menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde wingerd

Fasole

Fasole

Hallo,

Na lang tobben afwegen gaat onze heg er uit daar deze zo groot en dun, dor is geworden 2,5 mtr hoog 13 mtr lang er uit,en hiervoor komt een schutting in de plaats ( geeft mij, met zware rug klachten en partner met, een spier ziekte meer vrijheid )
Nu wil ik deze schutting met wildewingerd laten begroeien ( worden zo mooi met rood blad )en vroeg me af welke wingerd ik moet hebben en waar deze op redelijke formaat te koop zijn.
ik heb er sinds begin dit jaar er al twee staan maar die groeien niet echt in een tempo dat je zegt zo dat gaat goed ( mijn klimroos gaat 40 keer sneller ).
de wingerds die ik zoek zijn die gene waar ook menig kasteel mee is bekleed en zo.n mooie rode kleur heeft,en hoeveel heb ik er op 13 mtr nodig?

Gr Leo
zaterdag 18 juli 2009 - 09:40
FOSSA

FOSSA

Dag Leo,

Heb eens in mijn boek zitten neuzen....

De wingerd"tricuspidata" zou de beste groeier zijn.
1 plant zou een gevel van een huis kunnen begroeien.

Men raadt aan de nieuwe plant in te snoeien, zodat ze van onderaan nieuwe uitlopers aanmaakt.

Het plantgat best vullen met compost,bladaarde,oude mest, turfmolm enz....

Soms duurt het wel een tijdje voor de plant aanslaat.

Liefs
FOSSA
zaterdag 18 juli 2009 - 10:46
hugo

Hugo

de wingerd die jij nodig hebt is de ''parthenocissus qiunquefolia'' , verkleurt prachtig rood in de herfst,, is zelfhechtend, dus een gesloten schutting maken;;
groeit overal, maar wel iets minder op een noordermuur

groetjes
zaterdag 18 juli 2009 - 12:34
Fasole

Fasole

Bedankt voor de snelle reacties heb zojuist drie wingerd besteld die ik ga planten als de schutting staat.


Gr Leo
zondag 19 juli 2009 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon