menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fotosvragen over Passiflorasclematissen

Ga naar meest recente reactie

Passimatis

Passimatis

Hallo iedereen,

Bij deze enkele foto's van de passiflora's/clematissen die ik langs mijn tuinomheining laat groeien, dit is echter het eerste jaar dat ik dit doe en
ik moet zeggen ik zie nu al een resultaat. Maar zoals bij ieder begin heb ik
ook een heleboel vragen enkele daarvan zijn al beantwoord in de andere topics
in dit forum, maar ik heb nog andere.

Ik heb 6 klimplanten aan de omheining groeien en 2 vooraan in de voortuin:

1: Lonicera Belgica
2: Clematis 'the president'
3: Passiflora Caerulea
4: Lonicera Brown II Dropmore Scarlet
5: Passiflora Caerulea Elliot
6: Clematis Piilu
7: Passiflora 'Lady Margret' (voortuin)
8: Lonicera Belgica (voortuin)

Hier komt er al een vraagje na 3 maanden groeien bloeide de Clematis 'the President' en gaf 2 bloemen (zie foto's) maar nu na 1 week vakantie en water te hebben gekregen door vrienden is de plant helemaal precies 'opgebrand', hoe komt dit en is deze plant nog te redden?

De andere klimmers groeien zeer goed en zullen zeer binnenkort hulp krijgen aan de hand van klimrekken die gaan bevestigd worden aan de omheining maar wel met wat plaats tussen de klimrekken en de omheining zodat ze ook daar tussen kan groeien.

De andere vraag die ik had was ivm de passiflora Caerulea waarom de bloemen al na 1 dag terug verwelkten maar dit is omdat ze dus maar 1 dag bloeien, maar de variant die ik staan heb nml de passiflora Caerulea Elliot die is al behoorlijk groot geworden althans in slechts enkele maanden tijd maar deze heeft nog geen enkele bloem voortgebracht ik vermoed dat dit weldra zal gebeuren.

Enfin hier zijn de foto's en ik hou jullie zeker op de hoogte van het groeipatroon en de vorderingen in mijn tuin. Ik zal ook nog een ander onderwerp starten en dat zal gaan over de Japonicum Equisetum - Japanse Holpijp.

Daag

Bloemen & Planten

vrijdag 7 augustus 2009 - 13:53
Passimatis

Passimatis

Nog een foto.

De lonicera Belgica

Bloemen & Planten

vrijdag 7 augustus 2009 - 13:54
Passimatis

Passimatis

dit is de passiflora Caerulea, de andere klimplanten hebben me nog geen bloemen geschonken dus van zodra ik bloemen heb zullen er foto's volgen.

Bloemen & Planten

vrijdag 7 augustus 2009 - 13:55
butterflyke

Butterflyke

ik denk toch dat je mis zit dat de passiflora caerulea 1dagsbloemen heeft.ik heb thans dezelfde en die van mij heeft verschillende knoppen en al 1 bloem die de hele week terug open gaat als de zon erop staat
vrijdag 7 augustus 2009 - 16:13
leeuwtje

Leeuwtje

Dan denk ik dat je toch steeds een andere bloem ziet, want deze bloemen bloeien toch echt maar één dag.

Het wordt in ieder geval een mooi fleurig gebeuren bij je! Heb je niet een overzichtfoto?
vrijdag 7 augustus 2009 - 18:47
Passimatis

Passimatis

Een overzicht foto zal nog volgen als de werken afgewerkt zijn, maar ik denk dat er 2 klimplanten teveel werden geplant daar ze zo snel groeien en ik de andere foto's van deze soorten op het internet heb bekeken en deze zijn ZEER groot geworden ALS ze overwinteren enfin ik zal wel zien hoe het loopt, ik zit echter met mijn clematis 'president' die waarschijnlijk 'verbrand' is want zo ziet hij er thans uit bruine bladeren en een bedroevende blik...

Iemand tips om alsnog terug leven in deze clematis te blazen? Daar deze toch mooie en grote bloemen geeft (zie eerste foto).
zaterdag 8 augustus 2009 - 09:13
Passimatis

Passimatis

De volgende foto is deze van de Clematis Piilu deze is nog niet zoveel gegroeid maar heeft me wel al heel wat bloemen gegeven.

Bloemen & Planten

zaterdag 8 augustus 2009 - 09:42
butterflyke

Butterflyke

het is echt bij mij steeds die eene bloem die opengaat.aangezien dat mijn passiflora maar n goei 30cm hoog is kan ik er niet langskijken dat het steeds diezelfde bloem is.maar de andere knoppen blijven voorlopig nog gesloten
zaterdag 8 augustus 2009 - 10:10
Passimatis

Passimatis

Deze morgen is m'n eerste bloem van de Passiflora 'Lady Margret' hier is de foto...
Deze plant is nog niet zo veel gegroeid maar heeft toch al na 3maanden 4-tal bloemen die zouden moeten openkomen.

Voor zover de Caerulea daar kan ik niet over spreken ik kan enkel bevestigen dat ze bij mij maar 1 dag bloeien maar ik kan je dan wel ook zeggen dat deze plant in 3 maanden zeker al meer dan 1,5 meter groter geworden is dus das zeker een snelle groei

Bloemen & Planten

zaterdag 8 augustus 2009 - 10:18
Passimatis

Passimatis

Sinds enkele dagen heb ik al 4 passivruchten die tevoorschijn komen, dit is een een-jarige plant en ze geeft me dagelijks 3 à 4 bloemen en nu gaan er nog enkele passivruchten te voorschijn komen, ik had het eigenlijk niet verwacht daar er toch wordt gezegd dat de plant pas passivruchten geeft als ze op een perfecte plaats staan, wat hier dus blijkbaar het geval is...

Zie foto...

Kan er iemand mij vertellen hoe deze vruchten precies smaken...

Bloemen & Planten

dinsdag 18 augustus 2009 - 22:11
Passimatis

Passimatis

Bij deze een foto van de bessen die aan de Lonicera Belgica komen na het bloeien van de bloemen...

Bloemen & Planten

zaterdag 22 augustus 2009 - 12:53
leeuwtje

Leeuwtje

Ik las ergens dat die vruchten nauwelijks vruchtvlees bevatten. Er valt dus weinig te eten. Ik heb de edulis die je kunt eten. Dit jaar bij Danny gekocht en er hangen al 10 vruchten aan ondertussen!
zaterdag 22 augustus 2009 - 23:39
butterflyke

Butterflyke

volgens mij zit het zaad ook daar in de vruchten.
ik heb gelezen dat de zaadjes erg moeilijk kiemen,en dat je daarom de zaadjes best een hele dag en nacht in melk of sinassap laat baden.
reden: passiflorazaad zou een hele harde schil hebben en zou op die manier het maagzuur van vogels nabootsen,en zo de schil zachter maken.
ik weet niet of het helpt maar het valt mss toch wel te proberen....
zondag 23 augustus 2009 - 08:33
leeuwtje

Leeuwtje

Klopt butterflyke. Zo zijn ze goed te zaaien. Ik heb er al verschillende soorten zo gezaaid.
zondag 23 augustus 2009 - 12:41
butterflyke

Butterflyke

ik ga mij volgend jaar een zakje passiflora mix in de brico halen,aangezien ik voor de rest nergens zaadjes kan vinden buiten dan online bestellen...
en dan maar zien wat eruit komt
zondag 23 augustus 2009 - 13:22
jeannemieke

Jeannemieke

Hallo, ik heb een vraag :ik heb 2 passiflora's gekocht die al goed in groei waren en bloemen droegen. Eentje is pas na een hele tijd beginnen groeien en is kort daarna afgestorven; de tweede is in dezelfde tijd al bijna twee meter hoog en draagt vrij veel bloemen, maar nu laat die zijn bladeren hangen. Ik vrees dat die het ook zal begeven. Ze staan allebei in volle grond. Wie weet raad?
woensdag 3 juli 2019 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon