menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dubbele petunia

Ga naar meest recente reactie

marc

Marc

Ik heb van het jaar, voor de eerste keer, dubbele petunia gezaaid en die staan nu mooi open. Maar er komen geen nieuwe zaadje. De zaaddozen zijn leeg. Aan bestuivers is hier anders geen gebrek.
Heeft hier iemand ervaring met deze bloemen? Wat moet ik doen om vooralsnog zaadjes te kunnen krijgen?
Dank bij voorbaat.
Marc
donderdag 25 juni 2009 - 07:21
an

An

Hoi Marc heb je ook een foto,kunnen wij ook mee genieten van je mooie dubbele petunia's is ook mijn faforiet.

gr an
donderdag 25 juni 2009 - 08:07
leeuwtje

Leeuwtje

Als je volgend jaar dezelfde wilt kun je er beter stekken van nemen en deze overwinteren. Ik heb nooit gezien dat de dubbele zaden ontwikkelen. Van de enkele wel. Maar misschien dat ik het verkeerd heb en iemand anders wel zaad krijgt....
donderdag 25 juni 2009 - 08:43
jumperke

Jumperke

Het gaat hier waarschijnlijk om een hybride.
Dat gebeurd veel dat als de plant al vele malen ingekruist is geweest (wat met Petunia wss wel het geval zal zijn) dat de plant ofwel geen zaden meer wil aanmaken, of ze maakt wel zaden aan, maar die zijn niet meer kiemkrachtig....
Mss moet je hier de oorzaak gaan zoeken.

De beste remedie is de plant stekken en ze overhouden voor volgend jaar.

jerko
donderdag 25 juni 2009 - 09:29
Pieter

Pieter

Me meeste dubbelbloemige planten zijn steriel of hebben verminderde vruchtbaarheid. Die extra tepalen zijn immers de meeldraden die tepaal geworden zijn. Deze kunnen in principe met stuifmeel van enkelbloemige bestovem worden. Bij de volledig dubbelbloemige is ook de stamper vervormd tot bloemblaadje dus is bestuiving gewoon onmogelijk.
donderdag 25 juni 2009 - 10:48
printemps

Printemps

Voor mij is dat wel handiger

Geen of weinig zaden
Minder uittrekken in de tuin het jaar nadien

mvg
donderdag 25 juni 2009 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon