menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenziekte

Ga naar meest recente reactie

jcjab

Jcjab

Weet er iemand waarom mijn rozenstruik nog slechts bloemen heeft, en (bijna ) geen blaren meer,
Ik behandel hem vergeefs met rozenziekte product.



Bloemen & Planten

zondag 5 juli 2009 - 14:50
printemps

Printemps

Is het een roos die bij de kamerplanten stond in de winkel ?

Ik heb met die rozen ook moeilijkheden
Ze blijven maar 1 jaartje goed
Hoe dat komt weet ik ook niet

Misschien weet iemand anders hier een andere reden

mvg
zondag 5 juli 2009 - 16:25
Polplastron

Polplastron

Een aantal vraagjes:

1) Waarom behandel je de roos met een product als je niet weet wat er aan de hand is?

2) Hoe lang staat deze plant al in deze pot?

3) Hoe heb je de plant tot nog toe verzorgd?

4) Voor de bladeren afvielen, kregen ze toen eerst een andere kleur en stonden ze vol vlekken of kan je andere "symptomen" beschrijven?

5) Eventueel: welke roos is dit en van welk soort winkel komt ze?

Groetjes,

Pol
dinsdag 7 juli 2009 - 16:47
jcjab

Jcjab

Hallo,

Bedankt voor je interesse voor mijn probleem. Hierbij wat bijkomende informatie.

Het gebruikte produkt kan zowel preventief als curatief gebruikt worden, en daardoor denk ik dat de rozen ermee behandelen geen kwaad kan.

De plant staat reeds 4 à 5 jaar in deze pot. Misschien moet ik overwegen om de grond te verversen.

Eerst kwamen er vlekken; en dan werden ze helemaal geel.

De plant werd gekocht in de Brico in een kleine pot , en dus een jaar of 5 geleden verpot.

woensdag 8 juli 2009 - 09:00
Polplastron

Polplastron

Wat jouw rozen mankeren is gewoon sterroetdauw.

Het is bijna onvermijdelijk hoor met de warmte en vochtigheid van de afgelopen tijd. Sommige jaren heb ik er hier ook heel veel last van, andere jaren zie ik slechts hier en daar een vlekje. Sterroetdauw ontwikkelt zich snel bij warmte en vochtigheid, dus als je de roos op een plaats met ochtendzon en een beetje wind zet, voorkom je al heel wat problemen.

Chemische bestrijding heeft hier bij mij nog niet geholpen (Vroeger greep ik daar nog naar, nu absoluut niet meer). Wat bij mij blijkt te helpen (en ik hoor dit nog van andere rozenliefhebbers over de hele wereld) is onderbeplanting. Je plant een laagblijvende plant rondom je roos. Gezien de sterroetdauw-sporen in de grond overwinteren en zich dan verspreiden door opspattende regen werkt dit als een eerste barriere. (Ik hoor van mensen die de bladeren met melk bespuiten dat dat ook zou werken, maar ik heb een beetje te veel rozen staan om dat te proberen!)

Bij rozen die hier erg veel last van hebben (Sommige zijn beter resistent dan andere) gooi ik in juni een beetje extra patent-kali. Dit verstevigt stengels en bladeren en zorgt dat ziektes minder snel vat hebben. (Je moet hier zeker niet mee overdrijven omdat je anders andere problemen kan krijgen hoor!)

En natuurlijk zou ik ook in het najaar die roos eens in nieuwe grond zetten (als ze er al vijf jaar inzit ...). Een goede snoei in het voorjaar doet ook wonderen en een evenwichtige bemesting.

Dit jaar zal je de roos waarschijnlijk moeten slijten zoals ze nu is, maar volgend jaar komt dat zeker weer in orde.


Groeten,

Pol
vrijdag 10 juli 2009 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon