menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavatera Barnsley Baby

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Mijn nieuwste spontane aanwinst is een Lavatera Barnsley Baby. Ik ken hem helemaal niet en er zitten ook nog geen bloemen in, maar ik vond hem er gewoon schattig uitzien.
Bij thuiskomst natuurlijk meteen gegoogled en ook een foto gevonden. Zo moet hij eruit gaan zien

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het is een dwerg Lavatera die 1 mtr hoog en breed wordt. Hij moet in de zon en bloeit van juli tot september.
Maar ik kan niet vinden of hij winterhard is of niet. Kan ik hem beter in een pot zetten zodat hij naar binnenkan in de winter?

Groetjes Rialle
donderdag 14 mei 2009 - 19:11
minouke

Minouke

Ik heb hem 2jr geleden ook geplant ... hélaas zoals de meeste Lavatera komen ze moeilijk de winter door.
De donkerroze doen het beter qua winterhardheid.
Probeer ze te stekken en ze zo over te houden.
donderdag 14 mei 2009 - 19:26
LauraK

LauraK

Dat is een mooie plant, Rialle. Ik heb zowel de roze Lavatera als de witte (maar
dan de grote variëteit) in de tuin gehad, maar de witte overleefde de winter niet.
De roze deed dat wel, maar heeft helaas het loodje gelegd deze winter.

Dat het een dwergversie is lijkt me geweldig. Eigenlijk werden de gewone Lavatera's
te groot voor mijn tuin, maar omdat ik ze zo mooi vond, wilde ik ze toch hebben.
Nu heb ik dus weer iets nieuws om naar uit te kijken. Zou die roze Lavatera ook als
'baby' bestaan? Ik zal er eens even op googelen.

Groeten van Laura.
donderdag 14 mei 2009 - 19:56
rialle

Rialle

Ik wist niet eens dat hij in verschillende kleuren bestaat. Dan is het voor mij een verrassing welke kleur het wordt, want de foto heb ik van internet geplukt, en heb helemaal niet op de kleur gelet. Ik dacht er was maar één kleur.

Zijn deze makkelijk te stekken? Ik heb geen idee want ik heb nog nooit gestekt, maar wil het wel zeker proberen. Wanneer zou ik die stekjes dan moeten nemen? In het najaar? Gewoon afsnijden en in het water zetten om te wortelen?
En de plant zelf doorhouden is niet mogelijk bv in een serre?

Jammer dat ze niet zo erg winterhard zijn, ik zal hem dan maar in een pot zetten.

Groetjes Rialle

donderdag 14 mei 2009 - 20:47
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Rialle, de plant is eenvoudig te stekken, neem een takje zonder bloemen van ongeveer 10 cm. Dat kan heel goed in augustus of september. Het is niet alleen door de koude maar Lavatera is gewoon een kortlevende vaste plant.
donderdag 14 mei 2009 - 21:18
minouke

Minouke

Barnsley Baby is altijd roze en wit zoals op je foto.
En naar mijn weten de enige dwergvorm.
De andere kleuren (zie plantengids) heten anders en zijn allemaal ongv.2m hoog
donderdag 14 mei 2009 - 21:51
rialle

Rialle

En hoe lang is kortlevend dan Martje? Een seizoen of toch een paar jaren?

Groetjes Rialle
donderdag 14 mei 2009 - 23:18
minouke

Minouke

bij mij zijn ze nooit de winter doorgekomen Rialle,behalve de volledige roze, die kan ik overhouden.
In de vroege lente moeten ze wel sterk gesnoeid worden tot bijna aan de grond(50cm).
Nu las ik onlangs dat ze ook voor de winter mogen ingekort worden en dit om geen windschade te hebben.

De soorten die ik al gehad heb is 'Rosea' ,'Barnsley', 'Barnsley Baby' en de volledige fel roze waar ik geen naam van heb (stek van de buren)

om zeker te zijn, neem je best stekken zoals Martje het uitgelegd heeft.
Zo een stek groeit dan het volgend jaar snel weer tot een hele struik.

groetjes
Chantal
vrijdag 15 mei 2009 - 06:48
chatoela

Chatoela

Hallo Rialle,

Mijn lavatera, weet niet hoe die noemt (grote witte bloemen met een donker hart) , heeft deze winter overleefd!!Had dit niet verwacht aangezien na de winter slechts 1 zielige droge tak overbleef. Toen ik deze wou uitdoen zag ik een kleine scheut, ikke blij .
Wist niet dat deze plant kon gestekt worden, ga dit zeker doen, dit jaar, is een prachtige plant met de hele zomer bloemen!!
Zal straks een foto plaatsen, is al bijna een meter hoog en de eerste bloemknoppen komen al piepen.

groeten,
karin

ps: die "mini" versie is ook wel leuk, heb maar een klein tuintje.
vrijdag 15 mei 2009 - 08:20
leeuwtje

Leeuwtje

Schitterend! Ik heb (nog) geen lavatera's in mijn tuin.
Ik had naar Beervelde willen gaan afgelopen zondag maar ik was het totaal vergeten!
vrijdag 15 mei 2009 - 09:12
chatoela

Chatoela

leeuwtje, Beervelde vergeten!!!!hoe kan dat nu??

groeten,
karin
vrijdag 15 mei 2009 - 09:14
danny2

Danny2

als je ergens lavatera White Angel op de kop kan tikken heb je een lang levende plant, de mijne is nu toch al 9 jaar en wordt elk jaar breder. Deze soort steft bovengronds af maar komt elk jaar terug en wordt zo'n 1,2m hoog.
deze winter -21°, heeft ook Bredon Spring, Rosea en Ice Cool, het buitn overleefd.
Barnsley, Maritima, Lavender, Eye Catcher en Burgundi Wine zijn erin gebleven.

groetjes danny
vrijdag 15 mei 2009 - 21:27
leeuwtje

Leeuwtje

Danny, goede tip!

Karin, ik weet het ook niet. Vind het alleen wel erg dom van me. Ik vind Beervelde altijd zo'n ontzettend mooie beurs. Nu wil ik dit jaar dan nog wel naar Nuenen. Die vind ik ook altijd super.
vrijdag 15 mei 2009 - 23:32
minouke

Minouke

'Rosea' is dit jaar bij mij ook kapot gegaan.
Er kwamen wel 2 blaadjes uit en die zijn dan toch afgestorven.
Stond wel 'open en bloot' zonder bescutting van haag od.
zaterdag 16 mei 2009 - 07:13
rialle

Rialle

Fijn Danny die tip voor de winterharde soorten. Ik heb een kwekerij hier in de buurt ontdekt en die verkopen veel Lavatera's. Ik ga daar eens kijken voor die soorten die jij noemt.

En de Barnsley baby ga ik zeker stekken, want één seizoen plezier vind ik een beetje weinig voor zo'n mooie plant.

Groetjes Rialle
zaterdag 16 mei 2009 - 12:38
rialle

Rialle

Ik heb stekken genomen, hopenlijk niet te laat, maar waar moeten ze in? In water of meteen in een potje grond? En moet dat dan gewone grond of zaai- en stekgrond zijn?
Voorlopig heb ik ze maar in water gezet.

Groetjes Rialle
vrijdag 18 september 2009 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon