederlands.pdf
donderdag 20 augustus 2009 - 20:50
hanninkj

Hanninkj

Wij gebruiken in de oranjerievereniging 1 mespuntje per liter. Om de 3 weken geek ik al mijn planten ijzerchelaat. Aan het begin van het seizoen geef ik ook nog kieseriet om mijn magnesium gehalte op peil te houden.
donderdag 20 augustus 2009 - 20:57
schuurmans

Schuurmans

Ton,
Een mestpuntje is toch maar een zeer relatief begrip. kun je het ook uitdrukken in volume, ml, of gewicht, mg, of is het echt nattevingerwerk.
ik rommel ook maar wat aan.

ps. blijf er wel met je vingers af, want het duurt even voor je het kwijt bent.

grt
henk
donderdag 20 augustus 2009 - 21:48
hanninkj

Hanninkj

Henk,

Mijn ervaring is dat je redelijke variatie mag hebben. ik heb wel een weegschaal om milligrammen te wegen en heb die vorige week juist opgesteld omdat ik hem voor GA-3(sneller ontkiemen van zaden) moest gebruiken want dit luistert vrij nauw maar nog nooit voor ijzerchelaat gebruikt.
Mijn ervaring is dat als je de planten voldoende magnesium en ijzer geeft ook een betere bladkleur en groei hebt.

Ton
donderdag 20 augustus 2009 - 21:56
schuurmans

Schuurmans

Ok Ton, dank je.

grt
henk
donderdag 20 augustus 2009 - 22:33
Passimatis

Passimatis

Onvoorstelbaar Henk!!!

Wat een kanjer een pracht exemplaar voor in de boekjes...
Mijn vader is ook een liefhebber van de Brugmansia maar wist
geen raad met de bladeren die geel werden zonder echte reden
(genoeg water en mest) maar nu ga ik hem toch even die Mos Cide
aanbevelen of Kieseriet.

Doe zo verder en ik kijk al uit naar volgend jaar hoe groot hij dan
gaat zijn... Mijn Brugmansia (1 jaar oud) heeft tot nog toe 5 bloemen
afgeleverd maar het zijn mooie en grote gele bloemen, maar hij zal
nog flink mogen groeien om te kunnen concureren hoor

groetjes
vrijdag 21 augustus 2009 - 09:22
Lysianthus

Lysianthus

@ Passimatis,

Je hebt niet goed gelezen, Moscide wordt niet aangeraden, het is geen zuiver ijzerchelaat. Het is een produkt tegen mos in het gazon.

Je kunt ook kieseriet gebruiken en dat is wel goed verkrijgbaar. Tegen het geel worden van de bladeren gebruik ik bloedmeel bij de Brugmansia


@ Vital, daar heb je wel een punt, misschien kan je het in een mailtje aan Kurt vragen?

mvg
Lysianthus
vrijdag 21 augustus 2009 - 09:36
Passimatis

Passimatis

Oeps mij fout, bedankt voor me der op te wijzen
vrijdag 21 augustus 2009 - 09:50
crazysandra007

Crazysandra007

hallo ik ben sandra ik heb ook een redelijke grote brugmansia staan maar die zit nu al in een grote pot,als ik hem niet meer verpot gaat hij dan met de tijd kapot gaan?ik zie het niet meer zitten nog een grotere pot want dat word heeeeeeel zwaar om binnen te nemen,groetjes
maandag 24 augustus 2009 - 18:57
schuurmans

Schuurmans

Sandra,
je kunt gerust na de snoei een flink stuk van de wortels afhalen dat geeft geen enkel probleem en dan blijf je toch dezelfde pot houden. een vuistregeltje is, dat wat je aan de bovenkant van een plant wegsnoeit in verhouding aan de onderkant (de wortels dus) ook weggehaald mag worden.

grt
henk
dinsdag 25 augustus 2009 - 12:34
schuurmans

Schuurmans

Marianne,
Brugmansia's zijn bijna onverwoestbaar. als je maar zorgt dat ze niet bevriezen, dus de temp. altijd boven nul houden, dan kun je de teruggesnoeide planten, en dan ook flink terugsnoeien, heel makkelijk de winter door krijgen. af en toe een klein beetje besproeien dat is al.

grt
henk
dinsdag 25 augustus 2009 - 16:13
crazysandra007

Crazysandra007

bedankt!!!!groetjes
dinsdag 25 augustus 2009 - 18:50
schuurmans

Schuurmans

Marianne,
mijn Brugmansia's hebben deze week nog gewoon hun portie mest gehad.
zolang ze nog nieuwe bloemen maken krijgen ze mest van mij.
en water geven doe ik ook zolang er bloemen aan staan.

Vital,
als de planten naar binnen moeten worden ze helemaal kaal gesnoeid, kun je zien op deze topic, 18-08, deze gaat zo naar binnen en ligt de gehele winter op een stenen vloer. af en toe een beetje water er over sproeien dat is het.
de Brugmasia's die ik in potten heb blijven er meestal in staan, of, ze moeten erg nat zijn bij het binnenhalen (hele natte herfst) dan wil ik ze nog wel eens uit de pot halen om een beetje te drogen.
als er in het vroege voorjaar, jan/feb soms nieuwe scheuten aan de planten komen dan haal ik die er altijd af, dat worden over het algemeen van die lange slappe takken waar je alleen maar ellende van hebt.
ik heb het idee dat ik nu alles verteld heb wat ik van Brugmansia's weet en wat ik er mee doe. maaaaaaaaar, als er toch nog vragen zijn, je weet maar nooit, het forum is voor vragen te stellen, en, een domme vraag!! is een vraag die niet gesteld wordt.

grt
henk
woensdag 26 augustus 2009 - 16:13
PattyF

PattyF

Hallo allemaal,

Wat fijn dat ik berichten over mijn favoriete planten op dit forum tegen kom. Ik heb een 5-tal Brugmansia's die het goed doen, ze bloeien rijkelijk en zijn ongeveer 1.75 meter hoog maar ze zijn redelijk kaal.

Vraag:
bloedmeel/kieseriet worden voor hetzelfde doeleinde gebruikt heb ik hierboven gelezen maar tot wanneer mag je dat gebruiken, ik kan me zo voorstellen dat het nu niet meer aanbevolen wordt.

Wat is het verschil tussen beendermeel en bloedmeel?

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Patty
zondag 30 augustus 2009 - 19:53
schuurmans

Schuurmans

Patty,
hartelijk welkom op het forum.
als je even googled kun je de verschillen zien tussen bloed-en beendermeel.
het is beide stikstofrijk en het geurt niet lekker, het stinkt.
om nu nog de bemesten heeft niet meer zoveel zin, of er moeten nog veel nieuwe bloemen in knop staan, dan mag een beetje mest nog wel.

grt
henk
maandag 31 augustus 2009 - 20:58
PattyF

PattyF

Hallo Henk,

Dank je wel voor je antwoord. Ik zal ze een beetje mest gaan geven om de laatste knoppen wat extra ondersteuning te geven.

groeten
dinsdag 1 september 2009 - 11:17
schuurmans

Schuurmans

Marianne,
ook hier komen nog steeds nieuwe knoppen aan de Brugmansia's.
mest geven doe ik niet meer maar wel de gewone hoeveelheid water.
ze blijven bloeien tot de eerste nachtvorst, maar net daarvoor moet je ze binnen hebben.

grt
henk
maandag 14 september 2009 - 17:29
printemps

Printemps

Volgens mij gaat het ook hoor

Maar donker kan ook omdat meestal de bladeren er af zijn

Oeps,de mijne staat nog buiten met 1 bloemknop,weet niet welke kleur het gaat zijn, plant stond in promo en was ook wat verwaarloosd

mvg
donderdag 3 december 2009 - 16:28
leeuwtje

Leeuwtje

Nee hoor mag ook in het licht zijn hoor. De mijne staan ook in het licht. Volgend jaar wilde ik een bos aan gaan planten! haha. Ik heb zo'n 30 verschillende stekken staan op het moment. Allemaal met naam. De meeste zijn ook al geworteld. Ze komen bijna allemaal uit het buitenland.
donderdag 3 december 2009 - 23:23
Mandy

Mandy

Ik heb er ook een aantal in het licht staan, in het tuinhuis maar ik heb ze ( nog ) niet teruggesnoeid. Wist niet dat ze zo ver gesnoeid konden. Ga dat meteen morgen maar even doen... ze staan nog zo volop in het blad......
vrijdag 4 december 2009 - 00:41
leeuwtje

Leeuwtje

Als je plaats hebt om ze ongesnoeid te laten dan zou ik dat doen. Dan bloeien ze volgend jaar toch ruim 1,5 maand vroeger.
Brugmansia's krijgen pas bloemen na de Y vorming. Ik was foto's aan het zoeken hiervan maar ik kan ze niet zomaar vinden. Een tak kan een zijtak krijgen uit een oog. Dat is het niet. Maar bij brugmansia's splitst een tak zich in tweeën. Je krijgt dan een vloeiende overgang. Boven deze Y vorming zal de plant gaan bloeien. Ik knip mijn planten dus eigenlijk terug boven die Y vorming voor vroege bloei het volgend jaar. Ik heb gelukkig genoeg plaats om ze weg te zetten.

vrijdag 4 december 2009 - 10:16
deHaan

DeHaan

Hij staat bij mij nog steeds in de volle grond te bloeien.
De fut is er wel uit.
vrijdag 4 december 2009 - 22:25
schuurmans

Schuurmans

Marianne,
de planten zijn echt bevroren als de bast los van de stam komt.
dan kun je ze beter maar wegdoen.

grt
henk
zaterdag 5 december 2009 - 16:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon