menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompoenen

Ga naar meest recente reactie

Tuingek

Tuingek

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik dit onderwerp bij Consumptietuin of hier neer moet zetten, maar dat ondervind ik vanzelf als het verplaatst wordt

Iemand verstand van pompoenen kweken?
Ik heb 2 pompoenplanten die hard groeien, en vollop in bloei staan.
Sommige bloemen hebben een soort van vruchtbeginsel, maar echt pompoenen zie ik er niet aan komen. Althans die vruchtbeginselen groeien niet uit tot meer dan de grootte van een rozenbottel.
Volgens de buren (daar heb je ze weer ) geef ik niet genoeg water en mest en is dat de reden dat de planten wél groeien maar de vruchten niet.
Ik moest beter het groeipunt er uit knijpen en dan zou het wel beter gaan.
Dat heb ik dus gedaan en de plant groeide inderdaad niet verder, maar kreeg zijscheuten die nu ook als een gek groeien en bloemen geven, maar ook geen vruchten.

Wat doe ik verkeerd?

Groetjes Marianne
maandag 10 augustus 2009 - 15:44
greener

Greener

Beste Marianne,

ik heb al aardig wat post mbt Pompoen beschreven, voor de volgende keer zou ik je dan ook de zoekfunctie willen aanbevelen.

Om je vragen wat nauwkeuriger te kunnen beantwoorden zou ik graag willen weten welke soort je precies hebt staan. Zo kan ik je wat specifieker helpen met je probleem.

Pompoen hebben ten alle tijden voldoende vocht nodig, niet te droog maar ga de plant ook zeker niet verzuipen. Een donkere teint van de grond is ideaal.
Wat veel mensen niet weten is dat het wortelgestel tot een 2 meter buiten de plant gaat en dus moet men ook om de plant heen voldoende water geven.

Een pompoen die niet bemest is, geeft ook wel degelijk vrucht, doch blijven ze veel kleiner. Uw buren hebben het dus mis.
Mest geven is bij de Pompoen wel ten alle tijden aangeraden maar gaat dus niet ten koste van een vrucht.
Als er genoeg bijen e.d. in de tuin zitten moeten ze gewoon bestoven worden, is dit niet het geval, moet men dit zelf doen. (zie eerdere posts mbt bestuiving middels de zoekfunctie)

Veel van de pas bevruchte vrouwelijke bloemen (die met het vruchtbeginsel) aborteren vaak en dit is het gevolg van een te hoge temperatuur. Het helpt dan ook om de vrouwelijke bloem een paar dagen voordat ze open gaat hiermee te helpen en een klein afdakje te geven. Een oude tuinstoel of werkbankje voldoet ook perfect.
De echte maniakken gaan in de weer met zakken met ijs om de bloem te koelen maar dit is meer voor de extreme Amerikanen

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust!

Sebas

maandag 10 augustus 2009 - 17:30
greener

Greener

Hier even een copypaste van een eerdere reactie die ik heb gegeven mbt Pompoenen:

GROND
In het najaar is het belangrijk je grond in orde te brengen. Bladeren, compost, mest. Je weet het wel. Niet te diep omspitten. Pompoenen wortelen oppervlakkig. Ik spit helemaal niet, maar dat is een heel ander verhaal. PH waarde tussen 6,5-7,0.
In het voorjaar plastic over je kas trekken. In ieder geval twee weken voor dat je je planten erin zet. De grond moet rond de 20 graden zijn.



PLANTEN
Zaden eerst met een nagelvijl voorzichtig bewerken. Ik begin meestal in de derde week van april. De zijkant lichtjes vijlen (NIET de punt!). Laten weken in warm water (minimaal 2 uur). Met de punt naar beneden planten (ongeveer 2 cm diep) in potgrond. Gebruik een redelijk grote pot (ongeveer 10-15 cm breed en 20 cm diep). Zorg ervoor dat je potgrond van te voren minstens op kamertemperatuur is. Zet de pot op een warmte bron. Zij kiemen liefst rond de 25 graden. Als je mycorrhizal fungi (endo) hebt, meng je dit met de potgrond.
De zaden moeten binnen 5 dagen ontkiemen. Heel af en toe kan het langer duren. Heb geduld. Een week nadat je ze gezaaid hebt, kan je je reserve zaden planten. Als de planten hun eerste echte blad krijgen, kunnen ze naar buiten. Meestal is dit na 4-6 dagen.



IN DE KAS
Inmiddels heeft je plant een lange stengel. Als je je plantje in de grond stopt, stop de stengel helemaal in de grond. Alleen de eerste twee blaadjes en het eerste echte blad mag boven de grond uitsteken. De plant groeit bijna altijd tegen over het eerste blaadje. Het eerste blad is dus de achterkant van de plant. Zorg ervoor dat de plant niet te koud wordt. Ik zet een klein kasje erboven (binnenin de grote kas).



PLANTGROEI
Je plant gaat groeien. De wortels ook. Zij groeien sneller dan de bladeren. Zorg ervoor dat als je water geeft, dat je meer geeft dan de grootte van de plant. Als je grond goed is, hoef je niet bij te mesten. Als de ranken beginnen te groeien moeten zij voorzichtig ingegraven worden. Vóór de ranken uit kan je groeven (15-20 cm diep) maken. Bij elk blad schiet een rank wortel. Bij elk blad komt ook een extra rank. Die moet je dieven. Je krijgt dus een soort kerstboom effect: een hoofdrank en aan beide kanten een heleboel zijranken. De zijranken mogen blijven maar er mogen geen zijranken aan de zijranken groeien. Als de kop van een rank omlaag valt kan je dat gedeelte van de rank bedekken. Beschadigd nooit de kop! Ik haal ook alle stengels (tendrils) af. Laat de mannetjesbloemen aanzitten, maar vrouwtjes aan de zijranken zijn niet nodig of wenselijk.
In plaats van de ranken in te graven, kan je ze ook bedekken met compost (±10-15 cm). Je hoeft dan niet te schoffelen.



VROUWTJES
Vrouwelijke bloemen hebben een knobbel (begin van een pompoen). Het duurt best wel lang voordat de bloemen opengaan. De dag vóór dat zij opengaan staan ze recht overeind. Het is noodzakelijk dat je een zakje over de bloem doet ’s avonds. De volgende morgen gaan ze open en dan moet je ze met de hand bestuiven. Als je de bijen dat laat doen, dan zijn de zaden uit je pompoen straks waardeloos. De mannetjesbloemen moeten ’s avonds ook in een zakje. ’s Morgens pak je eerst het mannetje. Je haalt alle schutsbladeren af zo de steel zichtbaar wordt. Je gaat naar het vrouwtje. Als je de zak afhaalt gaat de bloem open. Binnenin zie je lobben. Meestal 4 of 5. Drie is niet goed, 6 wel. Als alle lobben er goed uitzien (uniform grootte en vorm) dan wrijf je met de steel van het mannetje over de lobben, zowel over de buitenkant als de binnenkant. Soms gebruik ik meerdere mannetjes van dezelfde plant. Daarna doe je de zak weer over het vrouwtje, of bind je de bloem dicht met een stukje touw. Gooi het mannetje weg. Na een dag, gaat de zak/touw eraf. Binnen tien dagen moet het vrouwtje (inmiddels pompoen) stevig (niet op drukken!!!) uitzien en de grootte hebben van een kleine voetbal. Noteer wanneer je het bestoven hebt en van welke plant je de mannetje vandaan gehaald hebt. Zo weet je de kruising van je pompoen (moeder en vader). Als het vrouwtje aan de plant van bijvoorbeeld de 1256 Wursten zit en de mannelijke bloem afkomstig is van de 1297 Ghaye, dan is de kruising 1256 x 1297. Heb je maar 1 plant, dan gebruik je de mannetjes van die plant. Je kruising is dan 1256 x zelf.
Je eerste pompoen moet je ongeveer 3 meter van de hoofdwortel bestuiven. Bestuif de volgende drie vrouwtjes ook (telkens met mannetjes van de andere plant, incl. zakjes, enz.). Kijk welke snelst groeit. Na 12-15 dagen haal je de traagst groeiende pompoenen weg. Je houdt er 1 over.



POMPOEN
Je plant moet nu zo ongeveer stoppen met groeien. Ik laat de hoofdrank een meter of twee doorgroeien na de laatste pompoen. Haal de kop er dan uit. Laat de zijranken groeien tot aan de zijkant van je kas. Haal dan de koppen eruit.
Als je pompoen groeit (met kg per nacht), moet de hoofdrank en de zijranken in de directe omgeving aangepast worden. Als de pompoen ongeveer 15 dagen oud is en goed doorgroeit, haal ik de zijrank aan de linkerkant en de rechterkant van de pompoen weg. Zo geeft je de pompoen ruimte om te groeien en kan je makkelijk erbij komen. Als de pompoen groter wordt, gaat zij trekken aan de hoofdrank. Dit mag nooit. Soms moet je iets onder de hoofdrank leggen zo het iets omhoog wordt getild in de directe omgeving van de pompoen. De hoofdrank moet ook in een bocht gelegd worden zo de pompoen straks niet bekneld raakt (zie tekening). De hoofdrank gaat ook wortels schieten. De wortels moet je doorsnijden een meter voor en na (soms meer) de pompoen anders trekt de pompoen de hoofdrank kapot of split de pompoen.



WATER EN SPROEIEN
Het is lastig om te zeggen hoeveel water je nodig hebt. Dat hangt af van het weer en hoe groot je plant is. De grond moet altijd vochtig zijn, dus nooit nat en nooit droog. Dat veroorzaakt splitten en onregelmatige groei, en dus kilo’s. Geef nooit water in de directe omgeving van de hoofdwortel (niet binnen 30cm). Dit veroorzaakt rot.
Meeldauw is de grootste boosdoener voor kas pompoenen. Ik meng 1 deel magere melk met 9 delen schoonwater in een sproeier. Ik gebruik ongeveer 2 liter per volwassen plant. Ik sproei zowel de boven als onderkant van elk blad, 1 keer per week. Probeer echter zo min mogelijk door je plant te lopen. Je grond wordt er hard van en de wortelgroei neemt af. Verder beschadig je de bladeren die al kwetsbaar zijn.

Zo moet je genoeg info hebben denk ik voor een leuk resultaat!

Groet,

Sebas
maandag 10 augustus 2009 - 17:35
Tuingek

Tuingek

Hai Sebas.

Allereerst dank voor de info.

Ik heb Crown Prince F1 Hybr. en Kabocha (japanse groene pompoen)
De zaden heb ik gekrgen van een kennis die ze vorig jaar voor het eerst had en er heerlijke dingen van gemaakt heeft.
Vandaar dat ik het ook eens bij ons op de zware klei wilde proberen.

Ik ben (nog) niet zo'n ster in zoekfunties gebruiken, sorry. Maar zal het volgende keer zeker proberen.
Groetjes Marianne
maandag 10 augustus 2009 - 19:01
Rita1960

Rita1960

@Sebas,

pompoenen en courgettes, in hoeverre verschillen die van elkaar? en dan met name m.b.t. de bevruchting? De courgette geeft zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen en hierbij is het van belang dat het vooral in de ochtend goed droog weer is om tot een goede bestuiving (vruchtontwikkeling) van de vrouwelijke bloem te komen door middel van bijen enz. Is dit voor pompoenen hetzelfde?

heb ooit een (1)jaar pompoenen gehad en werd er mee "overspoeld" en de ranken.. wel 7 tot 8 meter lang en dan nog niet eens over de wortels die ik aan het eind van het seizoen overal nog uit de grond moest trekken (die wortels leken trouwens wel gummi wortels )
't is trouwens wel een ideaal gewas om op de mesthoop te planten

groetjes,

Rita
maandag 10 augustus 2009 - 22:13
greener

Greener

Rita,

je kan ze beiden als gelijke behandelen.
De bestuiving zoals jij beschrijft betreffende vroeg in de morgen heeft wederom met de dan koelere temperatuur te maken.
En met een dakje blijven ze dus ook goed droog zodat je het vochtigheidsprobleem ook weer tackeld.
Waarom heb je eigenlijk alle wortels na afloop verwijderd?
De winter zorgt dat ze in hun geheel vergaan dus daar hoef je niet bang voor te zijn

Sebas
maandag 10 augustus 2009 - 23:42
Rita1960

Rita1960

hi Sebas,

ach ja, je weet hoe dat gaat hè, de 1e keer dat je je eigen pompoenen zet.
gewend aan de dikke slecht verteerbare wortels van de kolen die je er dan toch maar uit haalt. .. en op de mestbult gooit om daar te verteren.
'k zal ze dit jaar laten zitten van de courgettes wel te verstaan want voor de pompoenen heb ik geen plek meer

groetjes,

Rita
dinsdag 11 augustus 2009 - 19:17
Tuingek

Tuingek

Sebas ik toch weer een vraag waarvan ik het antwoordt niet snel kan vinden met de zoekfunctie.

Als ik het goed begrijp zijn de bloemen die een "bolletje" hebben de vrouwelijke planten en de bloemen met alleen een steeltje de mannelijke?
En die vrouwelijke moeten dus bevrucht worden anders worden die bolletjes geen pompoenen... toch?
Ik heb aan beide pompoenplanten 1 of 2 bloemen zitten met een bolletje er onder.
De rest zijn allemaal van die "steeltjes" bloemen.
Hoe krijg ik dan van die bloemen met bolletjes? Of ligt dat aan de soort pompoenen?
Ik las dat de bloemen bevrucht moeten worden met de hand omdat anders de zaden niets meer waard zijn volgend seizoen.
Misschien heb ik dan zaden gekregen die van pompoenen af komen die door bijen bevrucht zijn en doen ze het daarom niet goed.


De planten zitten elke keer vol met bloemknoppen en daar komen hele mooie bloemen uit, maar die worden dan na een paar dagen (meestal na regen) afgestoten zodra de bloemen open gaan.

Ik denk dat ik het pompoenen gebeuren volgend jaar maar laat voor wat het is, want ik snap er niks van.

groetjes Marianne
woensdag 12 augustus 2009 - 17:33
elsh

Elsh

@ marianne,


Het heeft niets met de zaden te maken of ze nu met de hand of door insecten zijn bestoven. Elke plant maakt manlijke en vrouwlijke bloemen, maar het heeft alles met het weer/ temperatuur te maken. Ik plak hieronder nog wat info,


Het gevolg van donkere natte periode is dat het problemen kan geven met de bestuiving, als het te koel weer is worden er weinig vrouwelijke bloemen aangemaakt.
Opvallend is dat dit ook in de kas/serre het geval is, daar is wel een mogelijkheid voor een oplossing, nl even stoppen met water geven, niet dood laten gaan natuurlijk, maar als een plant het te goed heeft maakt hij zich niet druk om het nageslacht, en blijft lekker door groeien, als hij schrikt dat hij misschien wel eens dood kan gaan maakt hij snel vrouwelijke bloemen aan om zo voor het nageslacht te zorgen, dat is dus vruchten maken.

Als er wel vrouwelijke bloemen zijn maar de vruchtjes worden bruin of vallen eraf zijn ze niet bestoven, het is mogelijk om hommels of bijen in te zetten, maar als het regenachtig of donker weer is zullen die ook minder actief zijn. Dan kan er handmatig bestoven worden, neem daarvoor de manlijke bloem, haal er even de bloemblaadjes af en ga ermee langs de vrouwelijke bloemen. De vrouwelijke bloem moet dus wel aan de plant blijven zitten!.
Bij Lagenaria's kan dat het best 's morgens voor 8 uur of s'avonds na 20.00 uur gedaan worden, bij Cucurbita dat zijn de pompoenen en kalebassen met de gele bloemen doe je dat overdag.

Lagenaria's die met de witte bloemen worden vnl. door nachtvlinders bestoven, staan ze binnen = kas of serre zorg er dan voor dat ook nachts de ramen zoveel mogelijk geopend zijn.

PS een bloem bloeit maar een paar dagen, als hij dan niet bestoven is valt hij eraf, dat heeft weer niet met de regen te maken, maar als er een regenachtige periode is zijn er minder insecten enz

zie meer info www.pompoenen.com of stuur me even een mailtje, niet te snel opgeven, alles wat in augustus is bestoven geeft normaal gesproken nog oogstbare vruchten. Kabocha is wat sneller dan crouwn Prince F1 maar ook dat is geen probleem



Om deze tijd sowieso niet meer bijmesten
zaterdag 22 augustus 2009 - 13:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon